Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:54

Mijn paardje beet zichzelf ook zo, dat was echt stress, dat kwam nl. door ernstige singeldwang.
Dat bijten is hij blijven doen.

Misschien heeft je paardje last van bv een maag/darmzweer, daar kunnen ze ook kriegelig van worden.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 19:57

Darmzweer is idd wel iets om mee te nemen.
helaas ervaring met maagzweren bij een ander paard,die vertoonde niet het zelfde gedrag, plus met een continu ruwvoer aanbod lijkt het me iets onwaarschijnlijker.
Ik zet de darmzweer erbij op het lijstje ;-)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:58

Misschien maagzweer oid?

edit zie dat ik niet de enige ben die hieraan dacht

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:06

Ik zou toch een keer een DA haar baarmoeder laten scannen of daar wel alles goed zit het kan ook zijn dat de eisprong niet goed gaat of iets anders.
Mijn merrie reageert (helaas) heftiger dan jou merrie op aanrakingen en bij haar waren het echt haar hormonen.
In ieder geval succes met je paardje en hopen dat het voor jullie beiden snel is opgelost.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:15

deeva schreef:
Ik zou toch een keer een DA haar baarmoeder laten scannen of daar wel alles goed zit het kan ook zijn dat de eisprong niet goed gaat of iets anders.
Mijn merrie reageert (helaas) heftiger dan jou merrie op aanrakingen en bij haar waren het echt haar hormonen.
In ieder geval succes met je paardje en hopen dat het voor jullie beiden snel is opgelost.

Daar dacht ik ook aan ze zou ook een baarmoeder ontsteking kunnen hebben oid..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:38

Lijkt héél erg op zadeldwang! Zadelnijd ontstaat door een slecht passend zadel dat daardoor drukkingen geeft. Misschien is haar huid gevoeliger geworden of heeft ze spieren doe pijnlijk zijn? Ik ga dus voor pijn of ongemak.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:59

Paard reageert wel degelijk op aanraking, maakt niet uit of dit met de hand of borstel is.

Ik zou eerst op hormonen en spierverzuring laten bloed prikken. Ze lijkt zo op het filmpje met name gevoelig op de meer bespierde vlakken (Buikspieren, bovenkant rug, kont etc.), wat zou kunnen duiden op verzuring. Hormonen kan ook een reden zijn. Komt hier niks uit, dan zou ik de osteo laten komen. Komt er wel wat uit, dan eerst behandelen en kijken wat gebeurt. Nog niet over?? Dan osteo.

Zadeldwang lijkt me onwaarschijnlijk, omdat ze op meerdere plekken gevoelig reageert; niet alleen op zadelplek.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 02:35

Je leest niet goed. Ik zeg dat paarden precies zo gaan reageren door pijn van zadel. En dat ik daarom denk dat het om ongemak gaat, niet perse door het zadel, maar dat er dus ergens iets pijn doet.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:38

ik zet hier even stipje weg.
zo kan ik makkelijker de reacties volgen.

ik ken de merrie in kwestie persoonlijk.
en ik kan jullie vertellen, dit is een totaal vreemde merrie die dit gedrag laat zien.
je kan je geen zachtaardiger dier indenken dan deze merrie. zal nooit een trap geven, bijten naar andere paarden of mensen ook niet. ze zal eerder confrontaties uit de weg gaan dan ze aan te gaan.
wilt altijd de boel sussen als er trammelant is in de groep ( wat altijd wel eens een keertje gebeurt in elke groep ) echt een merrie uit duizenden!

daarom willen we ook zo graag weten waarom ze plots dit gedrag vertoont. het is echt van de ene op de andere dag ontstaan, daarvoor nooit gericht gebeten niet naar zichzelf of naar een mens( buiten het stukje toen TS haar net had) niet zo "drammerig" op de poetsplaats,....

dus aangeleerd gedrag : nee dat niet.
maar wat dan wel, we blijven zoeken en vragen naar adviezen, meningen, gedachtes,...

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:37

Pentax schreef:
Je leest niet goed. Ik zeg dat paarden precies zo gaan reageren door pijn van zadel. En dat ik daarom denk dat het om ongemak gaat, niet perse door het zadel, maar dat er dus ergens iets pijn doet.

Klopt. Ik las niet goed.

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:31

Ik heb dit wel bij een merrie bij ons op stal gezien bij haar was de oorzaak een eicel die niet wilde springen, ze was ook altijd heel vriendelijk dus dat kan wel plotseling optreden.
Maar ik ben geen dierenarts dus met zekerheid kan ik je niet zeggen wat de oorzaak is.
Daarom moet je op je eigen gevoel afgaan en dat als het nodig is verder laten onderzoeken door iemand die hier wel voor geleerd heeft.
Ik hoop dat je probleem verholpen wordt succes

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 22:48

De reguliere dierenarts is geweest,waar ik altijd enorm veel vertrouwen in heb en nog.
Echter kwam hij met een diagnose waar ik me deze keer niet in kan vinden gevoelsmatig.
Ik zoek dus even verder.
Zodra er meer duidelijkheid is laat ik zeker iets weten :-)

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:00

Mag ik vragen wat de diagnose was?
Daar ben ik wel benieuwd naar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 08:44

ja ik eigenlijk ook, en waarom kun je je er niet in vinden?
mag ook via pb hoor als je het liever niet zo in het topic wilt hebben

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:52

Persoonlijk denk ik dat je merrie gewoon geirriteerd raakt en of niet gepoetst wil worden of op een andere manier aangeraakt wil worden. Je zegt ook bij poetsen in de paddock.. Doet ze het ook als ze gewoon op stal staat of op de wei of in de paddock ???? Dan heb ik nog een apart verhaal voor je:

Ik las de titel en dacht "he...nog eentje??"
Maar dit is totaal anders als wat ik ken..

Wij hadden een Quarter hengst op stal, die stond uiteindelijk met een bijtrek om en in de kluisters omdat hij zichzelf compleet sloopte!! Beet de gaten in zijn buik en borst, sloeg zichzelf met de benen en steigerde zelfs om zichzelf met de voorbenen in de buik te slaan.

Hij is door alle dierenartsen bekeken, heeft als "project" en "studie-object" in Utrecht gestaan, is chemisch gecastreerd geweest....niets hielp!!!
Uiteindelijk zijn we met hem naar Eric Laarakkers gereden in Bosch en Duin....die wist na een kwartiertje precies de plekken aan te geven waar hij last had, een combinatie van een ontstoken zaadbal, organen die niet in orde waren en een gefrustreerde hengst.

Ik geloofde er niet zo in...hij liet gelijk zien wat er gebeuren zou: paard stond braaf stil, hij deed op een bepaald aantal plaatsen een goedje op hem, op kaalgeschoren plekjes en zei dat binnen 5 minuten hij dit gedrag zou vertonen. En inderdaad!!! paard werd weer gek en begon ermee.

Paard is 3x behandeld daar en het was nagenoeg over.
Paard staat nu gewoon op stal, zonder kluisters en bijtrek om , is inmiddels geruind en is een blij paard.

Natuurlijk is dit een hengst en heb jij een ander paard, maar ik wil alleen aangeven: als je DA het niet weet, bel alsjeblieft de holistische praktijk van Eric Laarakkers, ik heb dit zelf meegemaakt en voor dat paard heeft het super gewerkt.
Succes ermee

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 13:00

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken.
Vrijdag volgt een second opinion,daarna zal ik hier meer info plaatsen. :-)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:00

Succes ermee en ben benieuwd wat eruit komt!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 17:08

Ik wilde hier toch graag nog wat laten horen.
Mijn merrie is afgelopen vrijdag nagekeken en de conclusie was problemen met haar hormonen.
Momenteel staat zij op 'medicijnen'en dit heeft een erg positieve invloed op haar.
Gister heb ik haar lekker kunnen borstelen en zelfs even rustig gereden.Het gedrag heeft zich tot nu toe niet meer voor gedaan.Ik hoop dat het op deze positieve manier blijft voortzetten.
Overigens ligt de prednison werkloos in de lade,dus iemand die op zoek is naar prednison mag me pben ;-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:06

Fijn om te horen dat het beter gaat...zijn de medicijnen tijdelijk? Mag vragen wat het probleem precies was?Mag ook via pb :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 18:35

wat fijn dat het nu toch goed gaat *\o/*

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 19:12

Wat super te horen dat het beter gaat, blijft altijd leuk met merries en hun hormonen ik ken dat.
Nou heel veel succes

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:08

hè verdulleme voor niks zo aandachtig dat filmpje bekeken!

Haha nee hoor, ben heel blij dat het beter gaat! Zo te zien waren de meeste bokkers toch spot-on met het hormonale probleem. Helemaal geen DA voor nodig :+

Hoop dat het nu opgelost is!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 21:26

mogen die bokkers mij ook vertellen wat je er dan mee kunt doen :+

nee idd vele zaten warm ;-)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:20

timokyana schreef:
mogen die bokkers mij ook vertellen wat je er dan mee kunt doen :+
nee idd vele zaten warm ;-)

:o Inruilen voor een ruin :D altijd wat met die meiden...grin...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 07:24

alsof een ruin alles op lost :+