Doet een paard genezen van de ziekte van Lyme?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 22:38

BigBen schreef:
Vals negatief komt bij moderne ELISA's zo goed als nooit meer voor.
Vals positief wel, en daarom heb je de Western Blot nog altijd nodig om een positieve Elisa te bevestigen,
zelfs al is de ELISA tegenwoordig gevoeliger dan de Western Blot.

De diagnose Lyme hangt nooit alleen maar af van bloedonderzoek,
maar al evenmin alleen maar van symptomen.

Niet de test is vals negatief maar de patiënt, deze maakt namelijk geen antistoffen terwijl er weldegelijk een borrelia-infectie aanwezig is.

Bij Lyme-symptomen + 1 positieve test: ga er maar van uit dat de kans op een aanwezige borrelia-infectie erg groot is dus start antibiotica.

Bij testen die een twijfel-uitslag geven is het goed om ook naar het bloedbezinksel en de eosinofielen-telling te kijken, deze zijn bij lyme meestal verhoogd.

Verder is het voor lymepatienten van levensbelang dat ze extra vitamines B, C en E krijgen en ook magnesium extra aangevuld wordt (de Borrelia bacterie verbruikt magnesium). En er niet vanuit gaan dat dat wel in de brok of muesli zit want daar zit bij lange na niet genoeg in voor een lyme-patiënt.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:38

BigBen schreef:
Vals negatief komt bij moderne ELISA's zo goed als nooit meer voor.
Vals positief wel, en daarom heb je de Western Blot nog altijd nodig om een positieve Elisa te bevestigen,
zelfs al is de ELISA tegenwoordig gevoeliger dan de Western Blot.

De diagnose Lyme hangt nooit alleen maar af van bloedonderzoek,
maar al evenmin alleen maar van symptomen.

Vals negatief komt juist vaker voor bij de Elisatest dan vals positief. Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt, want deze klopt echt niet.
Het is zelfs zo dat de Elisatest vandaag de dag maar voor 30% betrouwbaar is. Dat betekend dat 70% een vals negatieve uitslag heeft maar toch Lyme blijkt te hebben.
Ook ik kwam 2 x vals negatief uit de Elisatest, maar bleek later wel degelijk met lyme rond te lopen en dat al 12 jaar lang!

Er is in NL maar 1 lab die bloedtesten uitvoert die het meest betrouwbaar zijn en dat is www.prohealth.nl, echter zijn deze bloedtesten ook niet voor de 100% betrouwbaar maar wel varierend van 85 tot 90 % afhankelijk welke test je doet. Of ze hier echter ook bloed van paarden onderzoeken weet ik niet, maar ik denk als je het vraagt dat het wel zou kunnen.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:51

BigBen schreef:
MyrtheJ schreef:
Mijn pony had 3 weken geleden een teek en nu problemen met de vochthuishouding, dus uit voorzorg een uitgebreid bloedonderzoek laten uitvoeren. Vrijdag krijg ik de uitslag..

Bloedonderzoek heeft nu geen zin.
Antistoffen kunnen pas na acht weken worden aangetoond.

Is dat zo? Ik heb onlangs bloed laten prikken bij mijn paard omdat hij enkele weken geleden dik 30 teken had, maar daar heeft de dierenarts niks over gezegd? :?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:34

Irmaz schreef:
Niet de test is vals negatief maar de patiënt, deze maakt namelijk geen antistoffen terwijl er weldegelijk een borrelia-infectie aanwezig is.

Waarom zou de patiënt geen antistoffen aanmaken ?
Mensen (en paarden) maken altijd antistoffen aan tegen vreemde bacteriën,
en dus ook tegen Borrelia, tenzij het immuunsysteem plat ligt, maar dat is bij Lyme niet het geval.
Kortom, geen antistoffen, geen infectie.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 10:59

Issy schreef:
Het is zelfs zo dat de Elisatest vandaag de dag maar voor 30% betrouwbaar is. Dat betekend dat 70% een vals negatieve uitslag heeft maar toch Lyme blijkt te hebben.

Klopt niet hoor.
Een ELISA binnen de eerste weken na de besmetting is niet erg betrouwbaar,
omdat er op dat moment nog te weinig antistoffen aanwezig zijn,
maar na 6 tot 8 weken is de test zeer betrouwbaar, met scores hoger dan 90%.

Feit is wel dat er geen gestandaardiseerde test bestaat,
wat betekent dat verschillende labo's ook verschillende tests kunnen gebruiken,
die iets meer of iets minder betrouwbaar kunnen zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:31

BigBen schreef:
Irmaz schreef:

en dus ook tegen Borrelia, tenzij het immuunsysteem plat ligt, maar dat is bij Lyme niet het geval.

Wie heeft je dat wijsgemaakt? Een lichaam maakt alleen antistoffen tegen een indringer wanneer hij het herkent als een 'vreemd lichaam'. Dit hangt af van het immuunsysteem van de patiënt en de outer-proteïn (sorry weet even niet de Ned. term hiervoor) van de indringer. Van Borrelia B. s.l. is bekend dat zij deze erg snel kunnen wijzigen.

Overigens bestaan er in de geneeskunde geen absolute 'altijd' en 'nooit' aangezien er te veel parameters een rol spelen in een levend wezen.

Enne... je geeft zelf eigenlijk al een voorbeeld, de eerste ca. 8 weken kan de test geen antistoffen in het bloed detecteren ondanks dat er toch sprake kan zijn van een infectie :D

En nog even terugkomend op je opmerking:
BigBen schreef:

Wel antistoffen, wel een infectie dan? En al die "vals"-positieve testresultaten dan? Maken deze mensen nu wel of geen antistoffen, en waar tegen dan? Of verzint de test ze zelf?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:33

BigBen schreef:
Issy schreef:

Klopt niet hoor.
Een ELISA binnen de eerste weken na de besmetting is niet erg betrouwbaar,
omdat er op dat moment nog te weinig antistoffen aanwezig zijn,
maar na 6 tot 8 weken is de test zeer betrouwbaar, met scores hoger dan 90%.

Als deze test zo betrouwbaar is waarom wordt dan volgens het protocol bij een positieve uitslag van de ELISA een western blot test uitgevoerd? (Dit geldt trouwens voor mensen, ik hoop niet dat de dierenartsen ook in die onzin trappen waardoor ca. de helft van de lyme-patienten door het testprotocol gemist wordt)

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 11:46

Helaas heeft ook een van mijn paarden lyme en denken ze ook dat ik het heb. Ik ben zelf aan de 2e soort medicijnen. ( 1e was ik allergisch voor, geen pretje kan ik je dan vertellen)

Ik ben met mjin paard in behandeling bij een dierenarts/homeopaat/natuurgeneeskundige. En tot op dit moment zijn wij heel tevreden hoe het met het paard gaat. Het gaat langzaam vooruit, soms een maandje een terugval, vaak heeft ze dan een nieuw medicijn gehad waar ze aan moet wennen. Zij heeft er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Dat hoop ik natuurlijk ook van harte. Ze werd al af en toe behandeld met sportmassage via de Jack Meagher methoude maar ze krijgt nu ook cranio sacraal. En ook dat kan ik je zeer aanraden.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:01

Welke natuurgeneeskundige heb jij Blacksmurf?

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 12:13

hoi kebie,

Ik heb anneke van de zonneschakel. echt een geweldig mens.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:10

BigBen schreef:
Irmaz schreef:

Juist bij lyme blijkt dat mensen en dieren vaak geen antistoffen aanmaken, zeker als de infectie er al lang zit, dan vind het lichaam het heel normaal en ziet de bacterie dus niet als indringer. Vandaar dat men beter een DNA PCR bloedkweek kan laten doen, die kijkt namelijk niet naar de antitoffen maar of het DNA verandert is, veel betrouwbaarder dus.

Je geeft aan dat de Elisa voor 90% betrouwbaar is, geef me de website van deze info of naam die dit beweerd, want alle artsen zullen je tegenspreken.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:18

Gekopieerd van de website www.borreliose.nl

Een reëel probleem van de antilichamen test is dat alleen vrije antilichamen aangetoond kunnen worden. Een groot misverstand is dat lage titers een beperkte infectie weerspiegelen wat niet juist is. Lage of negatieve antilichamen titers duiden bij een infectie erop dat de antilichamen “geconsumeerd” zijn en dat levende bacteriën de overhand hebben of dat het immuunsysteem geen of onvoldoende antilichamen aanmaakt. Tylewska et al. kon geen antilichamen aantonen in patiënten met levende borrelien in het serum.

Een belangrijke studie in deze samenhang is die van Schutzer et al. die aantoont dat direct bij het begin van de infectie wel immuuncomplexen aanwezig zijn, maar geen vrije antilichamen. De algemene verbreide mening dat het immuunsysteem vertraagd reageert bij een infectie met Borrelia, moet volgens deze studie dan ook herzien worden. De antilichamen worden wel geproduceerd, maar we kunnen ze niet aantonen met de gebrekkige ELISA. Nog verbazingwekkender is het feit, dat Schutzer een eenvoudige dissociatie procedure aangeeft, waardoor immuuncomplexen kunnen worden aangetoond en dat deze procedure niet tot de standaardprocedure behoort.

Hardin et al. beschreef reeds in 1979 circulerende immuuncomplexen in LB die hoofdzakelijk voorkwamen in patiënten met een actieve infectie. Een onderzoek op deze manier kan namelijk niet alleen in een vroeg stadium, waarbij alleen complexen aanwezig zijn, antilichamen aantonen, maar tevens kan een onderscheid gemaakt worden tussen een serologisch litteken en een actieve infectie. Brunner et al. komt tot vergelijkbare resultaten door gebruik te maken van PEG (polyethyleen glycol) neerslagen die immuuncomplexen bevatten. Op deze wijze konden antilichamen aangetoond worden, die niet als vrije antilichamen aanwezig waren, hetgeen normaal een negatieve ELISA zou hebben geven. Deze detectiemethode is dan ook van uitermate belang voor de differentiatie van een actieve en een voorbije LB, maar zou eveneens kunnen dienen als opvolging voor een succesvolle therapie en een eindpuntbepaling.

De borrelia is een unieke bacterie, de meest gecompliceerde die we op het moment kennen. De veranderlijkheid van deze bacterie is geen toeval maar genetisch ingebouwd. Zodra het immuunsysteem passende antilichamen heeft gemaakt tegen de antigenen, dan vindt een verandering van de antigenenexpressie plaats om te kunnen overleven. Dit fenomeen van antigenenvariatie kennen we ook van sommige anderen bacteriën en dit mechanisme is waarschijnlijk verantwoordelijk voor het recurrerende karakter van de ziekte.

De antigenvariatie speelt natuurlijk ook een probleem voor het maken van de uitgangssuspensie voor de test. Er moeten immers wel corresponderende antigenen aanwezig zijn om met de antilichamen een binding te veroorzaken en om zo een positief resultaat te geven.

Het mag duidelijk zijn dat bovenstaande omstandigheden elk de sensitiviteit van de onderzoekmethode beïnvloeden. De commerciële kits voor het aantonen van antilichamen tegen B. burgdorferi zijn gebaseerd op verschillende uitgangssuspensie waardoor er in geografisch verschillende gebieden verschillende resultaten kunnen worden verkregen. In een studie uitgevoerd door EUCALB met de participatie van 11 Europese referentie laboratoria werd duidelijk, dat er een duidelijke variatie was in de uitkomsten. Het bleek niet mogelijk om gelijke criteria voor het onderzoek op te stellen, ten eerste vanwege de grote verscheidenheid van de gebruikte onderzoeksmethoden en ten tweede door de regionale verschillen met betrekking tot het voorkomen van de verschillende genospecies, waaraan volgens de aanbeveling de methode dient te zijn aangepast.

Reeds in andere studies werd duidelijk dat de ELISA test als screening test meestal niet voldoet aan de eisen van de EUCALB die een specificiteit van 95% verlangt. Een minimum standaard voor de sensitiviteit van een test wordt helaas niet gegeven, hetgeen betekent dat ook inferieure testkits op de markt komen. Een studie van Bakken et al. in 1991 kwam tot de onrustbarende conclusie dat slechts 45% van de 500 laboratoria die deelnamen in de studie tot een juist resultaat kwamen. Een herhaling van de studie van Bakken et al. 1996 onder 516 laboratoria toonde aan dat de specificiteit verder was gedaald van 95% naar 81% en dat de sensitiviteit fluctueerde tussen de 93 en 75%.

In een onderzoek van Goossens et al. van de Universiteit van Maastricht werden vijftien verschillende commerciële kits voor het aantonen van antilichamen tegen Borrelia met elkaar vergeleken. De test werd gebruikt voor de verschillende Lymestadia met een sensitiviteit voor IgM in vroege Lyme van 31 tot 81% en in late Lyme van 46 tot 69%. De specificiteit in de controlegroep was 89 tot 75%.

In late Lyme varieert bij deze kits de sensitiviteit voor IgG van 92 tot 54% en in vroege Lyme van 69 tot 31% terwijl de specificiteit voor niet-Lymepatiëntengroep varieert van 84 tot 98%. Aan het criterium van 95% van specificiteit in de niet-Lymepatiëntengroep voldeden 3 van de 8 kits, echter de sensitiviteit voor deze drie varieerde van 46 tot 77% in late Lyme. Volgens deze studie is er dus ongeveer gemiddeld een IgG sensitiviteit voor de commerciële ELISA kits van 60%, dus 40% fout-negatief, dat zijn 2 van de 5 Lymepatiënten.

Ook andere wetenschappers komen met vergelijkbare sensitiviteitscijfers, Luger et al. vond een fout-negatief gehalte van 56% en Golightly et al. rapporteerde meer dan 70% fout-negatief met commerciële kits in vroege Lyme en tussen de 4 en 46% met late Lyme. Een negatieve ELISA betekent dat in het serum op het moment van de bloedafname geen vrije antilichamen konden worden vast gesteld boven een bepaalde titer met de antigenen die in de ELISA-test werden gebruikt.

Het mag duidelijk zijn dat een negatieve ELISA een infectie met B. burgdorferi niet uitsluit.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:27

dat denk ik ook.
mijn huisarst gaf laatst aan dat een negatieve uitslag niet negatief hoeft te zijn en een positieve uitslag niet positief hoeft te zijn. Raar en lastig. Ik mag daarom heel fijn de kur afmaken en mij morgen weer in het ziekenhuis melden.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:01

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:31

Misschien is de test zelf betrouwbaar. Dat wil zeggen dat de parameters waaronder de test uitgevoerd wordt betrouwbaar is. Maar de Elisa gebruiken als bewijs of iemand Lyme heeft (of wel lyme-antistoffen) is zeker geen goed idee. Omdat er tevaak is geconstateerd dat bewezen Lyme-patienten niet positief uit de test komen. O.a. omdat ze geen antistoffen aanmaken op enig moment of omdat de grenswaarden (besmet / in aanraking of niet) anders worden geinterpreteert, of omdat alleen aspecifieke banden worden geconstateerd, of omdat er wel een IgM en geen IGG is geconstateerd.. of.. of.. Hoe dan ook er wordt gelukkig niet altijd rekening gehouden met Elisa of Western blot sec. Anders zouden ze me niet zijn gaan behandelen met een negatieve Elisa en een aspecifieke western blot. Maar wellicht dat de herkenbaar op mijn been aanwezige ACA ze van gedachten heeft doen veranderen. Omdat dat een teken is van vergevorderde Lyme.

Bigben: ik weet niet wat jouw achtergrond is, maar je houdt er wel een zeer eendimensionale visie op Lyme op na. Die discussie hoeft wat mij betreft niet hier gevoerd te worden, want dat wordt een welles/nietes-discussie.

Maar t.b.v. de mensen in dit topic zet ik dit toch maar even hier neer.
En verder wens ik ieder veel wijsheid toe. De lymepatienten of de mensen met dieren met lyme wens ik veel gezondheid toe, in de wetenschap dat een ziekte die in de eerste fase makkelijk geneesbaar is, het helaas niet is als de ziekte verder gevorderd is. Dat heeft o.a. te maken met de eigenschap van de bacterie om van vorm te kunnen veranderen waardoor toegediende antibiotica geen/minder effect heeft. Er is nog heel veel niet bekend over Lyme. En in vitro onderzoeken hebben de neiging niet representatief te zijn voor de wijze waarop de bacterie zich in het lichaam van individuen gedraagt. Dat maakt diagnose én behandeling zo moeilijk.

Ik zou zo graag willen dat dat anders was. Dat had me veel antibiotica/plaquenil en andere zoot slikken gescheeld, dan was ik gezond geweest en had nog wedstrijden gereden op mijn twee paarden, waarmee ik nu nog slechts door het bos hobbel op goede dagen.

En let wel: ik heb nog geluk gehad. Ik kan nog werken. Heb een goede baan waardoor ik de zorg kan kopen die anderen helaas niet altijd krijgen. Daarnaast krijg ik van mijn werkgever de ondersteuning die ik nodig heb om te kunnen blijven werken.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:54

@BigBen als je het stuk wat ik gekopieerd heb goed gelezen hebt is er een verschil tussen de sensitiviteit van de test die word op 90% gezet, maar het aantonen van de antistoffen bij de Elisa, zie laatste alinea, Golightly et al. rapporteerde meer dan 70% fout-negatief met commerciële kits in vroege Lyme en tussen de 4 en 46% met late Lyme. Een negatieve ELISA betekent dat in het serum op het moment van de bloedafname geen vrije antilichamen konden worden vast gesteld boven een bepaalde titer met de antigenen die in de ELISA-test werden gebruikt.

De gelderse vallei heeft het ook over de sensitiviteit zie laatste alienea op hun website, Daarnaast moet je weten dat er in lyme land twee kampen zijn namelijk het ene kamp wat beweert dat je na 4 weken antibiotica van je lyme af moet zijn en geen behandeling meer nodig hebt. En een kamp wat zegt dat veel langer moet blijven behandelen en naast de antibiotica nog meerdere middelen moet gebruiken, aangezien Borrelia zelden alleen komt maar vaak met co-infecties. De Gelderse vallei behoort tot het eerste kamp. In mijn ogen zeer kortzichtig en helaas is de patient de dupe hiervan.

Ik ben zelf lyme patient, en heb al met zoveel artsen te maken gehad, heb me enorm in moeten lezen om toch nog ergens zorg te kunnen krijgen. Zoals Anya schrijft, hebben de meeste patenten al heel veel zooi moeten slikken en zijn we nog steeds niet beter. Als patient wordt je boos als er iemand zegt dat het makkelijk aan te tonen is, en dat je er gemakkelijk vanaf kan komen. Omdat wij dagelijks met de gevolgen zitten dat het niet of moeilijk aantoonbaar is en wij zullen nooit meer de oude worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:56

Ik gooi er dit nog even tegenaan om de tegenstrijdigheid van bloedtests en lyme te illustreren:

Citaat:
Steere published an studyof Lyme patients infected 20 years ago. He found persistent antibodies of both the IgM and IgG class. Igenex has clinical studies: the presence of 2 specific IgM (or IgG) bands shows exposure to Borrelia burgdoreri (Lyme). There are studies which discuss false positive reaction as well as studies which discuss the specificity of certain antibodies. Existing literature supports the idea that certain Western Blot antibodies are highly specific for Lyme. Heuristic reasoning would lead one to a conclusion opposite that posited by mainstream medicine. As stated, IgM antibodies are seen in early and therefore acute infection with Lyme organisms. The persistence of IgM antibodies would suggest the immune system is "chronically" seeing Borrelia as an acute--new infection. IgG antibodies, seen in late infections with other organisms, are frequently used as a measure of immunity. Studies which select chronic Lyme patients with IgG responses may be inherently biased--ommiting the most common patient type. Patient selection for studies has been difficult because of patient recruitment limitations.

Why IgM? There are no studies which acknowledge this anomaly, let alone have studied it. I can postulate. IgM and IgG antibodies are produced by the same cells: B lymphocytes. These lymphocytes may become plasma cells. The switching from IgM to IgG antibodies occurs by amolecular switching. This class switching--IgM to IgG-- frequently fails to occur. Is it because Borrelia hide from the immune system--change the reactive antigens? I don't know. Normally af IgG antibodies are used as a metric for immunity from a particular germ. Memory cells persist. These memory cells produce IgG antibodies which block re-infection. Perhaps memory cells are not produced in chronic infection with Borrelia burgdorferi infection. The question remain unanswered.

What do we know: Lyme is associated with more IgM than IgG antibodies. Certain antibodies, for example: 18, 23, 31, 34, 39 41?, 93 are HIGHLY specific for exposure to Lyme bacteria.

The argument that chronic Lyme can only be diagnosed when 5/10 IgG, CDC surveillance bands are present--which exclude 31 and 34, makes no logical sense. The exclusion of 2 very specific antibodies relates to a failed vaccine. The 10 antibodies were part of an epidemiological tool devised in 1994. This tool was never intended for diagnosis, but has morphed into a diagnostic criteria used by infectious disease physicians for the inclusion/exclusion of Lyme infection. Recently a patient with 7/10 of these antibodies was sent for a C6 peptide test for confirmation, because the infectious disease physician thought these reactions might be a false positive. Side bar: the C6 test measures reactivity to a protein, ViSE. The ability of this particular antigen to mutate is well established; the utility of this test has lessened over time.

Anya

Re: Doet een paard genezen van de ziekte van Lyme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:21

Oh ja.. ik ben o.a. behandeld door een dermatoloog in een streekziekenhuis en een afdeling infectieziekten van een gespecialiseerd ziekenhuis. Dus het was niet een 'natuurgeneeskundige' die op basis van mijn klachten, ACA en bloedtests is gaan behandelen en/of een diagnose heeft gesteld.

Ik zou zeggen: godzijdank ben ik niet bij de gelderse vallei terecht gekomen, dan was ik er een stuk beroerder aan toe geweest gok ik zo.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:09

Op lymenet worden zelfs klachten gebundeld van lymepatienten die na een te korte behandeling in de Gelderse Vallei naar huis zijn gestuurd. En nu allemaal chronisch patient zijn geworden omdat men de ernst van de bacterie niet ingezien heeft.

Dus Anya wees idd maar blij dat je daar geen patient was.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 09:39

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 10:50

Kliniek den Hoek heeft ook een 'mooie' manier om op Lyme (Borrelia) te testen.
Zij doen het met een Lecherantenne. Geen ingewikkeld onderzoek voor nodig en het is stressloos voor het paard.
En je weet meteen de uitkomst.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 11:19

huh huh, dát vind ik weer toch even teveel 'alternatief'

Op basis daarvan ging ik mijn paard niet langdurig vol antibiotica stoppen. No offence

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 12:25

@ Issy, Bigben en Anya....jullie zijn er behoorlijk in thuis, knap hoor, ik heb er bewondering voor hoe iemand er zich zo ik kan verdiepen, ik bekijk het allemaal wat meer oppervlakkig, heb nier altijd zin om me er in te verdiepen, ook omdat ik er gewoon geen verstand van heb, ben tenslotte gen DA.

Iedereen kent zijn paard het beste, en er zijn mensen op de manege die vragen hoe ik aan de ziekte van Lyme kom.....!
Dan moet ik iedere keer uitleggen dat Balou van nature niet sloom is en zeker al niet stijf!!
Mede omdat zijn bloedwaardes al 2x waren getest en bij de 2e uitslag goed waren, dan ga je zeker verder nadenken.
Vaak heb ik ook te horen gekregen "Balou is gewoon zo".....NEE, Balou is niet zo van...hier kon ik niet mee leven, totdat bij mij een belletje ging rinkelen toen hij vaak teken op zich had zitten, "het zal toch niet"....!
En jawel hoor.....dit treft mij nu altijd...

Het lijkt er wel op dat sommige paardenbezitters geen besef hebben wat voor een ziektes je paard kan hebben, hoe hun paard in elkaar zit....

Hoe het nu gaat met Balou:

Hij heeft nu zo'n ongeveer 2 weken Antibiotica en ik zie hem al wat opvrolijken.....
Hij komt niet meer stijf uit zijn stal, loopt dus beter, en ziet er ook niet meer slaperig uit....
hij staat niet meer "te slapen" onder het poetsen en het rijden gaat ook al beter, hij is wat actiever...
dus al bij al doet de Antibiotica zijn werk...
Ik ben er iig tevreden mee, wat de toekomst verder brengt is maar afwachten.
Wel doe ik hem inspuiten met Frontline als ik ga buiten rijden, dit is eigenlijk het enigste wat je kunt doen, want helaas bestaat er geen inenting of iets dergelijks voor paarden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:44

Anya schreef:
huh huh, dát vind ik weer toch even teveel 'alternatief'

Op basis daarvan ging ik mijn paard niet langdurig vol antibiotica stoppen. No offence

Ik neem aan dat je weet dat Kliniek den Hoek gewoon reguliere artsen heeft en Laarakker is niet de eerste de beste op dit gebied. Alleen met die Lecherantenne kunnen ze heel snel en makkelijk een diagnose stellen.
Hoe ze daar de behandeling voor Lyme inzetten weet ik niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:55

Teken zitten vooral in de oksels.. Dus daar vooral goed spuiten en langs de benen.
Fijn dat hij wat opknapt.

Dat stijf zijn, pijn in gewrichten, spieren, moeheid hoort bij Lyme hoor. Bij mensen en bij dieren.