Korstjes op pijpbeen achterbenen. Wie weet hier meer over?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:56

Ik heb ook een merrie die voornamelijk aan 1 achterbeen schilfertjes heeft, geen korstjes zoals de meesten beschrijven maar het lijkt net of het been heel droog is waardoor de huid gaat schilferen.
En zo als iemand al eerder beschreef, als je het goed borsteld wordt het wit (van de schilfers). Ze heeft er geen last van dus ik heb me er ook niet echt druk om gemaakt om er iets op te smeren of zo maar ik heb me wel eens afgevraagd wat het nou kon zijn.
Ben dus niet de enige blijkbaar met een paard met dit probleem. :D
Wel vreemd dat dit zo vaak voorkomt en dat dit niet echt "bekent" is. :?

Ben benieuwd wat het onderzoek gaat uitwijzen.

p.s. zou je er niet gewoon wat eenvoudige olie (zonnebloemolie) of zalf op kunnen smeren zodat de huid wat soepeler wordt?
Ik heb zelf ook wel eens een extreem droog plekje op mijn huid wat ik dan een paar dagen heel goed in de zalf hou en dan is het ook weer goed.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 23:56

Volgens mijn hoefsmid is het mijt. Die van mij heeft t ook gehad en de da zei ook dat t mijt was.

mepril

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 19:23

die van mij heeft ook mok
en gisteren waren we bij albert van es
en die gaf me de tip om het schoon te houden met biotex (groen)
en daarna insmeren met hoefvet door de laurierolie verbeterd de mok dan had hij het over

is ook voor rasp en andere openplekken op de benen en kootholtes

vond het een erg vreemd verhaal
maar goed die man zal wel weten waar hij het over heeft
hij geneest vaker paarden dan ik haha

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:50

Afbeelding

Is dit ongeveer wat jullie bedoelen?

Dit zie ik net bij mijn paard, dat al een paar maanden op stalrust staat wegens een blessure.
Wat ik in omschrijvingen het meest erop vind lijken is schurft, maar zou dat het ook kunnen zijn?

Paard staat in een schone stal, krijgt goed voer etc. Wel stress uiteraard doordat ze niet naar
buiten mag.

__Suus__

Re: Korstjes op pijpbeen achterbenen. Wie weet hier meer over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:32

Mijn pony heeft er ook last van! Al imevarol geprobeerd en dat werkte echt niet! Vervolgens een drainage kuur en daar ging het op d'r benen aardig mee weg. Alleen heeft ze ook een plek op haar hoofd en die zit er nog steeds. Niet zp'n fraai gezicht.... Maar ze heeft er idd geen last van!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 07:59

paloedie heb je de vorige pagina wel gelezen?
daar staat het antwoord namelijk ook al

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:02

Nog een slachtoffer :(:)

Mijn paard heeft het sinds zondagavond op zijn achterbenen; enkel vooraan en het hoogste korstje zit tot enkele cm's onder de hak. En sinds gisteren ook aan zijn voorbenen, maar ènkel op zijn voetjes...

In tegenstelling tot wat ik hier lees, reageert de mijne er wel gevoelig op als je die kortsjes eraf wilt pulken; er komt dan ook gelig vocht uit en soms bloedt het een heel klein beetje. Qua behandeling kan ik nog niets zeggen, heb het tot nu toe 2x gewassen met betadineshampoo maar daar zie je uiteraard nog niks van :+ ... Vanavond komt de DA eens checken - just to be sure.

Hoe het er komt, geen idee. Maar hij is vrijdagavond wel op training geweest waarbij ze een relatief groot stukje door een meer zijn gegaan. Kan het daar iets mee te maken hebben? Wat ik zo gek vind is dat hij het niet aan zijn voorbenen heeft, maar enkel op de voetjes. Op de training had hij vooraan peesbeschermers aan...

Ik ben wel heel benieuwd naar dat product! Reclame of niet :=

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:06

Mijn paard heeft het ook, maar alleen als hij met regelmaat met zijn crossbeschermers om traint in zand en water.
Zodra we 1 of 2 weken niet crossen, trekt het meteen weg.
Hij begint tegenwoordig na het crossen ook meteen met zijn achterbenen te slaan, of ik zijn beschermers er dan alvast af wil halen. :+
Ik smeer het in met sudocreme, blijft het lekker soepel en ontstaan de korstjes minder snel.

Evelyne79

Re: Korstjes op pijpbeen achterbenen. Wie weet hier meer over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 09:18

Devon heeft ook een paar zo'n plekjes, in de aanzet van zijn sokken, dus niet vol in zijn sokken of kootholtes, soms heeft ie aan z'n achterbenen ook plekjes ( gisteren weer gezien, die gaan vaker weg en komen weer terug) maar die bij de voorbenen kom ik maar niet vanaf.
ik zou dus straks ook wel meer informatie over dat middel willen ontvangen als er meer over bekend is

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:20

Zo, bij ons is het mysterie opgelost: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stafylokokken

Zoals het op Wiki staat lijkt het vreselijk eng, maar de DA is er erg gerust in. Paardlief heeft een spuit antibiotica gekregen en krijgt nu nog een poeder door zijn voer. Ik moet de aangetaste plekken 7 dagen wassen met betadineshampoo en goed laten weken, zodat ik de korstjes er dan kan afhalen. Die korstjes moesten er worden afgehaald - maar dat vind hij niet zo vreselijk leuk :+ .
Het zou niet besmettelijk zijn naar andere paarden toe, en ook mijn bortsels moest ik niet ontsmetten oid.

Het gaat blijkbaar om een bacterie die zowiezo aanwezig is op de huid, maar via kleine verwondingen kan binnen kruipen en zo toeslaat.

Edit: net nog een link gevonden http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paard ... aarden.asp

sylvia792

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:35

hallo, ik wil nog even kwijt dat als er mensen zijn die paarden hebben met korsten/ mok op de witte delen van hun paard en dit voornamelijk alleen in de zomer hebben dit ook zonnebrand kan zijn, onder de witte haren zit vaak een rosehuid zonder pigment, die verbrand dus gewoon en daarna komen er bacterieen in en heb je "mok", in dit geval is sudocreme smeren en de witte delen uit de zon houden/of bedekken de oplossing