Leverbot bij paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

teve

Re: Leverbot bij paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:50

dus ook naar andere weides, daar zijn niet alle dierenartsen het over eens, maar mijn pony staat in een wei zonder schapen maar die staan wel aan de andere kant vd sloot. Het lijkt mij ook niet onlogisch.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 11:39

@Quartel: ik heb behoorlijk wat info gekregen via google maar nergens gelezen dat koeien daadwerkelijk de cyclus rond krijgen. Waarom is dit dan niet het geval bij paarden?

Kan je dat opzoeken en miss. kopieren? Zoals ik al zei: zijn de meeste veeartsen zelf niet op de hoogte omdat ze er nog helemaal of heel weinig ervaring mee hebben.

@Teve:Wat die slakjes betreft die verplaatsen zich en gaan alleen aan land zodra het drassig genoeg is. Vandaar dat je uiterst voorzichtig moet zijn als er schapen aan de overkant lopen en er zit alleen een klein slootje tussen.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:19

BillyBo schreef:
@Quartel: ik heb behoorlijk wat info gekregen via google maar nergens gelezen dat koeien daadwerkelijk de cyclus rond krijgen. Waarom is dit dan niet het geval bij paarden?

Kan je dat opzoeken en miss. kopieren? Zoals ik al zei: zijn de meeste veeartsen zelf niet op de hoogte omdat ze er nog helemaal of heel weinig ervaring mee hebben.

@Teve:Wat die slakjes betreft die verplaatsen zich en gaan alleen aan land zodra het drassig genoeg is. Vandaar dat je uiterst voorzichtig moet zijn als er schapen aan de overkant lopen en er zit alleen een klein slootje tussen.

Billybo:
lijkt me duidelijk, ze blijft ook op stal nu tot het voorjaar. Weet jij toevallig ook iets over de incubatietijd dan die botjes, ik las dat ze soms al jaren in het paard kunnen zitten?

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 12:35

Ik heb ook gelezen dat ze idd al langere tijd in je paard kunnen rondkruipen. Dit is ook waarom je minimaal twee keer moet ontwormen. Bij Billy is dit het duidelijke bewijs maar ook bewijst het dat ze al zeker anderhalf jaar in zijn lichaam zitten. Vandaar ook dat Billy nu voor de tweede keer is behandeld en over ongeveer 6 tot 8 weken laat ik hem nogmaals behandelen en dan weer twee maanden later laat ik nog een bloedtest doen. Mocht die test dan uitwijzen dat de leverwaardes nog iets te hoog zijn laat ik hem denk ik nog één keer behandelen.

Op het land waar ik sta hebben een aantal schapen gelopen en er lag best veel schapenpoep. Onwetend als ik was heb ik wel gevraagd of het wat uitmaakte omdat het nogal stonk maar het was geen probleem heb ik mij laten vertellen en heb het daarbij gelaten. Nu weet ik wel beter, helaas.

Ik ben daar komen staan in augustus twee jaar geleden dus de kans is heel goed mogelijk dat de besmetting zo`n anderhalf jaar geleden heeft plaats gevonden.

Het paard waar Billy toen mee stond heeft tot nu toe geen verschijnselen vertoond, maar dit wil dus niet zeggen dat dat paard er geen last van heeft.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:23

quartel schreef:
Als de slakjes waar ze in gaan wonen van plaats verwisselen dan verhuizen de leverbotjes vanzelf mee

Mijn pony is dus vorige week woensdag behandeld tegen leverbot en heeft nu sinds gister kleine bultjes op haar (zachte) neus, ze heeft een zwarte neus en de bultjes lijken dan wat wittig.
Weet iemand of dit bij leverbot past of dat het iets anders is. Ze lijkt er geen last van te hebben.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:20

nee, ik herken dat niet als 1 van de klachten die mijn merrie van de leverbot had

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 07:48

Hummer had ook die klachten niet toen hij leverbot had !

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-11 08:53

Miss. is het een soort van allergische reactie op Fasinex.
Vraag het anders even aan je veearts.

Inmiddels ben ik er achter gekomen dat hazen dus ook de cyclus rond kunnen maken.
Maar niet alleen hazen gewoon ieder dier dat besmet kan raken door leverbot.

Gisteren kwam ik een kennis tegen en zij moet haar paarden ieder jaar ontwormen tegen leverbot omdat zij ieder jaar naar Terschelling gaat en daar veel hazen rondlopen.
Dit doet zij niet uit voorzorgsmaatregelen maar omdat één van haar paarden al meerdere keren besmet is geraakt, zij komt daar al 15 jaar.

Het enige wat je dus kan doen is je land laten controleren op het leverbotslakje wat eigenlijk het enige probleem is.
Als het slakje niet op je land zit dan kan je paard nooit leverbot krijgen.

Mocht je dat slakje wel op je land hebben dan is het van groots belang je land goed droog te leggen ''draineren'' en de paarden regelmatig te verweiden.
Als je ze dan op een ander stuk land zet moet je dat stuk eerst maaien en dat gemaaide gras verwijderen.

Onderstaand heb ik gekopieerd:

In sommige gebieden in Nederland zijn veel hazen geïnfecteerd met leverbot.

Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Veterinair Instituut (CVI) van de Wageningen UR. In een driejarig onderzoek heeft het CVI in Noord-Holland hazen onderzocht op leverbot. In 2006 bleek een kwart van de 59 onderzochte hazen besmet te zijn met leverbot. In 2007 werden 81 hazen onderzocht, waarbij 21 dieren besmet bleken met leverbot. Dat is 26 procent.

In 2008 bleek 15 procent van de 151 onderzochte hazen besmet met leverbot. Het infectieniveau lijkt hiermee een goede afspiegeling van de jaarlijkse leverbotprognose van de Werkgroep Leverbotprognose. Deze werkgroep gaf aan dat er in 2008 minder leverbot zou zijn dan in de jaren daarvoor.

Hazen spelen een geringe rol bij het in stand houden van de leverbotziekte in het gebied, blijkt uit het onderzoek. Besmette hazen brengen mest op het land met leverboteieren, waardoor de leverbotkringloop door gaat. De hoeveelheid mest met eieren die geproduceerd wordt door de hazen is echter gering in verhouding tot de mestproductie met leverboteieren van runderen en schapen.

In het onderzoek wordt ook gekeken of hazen een rol spelen bij de verspreiding van resistentie van leverbotten tegen het anti-leverbotmiddel triclabendazol. De resultaten hiervan zijn nog niet bekend.

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 08:58

Nou dan ga ik zeker even overleggen of we het hem preventief mogen gaan geven want bij ons lopen ook nog wel eens hazen op het land .

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:00

hm.....ik denk dat ik ook even in overleg ga met mijn DA.
Ik sta in een natuurgebied en koeien zijn onze buren.
Hazen worden soms geschoten wegens overschot etc.
Mijn vorige merrie kreeg in deze regio ook leverbot samen met andere stalgenoten.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:08

Onze haflinger heb ook leverbot gehad,dit hadden wij echter laat door en zijn darmen waren al helemaal beschadigd,dit diertje was bijna 2 toen hij ernstige diarree kreeg,het leek na 1.5 jaar vechten of hij er boven op kwam en konden hem bereiden werd weer dik en goede mest,hij was 5 en t was helaas einde verhaal!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:31

Mijn paard wordt op dit moment ook behandeld voor mogelijke besmetting met leverbot. Deze zomer bleeft ze lang haar houden, half augustus kreeg ze koorts (40,5). Omdat ze niet goed reageerde op koortsverlagende middelen werd er na twee dagen bloed afgenomen, en kreeg ze ook antibiotica (later begreep ik dat de leverbot ook bacteriën de lever in kan slepen, die dan voor een bacteriële infectie zorgen). Ze reageerde goed op de antibiotica, koorts ging omlaag. Uit de uitslag van het bloedonderzoek bleek dat ze een fllinke ontsteking in de lever had. Mogelijke oorzaken voor een levernonsteking kunnen jakobskruiskruid zijn (was door andere pensionklant ook gevonden in kuilvoer) of leverbot (het land waar ze op stond was in juli erg nat) maar -omdat dat niet veel voorkomt - dacht de dierenarts niet dat ze dat zou hebben maar zekerheidshalve had hij (gelukkig!) ook fasinex besteld. Omdat de koorts wel omlaag ging (antibiotica hielpen goed tegen de bacteriële infectie) maar uit het tweede bloedonderzoek bleek dat de ontsteking niet minder werd kreeg ze dus na twee weken de fasinex kuur maar gingen we ook tegelijkertijd over van metacam op pretnison. Derde bloedonderzoek liet toen verbetering zien, en vierde bloedonderzoek (van vorige week donderdag) laat zien dat er nu nog maar twee "leverwaardes" te hoog zijn, die verband houden met wormenbesmetting. Ze heeft vlak voor de fasinex ook een kuur equiworm P gehad (tegen maag en darmwormen) en krijgt nu dit weekend ook equest pramox (tegen bloedwormen). Volgende week dan weer bloedonderzoek en als bloed nog steeds niet goed, gaat ze in ieder geval nog een tweede kuur met fasinex krijgen. Fasinex werkt tegen volwassen en jonge leverbot, maar niet tegen de ingekapselde larven die de slakken op het gras uitscheiden (de metacariën) als je paard die net heeft opgegeten. Daarom wordt er ook bij schapen bij het opstallen een middel tegen leverbot gegeven, en twee maanden na het opstallen weer.

Op het land waar ze stond hadden al twee jaar geen schapen gestaan, maar in de weilanden er naast stonden wel koeien en schapen, de slakken kruipen over de mest van koeien of schapen, eten de eitjes op, en kruipen dan door de sloot rustig naar andere wei. Als je wei goed droog is, dan kan je paard het toch krijgen als de paarden bij de slootrand eten - mijn paard stond op een wei die niet goed gedraineerd is en waar bij nat weer plassen bleven staan - dus die slakken kruipen dan lekker het land op.

In theorie kunnen ook in het paardenlichaam de leverbotten uiteindelijk zich een weg eten naar naar de galgangen van het paard en daar eieren afzetten, in de praktijk gebeurd dat kennelijk niet wat je kunt het (anders dan bij schapen en koeien) dus niet via mestonderzoek vaststellen.

Misschien moet ik dus zeggen dat we geluk hebben gehad dat ze koorts kreeg door die bacteriële infectie die erbij kwam, anders hadden we dat bloedonderzoek niet of niet zo snel gedaan en was de schade veel groter geweest. Overigens is het ook mogelijk om bij een leveronsteking veroorzaakt door jakobskruiskruid een bacteriële infectie te krijgen, dus helemaal uitsluiten kunnen we dat nog niet.

Omdat fasinex vloeibaar is en het erg belangrijk is dat ze de hele kuur binnenkrijgen, is het bij mijn paard met een maagsonde gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:47

BillyBo schreef:
Inmiddels ben ik er achter gekomen dat hazen dus ook de cyclus rond kunnen maken.
Maar niet alleen hazen gewoon ieder dier dat besmet kan raken door leverbot.

Hazen, nooit aan gedacht.

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:04

Ja, klopt, vd gesproken met een deskundige van de GD in Deventer en hij beaamde dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:53

Ik had vorig jaar een shetlandpony met hele rare bloedwaarden en doodziek. Konden eigenlijk geen wormen zijn en al helemaal geen leverbot want ik heb geen water op mijn land en er hadden ook geen koeien of schapen op gelopen. Wel behandeld met Fasinex en nog tegen maagzweren, daarna knapte ze op. Maar het stikt hier van de hazen, dus toch heel goed mogelijk dat ze een leverbotinfectie heeft gehad.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:43

Ken iemand die heeft een jaarling op een stuk land staan waar vorig jaar koeien op hebben gelopen. Het is daar ook altijd vochtig. Nu heeft is dit paardje al een tijdje wat sloom, vermagert, eet langzaam en krijgt kale plekken op haar hoofd (zonder wondjes). Zou dit ook een leverbotinfectie kunnen zijn?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:00

hallo,
ik had een vraag inverband leverbot,eerst nog nooit van gehoord.maar nu hebben we 5 schapen gekocht.ons weiland is droog enkel in de winter is het natuurlijk een modder boel en als het veel heeft geregend hebben wij op het kleine weitje een grote pool/lijkt een vijvertje,maar als het droog weer is gaat dit weg en droogt het op.nu vraag ik mij dus af kunnen er dan zo;n slakjes op mijn weide leven omdat het niet altijd voorzien is van natte plekken/vijvertje.ik ga nu de schapen natuurlijk wel 1 a 2x per jaar ontwormen.maar omdat er dus nu schapen bij lopen,moet ik nu gaan overleggen met de da om preventief bv 2x per jaar er tegen te ontwormen met dat speciale spul,of kijken of er iemand ziek word(dit doe ik liever niet)maar hoe weet ik anders of het bij ons op het land kan leven.ik hoop dat jullie ttips en advies hebben.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:03

de DA die ik gisteren sprak vertelde mij dat bijna alle herkauwers de leverbot over kunnen dragen!!!

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 09:13

@horse4fun:Sloom,vermageren en slecht eten zijn symptomen van leverbotinfectie. Die kale plekjes kunnen ook wat anders zijn.

Nu was ik van de week met Bartje ''onze kat'' bij de dierenarts en zij doen ook paarden en heb toen met de dienstdoende arts een heel gesprek gehad over Billy. Deze man was het er absoluut niet mee eens dat ik Billy had laten behandelen ''terwijl de test negatief was'' met Fasinex. Dit omdat Fasinex nogal wat consiquenties met zich mee kan brengen. Je begrijpt wel dat mijn haren overeind gingen staan want ik word er horensdol van. Ik heb deze veearts gebeld en hij is vorige week geweest Ik wilde nu gewoon een second opinion, ben al bijna een jaar bezig.

Nieuwe veearts is geweest en heeft Billy nagekeken.
Hart en longen zijn prima maar zijn ogen zijn nog steeds gelig.

Ik heb alle bloedonderzoeken naar hem gemailt en aan de hand van die onderzoeken heeft hij met zijn collega bekeken wat te doen.

De kans dat Billy herbesmet is is praktisch nihil omdat er al twee jaar geen schapen meer lopen.
Alleen koeien en schapen kunnen volgens hem de cyclus rondmaken, wat hazen betreft wist hij het niet.
De kans dat Billy een hepatitus heeft opgelopen door het leverbot ''wat volgens hem in onze buurt eigenlijk niet voorkomt'' is groter of dat hij hepatitus heeft opgelopen door een vurus wat al veel langer sluimert. De kans is dus groot dat er dooie botjes zijn blijven zitten in de galgangen en deze een infectie hebben veroorzaakt, van de laatste keer dat hij behandeld is.

In ieder geval vond hij een mestonderzoek heel verstandig zal zijn omdat er momenteel steeds meer wormen resistent raken tegen de huidige wormenkuren.

Veearts is gistermiddag geweest en heeft Billy een spuit prednisolon gegeven. Billy was nogal sceptisch omdat er niet zomaar vreemde mannen bij ons op het erf komen, laat staan gewapend met spuit. Maar voordat mijn kereltje het in de gaten had had hij hem al gehad.

Ik heb voor 7 dagen antibiotica in spuitvorm gekregen en meteen mest mee gegeven van zowel Billy als Ben en kreeg daar twee uur later al de uitslag van. Alles zat er in behalve wormen en of eitjes, dus dat is in ieder geval goed nieuws.

Wat minder goed nieuws is is dat er toch is gebleken dat er wel degelijk eitjes van het leverbot in de mest bij paarden wordt aan getroffen, wat dus betekend dat ook paarden de cyclus ook rond maken.
Laatst bijgewerkt door BillyBo op 01-10-11 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 09:21

@Keona: waar je voor kan zorgen is dat je land goed droog is en je zou een onderzoek kunnen laten doen of het slakje uberhaupt op je land voorkomt. zodra het land droog wordt verdwijnt het slakje naar de sloot[kanten] en zal pas het land opkomen zodra het weer vochtig genoeg is.

Waar je ook voor kan zorgen is je schapen niet te dicht langs de sloten te laten grazen, zodat ze daar niet kunnen mesten en het larfje dan geen mogelijkheid krijgt om een leverbotslakje te vinden. Het larfje moet binnen 24 uur opgegeten worden door het leverbotslakje anders sterft het.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:30

oke maar bij ons om het weiland is geen sloot alleen af en toe dus als het veel geregend heeft en waterpool in de kleine weide en in de winter is het stuk waar de paarden staan modderig,ik weet dus niet of een slakje op een weiland leeft waar dus bijna nooit water is,maar heel soms?hoe kan ik het land laten testen op het slakje.want vind dit toch wel heel eng,wil namelijk niet dat de paardjes ziek worden of er aan sterven natuurlijk.maar het ontwormen van de schapen helpt dit niet ook al tegen deze ziekte
BillyBo schreef:
@Keona: waar je voor kan zorgen is dat je land goed droog is en je zou een onderzoek kunnen laten doen of het slakje uberhaupt op je land voorkomt. zodra het land droog wordt verdwijnt het slakje naar de sloot[kanten] en zal pas het land opkomen zodra het weer vochtig genoeg is.

Waar je ook voor kan zorgen is je schapen niet te dicht langs de sloten te laten grazen, zodat ze daar niet kunnen mesten en het larfje dan geen mogelijkheid krijgt om een leverbotslakje te vinden. Het larfje moet binnen 24 uur opgegeten worden door het leverbotslakje anders sterft het.

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 09:38

Als er geen sloot om jouw land ligt dan hoef je je volgens mij absoluut geen zorgen te maken, mits er bij jou slakjes leven die een Porsche 911 hebben :D . Die slakjes zitten alleen aan de slootkanten omdat ze de mogelijkheid moeten hebben om bij droogte terug het water in te kunnen gaan, anders drogen ze uit en gaan ze dus dood.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:48

oke dan kan het gewoon helemaal niet,bedankt.zou een van de paarden ooit ziek worden dan weet ik wel wat de ziekte is en kan ik het overleggen,maar in principe kanhet niet fijn.al een zorg minder haha

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:52

BillyBo schreef:
Als er geen sloot om jouw land ligt dan hoef je je volgens mij absoluut geen zorgen te maken, mits er bij jou slakjes leven die een Porsche 911 hebben :D . Die slakjes zitten alleen aan de slootkanten omdat ze de mogelijkheid moeten hebben om bij droogte terug het water in te kunnen gaan, anders drogen ze uit en gaan ze dus dood.

hazen maken van een slootje geen probleem hoor ;)
Of die er nu wel of niet is........ze komen echt overal wel

minibinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 10:03

Mijn paard heeft 2 jaar geleden ook leverbot gehad. Mijn weiland is zandgrond, we hebben geen sloten en geen schapen of koeien. Toen mijn dierenarts na de bloedtesten kwam met leverbot geloofde ik dat niet. Mijn paard was heel mager geworden en werd ook steeds zwakker. Toch de dierenarts de behandeling laten doen en ook de andere pony's prefentief behandeld. Mijn paard knapte langzaam op en de pony's hadden we niets aan gemerkt, maar die gingen er toch beter uitzien...
Onze dierenarts had ook nog de optie om het paard een dag aan het infuus te zetten met een leverondersteunend middel, maar heb ik toen niet gedaan. Ik heb ze allemaal nog ruim een jaar behandeld (de dierenarts heeft toen een behandelingsschema gemaakt) tegen de leverbot. Wij hebben behandeld met tribex 5%. (officieel voor schapen) Ik ben toen met iemand in contact geweest met hetzelfde probleem en die behandeld ze nog steeds prefentief.

Hoe ze de besmetting hebben gekregen weet ik nog steeds niet. Misschien via het hooi of via de hazen (is wel nieuw voor mij), want er lopen er wel rondom mn weiland. Dus zonder sloten is de besmetting ook mogelijk.