Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jytte

Re: Iemand ervaring met zo'n vleeswond? (let op: foto's!!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:15

Ja, ik heb een soortgelijke (lees zag er hetzelfde uit) bij een ponytje gezien, die rende met dr borst in een buis. Was percies zo'n "winkelhaak", diep, en op precies dezelfde plek. Die wond is volledig genezen! Die pony stond inderdaad ook te schuren toen het aan het helen was, maar pas toen de wond al helemaal gesloten was.
Ik hoop dat de genezing van jou veulen net zo goed verloopt, en er bij haar straks ook niets te zien is..

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:55

Zou er zeker honingzalf op smeren (mesitran) en geen uierzalf!

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 19:23

Heb ff gegoogled Mesitran.. staat bij dat je dat af moet dekken?
Zit ook ff in mezelf te googlen hoe ik überhaupt iets kan doen aan de wond >;)

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:32

Heel veel sterkte er mee. wat een nare wond zeg ...
hopelijk geneest het goed.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:35

Bij Mesitran is het fijn als je het kan afdekken, maar het werkt ook als dat niet het geval is.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:40

mesitran hoef je niet te bedekken. Hier ook een wond alleen lager, je ziet nu alleen nog een extra huisflap hangen tussen haar voorbenen maar dat zal bij jou niet kunnen.

[MD] borstwond hoe het best behandelen (foto's staan in link)
topic je van mijn dame.

Maar heb je niet veel vreemde die kunnen proberen rustig de voetjes van je kleinen te pakken zo wennen ze er ook aan dat een ander ze oppakt.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:42

Jaren terug hadden wij een 3 jarige met exact dezelfde wond. Kon niet meer gehecht worden helaas en is uiteindelijk super mooi genezen. Je zag er niets meer van. Wel begon de pony er vrij snel aan te knabbelen en moest ie met een soort korf staan om te voorkomen dat ie het open beet, dus hou dat goed in de gaten. Pony heeft nog jaren in de sport gelopen, nooit last van gehad. Succes!

LoveaHaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:43

nee maar wel heel veel sterkte met je veulentje

elstro01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:51

2 jaar geleden had mijn paard ook zo een wond ongeveer. Mijn bijrijdster had haar aan een picknicktafel vastgezet, ze schrok en is er met stukken tafel van door gegaan. Is over een spijlen poort/hek heen gesprongen. Haar hele onderkant en benen lagen open. 1 wond gehecht op haar ben die helemaal open lag, ook een winkelhaak en met blauwspray in gesprayt. Het verbaast mij dat je er nu niets meer van ziet! Niet te veel aankomen is het beste advies denk ik.. ( Wel op letten dat het niet gaat smetten of ontsteken)Afbeelding
Afbeelding
By meer2 Afbeelding
By meer2 Afbeelding
By meer2
Foto's zijn al van een paar dagen later, blauwe is dus blauwspray ;)

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:18

Wil je niet onrmoedigen maar 1 merrie van ons kunnen wij ook nooit bekappen. Voór wel, maar achter niet. En Sedalin als rustgever wordt ze helemaal nog gekker van..Dit jaar voor het eerst in 8 jaar met de dierenarts helemaal suf gespoten, zo dat ze nog net bleef staan, en toen bekapt.

Wij bekappen trouwens wel altijd buiten in de wei, vind ik wat minder gevaarlijk, maar zal ook vaker mislukken denk ik in jou geval.

Ik zou niks doen wat de DA je niet voorgeschreven hebt. Ik lees hier allerlei adviezen, zou het eerst even overleggen voordat je met allerlei smeerseltjes ad gang gaat.
creme op open wonden is meestal zowieso niet zo'n sucses.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:21

Toen mijn pony een dikke winkelhaak op zijn kaak had, heb ik ook gesmeerd met Mesitran zalf. Het is super genezen, je ziet er niets meer van.

Ik heb de wond in het begin schoongemaakt met betadine shampoo, en daarna mesitran zalf erop, om de dag. Na 1 week de betadine niet meer en enkel mesitran gesmeerd

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:24

tja, temperaturen kan een hel zijn. Is hij niet af te leiden, door heel erg boven zijn staart te kroelen en veeeel glijmiddel op de thermometer doen! En mischien nog iemand hem iets lekkers voor houden? Maar als hij erg tegenspartelt, beter niet doen, want anders heb je weer gevaar voor je wonde.
Die mesitran is een fantastische zalf!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:36

Ik vind het allemaal heel sneu, maar op zo'n manier met een veulen omgaan zou verboden moeten zijn en is vragen om problemen.

Dat terzijde gelaten, de kans dat ze nu een hoefsmid nog bij zich laat is erg klein. Wij hebben een arabier thuis die ook doodsbang was van de smid. Smid heeft hem een enorme klap met de vijl vekocht omdat hij niet stilstond, waar wij uiteraard helemaal van over de kook waren, hij is nooit meer op ons terrein geweest. Maar goed, we zaten wel met de problemen. Meerdere hoefsmeden later zijn we er eindelijk eentje tegen komen die wel met ons paard kon (en andersom).
Ik zou je dus willen aanraden dat je toch echt op zoek gaat naar een smid (in ieder geval voor je veulen, want dit klikt duidelijk niet) die wel goedgekeurd is door jouw veulen. Hij zal heus geen slechte man zijn, maar het is net als bij mensen, de een mogen we nou eenmaal beter dan de ander.

Ik wil je heel veel sterkte wensen met de genezing, excuses als ik iets hard ben over gekomen, ik snap ook wel dat je hier nooit op gehoopt hebt.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 10:34

Laat je niet gek maken! Deze wonde komt helemaal goed. Als het dicht blijft is je veulen er met 14 dagen vanaf, als het open gaat, dan kan het langer duren, maar genezen zal het hoor! Ik vind wel alle adviezen over zalven en dergelijke gevaarlijk. Als een wonde gehecht is, dan blijf je er het beste helemaal vanaf. Niet gaan zalven en zeker niet natmaken. Zo hou je de wondranden vochtig, wat een ideale toegangsweg is voor bacteriën. Je paard staat onder antibiotica en is gehecht (dit moet je zien als als een natuurlijk verband). Het is jammer dat er geen drain in zit, maar dat is nu zo. Blijf er vanaf en laat je veulen rusten. Zorg dat ze haar antibiotica eet en kom nergens aan! Ze zal er enkel maar geïrriteerd van worden en de wonde zal er slechter van worden.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 11:31

Dankjewel allemaal.. fijn ervaringen te horen :D

De honingzalf ed is goed ja, dat weet ik. Maar ik doe er meer kwaad mee vrees ik. Als ik al naar de wond wil kijken of in die richting kom, wil ze dat niet. Ook begrijpelijk, ze is veulen en kent de gehele omgang nog niet.

DA heeft gezegd dat ik moet checken of wondvocht weg kan, niet dik wordt ed. Vandaag laatste anti-biotica pasta. Dat gaat goed, is elke keer wat onverwachts. }>
Tempen lukt niet. Aaien enz wel, maar ze weet wat er komt en wil ze weg.

Shahazai, hoe zou jij eea aanpakken? 8-)
De 1e smid was rustig en overtuigend.. maar was wel een gevecht. We hadden eigenlijk wel verwacht dat de 2e x minder zou zijn ivm leerproces. De 2e smid was wel wat sneller met handelen.. wellicht te snel..

Op zich gaat het nog steeds goed op stal. Ik wissel ze elke dag van stal, ze lopen er direct in. Mja, schoon bedje en hooi en vers gras :D . Ze staan gewoon rustig, gelukkig.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:51

Zoals ik eerder gezegd heb, net zolang doorzoeken tot ik de smid heb gevonden met wie ze wel een klik heeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:58

wat een verhaal :(:)
Wat doet ze als jij haar voetjes optilt?
Misschien kun je een oude vijl vragen aan je smid en dan oefenen?
Waar reageert ze het heftigst op,op het bekappen,of alleen al het voetje optillen?
Ik zou de wond droog houden....probeer haar zo min mogelijk te laten bewegen...lekker makkelijk met een veulen ;) .
Anders scheuren de hechtingen los,er staat daar nogal veel spanning op.
Waarom zijn de wondranden niet geschoren?Dat is toch het eerste wat je doet voordat je gaat hechten?
Probeer het om de hechtingen met een anti-septisch middel te desinfecteren en dan alluminium spray erop.Dat is daarvoor bedoelt

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 22:21

Heb foto's van gisterenmorgen en vanavond.....

DA nog gebeld; zolang niet dik gaat worden en vocht eruit kan, niks aan doen en op stal laten voor rust.
Ze eet goed en is fris.

Ziet er niet gaaf uit.. je ziet wel dat het nu van binnenuit dicht zal gaan groeien. Maar wanneer kun je nu goed zien of het ontstoken is? Pff. Ga morgen weer informeren.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Branca op 18-08-11 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:24

dat ziet er niet lekker uit...er zit nog steeds pus in?Of zie ik het verkeerd?
De hechtingen zijn losgesprongen volgens mij,en er zit vacht in de wond.
Dat heb je als je het niet afscheert.
Heeft de da dit nog bekeken of alleen door de telefoon iets gezegt?
Maak jij het schoon?

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 22:28

Er vloeit vocht af... maar weet niet of het nu pus is.
Ik kom er niet aan, dat gaat ook niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:30

ziet er inderdaad nog niet heel prettig uit...

kun je het veulen geen halstertje om doen of evt als het nodig is even om laten zodat je het makkelijker kunt pakken en vast kunt houden?
dan kun je misschien met iemand samen proberen de wond schoon te spoelen met water, dat scheelt al een stukje...

en wat de voetjes optillen betreft ga ik inderdaad mee met tips hierboven, zelf met iemand samen die vast houdt de voetjes kort optillen en steeds ietsje langer vast houden als dat lukt, evt wat tikken op de voetjes...
en als je zelf voldoende vertrouwen hebt het ook eens door een ander laten doen om te kijken hoe dat gaat...

goldy007Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:32

Wholy das een beste wond! Mijn paard is vorig jaar door de stroomdraad gegaan en had een megawond op zijn achterbeen.
Bij mijn paard konden ze helaas niet meer hechten en heeft tie dus 14 weekjes in de kliniek gestaan.
Gelukkig is het helemaal goed gekomen,hij heeft een litteken maar ach dat boeit mij niks! Gaat met jou beestje ook helemaal goed komen
let maar op!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:35

wat rot dat je het niet kunt verzorgen....dit is nog gewoon ontstoken en als je het niet verzorgt duurt het nog veel langer voordat het geneest.
Hoe minder lang een wond ontstoken is hoe kleiner de kans op wildvlees.
Het ziet er niet lekker uit,maar ja....als je haar niet kunt behandelen houdt het ook op natuurlijk.

Ik heb zoiets ook eens meegemaakt bij de anglo arabier jaarling van mijn vriendin,die had aan de zijkant iets lager dan de schoft.Een enorme wond,ook de spier door.
Dat was ook zo een ramp,injecties moesten met een praam om.
Dat is helemaal goed gekomen en het paard werd steeds handelbaarder...ook daardoor.
(hoewel ze nu 7 is en nog steeds niet te prikken zonder praam)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:36

Zo te zien is de wond gaan wijken precies wat bij mijn veulen ook het geval was
Dat gele is pus en de wond ziet er dus wat ontstoken uit
De hechtingen zullen ws helemaal los gaan laten wat betekend dat als dit daadwerkelijk gebeurt je de wond dagelijks moet gaat uitspoelen en de wondranden zacht houden met bv honing zalf
Het duurt dan helaas wat langer maar vaak geneest het wel weer heel mooi

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 22:37

kan zeker nog prima en netjes genezen (zie bewijs in mijn onderschrift...)
maar dan zul je inderdaad, wat unamie al zegt, toch moeten proberen te gaan spoelen en evt insmeren met mesitran...