Peesproblemen? Inderdaad vaak door verkeerde training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 15:54

Ik zou weleens het aantal peesblessures per sport willen zien. Feit is dat peesblessures bij endurance paarden veeeeeeeeel minder voorkomt. Daarentegen is het aantal dressuurpaarden met peesblessures niet te tellen

Dressuur is zo ongeveer de meest onnatuurlijke sport die er is;

- je laat een paard dat ontworpen is voor lange stukken rechtuit, zich bewegen op en postzegeltje van 20 x 40
- een paard moet daardoor steeds draaien; elke 30 meter is er een bocht -> belasting van spieren en pezen op een onnatuurlijke manier
- het paard wordt geacht te bewegen in een houding die door mensen mooi gevonden wordt, zoals al eerder beschreven is; slechts uitgevoerd door opgefukte hengsten en niet langer dan enkele minuten

En dan nog de blessures door een strandritje; peesklappen door mul zand zijn ook ontelbaar. En nog steeds zie ik mensen in galop over mulle duinpaden gaan 8)7

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:04

Dressuur is niet onnatuurlijk, maar de manier waarop men het vaak gebruikt wel.
Ik krijg paarden juist goed door gebruik van gerichte dressuuroefeningen.
De dresuuroefeningen op zich zijn dingen die paarden in de natuur ook laten zien.

Het is pas kwalijk als er zwaar getrained gaat worden met veel herhaling en er dingen gevraagd worden waar geen voorbereiding op is geweest en een paard lichamelijk nog niet ana toe is.

Er zijn ook genoeg paarden die in recreatief gebruik peesblessures oplopen, maar dat hangt men niet zo aan de grote klok als bij sportpaarden die in het nieuws zijn.

Dat je het bij duursporten als endurance niet ziet is idd juist omdat de pezen gehard worden door het werk en je hebt deels gelijk dat dressuur funest kan zijn, maar dat is niet omdat het tegennatuurlijk is, dat is alle paardensport, maar omdat er dus verkeerd getrained wordt, vaak zonder aandacht op pezen harden.

Er is een engelse amazone die de paarden nauwelijks traint in dressuur maar vooral op de weg in stap (ze rijdt trouwens ijzerloos) en toch in de top meedraait. Afwisseling van werk en bodem is belangrijk!
DAAR mankeert het vaak aan.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:06

Arabesk schreef:
Ik zou weleens het aantal peesblessures per sport willen zien. Feit is dat peesblessures bij endurance paarden veeeeeeeeel minder voorkomt. Daarentegen is het aantal dressuurpaarden met peesblessures niet te tellen

Dressuur is zo ongeveer de meest onnatuurlijke sport die er is;

- je laat een paard dat ontworpen is voor lange stukken rechtuit, zich bewegen op en postzegeltje van 20 x 40
- een paard moet daardoor steeds draaien; elke 30 meter is er een bocht -> belasting van spieren en pezen op een onnatuurlijke manier
- het paard wordt geacht te bewegen in een houding die door mensen mooi gevonden wordt, zoals al eerder beschreven is; slechts uitgevoerd door opgefukte hengsten en niet langer dan enkele minuten

En dan nog de blessures door een strandritje; peesklappen door mul zand zijn ook ontelbaar. En nog steeds zie ik mensen in galop over mulle duinpaden gaan 8)7

Je kan ook zeggen dat dressuurpaarden over het algemeen alleen maar op een "goede" bodem lopen, waardoor de pezen niks gewend zijn. Zodra er dan een rare beweging, of toch een oneffenheid in de bodem zit, is het dan ook meestal foute boel.

Mijn eigen paard heeft ook een peesblessure. Deze heeft altijd op de meest variërende bodems gelopen, en ook zeer veel in de weide, en nog nooit een pas kreupel geweest. Maar door de strenge winter van 2 jaar geleden, helaas weinig naar buiten gekund, door vertrapt bevroren land. En na deze winter een peesblessure opgelopen, door in de landing van een kruisje te stroffelen. Bij ons op de vereniging zag je na deze winter bijna een explosie van peesblessures.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:17

Ik merk ook bij mijn pony, waar ik altijd over alle gronden heen rij, dat ze ook zelf oppast hoe ze dat doet. Haar hoeven zijn heel hard, en ze is nooit kreupel.
Toen ik mijn paard kocht, merkte ik heel snel, die is niks gewend. Struikelt over een klein takje en een iets te mulle bodem vond hij maar niks (in het begin ook kreupel geweest hierdoor). Na een jaar overal en alles rijden begint hij zich echt aan te passen, hoeven worden langzaam harder en hij struikelt bijna niet meer. Ook is het niet meer z'n mietje wat betreft (ieuuuwww te mulle bodem, er om heen!).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:20

vooral dressuurpaarden worden vaak gezien als zijnde van suiker, altijd bandages, niet of zelden op de weide, ietwat slechtere ondergrond en er wordt niet gestart,...
dan maak je "weke" paarden

mij is altijd gezegd dat op wiggen zetten niet zo goed is. 1 je geeft meer belasting op de verzenen en hoefballen, dus hoger gaan deze niet worden (indien ze te laag geworden zijn door foutief bekappen of iets anders) 2 Ok je "ontlast" de achterste pezen voor een stuk, maar belast de voorste en zorgt er ook voor dat de achterste pezen "korter" wordt. Vergelijk het met zelf op hakken lopen, na x-aantal tijd is het onwennig om weer "platvoets" te lopen of jongens die te snel groeien, die krijgen hun hielen amper aan de grond bij het "normaal" stappen.
je beïnvloed het natuurlijke afrollen van de hoef.

bietjuhh

Re: Peesproblemen? Inderdaad vaak door verkeerde training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 16:24

Petitparis, klinkt heel logisch wat je zegt!
Want ja een hoef groeidt natuurlijk eigenlijk het snelste met tegendruk dacht ik? * corrigeer maar als ik iets aparts zeg haha* Dus dan krijg je ook eerder dat je versenen bv groeien als door het bekappen is gekomen bijvoorbeeld.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:14

Een wig is toch heel wat anders dan de hoef zelf die wat steiler is!
Een wig zetten is OOK een plotselinge verandering aan brengen.

Wiggen zijn bedoeld als therapeutisch beslag nadat er al wat mis is. Paard kan dan feitelijk niet of slecht lopen op gewone hoeven.
Als er een dergelijke noodzaak is, heb je niet veel keus.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:19

Ja ik snap dat het natuurlijk iets anders is, was benieuwd naar julie mening hierover.
En wist ook dat wiggen een tijdelijke oplossing is en dat het beter is eigenlijk om het definitief op te lossen.
Laatst bijgewerkt door bietjuhh op 21-06-11 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:33

Lusitana schreef:
Een wig is toch heel wat anders dan de hoef zelf die wat steiler is!
Een wig zetten is OOK een plotselinge verandering aan brengen.

Wiggen zijn bedoeld als therapeutisch beslag nadat er al wat mis is. Paard kan dan feitelijk niet of slecht lopen op gewone hoeven.
Als er een dergelijke noodzaak is, heb je niet veel keus.

Precies wat ik wilde zeggen. Moet het zien als therapeutisch beslag en kan ook best tijdelijk van aard zijn.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 19:28

Is inderdaad maar tijdelijk en verhindert dat er tijdens het helingsproces plots een nieuwe belasting van de pees kan optreden. Zaak is om het beslag er af te halen van zodra er voldoende stevigheid is en dan verder gevontroleerd te revalideren. Vergelijk het met een gips plaatsen als er een breuk is. Je immobiliseert alles om het de tijd te geven om te helen. Ondertussen verzwakt het hele been, maar het gips gaat er af als er genoeg stevigheid is en vanaf dan moet er gerevalideerd worden. Is dus goed in het acute stadium.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 21:59

Arabesk schreef:

Nog even een toevoeging omdat er een fout beeld is over dressuur:

Het uitsloven (piaffe, passage, pirouettes etc) is niet geslachtsverbonden!
Daarbij is het ook in de dressuur niet de bedoeling dat je oefeningen lang volhoudt. In een proef komt elke oefening maar een paar seconden voor.
De houdingen (er is niet 1 houding, het is nl afhankelijk van het niveau en welke spiergroepen je traint en welke oefeningen je uitvoert) zijn logisch voor de beste draagkracht en best uitvoeren van de oefening, dus om blessures te voorkomen. Ze zijn nuttig en niet voor de mooi (anders dan in de eerste tijden van dressuur toen het nog veel met pronkerij te maken had, iets dat helaas nu weer her ingetreden is).
Dan heb ik het dus niet over in de krul trekken of opkrullen door bit ontwijking, wat ook bij dressuur als fout wordt gezien. Het is een idee van sommige ruiters dat een paard met de neus op de loodlijn moet gaan en er achter niet erg is. Het is niet de regel van de dressuur.
Er wordt gewerkt aan: Ontspanning, aanleuning, recht richten, verzamelen, oprichten. (Gut gut wat een beulerij :roll: )
Dat is gunstig voor elk paard en ruiter combinatie in alle omstandigheden. Het gaat om communicatie, het is gymnastiek, goed voor lichaam en geest.
Dat mensen in trainingen over de schreef gaan en zo dus blessures veroorzaken heeft niets met de sport op zich zoals het bedoeld is te maken. Je kunt niet dressuur veroordelen omdat er mensen zijn die het verkeerd beoefenen. Daar maak ik me dus even heel boos over, omdat ik zelf dressuur beoefen om paarden geestelijk en lichamelijk te helen!

Ik kan ook wel gaan roepen dat buitenrijden paarden vernield omdat er ruiters bij zijn die zo (lekker natuurlijk rechtuit) over de weg galopperen en ze tot uitputting drijven etc....

Peesblessures komen heel vaak door ruiterfouten en ja bij dressuurruiters worden veel fouten gemaakt in de training, maar dat ligt niet aan de sport op zich.
Het is geen goede conclusie dat dressuur tegennatuurlijk is en daarom peesblessures ontstaan, wat je lijkt te suggereren.
Er zijn onwijs veel factoren aan de hand die samen voor de uitkomst zorgen dat er idd wel een hoog peesblessure gehalte bij die tak is.
Dat neemt niet weg dat er heel gemakkelijk blessure vrij dressuur gereden kan worden!

Sorry dat ik even doordraaf :+ over dressuur. Maar het is niet goed als mensen verkeerde conclusies gaan trekken op basis van losse ongebaseerde ideeën erover en het is duidelijk dat TS op den duur wel dressuur wil beoefenen met haar paard. Ik wil niet dat het idee gewekt wordt dat ze daar verkeerd aan doet!!!!

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 09:03

Lusitana;

Vind het heel erg goed gezegt van je, en ben het 100% met je eens!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 10:03

Mijn persoonlijke mening waarom ik denk dat ze vaak kapot gaan( toevallig had ik het er gister op stal nog over)in willikeurige volorgde:

*De manier van rijden, als die kop maar in de rondte is is het goed.
*manier van opfokken/fokken (het moet steeds groter)
*Huisvesting...leuk zo'n paard in de box, staat de hele dag stil en gaat dan ineens uit zijn plaat op de wei/of aan de longe omdat de ruiter er niet op kan.
*Hoefbeslag/bekapping....hoe meer kijk ik erop krijg hoe erger het lijkt te worden.
* we zijn te voorzichtig met onze dieren. Geef ze een wei met hobbels, stenen , en slootjes waar ze over heen moeten springen.