Raadselachtige (rug)problemen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:29

Maar dan nog.. paard is naar Moerbeke geweest in België.
Deze kliniek is toch ook niet de minste.. :n
De artsen zien wat we bedoelen en gooit het op slapte, waar wij het dus niet mee eens zijn.

Tuurlijk is dit paard nog slap, maar ook een slap paard moet zijn balans hebben.
Gezien alle signalen die hij geeft is er gewoon meer aan de hand.. maar wat :?
Bovendien.. het paard liep voor de val in de molen beduidend beter..

beemst36

Re: Raadselachtige (rug)problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:56

Ja dat is zo. Ik ben met me paard bij me gewone dierenarts geweest, fysio van happy athlete, arts van simicur is 3 keer geweest, iemand voor de schoft, sabine is geweest, 1tje die al de organen door ging meten qua waarden, sjoerd (met lichttherapie), kraker goossens, ben bij rodinde hoogenraad geweest, maar niemand die me echt verder kon helpen. In limburg bleek zijn schoft scheef te staan en zijn borstbeen geroteerd. Hierdoor stonden zijn ribben niet goed (stond altijd in de adem uit stand). Als gevolg van het feit dat zijn ribben niet goed stonden raakten zijn longen en hart bekneld met het gevolg dat zijn linker hart klep niet goed functioneerde.

daarnaast was zijn heiligbeen verzakt en deze heeft 2 wervels mee naar beneden getrokken. Zijn bekken/heup stonden scheef en hierdoor stijf/strak in de knieen (dit komt door een val op buitenrit --> ging in de spagaat en daar kunnen ze niet zo goed tegen...).

In limburg eindelijk mensen die het hele paard bekeken en niet één of een paar onderdelen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:16

Stomme vraag misschien..

Ik zag het niet als signaal (eerder als scheefheid), maar misschien is het dat wel..
Dit paard heeft tussen de schouderbladen en de eerste borstwervel aan 1 kant (links) minder ruimte als aan de andere kant..
Was dat bij jouw paard misschien ook het geval?

Als de schoft (borstwervels) scheef zou staan, zou er wellicht ook een zenuw klem kunnen zitten wat de oorzaak is van het gebrek aan coödinatie en (eventueel) verstoorde werking van de organen..

Dit zou wel een hoop verklaren.. :o

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:44

Ik heb het bij mijn paard nooit zo gezien. Hij was wel heel gestrest van het ene op het andere moment, was benauwd, moeite met bepaalde M2 oefeningen, veel na zweten, voorjaar en zomer erg benauwd, zijn ribben die aan het einde een een stuk uitstaken. Ik kende het paard niet beter en de lingehoeve zei op mijn vraag dat er niets mankeerde dus ik was in de veronderstelling dat het gewoon bij het paard hoorde.

qua ruimte heb ik het nooit zo gezien bij mijn paard, wel dat zijn halsbespiering niet helemaal correct was. Het eerste deel van de hals voor me zadel wou hij de halsspier nooit helemaal goed gebruiken, hij kon doordat zijn schoft scheef stond nooit helemaal vanuit de schoft loslaten en die spieren gebruiken.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 10:59

Ik bedacht dat ik nog wel wat filmpjes heb, en op dit filmpje vind ik het wel duidelijk dat er iets niet goed is.

Overgens is dit filmpje 2 weken geleden gemaakt. Het verschil in vacht is hier ook al wel duidelijk.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:01

@beemst36.. bij dit paard is het ook niet duidelijk zichtbaar hoor..
Alleen de osteopaat liet het ons zien, anders had het ons nieteens opgevallen.. :n

Maar hoe lag jouw zadel erop?
Lag deze wel in het midden, of had je het idee dat het zadel soms scheef lag?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:15

Ter vergelijk, dit is hetzelfde paard ruim een jaar geleden..

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:20

Misschien heb ik er over heen gelezen maar zijn er al eens rugfoto's gemaakt?

mijn ene paard loopt ook op een vergelijkbare manier, hij heeft KS en artrose in de onderste halswervels.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:22

leest mee......

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:23

Daarom hebben we scintigrafie laten doen.. om alle mogelijke ontstekings reacties (aan de wervelkolom) in beeld te krijgen.. ;)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:36

oke, ik zou liever ook rontgenfoto's willen hebben maar ben niet heel bekend met scinti. Is met radio actief materiaal ofzo toch?

Ik ben een jaar lang van kliniek naar kliniek gereist met mijn paard, niemand wist waar het aan lag toen uiteindelijk er dus rug schoft en hals foto's zijn gemaakt.
HIj heeft een vergelijkbaar huppeltje als jouw paard en ook de houding vind ik vergelijkbaar.
Ik heb nog een heel lang en oud filmpje op you tube staan
http://www.youtube.com/watch?v=_dCnbIBrZL8

kijk maar of je zin hebt om het te bekijken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 11:46

Wat weet je van zijn verleden, heeft hij al van kleins af aan veel op stal gestaan, niet alleen van z'n 2e tot 3e, zeg maar?(al is dat al erg schadelijk voor een paard in de groei)
Het verhaal dat hij in het begin heel los was en soepel, vind ik juist logisch, de problemen beginnen pas als je de spieren en het gehele lichaam gaat belasten.
En zijn vacht, kan ook komen omdat hij pijn heeft/zich niet lekker(in zijn vel) voelt, kan dus een reactie zijn en geen symptoom.
De filmpjes vind ik niet zo een groot verschil, op het oudere filmpje is hij wat joliger maar qua ruim lopen, dat doet hij daar ook niet...
Het los laten lopen en constante remmen/draaien wat hij doet als hij los is, is ook niet zo goed voor hem, daar moet je mee oppassen.
Wat voor voer krijgt hij, heb je al eens aan een speciaal dieet gedacht met weinig suikers en zetmeel?
Dit zijn wat dingen die bij mij opkomen hoor, misschien kun je er wat mee...ik denk wel dat dit soort problemen tijd kosten, dus dat hij eigenlijk al op de goede weg kan zijn maar dat het nog een jaar duurt voordat het weer oké is, zelfs kan het psychisch zijn dat hij zijn zere plekken niet durft te belasten en daardoor juist weer meer last krijgt.
Het is zowiezo heel moeilijk om erachter te komen, ik wens je veel sterkte en geduld!

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:04

Bij mijn paard hebben we toen foto's gemaakt van zijn rug, echo van heupen/si gewricht en ook een scintigrafie.
Mijn zadel lag voorheen niet scheef naar links of rechts maar wel meer achterop. Heb toen nieuw zadel op maat laten maken en hier geen problemen meer mee gehad.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:59

Je schrijft dat hij vorig jaar Rhino heeft gehad en dat hij na 5 maanden Rhino vrij is verklaard, hoe is dat gebeurd? Ik bedoel met welke test? Rhino is een Herpes-virus dat vaak ergens in het lichaam aanwezig blijft, meestal in een zenuw die bij de lenden zit en in een zenuw in het hoofd, dus Rhino-vrij verklaren kan volgens mij niet (maar als dat wel het geval is zou ik dat heel graag weten :j ). Rhino kan na verloop van tijd, als bijvoorbeeld de weerstand laag is, toch weer de kop op steken.

Als ik het filmpje van hem van 2 weken geleden zie dan doet hij me sterk denken aan mijn jonge paard waarmee ik de afgelopen 3 jaar aan het tobben ben geweest met (wat achteraf duidelijk werd) het Rhino-virus. Hij trok ook zo zijn hoofd omhoog om vooruit te komen en een gebrek aan kracht in de achterhand te compenseren.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 13:08

@MirandaFuego, ik zie op de filmpjes wel degelijk een groot verschil. Vooral nu ik ze een keer kort na elkaar zie schrik ik er van. Het filmpje waar hij over het zeil heen loopt, is december 2009 gemaakt, en hij ging echt verbeteren toen hij sterker werd. Wat daar vooral goed te zien is dat hij daar wel een goede balans in zijn lichaam heeft, en zijn rug ook niet vast zit.
Ik weet dat hij, voor hij de 10 maanden op stal heeft doorgebracht, een tijd 24/7 op de wei heeft gestaan. Maar geen idee hoe lang die periode was, en wat er daarvoor is gebeurt.

@Irmaz, er is in totaal 4 keer een neusschwab gemaakt. In de laatste 2 testen waren geen virusdeeltje meer te vinden, dus was hij niet meer besmettelijk voor andere paarden. Ik zal rhino als oorzaak niet uitsluiten, maar omdat het nu al een tijd sleept, en rhino doorgaans wat meer accuut optreed denk ik toch meer aan wat anders :o .

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:32

maar omdat het nu al een tijd sleept, en rhino doorgaans wat meer accuut optreed denk ik toch meer aan wat anders .

inmiddels ruim 15 jaar geleden had ik een jonge merrie.
er brak bij een paard een ziekte uit op stal waar erg geheimzinnig over werd gedaan en na een tijd kregen wij de opdracht vanaf dat moment 2x daags onze paarden te tempraturen,boven de 38 gelijk bellen.
nog steeds geen info wat er aan de hand was.
volgende dag was mijn paard verhoogt en de DA kwam,antibiotica gespoten en op het oog verder geen klachten.
korte tijd later kreeg mijn paard vage klachten,zoals jij ze beschrijft.....
dan goed,dan slecht en dan weer er tussenin.
stalgenoten begrepen niet waar ik het over had want zo op de wei stal zag je er immers niets aan.
de molen begon voor ons,dierenartsen er bij,naar de kliniek enz enz maar ik werd nooit veel wijzer.
of ze zagen niets [goed moment] of ze zagen het wel en ik kreeg de verkeerder diagnose/behandeling.
tot een arts er een stempel wobbler op plakte [vaag voor een inmiddels 7 jarige merrie]
op een dag trof ik bij de avond voering een paard aan die haar achterbenen niet meer kon optillen.
haar achterbenen zette ze naar voren door over de kroonrand kogel te slepen [snap je?] om bij haar voerbak te komen.
ik wist dat dit de volgende dag weer minder zou zijn of zelfs weg maar toch was dat voor mij het moment om te stoppen.
langsaam werd het erger en ik was bang een keer op stal te komen en een paard aan te treffen die niet meer kon opstaan.
ze is ingeslapen met de diagnose wobbler.
een jaar later of zo kwam ik er achter dat de eerdere ziekte op stal om rhino ging,de neuro versie.
ik blijf er tot de dag van vandaag bij dat dat de oorzaak is geweest bij mijn paard.
nu nog ben ik erg boos,boos dat niemand iets heeft willen/durven vertellen.
boos dat ik niet op het juiste spoor ben gekomen.
sluit rhino zeker niet uit!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:46

Uit het onderzoek met de neusswab is duidelijk geconstateerd dat het om de verkoudheid variant ging, en niet om de neurologische/abortus variant.

Overigens vergeten te vermelden.. het filmpje van een jaar geleden was hij net hersteld van zijn rhino infectie.
Het verhaal rhino wordt trouwens wel bij de DA ter diskussie gelegd ;)
Evenals andere tips die hier genoemd worden..

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:52

Ik denk meer aan een gevolg van het scheve bekken (door trauma; en wat je overigens NIET zomaar eventjes kan rechtzetten!), en worden daarbij misschien ook doorbloedingen en zenuwen verstoord wat zeker gevolgen kan hebben voor de vacht en coordinatie. Het zorgt ook voor een ontzettend scheef paard uiteraard. Als je je paard vierkant laat staan en dan eens kritisch langs achteren kijkt en je vingers op uitstekende (heup?)botten legt, zie je dan nog verschil in hoogte? Heb je al eens thermografisch onderzoek overwogen? Hier worden pijnpunten (door verschil in doorbloeding) in beeld gebracht.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 17:09

@Adin. Ik was al wel bekend met scintigrafie met mijn vorige paard. Alle onderzoeken gehad, en niks kunnen vinden waarom hij op 3 benen liep. Bij de scintigrafie kwam er uit dat er een ontsteking in het hoefgewricht zat. Het arme dier heeft maanden zwaar kreupel gestaan om zoiets "simpels".
Ik heb net je filmje zitten kijken, en ik zie inderdaad ook aardig wat overeenkomsten :j . Wat is er bij jouw paard uit gekomen?
Ennuh, leuke hond :D

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 18:25

Mijn paard heeft dus kissing spines en artros in de onderste halswervels. Geen goed nieuws dus. Hij is er op afgekeurd en ik heb hem nu als gepensioneerde grasmaaier. Hij loopt nog steeds hetzelfde, niet goed dus.
In galop heeft hij ook de neiging met zijn achterbenen tegelijk te bewegen en verder zit er steeds een hapering in de achterhand, die zie ik bij jouw paard ook terug.

haha ben niet zo handig met filmpjes dus kreeg het er niet af :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 18:32

Och, ik zie nu net dat je dat inderdaad al gepost had :o . Sorry Y;( .
Maar dat is inderdaad heel slecht nieuws :(:) .
Nu is artrose op de scintigrafie te zien, dus dat is het niet bij mijn paard. Ik vraag me nu wel af of kissing spines te zien is :o? .

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:20

ik denk alleen als er irritatie is?? bij mijn paard was er sclerosering, irritatie door bot op bot contact. En ook zijn schoft zag er vreemd uit op de foto maar wat daar precies aan mankeerde wet ik eigenlijk niet meer.......

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 18:36

Goldz heeft vandaag equilibrium beslag gekregen, en de smid wilde hem heel graag even zien lopen. We hebben hem dus, (eigenlijk 1 dagje te vroeg), heel even los gelaten. Hij liet een hele verbetering zien in de losheid van zijn beweging *\o/* . Zijn balans vond ik nog wel te wensen overlaten. Maar of die verbetering nu ligt aan het beslag, of aan de boxrust durf ik zo niet te zeggen. Het is me wel opgevallen dat hij de laatste paar dagen niet meer op rust hangt.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:01

Top dat het zo veel beter gaat +:)+

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 13:05

En nu maar hopen dat het een blijvende verbetering is, en liever nog helemaal verbeterd :) .
Ik heb gisterenavond nog overleg gehad met mijn DA, en voorlopig gaat Goldz nog niet aan het werk. Hij zag de laatste keer dat hij hem heeft behandelt er al dingen aan, waarvan hij echt hoopte dat die na de behandeling zouden verbeteren. Maandag moet ik even een afspraak maken, (hij had geen agenda bij :D ), en dan gaan we verder zoeken. De tips die hier voorbij zijn gekomen, tot nu toe, zullen absoluut worden meegenomen.