wormkuur ! hoveel moet die hebben?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:11

LOCA schreef:
Het klinkt gek maar met een (1) wormenspuit kun je niet overdoseren. In principe kun je je paard tot 3x de aanbevolen dosis geven en dan nog zijn er geen bijwerkingen zichtbaar. Ik kan de onderzoeken zo gauw niet vinden maar deze informatie staat als het goed is ook in de bijsluiter (bij overdosis) en kan bevestigd worden door je dierenarts.

toch is er een merk waarvan afgeraden wordt om veel over te doseren. ik weet nu alleen ff niet meer welk merk.

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:14

Ik neem aan de je weet hoe het werkt, er staat om de spuit het aantal kilo's, daar moet je het pinnetje vast zetten en spuiten. Ps. vergeet niet het dopje eraf te halen, ik ben ook een kee rvegeten, was geen succes ;)

stoonen

Re: wormkuur ! hoveel moet die hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:53

een halve tube is echt te weinig, ik zou ook voor zeker gaan omdat onder dosering weer voor resistentie zorgt, maar het moet raar lopen wil je pony zwaarder zijn dan 500 kg iets meer is minder schadelijk als minder.

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 18:01

De meesten mensen zeggen toch meer en ik denk dat het ook verstandiger is er staat op dat je dan om de 3 weken nog een keer moet spuiten maar heb toch 2 gekocht dus voor mij is het ook niet zo erg dat die een beetje meer krijgt!

makkie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:12

mmm mijn mening is anders!!!
Ze willen niet voor niets de wormen kuur alleen nog maar op recept mee geven!!
Bij onze dierenarts doen ze alleen nog maar een mest onderzoek en vanuit daar krijg je een aangepaste wormen kuur mee!!
Als je bv twee keer een wormen kuur geeft aan je paard in 1 week kan hij daar zelfs aan overlijden!!!!!
Dus het is zelfs heel gevaarlijk om zelf dierenarts te spelen!!!
Vraag het eerst na aan je dierenarts!!

Je kan zelfs via een meetlint meten hoezwaar je paard is!!!
Ik geef altijd precies wat nodig is de rest gooi ik weg want 3 maanden bewaren is ook niet goed!!!
En ook al spuugt hij wat uit naar mijn iedee is dat al berekent in de spuit!!
En anders zoals ik al zei een mest onderzoek dan weet je het precies en de kosten zijn dat ook niet !!!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:47

Ik geef altijd liever iets te veel omdat ze meestal niet alles binnenkrijgen dus ik zou voor jou pony zeker wel 500 kilo geven. Grote kans dat hij niet alles naar binnen krijgt dus dan heb je in ieder geval niet te weinig.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:43

makkie79 schreef:
Je kan zelfs via een meetlint meten hoezwaar je paard is!!!
Ik geef altijd precies wat nodig is de rest gooi ik weg want 3 maanden bewaren is ook niet goed!!!
En ook al spuugt hij wat uit naar mijn iedee is dat al berekent in de spuit!!
En anders zoals ik al zei een mest onderzoek dan weet je het precies en de kosten zijn dat ook niet !!!

En zo werk je dus resistentie in de hand :n
Wat betreft mestonderzoek, dat is niet betrouwbaar. Ik heb al genoeg verhalen gehoord van mensen die mestonderzoek deden, telkens niets te vinden in de mest en aan het einde van het verhaal staan de paarden met een dikke wormbesmetting.

Bhakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:09

ik laat eerst mest onderzoeken (bij honden en pony's) voor ik ook maar iets in gooi aan middelen :)

Yuriko_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 23:23

Kabouterdans schreef:
Een halve tube geven, dan heb je nog voor 1x over om te gebruiken.

Ik zou hem sowieso niet bewaren!;)

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:14

Hee,
Je kunt het beste kijken naar het gewicht!
Mijn pony weegt 450 kilo, dus heeft hij 450 gram nodig. Ik geef hem altijd wat meer, want als je hem 3 tubes gaat geven, tsjaa, dan ben je fout bezig, maar als je hem wat meer geeft kan dat niks kwaad. :j
Groetjes Roos

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:21

Roos_Herco schreef:
Hee,
Je kunt het beste kijken naar het gewicht!
Mijn pony weegt 450 kilo, dus heeft hij 450 gram nodig. Ik geef hem altijd wat meer, want als je hem 3 tubes gaat geven, tsjaa, dan ben je fout bezig, maar als je hem wat meer geeft kan dat niks kwaad. :j
Groetjes Roos

-O- wat is dit voor onzin?

Maar je bent 13jr, je gaat je paard ontwormen? Lijkt me niet z'n strak plan.
Volgensmij kan je niet eens het wormenkuur halen bij de DA. Dan moet je 16jaar zijn :+

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:24

ik gaf mijn D pony eerst altijd een hele spuit, maar toen kreeg ik een shet er bij en toen kreeg ze 600 en mijn shet 100.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:25

nicky_rilana schreef:
ik gaf mijn D pony eerst altijd een hele spuit, maar toen kreeg ik een shet er bij en toen kreeg ze 600 en mijn shet 100.

Hoeveel weegt je shet?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:25

dat is maar een kleintje en 1,5 dus die weegt niet zo veel

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:33

De mijne krijgen ook gewoon hele hoor.
Gewoon van 500kg en dan hopen dat ze er geen bellen mee gaat blazen of andere gekke dingen mee doet :+.

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 12:40

Wat vinden jullie de beste teid om een wormkuur tegeven?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:02

Als het weer nodig is :+

Maar ik doe het altijd vlak voordat hij t land op gaat in het voorjaar, vlak voordat hij op stal gaat in het najaar en er tussendoor ook nog.
Wel wissel ik de kuren af ;-).

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:10

Ik geef mijn New Forest D-pony voor 600 KG, op advies van mijn DA ;)
Mijn arabiertje krijgt hetzelfde (is iets kleiner,maar wel steviger) :j

zorroensofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:04

Ik zou gewoon de hele spuit gebruiken. Mijn haflinger van 1.45 geef ik 500 kg, maar die is ook wat kleiner.

Groetjes

NassauTuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:03

ik zou niet gaan bezuinigen op een wormenkuur, DA kosten achteraf als ze eenmaal wel wormen hebben zijn veel meer.

Hoe dan ook, overdoseren is minder schadelijk dan onderdoseren! Het kost je meer als je te weinig geeft, dat doet dan helemaal niks, en dat is pas weggegooid geld.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 12:56

Wat Loca hierboven zegt, zegt mijn dierenarts ook altijd. Ik zou iets van een 550 kg geven gok ik, als het een beetje een "normaal" formaat pony is.

Ik geef hier de Arabier altijd 1 tube, en de twee anderen (Brabander en Hannoveraner van 1m83) elk anderhalve tube.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:13

Mijn pony 1.43 had ik volgens mij 400 kg gegeven 350. Maar is dus veel te weinig goede tips staan hier :).