Paard heeft verhoging! (graag snelle antwoorden!)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Re: Paard heeft verhoging! (graag snelle antwoorden!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 16:48

ze heeft de merrie eventjes alleen gelaten, ze gaan straks terug :)

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:56

Zou me niet te veel zorgen maken, 38.2 is niet echt te hoog, zeker niet met dit weer.
En een drachtige merrie kan wel eens onrustig zijn en haar staart omhoog houden als het veulen beweegt.

Lijkt me trouwens handig eens in het kraamstal-gedeelte te kijken voor tekenen van een naderende bevalling.
Laatst bijgewerkt door Katharinaa op 22-05-11 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:58

Hier even een berichtje van mij, angel vond k gelijk erg onrustig.
Halster proberen om te doen en vond haar gelijk best warm.
Het is niet warm dus daar lig het niet aan.
Haar even vast gezet en ze reageerde op alles.
Daarna weer op stal gezet en was ze nog onrustig
Rondjes lopen enz. Toen even water gegeven 2 emmers op.
daarna toch eve temp opgenomen, 38.2
Niet erg hoog maar toch ook weer wel
Ga er zo weer even kijke en weer tempen

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 17:17

Liekjje schreef:
Hier even een berichtje van mij, angel vond k gelijk erg onrustig.
Halster proberen om te doen en vond haar gelijk best warm.
Het is niet warm dus daar lig het niet aan.
Haar even vast gezet en ze reageerde op alles.
Daarna weer op stal gezet en was ze nog onrustig
Rondjes lopen enz. Toen even water gegeven 2 emmers op.
daarna toch eve temp opgenomen, 38.2
Niet erg hoog maar toch ook weer wel
Ga er zo weer even kijke en weer tempen

echt minder meissie :( het komt wel goed :(:)
heeft te maken met die bolle in der buikkie

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 21:07

mwa ik denk niet dat je je ongerust hoeft te maken, denk eerder dat ze zich aan het voorbereiden is, ik zou haar nu niet teveel storen, wel in de gaten houden maar van afstand.

ze blijft stabiel dus ik zou nu niet teveel gaan doen met haar ook niet constant blijven tempen, breng je alleeen maar de onrust mee naar boven.

wat zei de DA

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:21

Even snel berichtje!
komt net terug bij angel.. ze was best onrustig..
Plas en poept veel.. Was gewoon nat van een avondje.. dus even gemest en weer opgestrooid.
Ze staat veel in het midden van haar stal, en staat dan soms echt te kreunen..
Haar uiers zijn wel wat gegroeit! Foto heb ik helaas niet op de pc..
En ik dacht dat ze aan het kegelen was, was niet goed tezien met het licht van je mobiel.
Ben maar naar huis gegaan want ik moet morgen weer werken, en om 6 uur word ze gevoerd dus dan zullen we wel zien!
ik hou jullie op de hoogte.

ohja ze had trouwens nog stees 38.2 en was soms best klam.

weltrusten!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 23:25

Je drachtige paard is bezweet van het op stal staan, onrustig en staat te kreunen. Ik kan vanaf hier de situatie niet inschatten maar is het handig om een paard zo de nacht in te laten gaan zonder toezicht!?

edit: wacht, je bedoeld dat de stal nat was wss!? :)*

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 07:41

Ja de stal was erg nat.. Angel zelf niet.. als ze dat wel was was ik natuurlijk niet naar huis gegaan..
Ze plast en poept gewoon overdreven veel.. en laat veel windjes.. haar staart staat niet vaak in de normale houding.. allemaal aan het luchten!
ik heb vanochtend geen telefoontje gehad dus er is nog niks.

De man die naast woon houdt het vandaag in de gaten want ik moet werken!@

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:11

dit doet mij denken aan een soort lichte koliek.

dit komt ook wel voor bij drachtige merries die aan het einde van hun veulen latijn zijn(dus bijna moeten smijten.).
wat slim is om de merrie beweging te laten nemen als ze dit wil en goed in de gaten houden en wanneer het erger word toch de dierenarts als zekerheid even bellen/ erbij halen

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 11:58

Zou het niet aan te raden zijn om een onrustige merrie die mogelijks op het punt staat van te bevallen gewoon te laten rusten?
Je maakt haar waarschijnlijk alleen nog maar onrustiger en houdt het veulen misschien op omdat Liekjj erbij is...

Alsje echt ongerust bent, zet je dan wat verderop in de gang zonder haar te storen, eventueel een donker laken voor de helft van haar stal. Als ze eventueel gaat liggen heb je nog tijd genoeg.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 18:50

inesje15 schreef:
Zou het niet aan te raden zijn om een onrustige merrie die mogelijks op het punt staat van te bevallen gewoon te laten rusten?
Je maakt haar waarschijnlijk alleen nog maar onrustiger en houdt het veulen misschien op omdat Liekjj erbij is...

Alsje echt ongerust bent, zet je dan wat verderop in de gang zonder haar te storen, eventueel een donker laken voor de helft van haar stal. Als ze eventueel gaat liggen heb je nog tijd genoeg.

Ik snap wat je bedoel.. Maar ik zit samen met een vriendin heel stil iets van haar stal.. En soms gaan we even ergens anders zitten.. Maar als ik wegloop hinnikt ze. De eigenaar van het land zei dat ze vanochtend weer een beetje rustig was maar wel warm. Ik ga even omkleden en erheen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:48

lijkt me eerder dat het veulen aan het draaien is.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:55

Gisteravond de DA gebeld en die zei dat het veulen waarschijnlijk bezig is met draaien en zich aan het klaarmaken is!
hij zei WAKEN! Wij gebleven, ze was 38.4 en erg onrustig... is 2x gaan liggen, en liep veel rondjes in haar stal.
Om half 2 werd ik wakker van haar gebrom.. ze riep me soort van, ik naar stal toe en lag ze daar.. even erbij gezeten maar ging weer staan.. en rondjes draaien! Haar uiers waren niks maar haar vagina was best opgezet vond ik zelf en haar staart bleef maar omhoog staan!
Tot half 6 gewacht maar toen was er niet veel bijzonders dus zijn we naar huis gegaan..

Vanmiddag even een goed stuk wandelen, doet haar vast wel goed!

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:03

38.2 is een normale temperatuur. 38.4 is lichte verhoging. Pas vanaf 38.5 is het "koorts"

Niet te veel zorgen over die temperatuur maken en ik zou de merrie een beetje rust gunnen en ondertussen gewoon in de gaten houden. Als ze echt last heeft van het veulen denk ik niet dat ze heel blij wordt van flinke stukken wandelen.

Verder redden de meeste merries hun bevalling prima zelf. Het zou zelfs kunnen dat het vannacht niet heeft doorgezet omdat jij de handel "verstoord" hebt. Veel merries hebben juist echt rust nodig en "houden hun veulen op" als er iets deze rust verstoord. Kijk gewoon van buiten de stal en grijp alleen in wanneer echt nodig (en dat brommen is helaas geen roep naar jou, maar een geluid dat merries vaker maken als ze gaan bevallen).

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:04

Nou ben benieuwd wordt een spannende tijd dan.

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 11:11

We zijn ook in de auto gaan zitten op het pad met het raam open en stil gebleven. Maar toen ze dat brommende geluid maakte ging ik dus kijken.. toen bromde ze nog meer en zat ze allemaal ja te schudden zeg maar..

Vandaag hou ik het kort in de gaten, want ik moet de rest van de week werken.