Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gooya schreef:Misschien heb ik er over heen gelezen, maar wat is de oorzaak van de koliek? Koliek is een verzamelnaam en heeft meerdere oorzaken. Kan bv door een verstopping komen, of zandkoliek. Als je iets aan de oorzaak zou kunnen doen, dan kan je de klachten voorkomen. Maar koliek geheel voorkomen kan niet.
Mijn paard heeft in de 5 jaar dat ik hem had, 4 keer koliek gehad. De eerste keer gingen de klachten na een uur of 4 vanzelf weer over.
De 2e en 3e keer was de oorzaak zand.
4e keer was oorzaak onbekend. Paard is echt ziek geweest. Maar na toedienen van medicijnen na 2,5 dag weer klachten vrij. (pijnstilling en een fles met parafine (??) via zijn neus toegediend)
tiny_tiger schreef:klop dat had mijn paard ook gekregen
ook via zijn neus fles met parafine olie
maar ze had ook pakken met brood gevoert
maar ook altijd gevoelig voor gebleven
vandaar lijnzaad olie
_Michelleee schreef:nadita schreef:De operatie van mijn paard kostte 6 jaar geleden 3.500 euro. En het paard bleef in de operatie.
Duur grapje, aangezien hij niet tegen ziektekosten verzekerd was. Maar goed, je doet het toch. Elke kans is er eentje....
Dus als de operatie niet lukt, moet je toch nog de volle pot betalen? : O
Jinks schreef:Hallo, een van onze paarden heeft 2x milt nierband koliek gehad. Meestal ligt de oorzaak in gas+verstopping. De dikke darm gast op en verplaatst waardoor hij op het bandje tussen de milt en nier terecht komt, dit druk dan naar beneden en de darm wordt afgeklemd.
In Kerken (duitsland) lost men dit op door infuus + natuurlijk rollen (gecontroleerd). Door het rollen en niet eten + infuus komt de darm weer los en zakt weer naar de plek waar hij hoort. Vooral het rollen is belangrijk, dit heeft het bij ons 2 x opgelost. Bespreek dit eens met je DA. Wellicht kan hij contact opnemen met de kliniek in Kerken bij Wachtendonk. Het is een hele goede kliniek en gespecialiceerd in koliek en benen.