Zeer erge zomerexceem... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:48

GamblersCup schreef:
Maar ik begrijp daar uit dat het minder "heftig" was als TS haar paardje.

Als 3-jarige had mijn paard het ongeveer wel zo heftig als maar kon, geloof ik.
Ik heb alleszins toch nog nooit een paard gezien dat het erger had. :o
Paard had open wonden over haar hele lichaam; uiteraard haar hals en staart, maar ook haar hoofd, oren, buik, koten, kruis, schoft en zelf bovenop haar rug. Dat eerste seizoen was haar hele bovenlijn 1 grote open wonde en ze schuurde tot het bloedde.
En ze stond de hele dag te schuren aan alles wat ze kon vinden. En als ze op de weide stond waar niks was om te schuren, ging ze continu rollen en op haar voeten liggen om zo haar buik te krabben etc...
En als 4-jarige had ze abcessen in haar manenkam. :r

Maar een groot stuk is dus management.
En ik ben erachter gekomen wat de dingen zijn waar mijn paard specifiek op reageert. (Die muggen zijn namelijk maar de aanleiding, de laatste druppel als het ware, en niet de eigenlijke oorzaak) Maar dat verschilt dus per paard.
Mijn paard kan bijvoorbeeld niet goed tegen fel zonlicht en ze heeft bepaalde voedselallergiën enerzijds en bepaalde tekorten anderzijds. En dat uit zich dan als een allergie voor die muggen.
Maar als haar lichaam in evenwicht is, kan ik haar houden zonder deken tussen de muggen en lijkt ze er zelfs niet allergisch aan.
En dan lijkt het alsof ze maar een hele milde vorm heeft.

Voor TS haar paard kunnen de oorzaken dan weer iets helemaal anders zijn. Maar dat moet je dus proberen uit te vissen.
Maar mijn ervaring is dus dat er echt wel verbetering te halen is, zelfs met een hele erge eczemer.
Het vraagt alleen tijd, geld en veel moeite.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:34

bedankt allemaal voor de reactie's.

Ik kreeg net een telefoontje van mijn veearts. Hij heeft contact gehad met de professor van Utrecht over onze haflinger. Hij vertelde dat er geen enkele plek in Nederland meer is waar de muggen niet zijn!
Overal kwamen de exceem paarden vandaan en zelfs al vanaf veulen leeftijd!
Middeltjes helpen niet voldoende, en de voeding aanpassen gaat de jeuk niet stoppen.
We kregen het advies om hem binnen te zetten en te houden, deze informatie te laten bezinken en dan mijn veearts terug te bellen over ons besluit.

Ik kreeg van een bokker de tip via pb om een huidonderzoek te laten doen, dit ga ik nog overleggen met de veearts. Maar de stempel zomerecxeem heeft hij door de vele onderzoeken al gekregen.

Weet je, we hebben echt alles over voor onze paarden, maar dit is zo zielig! Beestje is er gewoon ellendig van! En nee, ik ga hem niet jaren zo laten staan en echt alles uitproberen. Die ellende verdient hij niet.

Maar we geven het nog niet op.
We gaan op zoek naar een ander plekje voor hem, kijken of hij daar minder last heeft van zijn exceem.
Gaat het daar goed kijken we weer verder..
Inslapen is echt een van de laatste optie's!

Luckystory schreef:
Voor TS haar paard kunnen de oorzaken dan weer iets helemaal anders zijn. Maar dat moet je dus proberen uit te vissen.
Maar mijn ervaring is dus dat er echt wel verbetering te halen is, zelfs met een hele erge eczemer.
Het vraagt alleen tijd, geld en veel moeite.

Die drie dingen zijn voor mij echt geen enkel probleem!
Maar of ik het paard er plezier mee doe??

De veearts zei gister: Als het leven lijden wordt moeten we ingrijpen...
En dit beestje is echt niet happy!

aerdenhout1

Re: Zeer erge zomerexceem... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:48

Ik zou het met alle liefde willen proberen, maar zit eigenlijk niet op nog een eigen paard te wachten als het zou helpen.
Er is wel een box vrij momenteel en hier staan ze 's nachts sowieso binnen.
Nu zit ik al dik 40 jaar in de paarden en heb nog nooit een paard gehad met zomer exceem.
Ja wel af en toe wat schuren aan staart en manen, maar na wassen en insmeren was dat heel goed onder controle te houden.
Mocht je een plekje zoeken om te kijken of het helpt, laat je het maar weten over de stalling worden we het wel eens. Jammer dat Limburg niet naast de deur is, ze zeggen dat een duik in zee ook heel goed is voor de vacht/huid.

NathalieBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 14:52

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:53

De mijne schuurde vroeger ook tot bloedens toe, staart eraf, manen eraf, wondjes. Nu is het helemaal onder controle, ze heeft een Boett deken op, krijgt als voedingssupplement Equitch, staat binnen, ik was haar staart en manen ongeveer elke maand met iso-betadinezeep en àls ze eens een beetje schuurt heb ik hier een product staan, is gewoon een olie-achtig anti-jeuk spul van de ruitershop. Ik hoop dat je voor jouw paard ook de manier vindt... Succes!

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:37

Wat balen Anke dat hij zo'n last heeft!

Mijn shetje heeft ook zo'n last en ik krijg de neiging om hem eens regelmatig te gaan wassen met een oplossing van water met zeezout. Zeezout werkt vaak helend (ik gebruik het zelf als ik een puistje begin te krijgen en ongelofelijk genoeg is die dan binnen no time verdwenen).

Is het niet een idee om dat ook eens te proberen Anke?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:51

haflingertje schreef:
Er zijn al duizende topics over zomerexceem.. Ik heb ze allemaal gelezen.. En al die tips hebben we geprobeerd.
Maar aangezien we voor een moeilijke keuze staan toch maar even een appart topic.

We hebben een super brave haflinger ruin van 2 jaar jong.
Vorige zomer begon hij te schuren, tot bloedens toe.
Veearts gebeld, medicijnen, goede exceemdeken erop en afwachten.

Helaas wordt het alleen maar erger. Ondanks de goede deken, aangepast voer, allerlei middeltjes zit hij onder de wondjes.
Iedere dag heeft hij een nieuw wondje ondanks dat hij helemaal ingepakt zit.
Als we hem aaien over de deken heen begint hij te schudden, het halster omdoen vindt hij afschuwelijk want dat jeuk hem zo erg!

En nu? Veearts is gister alweer geweest.. Hij gaat overleggen met Utrecht.
Dus dat wachten we af.

Het komt erop neer dat in de omgeving (zuid-limburg) ontzettend veel muggen zitten en hij waarschijnlijk niet kan blijven.
Hij is zo ellendig van de jeuk!

Maar dan? Inslapen van zo'n jong dier moet ik niet aan denken!
Een ander plekje zoeken? (aan de kust) Wie wil zo'n paardje nou? ;(

Heeft iemand dit ooit meegemaakt?
Is er nog iets wat we kunnen proberen?
We weten het niet meer...

Het is zo'n ontzettend braaf beest, ondanks de jeuk ;(

Wat krijgt ie aan voer?
Staat ie op gras?
Waarmee was je je paard en welk smeersel gebruik je voor de buitenkant?
Als je paardje opeens zo'n heftige reaktie geeft kan het misschien ook gaan om een voedsel allergie?

Ik heb zelf ook een eczemer en sinds ze geruime tijd op ander voer staat gaat het stukken beter met haar.
Suikers waren voor de mijne echt funest.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:58

hey,
eerst en vooral is het jammer dat je paard zo erge zomerexzeem is,

mijn paard heeft ook zomerexzeem, deken hielp niet echt,

tot iemand me op een product wees waarmee je de manen en staartwortel in het begin elke dag mee moet insmeren

Dit product is uitgevonden door een apotheker in belgie, maar wil helaas niet dat het in de winkel tekoop is, wel kan je het bestellen en aan huis laten leveren als je te ver woont.

Dit product wordt zelfs gebruikt tot in spanje :D

Als je meer wil weten mag je me gerust een bericht sturen

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 21:00

Heeft je haflinger al een exceemdeken om? Staat ie op gras? Zoja kan je hem beter op een paddock zetten en hooi geven. Welk soort voer geef je? Probeer zo min mogelijk suiker en zetmeel te geven, want de mugjes komen op het zoete af.
Succes hopelijk komt er gauw een goede oplossing.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:19

Mijn (nu) 5 jarige, heb ik vanaf 9 mnd, ik woonde aan de rand van het bos (ivm dazen konden mijn paarden- even voor de beeldvorming 2.5mnd bijna niet buiten komen) Plots toen ze 2 jaar werd kreeg ze, ze , ze schuurde haar schouders en lijf tot bloedens toe. Vreselijk! zelfs gedacht om haar cortisone te laten spuiten, maar ik durfde het niet. Het volgende jaar was het al de helft minder, maar nog niet om aan te zien (geen manen, vreselijke staart) Toen ben ik naar zeeland verhuisd, de eerste 2 jaar nog hetzelfde staart en manen schuren (natuurlijk ondanks de beste dekens etc.) De afgelopen 2 jaar...(klopt af) niets ! helemaal niets! de enige reden dat ik met warm weer dekens op doe is voor de 10 dazen per dag die hier zitten. Voor de rest heeft ze een staart waar een tinker nog jaloers op zou zijn, en de manen van een andalusier :-) ( het is een holsteiner x anglo arabier )

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:24

Als het echt zomer exceem is dan helpt een échte exceemdeken gewoon. PUNT. Ik heb inmiddels al 32 jaar een nu 36 jarige ernstige excemer, en met een boett deken of een vergelijkbare echte exceemdeken is het probleem nagenoeg verwaarloosbaar. Maar dan moet je dus wel een echte exceemdeken hebben en geen gewone vliegendeken.
Als je een goede deken hebt en het paard schuurt toch dan is het simpel: dan is het geen zomerexceem. Weet je heel zeker dat het geen mijt is? In mei van dit jaar probeerde een dierenarts me nl ook wijs te maken dat een paard zomerexceem had, terwijl ik zeker wist dat het dat niet was. Dekens ed hielpen ook niet. Wat bleek uiteindelijk: gewoon doodordinaire mijt ( met inmiddels wel een paard dat zich tot bloedens toe overal open geschuurd had... dat wel..._

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:52

Killed schreef:
hey,

tot iemand me op een product wees waarmee je de manen en staartwortel in het begin elke dag mee moet insmeren

Dit product is uitgevonden door een apotheker in belgie, maar wil helaas niet dat het in de winkel tekoop is, wel kan je het bestellen en aan huis laten leveren als je te ver woont.

Ik heb ook iets uit Belgie, is een witte vloeistof in een witte fles. Ik moet dit met een plantenspuit 1 x dgs in manen en staart spuiten. Op de fles staat niets op, weet dus ook absoluut niet wat er in zit. Komt via via uit Belgie naar hier. De eerste dagen gaan de behandelde plekken enorm schilferen, maar na 2 dagen lijkt de jeuk al een stuk minder.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:19

rostanfan schreef:
Killed schreef:
hey,

Ik heb ook iets uit Belgie, is een witte vloeistof in een witte fles. Ik moet dit met een plantenspuit 1 x dgs in manen en staart spuiten. Op de fles staat niets op, weet dus ook absoluut niet wat er in zit. Komt via via uit Belgie naar hier. De eerste dagen gaan de behandelde plekken enorm schilferen, maar na 2 dagen lijkt de jeuk al een stuk minder.

dit is waarschijnlijk de endure wat ik al aan gaf, maar niemand reageert hier op.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:32

Geldt ook voor de tip over Cavalesse. Zonde, want dat werkt echt. Ook voor heel erge excemers! Is bij verschillende klinieken maar ook op internet te bestellen.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:44

tkc97 is ook een super middel voor staart en manenexceem.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:46

ik denk dat er beter aan het afweer systeem gewerkt kan worden,dus eerst van binnenuit proberen op te lossen.
Wat de smeersels betreft zal het voor ieder paard verschillend zijn.
Ik zou de oplossing in de voeding zoeken.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:49

De kust is niet achterhaald, het helpt omdat er meer wind is. Vanaf meer dan 6km per uur wind vliegen de muggen niet uit. Dat scheelt zeker een hoop, ik kan het weten want ik heb een fjord met ook erge zomereczeem. Ze heeft nog in het binnenland gestaan, met name in Limburg (België) en kwam na een maand terug met overal etterende wonden en zonder manen en staart. Dat was wel bij de vorige eigenaar.

Nu staat ze aan de kust en heeft ze zelfs een manenkam, zonder wonden. Maar ik moet wel toegeven dat ze nooit "zonder" jeuk is. Je zou het schuilhok niet willen zien dat ze helemaal afgebroken heeft op de weide ten einde haar toch te kunnen schuren... Ik zou het nooit herbeginnen, een paard met zomereczeem houden. Misschien is inslapen wel een optie, als de jeuk echt zo erg is dat het dier eronder lijdt. Dat moet je voor jezelf uit maken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:43

Even een up date.
De pony komt zondag deze kant op. Ik wil het wel proberen, blijft hij ook hier zo'n verschrikkelijke jeuk houden en zien we na een maand geen resultaat, dan overleggen we de volgende stap en dat zal dan waarschijnlijk toch inslapen zijn.
Hier staat hij in elk geval s ' nachts binnen wat ook al zal helpen.
Gaat het wel beter, dan ga ik op zoek naar een nieuw baasje ( of ik hou hem zelf )
Een 2 jarige moet toch zeker nog een kans krijgen, dus duimen jullie allemaal mee!!

Weet iemand trouwens of penagron nog bestaat?? IK weet niet of je dat zo schrijft, het was een wit romig spulletje tegen zomer exceem.
En heeft iemand ervaring met het wassen met berkenteer shampoo??

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:57

Ik ga dit even volgen. Misschien dat hier nog iets wonderbaarlijks voorbij komt.

Heb op dit moment ook een 2 jarige (fries) staan die begon vorig jaar al licht, maar dit jaar extreem. Ik begin steeds vaker te denken dat het niet paardwaardig is.
Heb haar uit de opfok naar huis gehaald, deken op gedaan, gesmeerd, rommeltjes gegeven en weet ik veel wat.
Nu is het probleem bij die van mij, onder de deken gaat het super, manen en staart groeien weer super en die plekken zijn mooi rustig., maar haar hoofd (Ondanks verschillende hoofdkappen die ze blijft slopen) en haar benen zitten onder de plekken, merk dat ze er zelf ook moe van wordt, maar kan haar moeilijk 24/7 opsluiten. Het is 100% exceem, maar het neemt nu gewoon extreme vormen aan.

aerdenhout1 erg fijn! Hou je ons op de hoogte? Hoop dat het snel minder wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:02

Wat een geweldig nieuws Aerdenhout! Zou mooi zijn als het dier toch opknapt! Succes!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:15

Wat mooi dat er een mogelijkheid is gevonden tot een oplossing.
Ik hoop dat het werkt!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:19

ik lees even mee,want ik heb een veulen dat nu al schuurt maar da zegt dat het waarschijnlijk geen exceem is maar ik zelf ben bang van wel.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 09:39

Misschien in de voeding iets dat triggert of andere omstandigheden, fijn dat jij je over hem gaat ontfermen Aerdenhout. Lijkt mij een mooie uitdaging. Vaak wordt er niet gekeken naar de omstandigheden waarin een paard verblijft, wat hij binnenkrijgt en wat de reactie van het lichaam is van binnenuit naar buiten toe.
Ik zou zeggen _/-\o_ en mocht het niet iets positiefs opleveren dat zou ik na het reguliere medische circuit eens een poging bij Den Hoek, Eric Laarakker of Steffi v.d. Laarse. Al is het alleen maar om te overleggen :j

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:35

Start aub met een GOEDE exceem deken... ( ik heb geen antwoord gekregen op de vraag onder welke deken het paard staat). Wel super dat dit paard zo op deze manier nog een kans krijgt. @ joto: paard pas sochtens na 10 uur naar buiten zetten, en voor vieren weer naar binnen kan enorm schelen voor de delen die noodgedwongen onbedekt blijven. én bij voorkeur ook niet bij schemer ( onbeschermd) rijden!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:43

riagr.... hij heeft een goede deken en er is echt van alles geprobeerd om hem te helpen, alleen het verplaatsen naar de kust nog niet.
Ts heeft gister na mijn mailtje contact opgenomen met haar dierenarts en die vond dat hij deze kans zeker nog moest krijgen.
Ik hoop echt dat we hem hier beter krijgen of in elk geval weer een paard waardig leven kunnen geven zonder al te veel jeuk.