Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:26

dat als ze laat gecastereerd worden ze dan nog steeds dekken,dit zal per paard/pony verschillen.zo als je hier boven al kunt lezen.
Cassidy schreef:
keona schreef:
weet zeker dat dit niet bij iedere hengst geld

Ik snap je niet? Wat geldt niet bij iedere hengst? Dat hij merries bespringt als ze hengstig zijn? Moet die hengst nog tegenkomen hoor!
En hoe ze gaan reageren als ze eenmaal ruin zijn kan niemand voorspellen. Er zijn ruinen die laat zijn gecastreerd en die dit gedrag niet vertonen. Maar dat risico zou ik als hengsten/ruineneigenaar niet willen lopen.

Good stallions make great geldings. Als je weet dat je laat castreren, zou ik het zo vroeg mogelijk doen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 10:30

ik zou hem pas laten castereren als hij zadelmak is want dan worden ze vaak het mooist, maar als hij echt hengst is zou ik ze bij de 2,5/3 eraf halen

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:56

Dakotah schreef:
Wij hebben een Shetlandruin gehad, die laat gecastreerd was, was eerst een poos dekhengst geweest.
Met mijn praktisch niet hengstige Fjord erbij was er niks aan de hand.
Tot we een ernstig hengstige welsh-arabier kregen, toen was het mis.
Meneer besprong zelfs mij als ie de kans kreeg.
(hij stond niet bij die merrie in, omdat ie bleef jagen).
Dus idd zo vroeg mogelijk castreren, als ie toch niet hoeft te dekken.

Dit is wat Cassidy bedoeld en ik ben het daar volledig mee eens!
Natuurlijk is niet ieder hengstje hetzelfde maar je moet er rekening mee houden wat de
consequenties KUNNEN zijn.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 11:59

Ja en geloof me, hier wordt je echt niet vrolijk van, zo'n hitsige uk. :o

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 14:12

Ladygiroc schreef:
Cassidy schreef:

Als je een hengst gewoon opvoed zijn de hengstenmanieren al een heel stuk minder.

Een hengst die laat is geruind en weet wat een merrie is, zal in een gemengde kudde bij hengstige merries "all te way" gaan. Daar kun je nog zoveel opvoeding tegenover zetten, dat werkt in die gevallen niet. En als merrie eigenaar ben ik niet blij met een dergelijke ruin in de kudde, krassen op de rug van mijn merrie, bijtplekken op de schoft, kans op infecties en blijvende steriliteit voor de fok doordat de ruin met hengstengedrag "de daad" iedere keer weer verricht.
Een laat geruind paard in een gemengde kudde met andere ruinen en merries kan ook voor onrust zorgen, als hij de merries tegen de andere ruinen wil verdedigen.
In mijn ogen is het het beste als je een hengst castreerd voordat hij doorkrijgt wat hengst zijn inhoudt. En dan is het nog geen garantie dat ze in geval van een hengstige merrie deze niet bespringen.

Ben ik met je eens, ik bedoelde meer in de omgang naar de mens toe :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:04

nicky_rilana schreef:
ik zou hem pas laten castereren als hij zadelmak is want dan worden ze vaak het mooist, maar als hij echt hengst is zou ik ze bij de 2,5/3 eraf halen

Dikke nek, wat het mooie plaatje geeft komt van de hormonen. Hormonen weg = nek weg al kan dat bij een wat ouder paard langer duren.
Te dikke nek is door de hormonen ook heel goed mogelijk en zit het rijden alleen maar in de weg.
Verder is goede bespiering een combi van aanleg en gericht trainen, hormonen zijn bijzaak.

Daarnaast hangt het hanteerbaar zijn van een hengst af van testosterongehalte en dat is deels ervelijk en deels omgevingsfactoren (merries) en de opvoeding. Die opvoeding kan aardig gesloopt worden door stalgenoten die bv je hengst als schouwhengst gebruiken of andersinds achteloos bezig zijn bv tijdens het rijden (al zou je daar met een ruin of merrie dan net zo goed last van hebben). Ben je dus afhankelijk van derden omdat je bv op pensionstalling staat/hebt of je buren dichtbij zitten en merries hebben, is het veelal stukken prettiger voor jouw en de hengst om vroeg te ruinen. Paard zit niet met zichzelf in de knoop en je hoeft niet elke seconde 200% alert te zijn.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:05

De keuze is helemaal aan jou! Voorwaarde dat de ballen zijn ingedaald en dan tot wanneer je hem goed aan kan. Natuurlijk heb je als eigenaar/verzorger invloed op zijn gedrag, maar (helaas) zijn hormonen ook!
Mijn ruin is op 2,5 jarige leeftijd gecastreerd en heeft tot 2 jaar terug (is nu 18) nog bovenop de merries gesprongen. (mits ze kleiner waren dan hij). Maar onder het zadel geen problemen hiermee. Natuurlijk verschilt dit allemaal per paard! Dus de enige die dit kan beslissen ben jij!
Succes met je keuze!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:07

Ik denk dat Cassidy wel een goed punt heeft, of je moet een hengst hebben uit een lijn van écht rustige hengsten -zoals ik wel bij meerdere ijslanderhengsten zie-
Maar daarnaast hoeft het niet zo te zijn dat er héél vaak hengstengedrag optreed, zo is mijn dikkie tot zijn 4e hengst gebleven (en zijn broer tot zijn 3e, ook nooit last), die heeft geen spatje hengstengedrag in zijn lichaam, alleen dat ie soms een technisch probleempje krijgt als ik zn koker was :o
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 26-09-11 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:08

mijn fjord is gecastreerd met 1 jaar en hij groeit gewoon mooi uit hoor.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 21:45

Leuk om zo alle verschillende meningen te lezen :)
Mijn merrie haar eerdere veulens waren merries, dit is mijn eerste hengstveulen. Vanaf dag 1 merk ik al dat hij anders is dan zijn zussen. Hij hapt heel graag. Hij bijt absoluut niet, maar pakt graag alles vast. Tijdens het wandelen, heeft hij soms ineens een stoere ingeving: schudt met zijn hoofd en maakt een soort huppelsteiger.

Ik wil hem inderdaad laten castreren, omdat hij anders onnodig 'last' krijgt van zichzelf en hoe eerder hij met alle paardjes (en weer zijn moeder, mijn merrie) op dezelfde wei kan, hoe makkelijker het voor mij is.

Deze winter lekker hengstenbaby zijn en van het voorjaar eens kijken..
Zitten er voordelen aan om pas met 2 te castreren ipv met 1? Mooier uitgroeien is dus een sprookje..
Is het dan ook een sprookje dat ze meer in de hoogte groeien als ze eerder gecastreerd worden?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:52

Ik heb mijn eigen paard tot hij 2 jaar was hengst gelaten omdat hij erg lief en goed in de hand te houden was voor mij en de mogellijkheden was om hem gewoon lekker sociaal buiten te laten met andere paarden, hij was te klein voor een 1,80 m hoge merries en hun veulens en een andere hengst om mee te ravotten, toen dat niet meer ging met deze andere hengst heb ik m laten castreren. Dus ik heb gewoon laten gebeuren toen hij lastig/vervelend werd bij de andere paarden.

Het is echt bij elke paard anders en verschillend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 21:57

Cynthia82 schreef:
Deze winter lekker hengstenbaby zijn en van het voorjaar eens kijken..
Zitten er voordelen aan om pas met 2 te castreren ipv met 1? Mooier uitgroeien is dus een sprookje..
Is het dan ook een sprookje dat ze meer in de hoogte groeien als ze eerder gecastreerd worden?

Dat is geen sprookje, ruinen worden groter dan dat ze als hengst zouden zijn geworden. Alle energie die bij een hengst gebruikt wordt om de breedte in te gaan, gaan bij een ruin gebruikt worden om de hoogte in te gaan.

En uiteindelijk zul je nooit weten hoeveel dat uiteindelijk zou gaat schelen. Ruinen kan namelijk maar een keer :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:13

:D maar maakt het qua hoogte uit of ze met 1 of 2 gecastreerd worden?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:31

tamary schreef:
nicky_rilana schreef:

Dikke nek, wat het mooie plaatje geeft komt van de hormonen. Hormonen weg = nek weg al kan dat bij een wat ouder paard langer duren.
Te dikke nek is door de hormonen ook heel goed mogelijk en zit het rijden alleen maar in de weg.
Verder is goede bespiering een combi van aanleg en gericht trainen, hormonen zijn bijzaak.

Daarnaast hangt het hanteerbaar zijn van een hengst af van testosterongehalte en dat is deels ervelijk en deels omgevingsfactoren (merries) en de opvoeding. Die opvoeding kan aardig gesloopt worden door stalgenoten die bv je hengst als schouwhengst gebruiken of andersinds achteloos bezig zijn bv tijdens het rijden (al zou je daar met een ruin of merrie dan net zo goed last van hebben). Ben je dus afhankelijk van derden omdat je bv op pensionstalling staat/hebt of je buren dichtbij zitten en merries hebben, is het veelal stukken prettiger voor jouw en de hengst om vroeg te ruinen. Paard zit niet met zichzelf in de knoop en je hoeft niet elke seconde 200% alert te zijn.

Daar geloof ik niets van. Mijn vz-paard is op zijn 6e pas gecastreerd, maar heeft ècht een hengstenuitstraling. En nee, ik geloof niet dat hij er zo uit had gezien als hij met 1,5 jaar gecastreerd was. Zoveel zwaar werk doet hij niet, hij loopt alleen zo af en toe voor de kar/koets en rijdt met mij in het bos, een paar keer per week. Dus nee, de spieren zijn niet weg zodra het dier gecastreerd is.
http://94.100.115.99/1170300001-1170350 ... _MqLH.jpeg

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:39

ik denk dat ook maar al is z'n die onhadel baar zou ik heb eerder castereren

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:58

Mijn hengst is ondertussen 2,5 en vind toch echt dat hij heel mooi ontwikkeld, dus laat hem zo lang mogelijk hengst. Gelukkig is het geen dominant paard en is mijn ruin de baas. Er staan tevens 2 merries op stal, maar zolang hij niet kan neuzen met ze geeft hij er echt helemaal niks om. Ik wacht dus rustig af, zodra hij zichzelf in de weg gaat zitten gaan zijn ballen eraf, maar zolang hij gewoon in de (ruinen)kudde kan en zich niks aantrekt van de merries vind ik het prima dat hij hengst blijft!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:59

Een hengst die een flinke nek heeft ontwikkeld raakt die na het ruinen ook nooit helemaal meer kwijt. En een stevige nek is niet altijd even handig bij het werk.

irisvtzant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:00

Mijn menig is pas te gaan ruinen wanneer dit echt noodzakelijk is ..

De ene hengst is de andere niet.

Zolang het mogelijk is om je pony-paard hengst te houden, waarom zou je hem dan ruinen :)?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:04

Als je zeker weet dat je het dier wilt castreren zou ik inderdaad ook zeggen, op zijn eerste levensjaar. Ruinen worden meestal wat groter, en dat is tegenwoordig toch echt een pre. Daar komt nog bij dat je voor een ruin een stuk makkelijker een (opfok)plekje kan vinden, en ze zijn in de omgang echt makkelijker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:30

irisvtzant schreef:
Mijn menig is pas te gaan ruinen wanneer dit echt noodzakelijk is ..

De ene hengst is de andere niet.

Zolang het mogelijk is om je pony-paard hengst te houden, waarom zou je hem dan ruinen :)?

Redenen te over om het vroeg te castreren.

Ruinen worden groter
Ruinen groeien net zo mooi uit als hengsten
Ruinen ontwikkelen minder nek/kaak
Ruinen die op tijd worden geruind weten niet wat een merrie is, zijn later makkelijker in gemengde kuddes te houden.
Castratie op jonge leeftijd gewoon in de wei, ivm met de nog niet zo uitgebreidde doorbloeding van het gebied.
Ruinen zijn makkelijker in omgang
Ruin is makkelijker ergens onder te brengen (stalling/opfok)

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:39

Dat is per paard verschillend, mijn vorige Fries is met 4,5 jaar geruind, vertoonde totaal geen hengstengedrag maar was wel mooi uitgegroeid. De Fries die ik nu heb is met 1,5 jaar geruind en vertoond nog steeds hengstengedrag. Zolang hij braaf blijft zou ik hem lekker hengst houden, ook hengsten moeten zich gedragen, en als het te erg word zou ik eerder laten ruinen. Als hij lekker in een opfok staat tussen andere hengsten zou ik hem ook hengst laten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:44

Het probleem is niet zozeer de opvoeding bij de omgang met mensen. Het probleem zijn de gewoontes die een hengst kan leren en die hij als ruin ook niet meer kwijtraakt. Een ruin wil je ook een paardwaardig bestaan gunnen. Er zijn er alleen zoveel die niet met andere paarden meer los kunnen (reden waarom mag je zelf invullen) en in gemengde groepen met meerdere ruinen dan ook niet te hanteren zijn.

Ter voorkoming van knokgedrag, bespringen van merries, zou ik vroeg laten castreren. Nee, je weet nooit welke laat geruinde hengst nu wel of niet dat gedrag laat zien. Maar ik zou een lijn trekken...een ruin die in een gemengde groep kan is wel zo makkelijk.

uverla05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:50

Ik heb gewacht tot hij drie werd.
Hij had geen hengste streken en is super mooi gebleven.

Marjansch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 10:53

Je kunt je paard tegenwoordig laparoscopisch castreren. Er is maar 1 dierenarts die dat doet. Kijk op http://www.pijnlozecastratiepaard.nl of lees het artikel in Hoefslag nr 37. Geen pijnlijke ingreep, je paard blijft staan tijdens de ingreep, extreem korte herstelperiode (je kunt gewoon doortrainen!) en spieren blijven op de plek. Oud, jong, zomer, winter, klop of gewone hengst, het kan!

Eindelijk een diervriendelijke castratie anno 2011

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:01

erg interessant, jullie meningen.
ik zit ook nog in dubio wanneer ik mijn veulen laat castreren.
Mijn veulen is nu 4 maanden oud en heeft al een maand inimini balletjes hangen.
En hij is gelukkig nog wel een echt 'mietje' maar begint al over de plas van andere paarden heen te plassen.
En aangezien hij in onze gemengde kudde zal blijven (waar ook zijn moeder in staat) zit ik toch echt te twijffelen wat ik moet doen.
Zijn vader is overigens een hele fijne rustige hengst bij merries in de buurt en mijn merrie is erg klein en ik wil graag dat mijn veulen wat groter word, al is hij al goed op weg.