Dekhengst is mojo kwijt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:49

misschien een rare vraag hoor,maar als je aan de hand dekt laat je hem dan ook snuffelen neus aan neus met de merrie??

mijn ervaring is dat de hengsten waarmee ik dek,daar echt heel opgewonden van worden,zo had ik een anda hengst,nou echt,je moest het haast nog voordoen,en hem er letterlijk optrekken wilde er actie komen,tot dat we hem van te voren neus aan neus lieten snuffelen met de merrie,toen was de klus zo geklaard,mijn friese hengst heeft 2 jaar geleden en vorig jaar vrij veel gedekt en in het begin maakt het hem echt niet uit wat er staat dan moet ie het ff kwijt, maar daarna was ie ook echt aan teuten met dekken,snuffelen aan de neus waardoor de merrie ging piepen maakte 9 van de 10 x dat ie er zo opzat...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 16:04

Tja, wellicht toch voorkeur voor het wat strakkere gaatje _O-
Ach, binnenkort is die drift wel over denk ik, als de DA van de week geweest is voor hem en een twenter ;)

kimmie261 schreef:
misschien een rare vraag hoor,maar als je aan de hand dekt laat je hem dan ook snuffelen neus aan neus met de merrie??

mijn ervaring is dat de hengsten waarmee ik dek,daar echt heel opgewonden van worden,zo had ik een anda hengst,nou echt,je moest het haast nog voordoen,en hem er letterlijk optrekken wilde er actie komen,tot dat we hem van te voren neus aan neus lieten snuffelen met de merrie,toen was de klus zo geklaard,mijn friese hengst heeft 2 jaar geleden en vorig jaar vrij veel gedekt en in het begin maakt het hem echt niet uit wat er staat dan moet ie het ff kwijt, maar daarna was ie ook echt aan teuten met dekken,snuffelen aan de neus waardoor de merrie ging piepen maakte 9 van de 10 x dat ie er zo opzat...

Doet ie los alleen als hij de merrie begroet, daarna gaat ie gewoon aan de achterzijde klooien. Als hij er eenmaal opzit vind hij het wel prettig als de merrie haar hals in rare bochten wringt om te kunnen neuzen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:05

Dat is ook mijn ervaring maar ik geloof dat TS dat al wel deed :j

Edit; neuzen terwijl hij erop zit? Daar hadden ze bij mij nooit tijd voor :+

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:15

Vandaag nog dezelfde merrie van gister weer gedekt, of poging tot dan ;)
Zelfde aanpak, direct er op af, hij steekt zijn neus erin en... fleemt, snuffelt nog eens, schacht intussen uit (overigens stond ze nu gelijk, maar urine was niet meer troebel en licht maar helder en amberkleurig, dus indd gister eisprong gehad), fleemt, snuffelt enz. enz. springt uiteindelijk, zoekt naar gaatje, vind gaatje na lange tijd, gaat er weer af, snuffelt weer enz. enz.

Bij de 2e sprong werdt de merrie ongeduldig, tijdens de 3e sprong begon ze te bokken en slaan, dus maakten we er maar een eind aan ;)

Ze hebben geneusd, zij heeft gepiept, hij had vandaag geen behoefte aan bijten in benen trouwens, dus dat scheelde weer ;)

Hij is dus toch een echte eisprong-dekker...

anneliesdj

Re: Dekhengst is mojo kwijt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:24

Tjah hij weet het gewoon, ze wil nog wel dus krijgt hij ook gevoelens maar echt zin heeft ie er niet aan :+
Grappig dat dat zo werkt, als je 't weet is het nog wel handig ook, is scannen toch nauwelijks meer nodig.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:32

Binnen der 24 uur weer dekken heeft ook niet zoveel zin dus je zult het nu niet gemist hebben.

Ik ken nog een hengst die enkel op eisprong dekt.
Merries kunnen hem helemaal onder piesen maar geen eisprong geen dekkig :+

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:47

Komt vaker voor, dat een hengst niet wil dekken als de merrie niet op en top hengstig is, of als er geen ei klaar is. Ze kunnen dat heel goed zelf bepalen.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 00:09

als hij binnen 2 minuten er niet op springt weg lopen van de merrie en na 5 minuutjes weer proberen......
hij word anders te ''lui''
als hij los is samen met een merrie dan kan hij er zo lang over doen als ie wil :P maar wij leren de hengsten aan de hand dekken dat het ''werk'' is en geen speel kwartier..
moet wel lachen om jou stukjes tekst... :+ je draaid er niet om heen haha

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 00:11

Eigenlijk zijn dat de beste hengsten die alleen op eisprong dekken, alleen snappen merrie eigenaren het niet. Die verwachten een woeste hengst en dan wil ie niet! Ik kom regelmatig bij een hengstenhouder en die heeft er ook zo een. Die mag vaak ook voor zijn collegadekhengsten schouwen bij de moeilijk drachtig te krijgen merries (als hij uitschacht zit de merrie rond de eisprong) en vervolgens mag de collega dekken die het met tijdstip niet zo nauw neemt. Zo spaar je wel de merrie! En meestal trefzeker dat ze drachtig worden.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 00:12

amazone77 schreef:
als hij binnen 2 minuten er niet op springt weg lopen van de merrie en na 5 minuutjes weer proberen......
hij word anders te ''lui''
als hij los is samen met een merrie dan kan hij er zo lang over doen als ie wil :P maar wij leren de hengsten aan de hand dekken dat het ''werk'' is en geen speel kwartier..
moet wel lachen om jou stukjes tekst... :+ je draaid er niet om heen haha

dat is niet makkelijk, hij gaat namelijk vol in de ankers dan en hoe harder ik trek hoe harder hij achteruit gaat... nee dan moet de merrie eerst naar binnen :+

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 00:14

haha dan doe je de merrie weg.....misschien dat ie dan wat haast gaat maken. :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 00:17

Die hengst weet dus precies wanneer het nut heeft om te dekken, stuk goedkoper dan een DA.

Denk dat je meer op het oordeel van je hengst moet durven vertrouwen, die weet precies wanneer het werk zin heeft.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 00:22

Dat denk ik dus ook!