onbekende doodsoorzaak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:19

Brainless schreef:
Blabla1980 schreef:
Maar als het een omgevingsfactor zou zijn zou je zeggen dat andere paarden uit de kudde hoogstwaarschijnlijk ook iets van symptomen hadden gehad?

Dat hoeft niet.
Als er paarden zijn die bv besmet water uit het meer hebben gedronken en de andere niet, zal maar een gedeelte ziek worden.
Je hebt paarden die bij wijze van spreken zonder problemen een hele taxus kunnen eten terwijl een ander paard van 2 hapjes al ernstig ziek wordt.

Ja dat is natuurlijk waar.maar het is op zijn minst vreemd te noemen dat het allemaal op paardjes van dezelfde afstamming gaat.

Mischien toch sneller last van een bepaalde vergiftiging door een erfelijke afwijking?

Hevonen

Re: onbekende doodsoorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:36

DE vraag is natuurlijk of ook paarden van niet diezelfde afstamming in die wei staan/hebben gestaan en of daar iets mee gebeurd is. Als er andere (onverwante) paarden stonden die niets hebben opgelopen, heeft het mogelijk met de afstamming te maken, anders is daar niets over te zeggen. Zijn er in de omgeving andere paarden en hoe is het daarmee? Weet je daar iets van?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:44

Was er ook iets aan de huid van het paard te zien? Ander zou je hier mischien aan kunnen denken

Citaat:
De secundaire fotosensibiliteit of hepatogene fotosensibiliteit

Bij deze vorm van fotosensibiliteit speelt een beschadiging van de lever een rol. De lever kan door verschillende oorzaken, zoals leverbotinfecties of toxische beschadigingen of door een gestoorde afvoer van de gal, niet meer voldoende functioneren en de giftige stoffen niet goed afbreken.
Het gevolg hiervan is dat de lever de chlorofyl (de groene bladkleurstof van planten) onvoldoende kan afbreken. Deze afbraakstof, phylloerythrine, die normaal met de gal wordt uitgescheiden, komt in de maag terecht, wordt vervolgens door de darmwand opgenomen en komt uiteindelijk in het bloed en dus ook in de huid terecht.

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:49

bij ons is er een fjord gestorven aan Jacobskruiskruid vergiftiging,
dit gebeurde er bij ons :

het paard werd de laatste paar weken steeds slomer, normaal altijd een van de snellste als we ginden racen, maar dus altijd achteraan
we hadden niet echt het idee dat er iets aan de hand was, want het was toen ook een warme periode, en ze was al wat ouder 15 jaar.
op een dag was het toch ineens anders, ze wilde al niet echt eten en dus belde we de dieren arts, ze kreeg een paar vitaminen spuiten in de hoop dat alles beter ging.
de baasjes van het paard gingen in de avond voor dat we met zijn alle naar de film zouden gaan nog even langs het paard
toen ze daar kwamen lag ze helemaal te trillen op de grond en heeel erg benauwd
ze hadden ons meteen gesmst van kom er het gaat totaal niet goed met haar.
wij als een speer gekomen natuurlijk
in de avond kwam er een andere dierenarts en die zij dat we ervoor moeten zorgen dat ze niet ophaar zij ging liggen, omdat ze anders der ene long beknelde ofzo
de Da wilde der eerst in de stal gaan ophangen in zoon soort mat zegmaar, zodat ze kon blijven staan, maar daar was onze stal niet stevig genoeg voor
dus wij een paal in de grond geslagen een een hooibaal tegen haal aan gelegt met dekjes en dekens zodat ze zich geen pijn deed
maar het ging steeds slechter der ademhaling werd steeds heviger en uiteindelijk rond een uur of half elf
kwam er een diepe zucht en toen was ze in onze armen gestorven |(

ik weet niet of je er wat aan hebt, maar misschien is het ongeveer het zelfde ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:18

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 14:41

Blauwalg is een optie. Het kan leverschade bij langdurige blootstelling opleveren. Wellicht is het ene paard gevoeliger voor dan de ander waardoor het effect van blauwalg verschillend is. Daarnaast worden ook niet alle mensen of honden ziek die in aanraking komen met blauwalg (anders zouden er elk jaar wel meer slachtoffers vallen vanwege blauwalg). De maanden die je omschrijft zijn maanden dat het water warmer wordt en blauwalg dus ook weer groeit en toeneemt. Misschien een goed idee om het meer en de sloten om de weilanden even te controleren op blauwalg. 1 waarschuwing: blauwalg hoeft niet blauw te zijn van kleur. Het kan er ook rood/bruin uitzien.

Vervelende situatie, Ik hoop dat je een antwoord vind zodat je meer kan voorkomen.

lytje0horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 15:43

voedselvergifteging

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:40

Jeetje wat vreselijk! Ik zou inderdaad ook alle planten in en rond de weide gaan nakijken. Is het veld ernaast onlangs bespoten ofzo? Kan misschien een vergiftiging daarvan zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:52

Misschien Botulisme als ze bij water kunnen komen , dat er een dode vogel in ligt ofzo ?

vrijepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 18:56

RosiePosie schreef:
DE vraag is natuurlijk of ook paarden van niet diezelfde afstamming in die wei staan/hebben gestaan en of daar iets mee gebeurd is. Als er andere (onverwante) paarden stonden die niets hebben opgelopen, heeft het mogelijk met de afstamming te maken, anders is daar niets over te zeggen.

Daar moest ik ook gelijk aan denken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:02

Ik ben 2 paarden verloren aan st jacobskruid,echter is dit wel 12 jaar geleden toen er nog niet zoveel over bekend was.
Eerst verloor ik het veulen,later de merrie.beiden haflingers.De overige paarden die erbij stonden zijn niet ziek geweest.

Mijn paarden konden niet stilstaan,geen evenwicht en vielen met regelmaat om.Als ze recht stonden wankelden ze van voor naar achter en rechts naar links.Geen orientatie vermogen.
Van de pijn liepen zij tegen de muren omhoog.
Beide apatisch en gewoon vreselijk ziek.Eten en drinken deden ze niet, ook mesten niet.
Dierenarts is hier eerst bij het veulen geweest,bloed geprikt maar in de avond was de toestand zo verslechterd dat we het veulen hebben in laten slapen.

Weken later werd als nog de moeder ziek.Zelfde verschijnselen, een nacht gewaakt bij haar met medicatie maar in de vroege ochtend de dierenarts gebeld dat het zo geen doen meer was.
Ook zij is ingeslapen.

Ik heb nog nooit een paard zo vreselijk ziek gezien en zien lijden.
Ik kan me het nog voor de geest halen als de dag van gister.

Overigens hebben wij van te voren niets aan de paarden gemerkt.

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 19:11

botulisme

Verschijnselen
De verschijnselen van deze vorm van voedselvergiftiging kunnen variëren van licht tot zeer ernstig. Na het nuttigen van besmet voedsel kan het een paar uur tot een aantal dagen duren voordat de eerste symptomen zich openbaren. Die eerste symptomen zijn onder meer braken, diarree en buikpijn; later kan verlamming optreden wat kan leiden tot klachten als dubbelzien, spraakstoornis, stemstoornis en slikstoornissen, zwakte van de aangezichtspieren en verlies van de slikreflex. Dan volgen zwakte van de nek en armen, en niet goed functioneren van de ademhalingsspieren en spieren van het onderlichaam.

Diagnose
De diagnose van deze vorm van voedselvergiftiging wordt gesteld op grond van de verschijnselen en het antwoord op de vraag of er sprake is geweest van blootstelling aan Clostridium. Ter bevestiging van de diagnose worden het braaksel en de ontlasting op kweek gezet.

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:26

mylene32 schreef:
botulisme

Verschijnselen
De verschijnselen van deze vorm van voedselvergiftiging kunnen variëren van licht tot zeer ernstig. Na het nuttigen van besmet voedsel kan het een paar uur tot een aantal dagen duren voordat de eerste symptomen zich openbaren. Die eerste symptomen zijn onder meer braken, diarree en buikpijn; later kan verlamming optreden wat kan leiden tot klachten als dubbelzien, spraakstoornis, stemstoornis en slikstoornissen, zwakte van de aangezichtspieren en verlies van de slikreflex. Dan volgen zwakte van de nek en armen, en niet goed functioneren van de ademhalingsspieren en spieren van het onderlichaam.

Diagnose
De diagnose van deze vorm van voedselvergiftiging wordt gesteld op grond van de verschijnselen en het antwoord op de vraag of er sprake is geweest van blootstelling aan Clostridium. Ter bevestiging van de diagnose worden het braaksel en de ontlasting op kweek gezet.

Het klinkt meer alsof je het over mensen hebt. Paarden braken niet, spreken niet en hebben geen armen :x

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:36

zat zelf ook te denken aan atipische myopathie.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 20:42

kinel schreef:
zat zelf ook te denken aan atipische myopathie.

dat is ook wat er bij mij opkomt, misschien standaard hooi bijvoeren

dit stond vorig jaar op bokt:

Een niet aflatende lente-uitbraak van atypische myopathie telt in Europa ondertussen al 47 gevallen; deze conclusie werd getrokken door een groep Belgische onderzoekers.

De gemeldde gevallen werden onder de loep genomen door de Atypical Myopathy Alert Group (AMAG) aan de universiteit van Liége.

Frankrijk kende veruit de meeste gevallen, namelijk 34, terwijl Duitsland, Engeland, Zwitserland, Belgie en Zweden er minder dan 5 konden melden. De overlevings-statistieken zijn nog niet vrijgegeven. Omdat de ziekte niet kan worden behandeld, worden deze getallen waarschijnlijk onderschat.

De symptomen van atypische myopathie zijn onder andere zwakte en stijfheid, die veelal tot de dood lijden. De urine kan zo donker zijn als koffie.

De laatste Europese epidemie van atypische myopathie eindigde in januari 2010 en had een recordscore van 317 gemeldde gevallen. 24% van de zieke paarden wisten de epidemie te overleven.

Paardeneigenaren die in de gebieden wonen waar de ziekte is vastgesteld, worden verzocht zo voorzichtig mogelijk te zijn en de instructies op de AMAG website te volgen om besmetting te voorkomen.

heel veel sterkte en ik hoop dat het duidlijk gaat worden wat er scheelt,
is er geen giflozing op het water en is het water ook al onderzocht ?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 21:04

VSW-->MD

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 23:33

Malakay schreef:
mylene32 schreef:
botulisme

Verschijnselen

Diagnose

Het klinkt meer alsof je het over mensen hebt. Paarden braken niet, spreken niet en hebben geen armen :x

Dat klopt dit heeft meer betrekking op mensen. Paarden zijn echter wel erg gevoelig voor botulisme. Botulisme zorgt bij dieren voor verlammings verschijnselen. Van wat ik weet van botulisme, passen niet alle symptomen, maar ik ben geen dierenarts.

TS: Ten eerste wat erg dat dit gebeurd is, ik kan me voorstellen dat de onzekerheid voor jullie echt eng is. Over Botulisme is op deze site; http://www.cvi.wur.nl/NL/onderzoek/dier ... Botulisme/ van de Wageningen Universiteit het een en ander uitgelegd. Met een emailadres van degene die het artikel geschreven heeft erbij, misschien kan je hem een mailen om te kijken of hij de symptomen vind passen?

Hopelijk vinden jullie snel de oorzaak en gebeurd dit in de toekomst niet nog eens.

vanessak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 10:35

Ik zie nu pas dat er veel reacties zijn (ik dacht dat ik email zou krijgen als er een reactie geplaatst was, blijkbaar niet), bedankt allemaal.
We hebben oorzaken die geopperd zijn nagezocht, maar we hebben nog geen uitsluitsel. We hebben uitslag van het laboratoriumonderzoek gekregen er daarin staat (o.a.) dat er veel streptococcus equi ssp zoo en actinobacillus species aanwezig zijn in longen en pharynx. De eerste bacterie zou droes (in verschillende vormen) kunnen veroorzaken, dit in combinatie met een zwakke lever (jkk of erfelijk) zou een oorzaak kunnen zijn. Een bacteriële infectie geeft in ieder geval weer een hele andere kijk op de zaak.
Er wordt nog onderzoek gedaan naar planten en bomen in de wei en navraag over de toestand van de bodem.

Nog wat antwoorden op de vragen die ik voorbij zag komen:
In het laatste geval stond het paard niet aan het meer. Beide weien grenzen aan een koeienwei. Twee andere paarden van de kudde zijn geen afstammelingen (en geen fjord) en vertonen geen symptomen. Gewone urine.

Met de rest van de paarden gaat het trouwens gelukkig goed.

Ik ga nog even goed de reacties lezen en verder googelen..

Groetjes.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:40

Je krijgt alleen een mailtje als je het hokje "stuur mij een e-mail als er een reactie geplaatst is"aanvinkt

vanessak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 10:41

En het is in het oosten van het land, in de uiterwaarden.

En ik had het echt hokje aangevinkt, maakt niet uit.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:44

3 uit dezelfde bloedlijnen

5 jaar, dus geen korte periode

acute verschijnselen, dus geen voortekenen

dezelfde symptomen

zwelling, coördinatie, aangetaste lever (acuut opspelend gezien geen voortekenen van leveraandoening)

Allergie (erfelijk) zou ik aan denken, maar wat is er 5 jaar lang aanwezig waar ze anders nooit wat mee hebben en dan ineens wel? Een vergiftiging die opbouwt om dan ineens acuut te worden lijkt me niet logisch, er zijn altijd wel wat voortekenen zoals hoge hartslag, sloomheid e.d. Overigens is het met de meeste acute dingen zo dat de hartslag juist omhoog schiet..

TS, rare vraag, maar heb je wel eens slangen in de weide of kreupelhout in de buurt waar slangen kunnen zitten? Een slangenbeet (of beet van ander giftig dier) kan een lage hartslag + zwelling en acute aantasting van de lever veroorzaken...

*edit* lage hartslag overigens door de acuut opspelende lever

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:47

Uiterwaarden zeg je.... Misschien een gekke gedachte, maar misschien kun je de oorzaak zoeken in het rivierwater, er vanuitgaande dat het gebied waar de paarden staan jaarlijks onder water staat?

vanessak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 14:15

Hallo,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik actief ben geweest op deze site, maar wil jullie toch informeren over het vervolg van mijn eerdere verhaal. Omdat ik zoveel hulp en reacties heb gehad van jullie en omdat jullie je voordeel kunnen doen met ons verhaal.
In december is de vierde fjord overleden, met dezelfde symptomen als de eerste drie. Toch echt een vergiftiging, hoogst waarschijnlijk een liguster. Omdat de eerste drie in de zomerwei stonden, hebben we ons daarop gericht met het zoeken naar een oorzaak. De vierde fjord stond echter op stal, met uitloop.
We zijn toen gaan kijken bij planten in de winterwei en vonden de liguster, die vooral de fjorden erg lekker vonden. Nu wisten we wel dat de liguster niet echt goed is, maar niet dat het zo slecht was, we hebben er ook niet echt bij nagedacht omdat de fjorden steeds in een andere wei stonden. En twee fora-experts hebben alle weien hebben onderzocht op mogelijke giftige planten. We hadden ook altijd het idee dat als een plant giftig is, een paard hem niet eet (tenzij hij heel hongerig is). Misschien geldt dit niet voor uitheemse planten?
Maar de liguster heeft gezorgd voor een chronische vergiftiging en heeft de lever beschadigd. Dit gaat heel langzaam en bouwt zich op gedurende jaren, vandaar dat het kon dat de eerste drie fjorden op het moment van ziekte niet in contact stonden met de liguster. In die staat hoeft er maar iets te gebeuren en begeeft de lever het waardoor het lichaam zichzelf vergiftigt en de vitale delen het begeven (met alle bijhorende symptomen en shock). Voor die tijd is er niks van de leverbeschadiging te merken (in ons geval dan), terwijl we daar toch attent op waren. De laatste fjord was blakend van gezondheid.
De liguster is nu meteen verwijderd, maar er is nog een fjord waar we vanuit kunnen gaan dat de lever ook van beschadigd is, omdat die net zoveel van de liguster heeft kunnen eten als de rest. In welke mate weten we natuurlijk niet, we hopen dat we de leverbeschadiging op tijd hebben gestopt. Een beschadigde lever kan overigens niet verbeterd worden.

Maar goed, ik krijg er mijn paard niet mee terug, maar doe er je voordeel mee en ban de liguster (en andere uitheemse planten)! Een vergiftiging hoeft niet direct gevolgen te hebben, het kan je paard ook chronisch en opbouwend beschadigen!