Dus al ik het goed begrijp kunnen ze het krijgen van schimmel? Tast dit het zenuwstelsel aan dan?
Maar er zijn dus gevallen dat de ataxie zo goed als verdwijnt? Ik snap dat d.m.v trainen je het een heleboel kan verbeteren (het lopen dan). maar wat doen jullie zoal?
Gr . Nadezda
karon
Geplaatst: 20-09-03 13:33
Ik weet niet waar de ataxie van daan komt. De veearts ook niet, maar ik had voor de zekerheid het grondwater laten onderzoeken. er zijn gevalllen van ataxie die beter worden met het trainen van de achterhand. Maar mijn paard is pas 2 jaar en staat alleen nog maar in de wei met een mini-shet. ik vind hem nog veel te jong om te trainen. Groetjes
Jeanine
Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-03 13:56
Ja maar zoals ik gister al zei zei zou ik hem toch maar eens wat gaan laten doen gewoon heel voorzichtig natuurlijk. Een beetje hengelen en sportvissen en misschien zelfs nog wat lopen. Zie maar.
karon
Geplaatst: 20-09-03 21:30
hengelen en sportvissen lijkt me wel wat!!!
nadezda
Geplaatst: 21-09-03 00:35
Ik heb het hetzelfde probleem, mijn jaarling is dus 1 jaar en 3 maanden en staat in het koppel. Ondanks zijn ataxie is hij de baas in het koppel maar ik kan dus niet echt wat met hem doen. Hij voelt zich al echt hengst en is een behoorlijk kereltje en als ik hem uit het koppel haal is dat niet echt zonder protest. het gaat wel en hij moet wel luisteren maar zijn concentratie is dan zeker niet opperbest. Hij gilt en is vreeslijk druk omdat hij graag terug wil. Goed iedere dag haal ik hem er toch even uit , zodat ik goed contact met hem hou en zo toch laat weten dat hij soms even alleen moet zijn. Maar goed wat doe je met zo'n jong dier? Echt trainen kan gewoon nog niet.
Gr nadezda
nadezda
Geplaatst: 21-09-03 15:52
Ataxie is een aandoening van het zenuwstelsel, waarbij het paard ongecoordineerde bewegingen vertoont (het paard loopt dronken, of het rijden voelt alsof je op 2 verschillende paarden zit) en waarbij de reflexen zijn veranderd.
Mogelijke oorzaken zijn:
herpes virusinfectie vergroeiing van de halswervels (Wobblersyndroom) trauma (beschadiging hals(wervels) door bijvoorbeeld een val) Het is mij opgevallen dat in het eerste geval het paard overgevoelig op aanraking wordt, vooral in de buikstreek, maar erg dronken loopt. Bij de twee overige gevallen is de gevoeligheid van de huid vooral op de rug sterk verminderd en is de kracht in de staart afgenomen. Alleen in geval van ataxie t.g.v. een trauma is er een kans op genezing of verbetering. Daarbij heb ik de beste resultaten gezien met de homeopathische producten Neuralcur en Osteocur. Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.
Deze vraag had ik op het internet gezien en de dierenarts heeft daar op geantwoord, maar kent iemand de middelen Neuralcur eb Osteocur?
Gr, Nadezda
karon
Geplaatst: 21-09-03 21:57
Bij mijn paard(Rambo) is de staartdruk goed. Hij loopt niet alsof hij dronken is maar hij loopt achter op zijn tenen (en klapt soms door tot dat hij op de voorkant van zijn kogels staat). Alleen in stap zie je er bijna niks van maar als hij galoppeerd of schrikt dan zie je het. Volgens de veearts heeft hij ataxie.
nadezda
Geplaatst: 21-09-03 22:26
Bij mijn veulen zie je het wel, ook houd hij zijn staart scheef, eerst had hij helemaal geen staartdruk maar dat is intussen wel terug. Alleen zijn staart blijft scheef hangen. Bij het lopen zie je het ook, hij zwaait uit op een kleine draai en ook sleept hij als hij draaft, maar daarintegen als hij opgewonden is draaft hij met zijn staart omhoog en heeft hij nog steeds een super mooie knieactie, terwijl als hij gewoon draaft toch sleept. Hij lijkt stijf, maar het is al zo'n stuk beter als in het begin, je kan hem nu echt niet meer omduwen. Zal toch eens de test doen om zijn ene been over het andere heen te zetten, maar ben bang dat ie dat niet toe laat.
gr nadezda
Desiree
Geplaatst: 22-09-03 10:19
MEestal manifesteert zo'n ataxi zich rondom het 2e levensjaar. Net als bij mijn paard destijds, en ook in dit geval weer. Het kan wel eens komen door te snel groeien.
En inderdaad het kan ook door een infectie komen. En een infectie is vaak het gevolg van een virus. Rhino bijvoorbeeld. We zijn niet voor niets zo bang voor rhinopneumonia.
karon
Geplaatst: 22-09-03 21:49
Vandaag is Harry Hoevers geweest en helaas kan hij niets voor Rambo doen. Er zitten geen wervels verkeert en hij denkt dat Rambo een hersenbloeding heeft gehad. Het lopen gaat wel beter maar het krampen trekken wordt erger.
nadezda
Geplaatst: 22-09-03 21:55
Harrie heeft ook mijn paardje nu 2 keer behandeld maar hij is toch nog steeds een beetje positief over mijn veulen. Heeft hij dat ook zo gezegd tegen jou over Rambo? Dat hij niet veel voor hem kon betekenen? Wel heel zielig voor Rambo, weet je al wt je gaat doen? Ik weet het met mijn paardje ook niet zo goed, kan alleen maar afwachten wat het gaat doen. Sterkte in ieder geval
gr nadezda
Jeanine
Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-03 21:57
Tjee wat klote en een paasei zeg, echt super poedersuiker voor je. Ik zou willen dat ik iets voor je kon doen maar ik zou niet weten wat???
karon
Geplaatst: 23-09-03 07:55
Harrie was niet echt positief over Rambo. Hij gaf niet veel hoop omdat het al een week of 5 duurt en er niet echt een verbetering te zien is. Hij zij wel als het dan toch door vergiftiging van het water is er misschien een tegengif gegeven kan worden. Vanmiddag komt de veearts bloed priken en dan kunnen ze misschien zien of hij een hersenbloeding heeft gehad of dat er nog gifstoffen in zijn lijf zitten.
Desiree
Geplaatst: 23-09-03 09:41
Dat dacht ik ook destijds, aan een hersenbloeding bij Pepe de Revel. Soms kantelde hij zijn hoofd ook een beetje. Ik liet hem wel behandelen door een homeopaat en het leek aanvankelijk erop dat hij zich verbeterde. Ik helemaal gelukkig. Maar toen kreeg hij plotseling weer een terugval. Terugvallen waren voorspeld: 4 stappen vooruit, 3 weer terug. MAar dit wasl 3 stappen vooruit, en 6 weer terug. Ik moest het echt onder ogen zien: hij werd niet meer beter.
Nog iets merkwaardigs. Als ik hem op stal zette, raakte hij altijd over 1 helft helemaal bezweet. En je zag ook precies de grens van het zweten lopen aan de voorkant van zijn hals en borst. En die grens was ook precies in het midden....... Niemand, geen dierenarts die dat kon verklaren. man, ik was zo verschrikkelijk wanhopig, ik deed zelfs wijwater over zijn hoofd.......... terwijl ik helemaal niet gelovig ben!!!!!!
karon
Geplaatst: 23-09-03 13:08
Veearts is geweest en denkt niet dat het een hersenbloeding is.Want dan hebben ze meer verschijnselen zoals een oor laten hangen of geen gevoel in een wang maar dat heeft Rambo allemaal wel. Ze heeft 3 buisjes bloed meegenomen. Ze vertelde dat er in de wei andere plantjes groeien als normaal omdat het zo heet en droog is geweest. Misschien dat daar een oorzaak ligt. Nu het bloed onderzoek afwachten.
Desiree
Geplaatst: 23-09-03 16:22
welke veearts heb jij? ik heb eerst een veearts uit twente erbij gehad (toen hij daar nog in de wei stond) en die zei dat er maar een geringe kans was dat hij uit zichzelf weer beter zou worden, en dat er geen behandelingsmethode zou zijn. Ik heb er spoorenberg uit leende ook naar laten kijken, die zei het zelfde. Toen Gijsbert van de Marel, en die heeft hem met een laserapparaatje behandeld.
karon
Geplaatst: 23-09-03 16:55
Ik heb Spoorenberg. Caroline is geweest. Wat heeft die Gijsbert vd M van precies gedaan? en wat was het resultaat?
Desiree
Geplaatst: 23-09-03 16:57
Hij gebruikte een laserapparaat en homeopatische drankjes. MAar pepe was niet te redden. Aanvankelijk leek hij te verbeteren maar daarna volgde een vreselijke terugval. Ja, tegenwoordig komt vaak Caroline he, daar zijn veel mensen tevreden over.
karon
Geplaatst: 23-09-03 20:14
Ik vind Caroline een hele fijne veearts. Ze legt alles goed uit en is lang zo hard niet als Jan. Ik wacht nog even het bloed af en als daar niks uit komt wil ik die Gijsbert bellen. Laat je nog wel weten.
Desiree
Geplaatst: 24-09-03 09:20
Jan denkt dat ie god is. Jij als leek mag echt niet zeggen wat je denkt dat het is. WAnt dan weet je er helemaal niets van. Zelfs niet al heb je gelijk!
karon
Geplaatst: 24-09-03 12:30
Jan is op zich een hele goede veearts maar wil niks weten van alternatieve behandelingen. Zoals een kraker. Hij heeft een fjord onderzocht die bij mij op de wei stond met ongeveer dezelfde verschijnselen en daar heeft hij echt zijn best voor gedaan. Is zelf met bloed naar Utrecht gereden en heeft veel andere veeartsen gebeld omdat hij er zelf niet uit kwam. Helaas verslechterde de fjord zo erg dat ze hem laten inslapen.
Lami
Geplaatst: 24-09-03 18:08
Als nog een paard die in dezelfde wei loopt dezelfde verschijnselen heeft ga je echt aan vergiftiging denken. Als er vreemde planten staan kan daar ook een oorzaak liggen, of gooien er mensen soms tuinafval in de wei? Je moet eens kijken of je iets kan vinden over giftige planten en of die soms in jouw wei staan.
karon
Geplaatst: 25-09-03 21:33
Ik zie geen andere planten in de wei als anders. De veearts vertelde wel dat door de hitte en droogte van deze zomer er wel andere plantjes voorkomen. Maar ik kan ze niet vinden. Er staat wel Jacobs kruiskruid in de wei en dat is giftig voor paarden. Ik steek de plantjes uit de grond maar de wortels zitten erg diep dus die blijven zitten. Maar de paarden eten ze niet. Alleen als het gedroogd is (in hooi) dan eten ze het wel.Vorig jaar is de wei gespoten tegen het kruid maar dat heeft niet geholpen. Volgens de veearts heeft Rambo het niet gegeten want daar krijgen ze andere symptomen van.(het oogwit wordt geel)
Jeanine
Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 21:53
He die Karon, Hoe gaat het nu met Rambo al uitslagen binnen? Alleen nog krampentrekken of ook nog vallen en slingeren? Ik ben wel benieuwd hoor. Groetjes Jeanine
karon
Geplaatst: 01-10-03 11:08
Hoi Jeanine Met Rambo gaat het hetzelfde. Veel krampen trekken als hij op stal staat. Vallen gelukig niet meer zo vaak. Heb nog geen uitslag, helaas, hoop dat Carolien vandaag belt! Groetjes