Mijn paard op de sukkel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

witteRaaf

Re: Mijn paard op de sukkel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:13

Mestonderzoek was goed, geen wormen aanwezig.

Antwoord van de kliniek op de schoftfoto was ook binnen. Zij zagen ook losse stukjes op doornuitsteeksels die er niet horen te zijn. Mochten ze op een andere plek zijn zouden ze opereren maar dit gaat niet op de schoft. Daar ligt een peesplaat in de weg en als je daarin begin te snijden krijg je grotere problemen.
Ze gingen de foto voor zekerheid nog eens doorsturen naar een radioloog die nu op congres zit.
Volgens de DA'en doet het geen pijn en is het niet dringend. Het kan alleen zwelling veroorzaken bij het rijden (dat had ik al gezien).

Dus nu is het afwachten tot december. Wanneer ik terecht kan bij Janek voor RX van zijn rug en een consult. Daar krijg ik hopelijk eindelijk het verdict en ik hoop uit het diepste van mijn hart dat dit POSITIEF is...

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 16:41

Hmm, de onzekerheid knaagt dag en nacht aan me, kan geen uur meer bezig zijn zonder eens aan m'n paard te moeten denken.
Daarom heb ik toch maar sneller een afspraak gemaakt bij de kliniek in Merelbeke (Belgie). Ik wil weten wat er schort en of er wat aan gedaan kan worden.. 25 oktober kan ik al terecht voor foto's en krijg dan hopelijk de diagnose...

Weet er trouwens iemand wat meer over de lendenreflex? Normaal zakken paarden dan in de lendenen door bij deze reflex heb ik gehoord, maar mijn paard doet dit helemaal niet. Wat kan er dan het probleem zijn als paarden net niet reageren op die reflex?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 21:57

Nieuw verdict: mijn paard heeft wel degelijk de ziekte van Lyme... Hij moet 3 weken antibiotica krijgen over z'n voer. De RX van zijn schoft wees ook uit dat hij een oude fractuur heeft die wel rustig lijkt zonder artrose of verkalking. Dinsdag meer foto's..

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:07

Och meid klinkt allemaal niet erg best. We hopen en duimen op een goeie afloop!

Blijf ons op de hoogte houden. :(:)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:11

he bah.....
ik was er al een klein beetje bang voor.
ik wil je sterkte wensen,lyme is bij paarden geen best iets....[erg moeilijk te behandelen]
hopelijk ben je op tijd.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 22:13

Ik heb de meest voorkomende symptomen eens doorgelezen. Moet zeggen dat hij er een aantal heeft maar toch ver niet alles. Wel die sloomheid op de weide (af en toe) en dan vooral die spier- en rugstijfheid. Denk dat ik er dan toch op tijd bij ben (hoop ik?). De waarde die werd gevonden in z'n bloed was 32 (blijkbaar is 20 de referentie om te zien of paarden besmet zijn met Lyme of niet). Ik hoop in ieder geval dat het niet iets is wat al 2 jaar lang aansleept.. maar dan zou ik meer en zwaardere klachten verwachten, niet?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:18

Lyme pakt altijd verschillend uit, iig bij mensen en het zal bij andere gastheren ook wel zo zijn, sterkte.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:19

Ook als het al langer bestaat hoeft Lyme geen ernstige klachten te geven. Het is een rotbacterie die tijden lang kan sluimeren om dan ineens heel heftig toe te slaan.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:20

pff heb net even je hele topic door gelezen.. wat een toestand :(:) heb er verder geen ervaring mee maar wens je veel sterkte en ben benieuwd hoe het afloopt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:25

de waarde durf ik je niets over te zeggen,bij mij werden er andere waarde gebruikt waar mijn beide paarden vet boven zaten.
ik heb wel gemerkt dat het eerste paard met de minst verhoogde waarde de meest duidelijke klachten had [en het meest]
mijn huidige paard zit nog veel hoger en toch uit het zich minder dan bij de eerste.
niet elk paard laat de zelfde klachten zien of alles van de lijst.
ik weet wel dat hoe sneller je na besmetting gaat behandelen hoe groter de slagings kans.
mijn [2e] paard leek te genezen na behandeling,niets was minder waar.
het is blijven sluimeren en nog heviger terug gekomen.

er zijn paarden die er wel door komen.
maar maak je geen illusies....de kans is klein.

sorry voor het negatieve bericht maar ik denk dat je beter maar kan weten waar je mee te maken gaat krijgen,het word gewoon niet makkelijk.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:28

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 08:59

@Mariska32: mag ik vragen hoe het verder verliep met jouw eerste paardje en je huidig? Qua behandeling enz? Hoe bedoel je dat het terug is gekomen, komen de verschijnselen dan erger terug? Wat was er te zien aan jouw paardjes dan?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:07

jeetje wat een ellende allemaal zeg, en wat goed va je dat je zo ver gaat!
Hopelijk is het allemaal te behandelen...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:09

amouroke,ik ga jij een bp sturen als ik wat meer tijd heb.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 09:30

Bedankt!
Heb net heel het andere topic gelezen.. word ik nu ook niet echt vrolijk van zeg :'(

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:50

Citaat:
Zijn sprong bleek bolspat te zijn, vocht dat zich ophoopt maar wat op zich niet veel kwaad kan

Waar komt deze wijsheid vandaan?

Ik mag hopen voor je dat het geen bolspat is, want bolspat is dus wel degelijk ernstig tis meestal verbonden met OC OCD

Als het vocht is, wat geen kwaad kan, dan heet dat windgal.

Ik ben 15 sept met mijn paard naar de kliniek geweest voor vocht bij sprong vandaar ik het weet.
Windgal kan geen kwaad maar bolspat :n

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 10:08

Wat is die OC OCD ?
Ja nu lees ik dat Lyme ook vocht kan veroorzaken aan de gewrichten dus misschien is het de Lyme?
De DA zei dat hij denkt dat het bolspat is, wat is het verschil met windgal? Mijn paard is niet mank ofzo, hij lijkt er geen last van te hebben.
In ieder geval heb ik de RX'en op cd rom en neem ik ze gewoon mee naar de kliniek dinsdag. Daar mogen ze opnieuw hun oordeel vellen over de RX'en.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 14:48

Heb een foto van z'n schoft op de computer gekregen, voor de geïntresseerden:

Afbeelding

Zo zie je de hoogste punten op zijn schoft waar het gebrokkeld is. Zou volgens de radioloog dus duiden op oude fractuur

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:49

Oei, wat moet hij daarvoor gedaan hebben? Over de kop gegaan, vast gelegen in een stal? En wat zijn de vooruitzichten?

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 14:58

Da's moeilijk te zeggen WAT er ooit moet gebeurd zijn. Zoals je zegt als veulen overkop of als hij wat ouder was vast gezeten hebben, we weten het niet.
Moet een oude fractuur zijn. Hij heeft bij mij nooit klachten getoond aan zijn schoft terwijl ik denk en bevestigd heb gekregen dat je dat wel aan je paard moet zien als het pas gebeurd is..? De breuk is rustig, geen artrose en verkalking (nog niet..) dus volgens DA kan ik gerust nog rijden ALS ik een zadel heb met enorm veel schoftvrijheid. Maar da's voor mij op deze moment bijzaak, dat rijden.
Ik ga in de kliniek nog meer foto's laten maken van de rest van de wervels en kijken wat het eindverdict is wat dat betreft.
Dan heb ik de Lyme nog waar hij moet voor behandeld worden he.. Ik hoop dat ik alsnog OOIT nog op m'n vriend ga kunnen rijden, wil hem ook geen pijn doen ;(

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:53

zo dan........dat lijkt me erg pijnlijk geweest [ misschien nu nog ?]voor je paard

ziet er niet fraai uit.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 17:34

Dat is het hem net, je ziet er niks van. Hij doet niet vreemd als ik of DA eraan komt, daarom dat DA ook vermoed dat hij daar momenteel geen pijn meer aan heeft. Het is inderdaad niet iets wat je wil zien als ze foto's komen nemen van je paard.. Was eigenlijk om te kijken waar die vochtbulten vandaan kwamen en Kissing Spines uit te sluiten, krijg je dit..

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:39

Het ziet er inderdaad niet mooi uit, maar ik heb nog nooit foto's gezien van wervels dus weet ook niet of meer paarden dit beeld vertonen. (Hoop het eigenlijk een beetje.) Zodat het niet afwijkend zou zijn.

Maar goed, ik blijf voor jou en je paard duimen.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 17:44

@HolyPope: ik heb me al ROT gezocht achter RX'en van schoften, niks vind je daarvan :(. Heb het proberen zoeken in het engels maar ik ken de engelse benaming (of latijnse) voor schoft niet. DA aanwezig op het forum hier? :)
Bedankt voor je steun trouwens :)

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:00

In het Engels: withers