Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Aurora_

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:40

bij mijn pony werkt het erg goed. Hij heeft er totaal geen problemen mee en blijft zo mooi op gewicht. Daarvoor at hij zich snel helemaal vol en was ik bang dat hij hoefbevangen zou worden. Ik heb ook de greenguard geprobeerd maar was daar niet over te spreken. Het ding schuurde erg en het had alsnog hele grote gaten. Ik heb nu een stoffen ding waar ik zelf een bontje in heb genaaid en dat werkt prima. Hij duwt iedere ochtend al snel zijn snuit erin :D

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 09:43

Hm mijn merrie is zo gewiekst met dat ding dat ze het nog steeds voor elkaar krijgt om door dat minigaatje enorme hoeveelheden gras te slurpen... :( Ik heb dus niet het idee dat het werkt, ze staat gewoon net zolang te vreten totdat ze vol is...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:41

haha, dit filmpje ken ik! (is overigens niet "mijn" filmpje hoor)

Arabesk schreef:
Leedebee schreef:
In mn profiel staan 2 filmpjes: 1 met en 1 zonder masker, dan zie je het verschil ;)

Deze vond ik ook nog bij jouw filmpjes :')

Heule boze shetlander _O-

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:39

De onze is er iig slanker van geworden. ;) Te dik is nooit goed, en helemaal niet voor een Haflinger in de groei.
Dus vandaar mijn keuze voor een graasmasker. Ze kan er goed mee overweg, en is lekker bezig en in beweging. Zonder dat ze zich vol kan vreten.
Onze pony heeft hem nu een maand om, en je ziet al resultaat.
Ook het hooirantsoen is verminderd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:15

Bij mijn mini shetje werkt hij ook goed. Heeft niet meer zo een dikke plofbuik na een dagje gras! Als ik met het korfje aan kom steekt ze graag haar neusje er in omdat ze weet dat ze weer op het gras gaat dan. Drinken uit de ton ook geen enkel probleem.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:45

Mijn haf in een zomer met graaskorf
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... 030448.jpg

En zo is het wel eens geweest zonder.. (al was deze zomer wel extreem, is de enige keer dat ze echt zo dik was. toen stond ze op rust en bestonden er nog geen graaskorfen).
http://waardjes.home.xs4all.nl/meertje/oudefoto.jpg

Yade mijn AV met korf
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... dekorf.jpg

en Yade vorige zomer (zonder)
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... zomer2.jpg
http://i606.photobucket.com/albums/tt14 ... ezomer.jpg

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:48

haha, dat filmpje van die boze shet... die probeert hem wel erg graag af te krijgen! Onze paarden blijven er duidelijk slanker bij, maar ik heb voor onze fjord ook strookbegrazing erbij, want die is zelfs met masker alleen nog veel te dik.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 13:51

IndianLady schreef:
Ze vallen dus af omdat ze zichzelf meer beweging geven om het ding kwijt te raken

_O-

Tja, doen wat werkt, toch? :D

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:28

Ik heb twee greenguards (twee paarden :D). Ik heb ook die Pagony dingen gehad maar dat vond ik niks (kon ook de goede maat niet vinden, heb er nog 3 ongebruikt liggen :D). Mijn haf is echt zó mooi slank, mijn paard heeft hem nog maar kort om. Mijn haf heeft er totaal geen moeite mee, mijn paard staat altijd geirriteerd te briesen het 1e kwartier. Wel heb ik heb allerlei bontjes aan de zijkanten en bij de neus moeten bevestigen omdat hij kale plekken kreeg van het schuren. Mijn paard heeft de 1e dagen zijn kin een beetje kapot gehad ;( maar je moet toch wat.

Dat van het scheef afslijten van de tanden kloopt helaas wel ;( .

Bij ons staan 7 van de 10 paarden met een korf.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:33

Bij ons op stal zijn veel dikkertjes dit jaar aan het graasmasker gegaan, met hele goede resultaten! Dat gefrustreerde zijn ze na een paar dagen wel kwijt. Zelfs de pony van een stalgenootje heet nu weer gewoon Enzo, nadat hij maandenlang Penzo is genoemd (wijzend op zijn enorme pens). :D Het graasmandje is hier favoriet.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 14:51

Ik heb die van mijn Welsh A aan de wilgen gehangen, het werd steeds meer een strijd: ten eerste een strijd om hem om te doen want hij heeft echt een óntzettende hekel aan dat ding en als hij hem om had dan was hij, net als dat shetlander-filmpje, de hele dag bezig om hem af te krijgen wat hem 9 van de 10 keer ook gewoon lukte. Hij bleef wel aardig op gewicht en kon er goed mee eten maar het omdoen en omhouden gaat niet 'gewoon' meer en dan is het een kwelling geworden. Tijd dus om ermee te stoppen en een andere oplossing zoeken. Ik heb nu een apart stukje voor hem in het land waar hij 's avonds in gaat als de andere paarden een stuk gras erbij krijgen (strookbegrazing) en 's ochtends mag hij dan weer bij de kudde en kan hij nog wat naknagen maar veel krijgt hij zo niet meer binnen. Als hij apart staat krijgt hij natuurlijk ook wat te eten, hij hoeft niet te staan kijken hoe de rest zichzelf wel vol staat te proppen :-)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:06

Haha, dat filmpje van die shet is nog niks met wat onze Haf de eerste dagen presteerde.
Ze ging met haar benen langs haar hoofd, tegen de waterbak, tegen de palen van het land. Rollen en overal achter proberen te haken.
En dat lukte haar ook. Tot vervelens toe. We moesten er gewoon blijven staan de eerste dagen :')
Toen hebben we het kopstuk met een veter aan haar manen vastgeknoopt. Toen kreeg ze hem niet meer af.
Nu is ze eraan gewend, ze heeft hem inmiddels een maand om.
Heb rondom in de korf helemaal lamsvel gemaakt, want ze had steeds de onderkant van de kaken open geschuurd. Dat is nu over.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:14

Ik heb sinds een paar dagen fleece in de onderkant, maar misschien ga ik er toch maar lamsvel in doen :j

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:15

Mijn paardje loopt ook perioden met een graasmasker. Een greenguard (rekje).
Dat gaat super! Ze is nooit chagerijnig, is gewoon sociaal in de kudde, drinkt goed (ook uit weidepomp), en het voorkomt dat ze zichzelf dood eet. Een gloeiend hete stoffige paddock waar ze maar alleen staat vind ik meer een straf. En dat is de enige andere optie om haar levend en wel te houden, de helft van het jaar.

Met masker ziet ze er zo uit (en met GlucoBalance, want ze heeft IR) in de zomer:
http://www.mijnalbum.nl/Album=UEKY7HKY
http://www.mijnalbum.nl/Album=UEKY7HKY

(misschien herken je het gebakje Fliecka er nog in?)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:04

boooo schreef:
Wij hebben een Greenguard voor onze pony. Kan er gewoon mee eten, alleen iets minder.
Daardoor blijft ze netjes op gewicht nu ze niet onder het zadel is :j

Mijn haflinger kreeg allerlei wondjes rond de neus en lippen door de Greenguard. Met die korf (bloempotmodel) was dat over.
Harlie werd er goed slank en een stuk actiever van! Maar als hij dan af was en er was gras in de buurt.. *duik* :')

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:20

Arabesk schreef:
Yvanka_ schreef:
Bij mijn pony heeft het zeker zijn werk gedaan. Mijn pony is er kilo's door afgevallen. Maar zorg er wel voor dat je er 1 hebt die goed past, omdat ze anders niet eten omdat hij pijn kan doen!

Wat voor een heb je er? Zo'n zwarte met zo'n gat er in (modelletje stopcontact zeg maar) of zo'n rekje?

Ik heb deze van de paardendrogist: http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... er/115305/ voor mijn mini shetlander. In het begin zullen ze erg boos zijn, tenminste dat was mijn pony wel. Hij moest ook echt even wennen, die van mij heeft een hele dag geen grassprietje geprobeerd te eten. Maar dat wend vanzelf. :)

Maar zorg echt dat hij goed zit, dat je pony nog genoeg ruimte om zijn snoet heeft, dat hij ook nog kan gapen.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:26

Ik heb voor onze shet ook een graasmasker van hh aangeschaft omdat onze pony gevoelig is voor HB, op deze manier kan ze gewoon een aantal uren met de kudde het weiland op i.p.v. in de paddock alleen.
Ze staat niet 24/7 met dit masker laat ik dit even vermelden maar een uur of acht.
Nu is mijn probleem dat het gat aan de onderkant in notime een stuk groter is ,en de pony dus weer teveel aan gras binnen krijgt met de gevolgen vandien.
Welke mede bokker heeft hier ook last van?? :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:18

Arabesk schreef:
Maar zo'n graasmasker, werkt dat nou echt? Blijven paarden er slanker bij, vallen ze er mee af?

Tja oktober 2009 zonder grasmasker. Omgeving Zuid-Holland kleigrond en koeiengras.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NHMQCIB8.jpg
2010 Omgeving Zuid-Holland kleigrond en koeiengras. 7 Dagen in de week fanatiek rijden waarbij minimaal 1x in de week een rit van 20-30 km.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IRUPAX6I.jpg
2011 Uiteindelijk begin februari verhuist naar brabant een paddock paradise, zandgrond en geen koeiengras meer. En nu zonder grasmasker op het moment. Foto is van afgelopen zaterdag.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RJPJZHQS.jpg

Uiteindelijk heeft het meeste geholpen door mijn paard te verhuizen. ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:24

Ik heb deze voor Mystic:
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... icbart.jpg
Maar ik heb er wel zelf wat meer gaatjes in geboord omdat ie door dat ene gaatje in het midden volgens mij echt niet aan t gras kwam :+
Nu kan hij nog vrij veel grazen, maar het belangrijkste is hier dat hij het niet te kort af graast en niet te veel zand binnenkrijgt omdat we hier op zandgrond zitten en het gras is dit jaar pas ingezaaid.. En daarnaast ook nog handig dat meneer nu niet van de mais van de buurman kan snoepen, en geen lekkers van voorbijgangers kan eten :Y)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:27

Ja werkt zeker. 2 jaar terug was mijn paard moddervet. Vorig jaar heeft hij een graasmasker (greenguard, zo'n rekje) gekregen en nu is hij weer prima op gewicht. Mijn paard krijg zeker genoeg beweging, maar ik kon er echt niet tegenop rijden. Inmiddels is hij zo slank dat hij alweer een tijdje zonder masker op de wei staat. Mocht hij weer wat aankomen, dan gaat de greenguard weer om.
Foto's: 2009
Afbeelding

Een week geleden;
Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:32

Ik heb trouwens wel de middelste strook er aan de voorkant tussenuit gehaald, zodat zn neusgaten wat meer lucht krijgen!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:34

Werkt hier ook super, ik heb er 1 van Imperial riding en 1 van best friend, laatste is het degelijkst. Maar allebei nog heel. Heb wel bij beide maskers het gaatje een heel klein beetje groter gemaakt, anders raken ze wel erg gefrustreerd. Ze staan maar een paar uur per dag in de wei, trouwens.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:36

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:42

Ik heb er ook 1 maar helaas kreeg mijn haf ook wondjes door dat ding. Kan zijn dat ik hem verkeerd had afgesteld. Daarnaast gaf ie het binnen no-time op (ook nadat ik het gat groter had gemaakt en de sprietjes er doorheen duwde) en ging die maar gewoon staan en voor zich uit kijken. Niet voor ieder paard geschikt dus :P

Sanne84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:51

Misschien een rare vraag hoor, maar zou zoiets ook voor 's nachts op stal werken/ kunnen? Mijn paard eet 's nachts namelijk aardig wat stro en krijgt daar een behoorlijke stro-buik van...