heb je eigenlijk al eens gedacht aan een simpele probiotica? zou best kunnen dat hij niet genoeg enzymen aanmaakt om de melk goed te verteren en probiotica kan dan misschien wel helpen
Volgens de veterinair natuurgeneeskundige heeft hij n bacterie en hij krijgt nu 4 dagen 2x daags colostrum therapie, daarna kijken we verder...
Het is hier momenteel n heuse ziekenboeg, naast me veulen is ook mn ruin weer kreupel dus echt goed gaat het hier niet. Zit nu weer even met mn handen in mn haren want dit is echt niet tof!
Enig idee wat het nog zou kunnen zijn heb ik niet, volgens mij heb je tot nu toe alles al getest en geprobeerd, ik hoop dat hij snel van de diarree af is en een grote vent kan worden. Echt mager is hij niet, maar naar mijn idee had hij wel al wat steviger moeten zijn als ik kijk naar de ontwikkeling van andere veulens, maar dat is ook logisch als hij steeds diarree heeft.
Hij is niet mager en is in de afgelopen 1,5 week gelukkig ook weer wat gegroeid.... Volgens de veterinair natuurgeneeskundige ziet hij er verder goed uit. Hij zou nog net wat dikker mogen zijn maar ja, als je al zo lang aan de diarree bent dan kan je ook niet meteen verwachten dat alles goed gaat.
Hij is gelukkig niet echt ziek en blijft een knuffelkont, ondanks alle medicatie, onderzoeken en middeltjes die hij al heeft gehad/gekregen.
Zo, nu weer aan het werk en dan vanmiddag na het werk weer even naar stal om hem zijn colostrum te geven. Staleigenaresse geeft hem s'morgens en ik vervolgens s'avonds....
Ik vraag me alleen af of het wijs is om het veulen geen water te laten drinken? Het feit dat ze buiten meteen uit een plas gaat drinken, is niet goed. Juist met diarree moeten ze genoeg drinken.
Ik heb ooit op een kliniek gewerkt en daar hadden we een zelfde probleem met een Fries veulen. Reageerde niet op medicijnen. Toen zoals hier ook al gezegd, op de yoghurt kwark. echt die zurige ouderwetse yoghurt. Ging heel snel weer beter.
Thanks voor het vragen hoe het met Dazzle is! En ook bedankt voor de tips!
Dazzle is behoorlijk fit en speelt en rent er heerlijk op los! Diarree is helaas ook met de colostrum therapie niet weggegaan maar ik maak me er nu ook niet druk meer over....
Hij kan gewoon water drinken op stal hoor, daar is 1,5 week geleden alweer voor gezorgd. Aangezien ik liever heb dat ze beide water drinken op stal ipv die vieze plassen in de weide, je weet nl nooit wat er in die plassen zit....
Mischien ga ik de yoghurt nog een keer proberen maar aan de andere kant denk ik dat het toch zoals mn VA al zegt: chronisch is en dat het pas over gaat als hij gespeent gaat worden. Zolang hij goed eet, drinkt, fit is, speelt en niet mager word is het goed.....
augurk
Geplaatst: 02-08-11 07:13
Ik heb een merrieveulen gehad die ook al die tijd aan de diarree is geweest. Na een paar weken in de opfok was het over Heeft toch iets met de melk van de merrie te maken gehad.
Dat is wat ik ook denk augurk, ik maak me dan ook geen zorgen meer en zie vanzelf wel wanneer het over gaat. VA zei ook al dat het waarschijnlijk aan de melk van de merrie ligt en dat je daar niets aan kan veranderen....
wij hebben dit ook gehad met ons veulen ze is van 2009, ze is tot ongeveer 1 jaar aan de diaree geweest. ook alles mee afgelopen was niks mis met der. het was in een keer weg toen ze ongeveer 1 jaar was, nu is ze dit jaar 2 geworden en nooit meer wat met der gehad.
Rosaliex96
Geplaatst: 25-05-21 20:47
Hoi! Mag ik vragen hoe het uiteindelijk is afgelopen met je veulen? Ik heb precies hetzelfde probleem hier. Veulen is 3,5 week, super fit, maar wel echt hele hevige diarree. Medicatie slaat aan, maar zonder de medicatie is het gelijk weer mis.
ellepel
Geplaatst: 25-05-21 20:55
het zou kunnen dat er op je vraag geen reactie komt want het is een ouder topic uit 2011.
Ik heb een veulen gehad dat vanaf zes weken verschrikkelijke diarree had. Het was water. Eerst dachten ze dat het aan de melk van de moeder lag. Daarna wormenkuren, alles geprobeerd. Op een gegeven moment op zand getest en zat al vol met zand. Heel snel begonnen met leren brokjes eten om zandclear te kunnen geven en ik zet jonge veulens nooit meer op kort gras met zandbodem