Haflinger plots de oedeem achtige bulten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:28

Elin heeft dit vorig jaar ook gehad, het leek inderdaad een allergische reactie op iets te zijn :j
Ik schrok me echt helemaal dood toen ik op stal kwam :oo Ik weet tot op de dag van vandaag nog steeds niet wat het geweest zou kunnen zijn.
Ze was er de volgende dag weer vanaf en het was idd wat jeukerig, maar voor de rest heeft ze er gelukkig totaal geen last van gehad.

Ze heeft het daarna ook nooit meer gehad.
Zo zag het er bij Elin uit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 00:35

Een paardje dat ik vroeger had zag er ook soortgelijk uit.

De DA zijn vermoeden was dat het paard distels uit het hooi had gegeten. Paard kreeg een prikje en de volgende dag was het weg.

Waves

Re: Haflinger plots de oedeem achtige bulten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 02:16

Zoek op google plaatjes maar eens op netelroos bij mensen. Zelfde soort oedeem, zelfde vormen etc. Zoals iedereen hier al zegt, allergische reactie. Oorzaak is vaak niet meer te achterhalen.
Kan me voorstellen dat je schrikt als je je paard zo aantreft! :)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:40

Mijn knollie heeft die bulten ook ooit gehad, maar niet zo erg als op de foto's in dit topic.
Bleek een allergische reactie op het waspoeder te zijn waar de deken mee was gewassen.
Trok vanzelf weg gelukkig.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:02

Ben toch wel benieuwd welk middel voor de manen jij gebruikt hebt..
Afgelopen vrijdag heb ik mijn paard ook voor schuren behandeld en zondag had hij ook vocht en bulten op zijn hals.

Bij hem trekt dat nu ook allemaal weg, goed om te lezen dat het bij jouw paardje ook langzaamaan wegtrekt :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 20:01

Ik geloof dat het staart en manen liquid heet. Van Leovet.
Heb Mone vandaag helaas niet gezien, maar volgens mijn zus zag ze er goed uit afgezien van een beetje buikpijnig door wormen (afgelopen week mest op wormen laten testen, en ik moest idd ontwormen tegen strongyliden).

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:29

Mijn paard heeft dit ook eens gehad! Echt van heel veel van die bulten inderdaad. Dit bleek achteraf een allergische reactie te zijn... Waarschijnlijk op beten van bepaald(e) insect(en). We waren hier vrij overtuigd van omdat hij nog maar een maandje bij ons stond en we voor de eerste keer in het bos kwamen!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 08:37

Deze reactie heb ik ook weleens gezien.

Het paardje had van een proef-zakje gehad van een bepaald nieuw voersoort, en kon daar blijkbaar niet over. (ze kreeg een handje...en dat was al te veel)
En binnen enkele uren zat ze vol onder deze 'bulten'.

DA was er bij gehaald, en die zei dat het te maken had met de gevoeligheid voor een bepaald voedingsstofje. Om uit te zoeken welke, was verdere onderzoek nodig, en dat vond de eigenaresse niet nodig.
Na een dag trok het weer weg :)