GamblersCup schreef:Maar ik begrijp daar uit dat het minder "heftig" was als TS haar paardje.
Als 3-jarige had mijn paard het ongeveer wel zo heftig als maar kon, geloof ik.
Ik heb alleszins toch nog nooit een paard gezien dat het erger had.

Paard had open wonden over haar hele lichaam; uiteraard haar hals en staart, maar ook haar hoofd, oren, buik, koten, kruis, schoft en zelf bovenop haar rug. Dat eerste seizoen was haar hele bovenlijn 1 grote open wonde en ze schuurde tot het bloedde.
En ze stond de hele dag te schuren aan alles wat ze kon vinden. En als ze op de weide stond waar niks was om te schuren, ging ze continu rollen en op haar voeten liggen om zo haar buik te krabben etc...
En als 4-jarige had ze abcessen in haar manenkam.

Maar een groot stuk is dus management.
En ik ben erachter gekomen wat de dingen zijn waar mijn paard specifiek op reageert. (Die muggen zijn namelijk maar de aanleiding, de laatste druppel als het ware, en niet de eigenlijke oorzaak) Maar dat verschilt dus per paard.
Mijn paard kan bijvoorbeeld niet goed tegen fel zonlicht en ze heeft bepaalde voedselallergiën enerzijds en bepaalde tekorten anderzijds. En dat uit zich dan als een allergie voor die muggen.
Maar als haar lichaam in evenwicht is, kan ik haar houden zonder deken tussen de muggen en lijkt ze er zelfs niet allergisch aan.
En dan lijkt het alsof ze maar een hele milde vorm heeft.
Voor TS haar paard kunnen de oorzaken dan weer iets helemaal anders zijn. Maar dat moet je dus proberen uit te vissen.
Maar mijn ervaring is dus dat er echt wel verbetering te halen is, zelfs met een hele erge eczemer.
Het vraagt alleen tijd, geld en veel moeite.