Lusteloos en duf..wat kan dit zijn??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sliert

Re: Lusteloos en duf..wat kan dit zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:03

Volgens mij is er iets wat je zo kunt kopen. Het is voor schapen en koeien. Anders even contact opnemen met dierenartsenpraktijk Deil, daar behandelen ze regelmatig paarden tegen leverbot. Ik weet even niet meer hoe dat spul heet. Wat wij vroeger gaven {woon intussen aan de andere kant van nederland en heb er hier eigenlijk niet meer mee te maken} was een witte vloeistof in een bruine fles. Waarschijnlijk kun je het zo kopen bij een veevoerhandel.

nien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:20

Ik dacht dat het product voor leverbot Fasinex heette?
Lyme is wel in het bloed op te sporen (tenminste bij mijn paard hebben ze de waarden van de bacterie borrelia = verantwoordelijk voor de ziekte van lyme, verhoogd teruggevonden in het bloed. Dat betekent dat hij besmet is geweest. Ik moet nu 2 maanden antibiotica geven en hopelijk is die bacterie dan weer weg.) Exacte medische uitleg weet ik ook niet hoor. Maar misschien toch even checken met de arts om dit toch uit te kunnen sluiten. Je hoeft niet altijd zelf een teek te hebben gezien, die kan er ook alweer afgevallen zijn voordat jij hem ontdekt had. Ik zeg uiteraard niet dat jouw paard ermee besmet is, maar het is toch iets dat je ook zou moeten kunnen uitsluiten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:27

vijf maanden geleden is hij begonnen met hoesten?
Is er toen een dierenarts bij geweest?
Je kunt hoestende paarden een weekje aankijken,rust geven en nat ruwvoer....maar als er na een week geen verbetering inzit is het toch wel tijd voor de dierenarts.
Je hebt grote kans dat het paard nu dampig is.
Verder zou ik even wachten op de uitslag van de bloedtest.Waarop hebben ze hem gecontroleerd?
Klinkt toch als bloedworm.
Dat hij regelmatig ontwormd wordt hoeft niets te zeggen,als je de verkeerde werkzame stof geeft gelang het jaargetijde doet het niet veel.(bijvoorbeeld fenbendazole,die niets meer doet tegen bloedwormen)

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 09:47

Ik wacht even de uitslagen op papier af, die ontvang ik waarschijnlijk vandaag of morgen. En afhankelijk daarvan zal ik bij de dierenarts nog extra informeren naar Lyme en Leverbot. Als er voor leverbot een goedkoop, niet schadelijk (voor het paard dan) medicijn is, dan wil ik dat misschien wel gaan proberen.

Geerke: mijn paard hoest al heel lang niet meer. In januari heeft hij 2 keer in 3 weken gehoest tijdens het werk en verder helemaal nooit. De dierenarts vond het toen niet nodig om het te behandelen. Ook heb ik inmiddels de uitslag van de bloedtest en alle waardes waren helemaal goed. (zie mijn posts op de vorige pagina). Ze hebben hem op vanalles gecontroleerd, maar ik weet niet waarop precies. Krijg vandaag of morgen de uitslagen op papier.
Hij heeft al vaker Equest Pramox gehad (volgens mij 1 keer per jaar). Sowieso heeft ie dat half september ook nog gehad en op stal hebben ze verder een heel goed ontwormschema. De dierenarts kon ook niks ontdekken in het bloed waaruit blijkt dat hij bloedwormen heeft. Ik heb daar nog specifiek naar gevraagd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 11:19

dus die kortademigheid komt door gebrek aan conditie?
Ik was al bang voor dampigheid,maar gelukkig is het dat niet.
Heeft hij bloedarmoede?En hoe oud is je paard?Plast en drinkt hij veel?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:22

als je de bloeduitslag binnen hebt ,zou je die voor mij dan willen kopieëren en hier neer willen zetten:
Yaleesa_ @ [MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

ik vind het altijd wel interresant namelijk.
en had de veearts ook gekeken naar tekorten van mineralen in het bloed?
ik vind het toch wel daarbij passen.
maar ook zou het evengoed wel kunnen zijn dat je paard zich misschien niet goed op zijn plek voelt op deze stal?

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 13:48

Geerke: we denken nu dat het misschien aan gebrek aan conditie komt. Misschien dat het er mee te maken heeft dat hij begin dit jaar ondervoed is geraakt op mn vorige stal. Ik maak iig de kuur Ventipulmin af. Zelf denk ik niet dat hij dampig kan zijn geworden van 2x hoesten..Mn paard is 9. Hij plast en drinkt niet extreem veel, gewoon normaal. Volgens de dierenarts zijn al zijn bloedwaardes normaal.

Ellepel: ik heb de uitslagen in je topic gezet! Hopelijk kan jij er wat mee, want ik heb echt geen idee waar nou op getest is..