Hoe schuurplekken voorkomen van graaskorf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xandergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:47

Ik denk inderdaad ook dat dit graasmasker aan de kleine kant is.
Zal hebt ik als masker de greengard van de paardendrogist en van het masker krijgen ze geen schuur plekken.
Hooguit van het halster op de neus, maar dan kan je eenvoudig een bontje om doen.
Voor dit masker is eventueel ook een speciaal halster te koop.
Ik advieseer dan wel een echt schapen bontje te gebruiken, is een natuurlijk product en niet syntesisch.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:52

Jolliegirl schreef:
Ben ik nu de enige die zegt Laat een 2 jarige toch lekker eten...:
Dit groeien ze er wel weer af.... ze schieten de hoogte nog in...

tenzij ze gevoellig is voor HBV o.i.d , dan heb ik niets gezegd.

Ik vind het graasmasker ook te klein. Meerdere met mij dus.
Het is aan jou om dit aan te nemen of niet.
Zou even een maatje groter gaan kopen. :)

Wat je nog zou kunnen doen, strookbegrazing.
Zet even 1 week een ander paard in een afgezet stuk land (4/5/6 paaltjes) zodat het goed kaal is.
Zet dit gedeelte dus netjes af. en geef je paard elke dag een strook gras erbij. Zo heb jij zelf , zonder graasmasker, haar voer onder controle.

Ben ik het niet mee eens, paardje is vol genoeg en heeft genoeg energie om te kunnen groeien, Nederland is het normaal dat de paarden wat voller zijn. Jonge paarden prima, maar dik is nooit goed. Vind het juist goed van de Ts dat ze voor dit gekozen heeft, zo kan het paardje toch doorgaan met het natuurlijke gedrag (Rennen, hele tijd door eten, kroelen etc.).

Jolliegirl

Re: Hoe schuurplekken voorkomen van graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:53

Ik vind het paard absoluut niet te dik....

Vandaar ook mijn zin : Tenzij ze gevoelig is voor.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:54

ZusJacobs schreef:
Jolliegirl schreef:
Ben ik nu de enige die zegt Laat een 2 jarige toch lekker eten...:
Dit groeien ze er wel weer af.... ze schieten de hoogte nog in...

tenzij ze gevoellig is voor HBV o.i.d , dan heb ik niets gezegd.

Ik vind het graasmasker ook te klein. Meerdere met mij dus.
Het is aan jou om dit aan te nemen of niet.
Zou even een maatje groter gaan kopen. :)

Wat je nog zou kunnen doen, strookbegrazing.
Zet even 1 week een ander paard in een afgezet stuk land (4/5/6 paaltjes) zodat het goed kaal is.
Zet dit gedeelte dus netjes af. en geef je paard elke dag een strook gras erbij. Zo heb jij zelf , zonder graasmasker, haar voer onder controle.

Ben ik het niet mee eens, paardje is vol genoeg en heeft genoeg energie om te kunnen groeien, Nederland is het normaal dat de paarden wat voller zijn. Jonge paarden prima, maar dik is nooit goed. Vind het juist goed van de Ts dat ze voor dit gekozen heeft, zo kan het paardje toch doorgaan met het natuurlijke gedrag (Rennen, hele tijd door eten, kroelen etc.).

Kroelen met een graasmasker?
Dat is die van mij nooit gelukt...

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:56

Green guard is ideaal, behalve als je automatische drinkbakken hebt, dat past niet!

Strook begrazing, leuk concept als je je paarden aan huis hebt, maar niet als je op pension staat.

Dit masker op de foto is volgens mij te krap. Bij mijn paard zat ie ook zo, binnen de kortste keren lip open. Nu heb ik ook een grotere, geen last meer van.

trudy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:22

Ik ben het met veel voorgaande mensen eens,je masker is te klein!Je moet ond 3 vingers tussen de neus en het masker kunnen steken,als het halster dan goed op maat zit,zul je weinig schuur/schaafplekken meer hebben.IK heb zelf een shet en ook zij draagt sinds een week of 5 een graasmasker.Eerste week ook wat schuurplekjes maar na een kleine aanpassing van het halster(zeer ruim verstelbaar)heeft ze nu nergens last meer van!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:24

FlorisSam schreef:
ZusJacobs schreef:

Kroelen met een graasmasker?
Dat is die van mij nooit gelukt...

Kunnen ze echt hoor, gaat niet hetzelfde als zonder (met de lipjes en tanden) maar ze kunnen nog steeds elkaar kriebelen! Deed ze (toen ze er nog mee stond) regelmatig. Kan prima.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 08:46

quartel schreef:
let op TS!!!!!!

Ik had zo het idee dat je vroeg hoe je het op kon lossen dat het masker schuurt toch?????
Dan ga je aan mensen, die er al langer ervaring mee hebben, vragen wat je er aan kan doen toch??????

Als die mensen je dan vertellen dat je masker veel en VEEL te klein is en je slaat die adviesen in de wind omdat je het zelf beter weet....dan laat je je paard zijn koppie toch lekker kapot schuren?????? :?

sjemig

Ik kan toch zeker zelf wel zien of het masker past of niet? Het enigste wat zou kunnen zijn, is dat de korf iets te hoog is, die zou wat lager kunnen.
Maar de binnenkant van de omvang is groot genoeg. Ik ben toch niet gek?
Het masker is niet VEEL en VEEL te klein. Ik vraag alleen hoe je die plekken kunt voorkomen. Een groter masker is geen optie.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 08:50

Jolliegirl schreef:

Ik heb een Haf op 4 jarige leeftijd verloren aan HBV vorig jaar. Dat gaat me met deze niet gebeuren. Ze is pas twee, maar sinds ze weer volop in de wei loopt is ze behoorlijk gegroeid. Je moet de ribben kunnen voelen toch? Nou, dat is bij haar al bijna niet meer zo. Ik heb liever dat ze wat schraler is en met een masker op toch lekker buiten kan zijn zonder dat ze zich tonnetje rond vreet, dan op stal houden of in een paddock met zand oid.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 08:53

trudy13 schreef:
Ik ben het met veel voorgaande mensen eens,je masker is te klein!Je moet ond 3 vingers tussen de neus en het masker kunnen steken,als het halster dan goed op maat zit,zul je weinig schuur/schaafplekken meer hebben.IK heb zelf een shet en ook zij draagt sinds een week of 5 een graasmasker.Eerste week ook wat schuurplekjes maar na een kleine aanpassing van het halster(zeer ruim verstelbaar)heeft ze nu nergens last meer van!

Ik kan als de pony de korf met het bont erin om heeft, aan beide kanten mijn beide handen er nog bij in steken. DUs dat is in mijn ogen iet te klein.
Maar ik weet al waar de schuurplekken aan de kaak van komen: het halster zit niet strak tegen de mond. Als ze de korf tegen de grond duwt, komt de achterkant van de korf tegen de kaken aan. Daar komen de schuurplekken van. Ga nu proberen het bont meer omhoog te trekken en rondom de achterkant maken. Kijken of dat beter wil.

Bedankt iedereen voor de tips.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:12

Voor gapen is een heel stuk meer ruimte nodig dan 'je handen er nog bij in steken' naar mijn inziens. Ik zou persoonlijk voor een ander masker gaan, de greenguard, die reduceerd de inname van gras ook behoorlijk, maar heb je niet het gedoe van te krap zitten zo snel. Zo'n greenguard zit echt alleen om het snoetje en niet om de hele neus tot de kaken, wat de kans op schuren zal verminderen. Je doet het aan een gewoon halster, prima zat.
Mijn shetje heeft nog nooit last van schuurplekken gehad, ik zorg dat ze overal ruim de ruimte heeft om te gapen etc. In het begin had ze iets schuurplekj op haar kinnenbakje, maar met een stukje bont in het masker was dat zo weer verdwenen.

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:16

Ik heb vorig jaar een Greenguard gebruikt bij mijn pony omdat hij op heel hoog en vol gras stond.
Ik heb nooit schaafwonden met de Greenguard gehad.
Daar hebben ze veel meer ruimte in en de ademhaling word niet belemmerd doordat er niks voor de neusgaten zit.

Je kan bij de paardendrogist een weekje proberen voor een klein bedrag misschien is dat een idee?

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 10:23

Ik volg dit even aangezien mijn merrie ook met een grasmasker buiten loopt.
Ze vind het absoluut niet leuk maar ja anders ontploft ze mij.
Qua GM van TS zeg ik ook, neem een grotere maar had al het idee gekregen dat je dat niet gaat doen..
zijn ze er niet in het rose maat full?~hihi

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 11:02

Ik heb juist van verschillende merken de maat opgevraagd. Want er moet natuurlijk wel genoeg ruimte om de neus vrijblijven. Er zit nl nogal wat verschil in de maten van verschillende merken korven. Ik heb de omtrek van haar neus gemeten (op het stuk waar de korf eindigt) en daar 10 cm bij opgeteld. Dat moet toch voldoende wezen?

En de een zegt je moet er minimaal 3 vingers bij in kunnen steken, de ander zegt: 2 handen zijn nog niet genoeg. De maat full is veel te groot, daar passen twee koppen in ipv eentje....

Maar goed, de beste stuurlui staan altijd aan wal en van de foto's kun je ook niet alles afzien. Probeer je het goed te doen door je merrie met korf buiten te laten, zodat ze zoveel mogelijk op het land kan zonder al te dik te worden, krijg je weer half Bokt over je heen dat je een ander merk korf moet nemen, of een ander soort.

Maar laat maar zitten iedereen, ik red me er wel mee. Het is toch niet goed goed of verkeerd.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:32

nadita schreef:
quartel schreef:
let op TS!!!!!!

Ik had zo het idee dat je vroeg hoe je het op kon lossen dat het masker schuurt toch?????
Dan ga je aan mensen, die er al langer ervaring mee hebben, vragen wat je er aan kan doen toch??????

Als die mensen je dan vertellen dat je masker veel en VEEL te klein is en je slaat die adviesen in de wind omdat je het zelf beter weet....dan laat je je paard zijn koppie toch lekker kapot schuren?????? :?

sjemig

Ik kan toch zeker zelf wel zien of het masker past of niet? Het enigste wat zou kunnen zijn, is dat de korf iets te hoog is, die zou wat lager kunnen.
Maar de binnenkant van de omvang is groot genoeg. Ik ben toch niet gek?
Het masker is niet VEEL en VEEL te klein. Ik vraag alleen hoe je die plekken kunt voorkomen. Een groter masker is geen optie.

er valt ook helemaal niet te praten tegen een muur he?
Als ik nou de enige was die er zo over dacht........
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
Voor die 2 tientjes kan je beter dat dier zijn koppie naar de donder helpen _-:(
Ik ben er een beetje klaar mee ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 12:51

nadita schreef:
Jolliegirl schreef:

Ik heb een Haf op 4 jarige leeftijd verloren aan HBV vorig jaar. Dat gaat me met deze niet gebeuren. Ze is pas twee, maar sinds ze weer volop in de wei loopt is ze behoorlijk gegroeid. Je moet de ribben kunnen voelen toch? Nou, dat is bij haar al bijna niet meer zo. Ik heb liever dat ze wat schraler is en met een masker op toch lekker buiten kan zijn zonder dat ze zich tonnetje rond vreet, dan op stal houden of in een paddock met zand oid.

Zoals ik nog eens zei :

Strookbegrazing??

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 14:19

@ Jolliegirl: dat hebben we vorig jaar al geprobeerd, maar dan krijgt ze nog teveel binnen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 14:20

@ quartel: fijn dat jij helderziend bent en vanaf de foto kan voelen dat de graaskorf VEEL en VEEL te klein is.
Gelukkig ben ik degene die 'live' kan voelen en de korf absoluut niet te klein.

Ik zou zeggen: kom even langs om zelf te kijken :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:25

nadita schreef:
@ Jolliegirl: dat hebben we vorig jaar al geprobeerd, maar dan krijgt ze nog teveel binnen.

Heb je mijn hele post gelezen?

Eerst een ander stel de weide kaal laten vreten...
Zodat er minder staat...

Dan heb je het altijd zelf in de hand.
Kan mij niet voorstellen dat ze dan nog teveel krijgt...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 14:50

Je wilt niet eens geholpen worden lijkt het? We geven idd tips een grotere & ander merk te nemen, ik dekn dat je problemen dan zeker weten afgelopen zijn! Maar ja, greenguard is er niet in roze ofzo :? Sorry hoor, vraag dan niet om advies als je het toch niet wilt horen.

Ik blijf erbij; ander merk, goede maat, strookbegrazing. ZEER grote kans dat je problemen dan helemaal zijn verholpen. Strookbegrazing wel op de manier van Jolliegirl. Kan je zelf bepalen of ze een halve meter, hele meter, veel meters erbij krijgen en om de hoeveel dagen. Moet het wel kunnen overigens, ik heb ondervonden dat het bij mijn merrie niet werkt, maar dat komt door de dominantie &* de competitie waardoor ze gigantisch gaan schrokken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:00

Eigenwijs he? het is wel veel te klein, maar je weet t beter he, waarom dan om advies vragen op bokt?.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:01

Ragdollcat schreef:
Eigenwijs he? het is wel veel te klein, maar je weet t beter he, waarom dan om advies vragen op bokt?.

_/-\o_ _/-\o_

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 15:26

Jolliegirl schreef:
nadita schreef:

Heb je mijn hele post gelezen?

Eerst een ander stel de weide kaal laten vreten...
Zodat er minder staat...

Dan heb je het altijd zelf in de hand.
Kan mij niet voorstellen dat ze dan nog teveel krijgt...

Maar op kale weide grazen is ook niet goed, want in kort gras zit toch vaak veel fructaan? Daarom vind ik dat niet zo'n goed idee.
Vind het ook heel moeilijk om te bepalen wanneer er 'genoeg' gras staat, of teveel. Wij bemesten iig niet, en maaien regelmatig, zodat het gras niet te lang wordt. Ook worden de paarden regelmatig verweid.
Moet toegeven dat ik het weiden van paarden die snel te dik worden erg moeilijk vindt.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 15:30

Ragdollcat schreef:

Als ik toch twee vuisten tussen de rand van de korf en het hoofd kan doen, is hij toch niet te klein.
Ik vraag advies om de schuurplekken te voorkomen. Om dan maar te zeggen nav een foto dat de korf VEEL te klein is vind ik kort door de bocht.
En ik blijf erbij dat de korf niet te klein is.

Als je schuurplekken van een singel krijgt, van peeskappen, van een halster noem maar op. Is het dan altijd zo dat het niet past?
Als ik blaren krijg van een nieuw paar schoenen, passen ze dan ook niet?

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:13

Je kan wat vasaline smeren op de plekken waar schuurplekken zijn.
Als je geen schuurplekken wil en meer ademhalingsvrijheid zou ik dan wel de Greenguard nemen.