paard in laten slapen hoe en wat gebeurt er dan ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:57

Paard krijgt premedicatie, en daarna catheter in de hals, waarin de dodelijke stof wordt gespoten. Daarna stopt het hart met kloppen en valt het paard.
Bij euthanasie wordt een paard bijna altijd opgehaald door de Rendac, en moet het dier aan de openbare weg liggen.
Dus niet in stal of op mat.

Heb het meerdere malen meegemaakt. Als het goed gebeurt is het zo voorbij.

Sterkte in ieder geval.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 10:40

Ik had nog een vraag over ,wat ongeveer de kosten zijn van het inslapen van een paard.
En hoe duur het is als de rendac je paard op komt halen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:42

dat kan per DA verschillen.
Je kan het beste even je eigen DA bellen om te vragen wat daar het totale kostenplaatje van gaat worden.
Ik dacht dat rendac niet zo duur was.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 10:47

quartel schreef:
dat kan per DA verschillen.
Je kan het beste even je eigen DA bellen om te vragen wat daar het totale kostenplaatje van gaat worden.
Ik dacht dat rendac niet zo duur was.

de da ga ik ook bellen , maar ik denk ik stel deze vraag hier even dan weet ik ongeveer wat de kosten zijn.

lianne74

Re: paard in laten slapen hoe en wat gebeurt er dan ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:53

Ik heb er geen spijt van dat ik erbij was......mijn pony is heel rustig weggegleden terwijl ik naast haar zat en haar hoofd streelde. het is wel een beetje eng als ze de verdoving krijgen en ze vallen om; dat gaat met een bons omdat het natuurijk zware dieren zijn. Maar ik heb er, toe gek dat ook klinkt, een fijne herinnering aan. Het is het laatste wat je voor je paard kan doen........en ik ben blij dat ik, die ze vertrouwde, erbij was. Ze leek het goed te vinden zo; je mag eenpaard natuurlijk niet vermenselijken maar ik had het gevoel dat ze 'klaar' was om te sterven.

over het practische; ik was aan de dierenarts 125 eurp kwijt voor consult en inslapen. De rendac kostte 40 euro......let op; dat is een stuk duurder als ze óp je terrein moeten komen; als ze aan de kant van de weg ligt betaal je dezelfde prijs als een boer die een koe laat ophalen;'als ze in de wei liggen of ergens anders waardoor ze van de openbare weg af moeten wijken ben je iets van 400 euro kwijt is mij verteld.........ik had het geluk dat we een brede oprit hebben naar de wei toe waar ze kon liggen en waar we haar dan ook hebben laten inslapen. Goed informeren dus!!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:16

donnie13 schreef:
Ik had nog een vraag over ,wat ongeveer de kosten zijn van het inslapen van een paard.
En hoe duur het is als de rendac je paard op komt halen.

Euthanasie ongeveer 100 euro.
Rendac is duurder geworden, had ik gehoord. Voor een pony betaalde ik vorig jaar iets van 16 euro. Geen idee wat het nu kost.
Maar dat zal vast wel op hun site staan.

sterre91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:24

Ik heb een pony ingeslapen zien worden, het was heel erg vredig.
Hij was wel al heel erg ziek.
Hij lag al omdat hij ziek was, en kreeg toen een spuitje.
Hij legde zijn hoofdje op de grond en toen was het afgelopen.
Hoewel het heel verdrietig was zag het er wel vredig uit.

Heel erg veel sterkte!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:35

mijn paardje is in de kliniek ingeslapen en ik ben er ook bij gebleven
ze kreeg eerst een soort verdoving waar ze suf van werd maar nog wel bij haar positieven en toen heb ik afscheid genomen en het touw overgegeven aan de DA
bij de 2 de spuit draaide ze een halve box [ was ook beter omdat ze nu voor de ingang lag]en viel ze
en toen mocht ik nog bij haar en ging hij de fatale spuit klaarmaken, toen ik het goed vond is deze gegeven
ze was al ver heen voordat de laatste spuit kwam, deze stopte haar hart
ze heeft geen zucht of beweging meer gegeven.

voor mijn gevoel is dit heel rustig gegaan, ze was er aan toe
gelukkig niks van gevecht of diepe zuchten,ze ging heel rustig.

het is altijd heel naar ,maar wilde er van begin tot eind bij zijn.

heel veel sterkte :(:)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:40

Die van me zus in ingeslapen in kliniek Bodegraven. Ook hij kreeg eerst een soort roesje op stal. Daarna naar de binnenruimte voor een infuus en ook hij werd klem gezet tussen soort matras deuren. Wij mochten er wel de hele tijd bij blijven en hij is heel rustig ingeslapen. Die laatste spuit kreeg ie ook toen ie al lag. Was niet eng om te zien. We zaten om hem heen toen hij de laatste spuit kreeg.
Hij had leukemie overigens.

Heel erg veel sterkte.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 12:24

ik ben er over na aan het denken, of ik er bij wil zijn bij het in slapen.
Ik ga wel mee om hem weg te brengen, maar ik denk dat ik bij het in slapen beter wel bij hem kan zijn,
Omdat hij mij goed kent en mischien is hij dan wel rustiger.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:58

Wij hebben geen sec spijt gehad bij het hele proces te blijven. Nu weten we dat ie echt vredig is ingeslapen met mensen on hem heen die veel van hem hielden

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:20

Wat erg dat je je paard in moet laten slapen, al vast erg veel sterkte.

Ik zal even vertellen hoe het bij mijn paard is gegaan,
Ze stond al drie weken in de kliniek, dus ze is ook in de kliniek ingeslapen,
Je loopt dan met je paard naar de behandel kamer, daar krijgt hij een middeltje dat ze rustig word en al niet meer helemaal mee maakt wat er gebeurd, toen moest ik haar in een kamer/ soort van box zetten, die was helemaal bedekt met rubber matten.
Dan word ze tegen de muur aangezet en doen ze de deur dicht, helemaal tegen je paard aan, hij kan dan geen kant meer op en zal dus ook niet heel hard op de grond vallen, dan krijgt hij een soort van narcose, daar kunnen ze wel even tegen gaan vechten maar dat is maar een paar seconden en dan zakt je paard door haar knieën, dan doen ze heel langzaam de deur weer open zodat ze heel rustig op de grond komt te liggen. Tijdens dat ze je paard verdoven komt er een assistent helpen om het hoofd van je paard vast te houden zodat ze lang genoeg blijft staan en vervolgens niet hard met haar hoofd op de grond klapt.
Dan krijgt ze de spuit met het middel die er voor zorgt dat het hart stopt met kloppen een paar seconden laten hoor je je paard even een paar keer heel diep zuchten en iets later is het gedaan, de Dierenarts zal dan even met zijn vinger in het oog prikken om te kijken of het ook echt klaar is (daar wachten ze wel echt lang genoeg mee hoor) dat is wel even een moeilijk moment (tenminste dat vond ik) je ziet dan echt dat het leven eruit is.

Ik heb er echt geen seconde spijt van gehad dat ik er bij ben gebleven, het is heel vredig gegaan en was totaal niet eng (al zal dat natuurlijk per persoon verschillen) ook vond ik het idee dat je paard leven dat hokje in gaat en dat jij dan weggaat, en als je dan terug bent je paard dood ziet liggen verschrikkelijk, niet weten wat er in de tussentijd gebeurd is en hoe het precies is gegaan. En ik zelf moest wel echt (en dat klinkt nu heel luguber) mijn paard ook echt dood zien, omdat ik het anders nooit geloofd had dat ze er niet meer was. En ik het ook nooit verwerkt had gekregen. Daarnaast had ik nog meerdere redenen om erbij te blijven. (mocht je het hele verhaal willen weten of heb je nog vragen kun je altijd pb'en)

Je moet doen waar je je zelf het beste bij voelt, ook na denken over hoe je het erna gaat verwerken en wat dan wel en geen slimme keuze is.
Ik wens je heel erg veel sterkte toe de komende tijd, het zal best wel heel moeilijk zijn.
Bij mij is het nu precies 4 maanden geleden en ik vind het nog steeds heel moeilijk, ook wil ik even kwijt dat ik het wel heel dapper vind van je om te kiezen voor je paard en niet voor jezelf, die keuze is moeilijk.

Nogmaals ontzettend veel sterkte!

Edit; Nog even vergeten, Na het inslapen krijgen paarden soms nog spiertrekkingen, dat was bij Lieke ook, eenkeer ging haar hals iets omhoog en 3 keer haar lipje, Dat vond ik zelf wel heel appart, niet eng maar wel appart. Ik zat toen bij haar en zei nog, sshhtt meisje het is goed zo, er van overtuigd dat ze er nog was. Toen ik mijn moeder aankeek op dat moment kwam even de klap, maar die klap krijg je toch dus dit vond ik dan nog wel een mooie manier om die klap in mijn gezicht te krijgen dat ze er niet meer was, als het dan moet, dan zo. Die trekjes zijn bij ieder paard anders, maar dat is niet echt een rede om het niet te doen, die komen later pas, dus dan kun je er ook nog voor kiezen eerder weg te gaan bij je paard. Ikzelf heb er bij gezeten tot het lichaam koud was, dat vond ik het moment om haar in rust te geven en verder te gaan, alleen, zonder haar.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 13:33

_R_G_ dat heb ik zelf ook wel dat ik wil zien of hij egt dood is.
Ik blijf wel gewoon bij hem zo dat hij dan rustig heen kan gaan.
Ik heb het er nog steeds moeilijk mee met deze keuze , maar dit is toch wel het beste voor hem.
Ik neem wel snoepjes voor hem mee ,zo dat hij niet denkt dat het eng is.
Als hij naar de in slaap kamer gaat.
Ik zet hem de laaste paar dagen lekker op het weiland, zo dat hij een leuke tijd nog deze laaste paar dagen krijgt.
ja het lijkt mij straks ook een eng gevoel ,dat je dan alleen met een halster in je hand staat. zonder paard. ;(
Als ik er al aan denk word ik al niet goed van die gedachten. :r

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:48

donnie13 schreef:
Ik heb het er nog steeds moeilijk mee met deze keuze , maar dit is toch wel het beste voor hem.
Ik zet hem de laaste paar dagen lekker op het weiland, zo dat hij een leuke tijd nog deze laaste paar dagen krijgt.
ja het lijkt mij straks ook een eng gevoel ,dat je dan alleen met een halster in je hand staat. zonder paard. ;(

Het is ook een hele moeilijke keuze! Het is niet niks om je beste maatje te laten gaan en ik heb ook echt heel veel respect voor de mensen die deze moeilijke keuze maken, zeker in deze situatie. Bij mij was het gelukkig niet zo'n moeilijke keuze, want dood ging ze toch, of ze ingeslapen werd of wanneer ze nog 2 dagen heel veel pijn zou hebben en ook zou gaan.
Vaak weten paarden de dag zelf ook heel goed wat er gaat gebeuren, ikzelf zat ook in een soort van roes, waardoor mijn paard ook heel rustig was. Want waar ze normaal met een heel team moesten komen om mijn paard een spuit te geven liet ze het nu gewoon toe. Zorg er voor dat je nog wel even geniet van de laatste momenten met je paard, want die blijven je altijd bij.
Zet hem inderdaad lekker in de wei, knuffel veel met hem en maak vooral heeeel veel foto's, hoe hard het ook is nu is hij er nog en nu kan het nog, straks niet meer, maar geniet er nog wel even van.

Het moment van weggaan is heel moeilijk, zonder je paard met een halster en een pluk staart in je hand, ik was echt zo ontzettend blij dat ik niet helemaal alleen naar huis moest, haar dochter van 2 jaar oud stond als stal en weide maatje samen met haar in de kliniek, die mocht toen meteen mee naar huis.

Toen ik het telefoontje kreeg dat het over was en dat ik per direct naar de kliniek moest komen werd ik ook kost misselijk en dood ziek, koorts van hier tot ginder. Dat hoort erbij en dat zul je naderhand de eerste maand ook nog wel houden.
De hele ervaring is natuurlijk voor iedereen anders, maar fijn is het nooit.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:05

er is een enorme rust.
je paard word naar een gewone box gebracht en het is niet dat er een rare sfeer hangt ofso.
hij/zij krijgt een spuitje dat ze gaat slapen, dan valt ze om, dat is raar maar dan leeft ze nog wel, dan kan je er even bij zitten en afscheid nemen, dan komt de dierenarts terug en krijgt hij/zij een spuit dat het hart stopt, en dan is het al over....

veel sterkte!!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 15:20

baszo17 schreef:
er is een enorme rust.
je paard word naar een gewone box gebracht en het is niet dat er een rare sfeer hangt ofso.
hij/zij krijgt een spuitje dat ze gaat slapen, dan valt ze om, dat is raar maar dan leeft ze nog wel, dan kan je er even bij zitten en afscheid nemen, dan komt de dierenarts terug en krijgt hij/zij een spuit dat het hart stopt, en dan is het al over....

veel sterkte!!

Dankje :)

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:11

De dierenarts is gebelt ,

Dus nu weet ik hoe alles in ze werk gaat, ik heb ook veel aan jullie reacties gehad in dit topic ,over hoe het inslapen in ze werk gaat,
ik ga er deze laaste paar dagen er super dagen. van maken met Hem.
Ik heb gisteren heele mooie fotos van hem gekregen ,dus daar ben ik super blij mee .die ga ik van de week op mijn kamer hangen :)
Ik blijf er zelf niet bij, bij het inslapen omdat dit erg heftig is omdat je paard naar lucht kan gaan happen , maar dan is hij al weg zeg maar .en hij kan om zig heen gaan plassen de dit duurt 15 min ongeveer dus daarna ga ik meteen naar hem toe.

horseofthemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:47

donnie13 schreef:

Hoi Donnie, wat sta jij voor een moeilijk punt zeg. Ik heb hier geen ervaring mee, maar wil je alle sterkte toewensen. Het idee van met een snoepje bij hem blijven tot hij ingeslapen is, vindt ik erg goed van je, het lijkt me rustgevend voor je paard en het is het laatste wat je kan doen... Heel veel sterkte.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 15:13

horseofthemoon

ja het is wel de moeilijkste keuze geweest die ik tot nu toe heb moeten maken in mijn leven. ;(
Maar ik weet straks dat mijn paard geen pijn :(:) meer heeft, en daar doe ik het voor.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:22

Ik wil je nogmaals heel veel sterkte wensen de komende tijd, wel fijn dat je de dierenarts ook even gesproken hebt, dat geeft toch een beetje een vertrouwder gevoel denk ik.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 15:25

_R_G_ schreef:
Ik wil je nogmaals heel veel sterkte wensen de komende tijd, wel fijn dat je de dierenarts ook even gesproken hebt, dat geeft toch een beetje een vertrouwder gevoel denk ik.

Dankje dat doe mij goed.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:29

:(:) dus de knoop is nu echt door :(:)
Heel veel sterkte daar en geniet van je mannetje met alles wat je in je hebt ;)
Wanneer moet het gaan gebeuren?

Hou je taai tot die tijd ok?
We zullen aan je denken :*

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:41

Wij zijn ook naar de kliniek gegaan om het paard in te laten slapen, maar ik weet niet wat beter was: thuis of daar.

Ze was al over haar toeren dat ze alleen de trailer op moest...wat normaal altijd met zijn tweeen was.
Ze was dus ook heel wakker bij de DA.
Ze werd pas rustig na de 1e verdoving.

De DA heeft haar toen even overgenomen om haar de goede kant op te laten vallen, want ze begon naar achteren te hangen en door alle 4 haar benen tegelijk te zakken.
Na een klein rukje aan haar hoofd, viel ze rustig om (ze was al bijna aan de vloer, omdat ze al zover door haar benen was gezakt).
Het ging echt heel rustig, geen stuiptrekkingen. Omdat alles ontspande, liep de mest er wel achter uit.
En tja, toen kwam de verlossende spuit. En dat was het.

Ik denk dat ze thuis veel rustiger was gebleven. Dat het ook voor het andere paard beter was geweest om afscheid te kunnen nemen, want dat kon nu dus niet. Ze gilden naar elkaar toen de trailer wegreed....dat deed heel veel pijn |( .

Vera24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 15:56

Toen mijn pony werd ingeslapen werd ze eerst onder 'nacose' gebracht zodat ze er niks meer van mee kreeg ze kon niet meer staan, aan de ene kant was ik wel blij dat ze niet meer stond dan viel ze ook niet. Ik wilde mijn pony niet aan de weg leggen gelukkig wilden ze haar wel van het erf afhalen.

Veel sterkte, ik weet hoe moeilijk het is!

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 16:04

Ik wou hem zijn mooie halster om doen.
Maar deze krijg ik wel weer trug toch. ?