Wervels scheef/ verkeerd? [Foto's]

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

urban_hero

Re: Wervels scheef/ verkeerd? [Foto's]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:41

Tuurlijk kan dat snel gaat, maar ziekte ed is geen sprake van als ik het zo lees, dus plotseling afvallen is dan ook niet te verklaren. Een zadel kan natuurlijk niet goed liggen, vaak is dat alleen niet plotseling. En ook als je zadel niet goed ligt, of je traint niet op de juiste manier heeft dit concequenties voor de wervelkolom. Dan is het soms genoeg om de oorzaak weg te nemen, dus anders te trainen of je zadel aan te laten passen, maar soms heeft je paard zich ook al aan de situatie aangepast en heeft hij wervelblokkades opgelopen, dan moeten die ook behandeld worden!

Maar ik hoop voor de TS dat ze een voor haar passende beslissing neemt en dat het met het paardje snel de goede kant op gaat!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:24

nina88 schreef:
Je zou Ellen Door Menalda van Schouwenburg eens kunnen bellen.
Daar ga ik altijd naar toe met problemen en dat bevalt me erg goed! http://dierfysio-menalda.nl/

Hier heb ik ook hele goede ervaringen mee! Zeker een aanrader dus.
Mijn paard liep stokkreupel en nu loopt ze weer helemaal zuiver én is op 2 pinken te rijden! _/-\o_

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:44

JaBa schreef:
Dat is iets dat spectaculair snel kan optreden hoor. Zoals ik al gezegd heb, door bijvoorbeeld een zadel dat niet goed ligt (waardoor er druk op de spieren komt), leeftijd (ik weet niet hoe oud dit paard is?), op een verkeerde manier trainen, zodat de rugspieren niet goed getraind worden (stel dat het paard dan plots afvalt, dan kan zoiets heel duidelijk worden), er kan zelfs een ziekte bij het paard zijn, waardoor hij gewicht en spieren verliest. Moeilijk om na te gaan dus wat de oorzaak is. Als hij er geen last van heeft, dan zou ik gewoon proberen op een juiste manier te trainen, ermee rekening houdend dat spieren veel trager terug komen dan dat ze verdwijnen. Ik zou in elk geval zeker niet panikeren, mits er geen andere problemen duidelijk worden.

Het kan inderdaad door het zadel komen. Deze is vorig jaar voor het laatst nagekeken, maar het is een goed idee om dat nog een keer te laten doen.
Pony is een welshje, nog geen 1m30 en heeft nooit echt veel bespiering daar gehad, alleen vetjes enzo. Maar hij is vorig jaar hoefbevangen geweest en staat nogsteeds op streng dieet, dus hij is wel behoorlijk slank. Hij is 15, dus voor zo'n pony niet echt nog de leeftijd om mankementjes te krijgen.
Training doen we op de manier van AdB, veel lang en laag en over de rug laten lopen, dus ik denk dat dat wel een goede manier is voor de rugspieren? Hij ontspant ook heel gemakkelijk, daarom snap ik niet als zijn rug vast zit.. Lijkt het mij eerder aan het zadel te liggen dan aan de manier van trainen.

Een goede oplossing zal er wel komen hoor :) Wij zijn hard aan het nadenken en rond aan het vragen. Volgende week komt de dierenarts er waarschijnlijk even naar kijken. Eerst maar even zoveel mogelijk informatie inwinnen om te kijken wat we het beste kunnen doen, en dan zal dat zeker gebeuren.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:24

Daar heb je dus de oorzaak ;-). Hij is 15 en staat op een streng dieet. Dan is het logisch dat hij moeilijk spieren bijkrijgt en dat hij die dus verliest. Tel daar dan misschien nog iets van druk van het zadel bij en dit is het resultaat. Trouwens niet iets om over te panikeren, zolang hij geen tekenen heeft dat hij ergens last van heeft, is het ook geen probleem.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 11:42

Dinsdag is de dierenarts langs geweest voor inentingen en die heeft gelijk even naar zijn rug gekeken.
Hij vond Bandiet te dun. De hele bovenlijn was nu te dun, waardoor het extra opviel. Hij hield het bij een aangeboren afwijking, die 'erger' wordt naarmate hij ouder wordt, en omdat hij nu dunner is het beter te zien is.
Verder geeft hij er ook nog steeds geen pijn op aan, en bewegen doet hij ook goed.
Als het een gekanteld bekken zou zijn, zou hij dan nog volop kunnen rennen en bokken?
We gaan nog even overleggen of we er nog een osteopaat bij zullen halen, maar volgens de dierenarts was dat weggegooid geld en was er niks aan de hand...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:55

Mijn paard had ook zon bobbel op de rug. Die had zich de 8ste lendewervel scheef gebokt. Ik hem Gemeker uit Nordhorn Duitsland erbij gehad. Die heeft het paard rechtgezet en nu ben ik hem aan het revalideren.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:13

He xFioon, hoe gaat 't nu met je paardje? Heb je er nog iemand bijgehaald? Ben ff benieuwd, ik "heb" zelf ook een hoefsmid die ook fysio is,en die heeft toch vaak gelijk... heeft én verstand van de hoeven én verstand van spieren... reken maar uit, en daarbij issie ook nog 's een goeie! Hij en mijn da werken daarom vaak samen. Hij heeft bij één van mijn paardjes een gekantelde wervel ontdekt die de aankoopkeurings-da (in dit geval niet mijn eigen) over het hoofd heeft gezien
Daarom mijn tip om je hoefsmid serieus te nemen.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:17

xFioon schreef:
Dinsdag is de dierenarts langs geweest voor inentingen en die heeft gelijk even naar zijn rug gekeken.
Hij vond Bandiet te dun. De hele bovenlijn was nu te dun, waardoor het extra opviel. Hij hield het bij een aangeboren afwijking, die 'erger' wordt naarmate hij ouder wordt, en omdat hij nu dunner is het beter te zien is.
Verder geeft hij er ook nog steeds geen pijn op aan, en bewegen doet hij ook goed.
Als het een gekanteld bekken zou zijn, zou hij dan nog volop kunnen rennen en bokken?
We gaan nog even overleggen of we er nog een osteopaat bij zullen halen, maar volgens de dierenarts was dat weggegooid geld en was er niks aan de hand...

hmm... ik durf dat te betwijfelen. Sowieso is een osteo voor een pony op leeftijd met bevangenheid als achtergrond nooit weg gegooid geld. En als het langzaam van ouderdom komt, hoe kan het dan dat het zo 'ineens' opzet? Ik vind het een apart advies en heb al vaker gemerkt dat dierenartsen erg 'geeikt' denken... Maar ja, van de andere kant, ik kijk ook alleen maar mee vanaf een scherm.

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:19

Nog een toevoeging: het zit ook nog eens op het meest kwetsbare gedeelte van de rug. Ik zou hier toch echt geen risiko`s mee nemen.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 01:33

hey mijn paard heeft precies op de zelfde plek ook 2 bulten zitten en bij zijn SI ook 2 bulten aan beide kanten, ik merk met tijden dat hij zijn kont naar binnen draait en dat hij de overgang van draf naar stap heel apart zijn achterbenen neerzet, soort van hoog opgooien lijkt het wel.
heb jij dat ook met jouw paard?
ik moet dus ook echt een kraker hebben geen osteopaat want daar heb ik slechte ervaringen mee.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 09:00

Hoi allemaal,
Ondertussen de zadelmaker er ook bij gehad, die heeft hem ook helemaal bekeken, en kwam een paar kleine 'blokkades' tegen bij de rug, maar die kon ze al snel weg krijgen. Verder was zij er ook van overtuigd dat het niks was, gewoon zijn rug.
Zijn zadel is nu aangepast, we zijn weer lekker aan het rijden en hij lijkt nergens moeite mee te hebben.
Maar als ik oude foto's bekijk van andere jaren, was hij zo dik, schoft was amper zichtbaar, van die trekpaardbillen en 2x zo breed, kan ik me voorstellen dat het nooit is opgevallen. Ik zal die foto's hier binnenkort eens plaatsen, want ik ben nu online op mijn mobeil.

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:45

heey fiona, klopt dat het eerder altijd een ronde pony was??
zoals ik hem ken wel.. toch?
dan zit er lekker veel vet/vlees omheen en dan valt het niet op... als hij minder rond is word hij hoekiger.. en dus zie je het opeens... is het gedrag van je pony ok veranderd tijdens het rijden?

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:47

o hoezo ik lees niet wat jij net hebt getypt... maar dan zijn we het dus eens haha :D
nou ja hopen dat er niks is en dat je gewoon weer lekker kan genieten van je pony!