Zou je dit paard in laten slapen????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:58

Laten gaan, ook ik vind dat je een paard geen pijn mag laten lijden, tenzij het iets is dat tijdelijk is. Dat is in dit geval niet zo. Ik denk dat het zelf het meest van liefde voor het paard doet getuigen als je hem verder lijden bespaart juist omdat hij je drie leuke jaren heeft gegeven. Hoe je dat doet (slager, euthanasie door de dierenarts) is dan een volgende keuze.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:00

concetto schreef:
Je moet hierbij ook een beetje naar jezelf kijken.
Wat wil je met je paard?
Wil je toch weer graag rijden of heb je er genoeg aan om naar hem te kijken in de wei?

En dan, laat je een paard met pijn nog 20 jaar in de wei lopen omdat JIJ graag nog naar hem kijkt? Ik denk dat het niets met "aan jezelf denken" te maken heeft, paard heeft pijn, pijnvrij kunnen ze niet garanderen. Dat zou genoeg moeten zijn om een beslissing te nemen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:01

TS je moet kiezen wat voor het paard beter is. Niet kijken naar leeftijd, maar naar zijn kunnen nu. (het word nooit beter, alleen slechter) Hij kan nooit meer spelen met soortgenoten en loopt daardoor kans om het pispaaltje te worden, tenzij je hem tot een leven lang alleen staan veroordeelt. Met pijn leven is een hel (ik spreek uit ervaring ik loop dag en nacht met pijn) ongeacht hoeveel jaar dat hij er al mee loopt of nog mee zou kunnen lopen. Het is niet vooraf te zeggen dat het dier nog 20 jaar mee gaat, of ben je van plan 20 jaar lang het dier pijnstillers te geven om nog een beetje een pijnvrij bestaan te hebben? Kies voor het welzijn van het dier, niet voor je eigen ego.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:02

het is een heeeeeeeeelllllee moeilijke beslissing ik weet er alles van maar wat is diervriendelijker.....
een paard in de wei laten lopen op zijn manier om maar geen pijn te hoeven en zodat jij nog eens met hem kan knuffelen, wat hij wel leuk vind.
of hem laten inslapen en een waardig plekje in je hart geven na al het goeds wat hij voor jou heeft gedaan en jij voor hem???? (slager is ook niet wat ik zou doen........)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:03

Als de dierenarts niet kan beloven dat hij 100% pijnvrij als grasmaaier kan dienen, zou ik hem 100% zeker laten inslapen. Geen twijfel over mogelijk.

jorretje

Re: Zou je dit paard in laten slapen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:09

He jeetje wat een rot keuze zeg!
Als hij nu op de wei ook veel pijn heeft, zou ik m toch laten gaan. Het is gewoon weg niet eerlijk tegenover hem om m met pijn te laten leven. Een ingreep waardoor hij nog steeds veel pijn houdt zou ik niet aan beginnen, lijkt me zonde van je geld en onnodige stress voor t paard. Je zou eventueel iets kunnen proberen met pijnstillers, maar dat is vaak dweilen met de kraan open.

Heel veel sterkte bij je beslissing

LiesjeEZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:11

Trouwens... Iedereen ie de slager als oplossing heeft moet even weten dat ik dat NOOIT zou doen. Dit paard heeft met zijn pijn nog 3 jaar zijn best voor me gedaan, slager is dus geen optie!
Begrijp dat iedereen een eigen mening heeft maar ik zou geen enkele van mijn paarden naar een slager doen.

Ik hoor hier ook iemand zeggen dat een paard met zoveel pijn op de trailer zetten niet eerlijk is,
daar ben ik het ook mee eens.
Ben dan ook voorstander van eerst een spuitje om te rustig te worden en dan een spuitje om in te slapen.
Zodat hij niet meer vervoerd moet worden en dat hij in zijn eigen omgeving kan blijven waar hij zich thuis voelt.

Dit is een moeilijke beslissing, maar probeer je anders even in de plaats van je paardje te stellen.
Zou jij het nog zien zitten? Zou jij zo verder willen? Enz...

Ga jij dit aankunnen om hem zo nog jaren te zien staan?
Ook vraag ik me af hoe hij zich in een bar-koude winter gaat voelen?
Dan gaan alle spieren en gewrichten nog stijver en strammer worden hé...
Is met een deken misschien wel wat op te lossen maar toch...

In elk geval veel sterkte! |(

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:13

als dit paard echt pijn heeft zou ik hem laten inslapen. maar kan me hee lgoed voorstellen dat dit heel lastig is.
nu misschien een verkeerde opmerking maar een goed paard eet net zo veel als een onbruikbaar paard. misschien heel banketstaaf gesteld, maar wat heb jij eraan om die paard in leven te houden buiten dat je hem lekker kunt poetsen verwennen en knuffelen? (wat overgens super is!) maar OOK kunnen rijden met je paard heeft dan toch wel veel meerwaarde denk ik.

heel erg veel succes met deze keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:14

Ik zou het paard naar de slager brengen.

@LiesjeEZ :Ik vind persoonlijk de slager eerlijker dan een spuit maar daat gaat dit topic niet over.
Ik heb het verschil helaas mee mogen maken.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:14

Ik vind dit eigenlijk een makkelijke keuze, meer om het feit dat hij gewoon de rest van zijn leven pijn blijft houden. Hij kan niet normaal bewegen in de wei als een ander paard en dat kan ook nog eens frustrerend werken. Nu is het nooit makkelijk om je dier te laten gaan begrijp mij heel goed maar door deze klachten maakt het de keuze wel duidelijker en daardoor makkelijker. Ik zou hem laten gaan en de manier waarop maakt natuurlijk niet uit.

Je schrijft dat het lijkt alsof hij geen pijn heeft maar vraag maar eens aan mensen met dezelfde kwaal hoeveel last zij ervan hebben. Helaas gaan paarden zodanig door om maar niet te laten merken dat ze pijn hebben. Als ze dat aangeven ben je al ver van huis. De meeste paarden zijn erg hard voor zichzelf of jij moet weten dat deze dat niet is. Die van mij geeft elk pijntje aan ondertussen. dus ze zijn er wel. Succes. het blijft lastig.

Ik bedenk mij net kan een osteopaat misschien nog iets betekenen voor hem?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:19

Heeft je paard in het verleden pijnstilling gehad, zo ja was er toen verschil te zien in hoe hij loopt en door de wei gaat. Rent en speelt hij in de wei? Zo niet, en wel verschil tussen geen en wel pijnstilling dan zou ik met dit vooruitzicht mijn paardje laten gaan. Ik heb helaas al 2 keer de keuze moeten maken en het verschil tussen met en zonder pijnstilling, en daarbij de wetenschap dat verbetering niet haalbaar was heeft voor mij de keuze makkelijker gemaakt. Heel veel sterkte

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 11:22

Hij staat nu op het land en lijkt het daar goed naar zijn zin te hebben. Helaas weet ik ook dat hij inderdaad al gewend zal zijn aan de pijn...
Aan alle reacties merk ik al dat iedereen het erover eens is en ik wil hem ook zeker niet onnodig pijn laten lijden!
Wat bij mij ook meespeelt is dat het mijn 4de paard is, de andere 3 zijn ook overleden. Daarom wil ik gewoon kijken of er echt geen andere oplossing is maar weet ook dat dat alleen maar egoistisch is van mezelf...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:25

Zijn er manieren om hem pijnvrij te kunnen krijgen? Is alles al geprobeerd? Heeft de DA nog een voorstel? Zo ja, misschien te proberen. Zo niet, dan laten gaan. Niet gaan lopen kwakkelen en proberen en hopen, da's oneerlijk tegenover het paard.

Ik begrijp je wel hoor, zeker als je al 3 paarden verloren hebt. Maar als je zelf al aangeeft dat je weet dat je het uit egoisme doet (klinkt hard, maar we weten allemaal hoe het bedoeld wordt) dan zou ik mezelf een schop onder de kont geven. Wees fair naar het diertje toe.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:27

Maar wat zouden jullie doen in een soort gelijk geval maar dan een paard zonder pijn? als grasmaaier laten staan? of wegbrengen....

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:27

Ik dacht eerst "Nou, 85% pijnvrij is best nog mooi".. Maar.. Hij is nog zo jong, als alles goed gaat leeft ie nog 20 jaar, en heeft ie dus ook nog 20 jaar pijn..
Want je kunt hem nu wel die behandeling geven, maar met ouder te worden, gaat ie waarschijnlijk meer kwaaltjes, én meer pijn krijgen..

Ik weet het niet zo goed. Ik ben zelf 22 jaar, en ook ongeveer 85% pijnvrij. Reuma in m'n beide knieën. Ik leef -hopelijk- nog een jaar of 60, en later gaat de pijn alleen maar erger worden. Maar niemand gaat mij natuurlijk de keuze bieden, en ik zou ook nooit 'de makkelijke weg' kiezen.. Maar.. Met een paard is het toch anders.. Het feit dat ie zichzelf op slot moet zetten om geen pijn te hebben.. Dat vind ik best zielig, hij is nog piepjong en zou vrolijk door de wei moeten kunnen bokken.. Ik kan gewoon naar krukken grijpen, of naar pijnstillers, want ik ben een mens en ik loop naar het medicijnenkastje of naar de dokter wanneer ik dat wil. Een paard niet..

Kijk eens heel eerlijk naar je paard. Die kan je tenslotte het beste vertellen wat ie voelt. Ik vind het zonde, zo'n jong dier.. Maar het zou nog erger zijn, hem te laten lijden, de komende 20 jaar..

Veel succes ermee, in ieder geval!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:28

suuzepuus schreef:
Maar wat zouden jullie doen in een soort gelijk geval maar dan een paard zonder pijn? als grasmaaier laten staan? of wegbrengen....

Moest ie totaal geen pijn hebben, en het is financiëel haalbaar, zou ik hem laten staan. Moest ik er de ruimte niet voor hebben, zou ik hem gratis -mits 'garantie' op een goed en eerlijk leven- nog gratis weg geven als weidemaatje.

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 11:28

Nouja, wat de DA dus biedt is een behandeling om hem voor 85% pijnvrij te krijgen.. Meer kunnen ze niet...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:29

suuzepuus schreef:

Dat is de vraag niet en heeft geen waarde om hier besproken te worden. Daar kan TS niets mee, want paard is niet pijnvrij.
Wellicht voer voor een nieuw topic?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:30

Mixx schreef:
Nouja, wat de DA dus biedt is een behandeling om hem voor 85% pijnvrij te krijgen.. Meer kunnen ze niet...

Dat zou voor mij genoeg zijn.

Edit: om te laten gaan bedoel ik, niet genoeg om verder te laten lopen!

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:36

Zeker en vast laten inslapen/slachten. Maar wat tussen die 2 de beste optie is voor het paard weet ik niet. De trailerrit kan misschien belastend zijn, maar daarna is hij er wel met 1 moment vanaf. DA moet hem eerst verdoven, daarbij moet hij nog eens gaan liggen wat ook veel pijn zal doen, en zal hij zijn laatste momenten nog meer pijn hebben dan bij de slager denk ik.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:38

Voor mij zou de belissing heel makkelijk zijn paard heeft pijn dus laten gaan. Je gunt een jong paard niet dat hij als grasmaaier kan dienen met jaren pijn. Persoonlijk zou ik voor de slager kiezen heb meegemaakt dat paard ging vechten tegen de verdoving en niet wilde gaan. Paard zette het op een rennen en viel uiteindelijk om. Dat is zo naar om te zien. Bij de slacht weet je zeker dat het in één keer over is.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:38

Het punt is dat je niet kan meten of het paard ook echt 85% pijnvrij is. Misschien is de behandeling niet zo succesvol als de artsen denken en is het eigenlijk maar 60%... En 85% klinkt als heel veel, maar vergis je niet in hoe zwaar het is om de hele dag last van je lijf te hebben. Ik zou hem laten gaan, hoe erg het ook voor je is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:39

Hoe hij ingeslapen word is aan de TS. Maar ik denk dat iedereen het er eigenlijk wel over eens is dat je dit paardje moet laten gaan. Aan de reacties te zien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:44

is er een chiropractor bij geweest?Die kunnen veel zenuwbanen weer vrijleggen.
Als het paard op jou een gelukkige indruk maakt zou ik hem niet laten inslapen.
85% pijnvrij is toch niet slecht?Ik denk dat er veel paarden zo rond lopen hoor....en niet alleen paarden ;)

Jij kunt zelf het beste zien aan je paard of hij nog gelukkig is en goed in zijn vel zit.
Daarom kijk ik op van alle mensen hier die hem al hebben laten slachten zonder dat ze zelfs ooit bewegende beelden van het paard hebben gezien....erg knap.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 11:46

Dus jij zou bewust een paard met pijn laten rondlopen? Ook al is het "maar" 15%? Pijn is pijn.
Afgaande op wat TS verteld het paard laten gaan is logisch, als je je paard geen pijn wilt aandoen. Als het mijn paard was geweest zou ik het ook zo neerzetten als overal geinformeerd had, en er zeker van ben dat het dier niet pijnvrij is.