droes! help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 15:36

Droes kan ook via de neus komen! mijn pony's hebben het ook gehad maar gelukkig was het niet zo heel erg!! en inderdaad een voordeel is dat ze het niet nog een keer kunnen krijgen, daarom kreeg fancy het ook niet!!!!
gelukkig is het al weer een tijdje geleden!!

groetjes!!

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 23:50

wodan schreef:
Dank je eef. Ben wel blij dat hij net nu ook heeft. Nu bouwt hij gelijk anti stoffen op tegen droes en kan hij het nooit meer krijgen.
Maar wat moet je eigenlijk doen als het abces gesprongen is met wat moet je het schoon houden?

Kim heeft t ook gehad toen ze 3 was.Had 41 (!) graden koorts,maar gewoon dooreten hoor.Ze is eerst aan de achterkant doorgebroken en daarna ook nog een keer aan de voorkant (dus 4 plekken).Ik heb het steeds uitgewassen met betadineshampoo en water.Daarna met een schone (!) handdoek (elke keer een nieuwe) drooggedept.Het was een zeer vies karweitje.Maar goed,als ik het mag geloven krijgt ze het nu dus nooit meer.Ben ik er in elk geval van af.
Jullie veel sterkte met de paardjes en dat het maar gauw door mag breken en achter de rug is.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 09:22

Jeetjemina hoop dat alle paardjes snel weer opknappen hoor!
Hoe gaat het met Mundil eigenlijk heeft hij het ook??

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 10:03

Irish staat niet van van de stal van cowgirl en wodan af! En Irish is drachtig!!! Ik heb net de da aan de lijn gehad! en je kunt helemaal niets doen! Alleen afwachten!! Isje komt dus niet meer van het erf af en verder is het hopen dat het onze stal voorbij gaat!

MarkKH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:35

www.meldpuntdroes.nl is inmiddels actief... meld daar de plaats van alle droesstallen die je kent zodat iedereen hier rekening mee kan houden!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 17:04

Wij hebben ook een droesgeval op stal...
Gisteravond geconstateerd, al dikke opengebroken bulten aan de kaak....

Mijn 2-jarige hoest ook al, ik haaaaat dit Boos!:(:(:(:(:(:(
En met mijn andere paard voorlopig niet het erf af, dus kan niet meer trainen.. Kan mijn lessen wel vergeten..... Echt poedersuiker.
En als die 2 jarige het krijgt dan is het dubbel poedersuiker. Verdrietig

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 13:51

En BINGO!
Zojuist heeft de veearts bij mij op stal ook Droes vast gesteld.
Het paard in kwestie is gelijk apart gezet maar ik vrees voor de rest... (waaronder een veulen van 2 maanden oud en een drachtige merrie!)

Ik heb dus voornamelijk paarden die niet van mij zijn. Hoelang is nu ook alweer de incubatietijd? Dus na hoelang kan ik zeker zijn dat de andere paarden het niet hebben? Dit ivm dat de eigenaren de paarden tot die tijd niet mee naar huis kunnen nemen en dus gedwongen zijn hem hier te laten staan. Dan moet ik eventueel korting geven voor die extra dagen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 14:20

Summertje schreef:
Wij hebben ook een droesgeval op stal...
Gisteravond geconstateerd, al dikke opengebroken bulten aan de kaak....

Mijn 2-jarige hoest ook al, ik haaaaat dit Boos!:(:(:(:(:(:(
En met mijn andere paard voorlopig niet het erf af, dus kan niet meer trainen.. Kan mijn lessen wel vergeten..... Echt poedersuiker.
En als die 2 jarige het krijgt dan is het dubbel poedersuiker. Verdrietig

Dit kan als niet gelezen worden beschouwd, waarschijnlijk geen droes maar een fikse trap door een ander paard met ijzers, aangezien er geen symptomen zijn geweest de dag ervoor. En verder eigenlijk ook niet.
Toch zijn we wel voorzichtig Lachen

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 14:43

wij hebben het ook gehad op stal, belangrijkste is temperaturen.
Zodra je paard/pony hoge koorts heeft (van de een op andere dag) DA bellen, en dan kan het met ca 1 à 2 weken over zijn.

Het paard bij ons hadden ze zelf met antibiotica behandeld zonder DA erbij, hierdoor heeft het paard in kwestie een maand last gehad!
Toen is de ontsteking naar buiten opengebroken en duurde het nog eens 2 à 3 weken voordat het over was.
Een ander paard is wel getemperatuurd, en meteen DA erbij gehaald, dit was met 1à 2 weken over zonder dat de ontsteking naar buiten open is gesprongen, dus geen open wond en snellere geneestijd.

Mijn paard is 8 en zij had samen met haar weidegenoot van ca 10jaar alleen 1 dag last van een snotneus daarna heeft ze nergens meer last van gehad, dus zijn hebben geen droes gekregen.
De paarden die het wel hadden waren ca 3 en 4 jaar oud.
Hoop dat jullie hier wat aan hebben.

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:15

Ligt eraan niet elke droes is besmettelijk en ook niet in elke fase meestal is de begin fase besmettelijk.

zet hem appart van de andere paarden als het kan tenminste

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:20

En nu lees ik af en toe iets over de incubatietijd.
Dat dat 4 a 5 dagen zou zijn.
Betekent het dat 5 dagen na het ontdekken van besmetting het bij de anderen ook zichtbaar moet zijn?
Of kunnen de anderen het dan al hebben maar dat het nog niet zichtbaar is?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:31

Ik lees ook overal wat anders Paula. volgens mij duurt het na besmetting 2 tot 10 dagen voordat de eerste verschijnselen boven komen.
En blijft een paard na herstel nog 2 maanden de bacterie uitscheidden, dus Mandy moet minimaal nog zolang apart... zielig!!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:52

even wat algemene info over droes:

Droes is een besmettelijke, door bacterien veroorzaakte ziekte, waavoor vooral jonge en verzwakte paarden gevoelig zijn. De dieren worden accuut ziek, hebben hoge koorts ( 29,5-41,0 C) en hebben een versnelde ademhaling. De eetlust neemt sterk af. Als gevolg van de neus- en keelontsteking die zich ontwikkeld zien we de volgende symptomen: heldere neusuitvloeiing, die al snel etterig wordt; rode neus- en keelslijmvliezen; pijnlijk slikken; hoesten en wanneer de dieren nog eten en drinken, het teruglopen van water en voedsel door de neus. Na enige dagen beginnen de lymfklieren van de keel en de mond te zwellen. In deze lymfeklieren ontstaan abcessen die na ongeveer een week openbreken. De lymfklieren, die tussem de kaaktakken liggen breken door naar buiten. De lymfeklieren van de keel kunnen naar buiten of naar de luchtzakken doorbreken. De luchtzakken zijn verwijde gedeelten van de buis van Eustachius. Nadat de lymfklieren zijn doorgebroken knappen de dieren snel op, daalt de temperatuur en volgt meestal een snelle genezing.
Het voorkomen van uitbreiding van droes naar andere paarden is van groot belang. besmette dieren moeten direct geisoleerd worden van de overige paarden. De niet zieke dieren moeten dmv temperaturen dagelijks in de gaten gehouden worden.

wodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:40

De tijd voordat droes tot uiting komt is ong 2 weken. Daarna begin je de sympomen te zien.

Gelukkig gaat het bij ons op stal de goede kant op. De shetlanders waarbij het abces open was gesprongen eten en drinken weer goed.
Wodan is zelf nu drie dagen koorts vrij, maar heeft nog wel gezwollen klieren.
Op dit moment is er maar 1 paard nog echt goed ziek en dat is Danno de fjord van Cowgirl.

Met een week zullen alle paarden er wel weer zijn en kunnen we gaan tellen om zes weken later de stal te ontsmetten.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 00:18

Zag op horse event ook een paard (bij emiel voest ring)met rare plek onder kaak een bult met eeen vieze etterplek maar of het droes is was weet ik niet

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 14:41

zodra de droes is uitgebroken de nog niet zieke paarden elke dag temperaturen. Bij een verhoging, meteen starten met het inspuiten van penicilline.
Verder kan je op het abces een trekzalf smeren..
Verder staat er nu geloof ik wel genoeg info over wat droes prcies is en wanneer het minder wordt etc..

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 23:09

Veulentje wat bij ons op de manege zou komen is aan droes overleden 2 weken geleden Boos!

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 13:04

Even een vraagje: Wanneer is koorts koorts? 3 Dagen terug twijfelde Myrthe over Tiko, die heb ik toen getemperaqtuurd en deze bleek 38,2 te zijn. Gauw ook Navy (die er net als anders gezond bij stond), zij had zelfs nog iets hoger, 38,3. Is dit al genoeg om je zorgen over te maken? Voor de rest staan ze er dus echt lekker bij..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 15:38

Nromaal gesproken is de temp van een paard net als bij mensen.

Bij 38+ spreek ik wel van een verhoging maar als het hoger wordt dan 38,5 spreek ikzelf wel van koorts.

Danno is inmiddels aan de betere hand vanmorgen was de eerste dag sinds 2 weken dat hij geen koorts meer had.
Hij ziet er gelukkig ook wat beter uit en begint weer wat aan te komen in gewicht.
Zijn neus is tenminste ook niet meer zo vies.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:56

Cowgirl schreef:
Nromaal gesproken is de temp van een paard net als bij mensen.

Bij 38+ spreek ik wel van een verhoging maar als het hoger wordt dan 38,5 spreek ikzelf wel van koorts.

.
dat hangt toch ook van het paard af? als het paard normaal gesproken al rond de 38 heeft is iets hoger dus ook niet echt iets om je zorgen over te maken. Het ligt tussen de 37,3 en 38,5 geloof ik.. Kan t wel even nazoeken?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:52

MarkKH schreef:
www.meldpuntdroes.nl is inmiddels actief... meld daar de plaats van alle droesstallen die je kent zodat iedereen hier rekening mee kan houden!

Volgens mij werkt de site nog niet echt geweldig.
als ik namelijk op regio klik schiet er snel iets naar voren en binnen 1 seconde is het weg, het gaat zo snel dat ik het niet kan lezen?

Mowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:16

snelle droes????

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 10:42

Bij mij op stal (Ilpendam) is ook droes uitgebroken Verdrietig
En dat ligt echt dichtbij landsmeer.
IK ben er echt zo bang voor gewoon.
Ik hoop echt dat mikey het niet krijgt.
Hij is al 14 is de kans dat ie het krijgt hierdoor kleiner of juist niet?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 11:06

Heel vervelend dat de site nog niet werkt en je niet kan kijken waar Droes allemaal heerst.

MarkKH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 11:19

dynamiek"]
[quote="MarkKH schreef:

Volgens mij werkt de site nog niet echt geweldig.
als ik namelijk op regio klik schiet er snel iets naar voren en binnen 1 seconde is het weg, het gaat zo snel dat ik het niet kan lezen?
[/quote]

De beheerders hebben de meld en bekijk mogelijkheid even uit de lucht gehaald... Er moesten namelijk nog wat jurisdische aspecten van de site bekeken worden... Ik heb gehoord dat ie in de loop van deze week weer actief wordt...