Paard is Houdini met ijzers .....Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:41

Waarom schraapt je paard? :)* Waarschijnlijk omdat hij op stal staat en naar buiten wil?

Schrapen tijdens poetsen is af te leren, of je zet je paard op een rubberen mat.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:45

Binnen schraapt hij met voertijd, buiten als hij het zat is en naar binnen wil, op de poetsplaats als hij aandacht wil van iemand, als hij buiten vind dat hij te weinig aandacht krijgt.........
Het is al met 3/4 verminderd in de tijd dat ik hem heb, maar nog net te erg om zonder ijzers te kunnen.

MarjanB

Re: Paard is Houdini met ijzers .....Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:51

Hoorde laatst dat van die cross ijzers ook wel eens willen helpen omdat ze daar makkelijker mee af zouden rollen, zelf alleen geen ervaring mee. De mijne ging gewoon niet zonder springschoen de stal uit anders kon ik om de 2 dagen de smid bellen (2 ijzers in 2 dagen eraf) en ik weet 100% zeker dat ik een goede smid heb :D Alleen mn paard snapte niet dat ie ook rustig in de wei kon dien ipv als een mafkees rondjes rennen en pirouettes maken ;)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:06

Ik moet zeggen dat mijne heel zuinig is op der ijzers. Al is ze wel een vrij gek paard, maar toch blijven de ijzers er mooi onder. Eigenlijk wordt ze nu ook niet meer beslaan, omdat ze alleen wat beton doet uit de stal en dan naar de bak of de weide. Vroeger zaten er ijzers onder omdat ze dagelijks 15 min in de stapmolen ging en dat was op beton. En aangezien der hoeven heel traag groeien wou ik dat toch niet riskeren. Nu gaat het goed, der hoeven groeien net genoeg om na 2-3 maand te kunnen corrigeren (staat 1 hoef hoger dan de andere, heeft ze opgelopen toen ze ergens in training was)

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:13

Mijne trapte elke 3 dagen zijn ijzer af in het begin.
ebbn toen andere ijzers eronder gedaanwaar hij aan de voorkant beter kon afrollen.
Hielp wel ze bleven nu toch 14 dagen eronder.
Nu heb ik hem blootvoets en als ik zeer lang of weet dat ik veel wegen pak met steentjes krijgt hij hoedfschoenen aan.
Heb hem eerst wel 1 jaar met hoefschoenen gereden.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 20:28

En ja, vanmiddag tijdens het rijden heeft madam ook haar andere ijzer eronder uit getrapt.... Staat ze iig wel gelijk op 4 blote voeten :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:33

PinkyPie schreef:
En ja, vanmiddag tijdens het rijden heeft madam ook haar andere ijzer eronder uit getrapt.... Staat ze iig wel gelijk op 4 blote voeten :D

_O- probleem opgelost

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:34

Nou volgens mij hoef je geen reading te doen om te weten wat je paard je duidelijk probeert te maken ;-)

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 20:36

Dat dacht ik ook !

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:43

ik denk dat het heel moeilijk is om advies te geven als niemand weet hoe haar stand van de voeten is.
is ze smal of breed.
smalle voeten nooit een dubbele lip, dan is de vering er helemaal uit.
platvoeten dan zou het kunnen.
in de 37 jaar dat ik met paarden omga, ruim 25 jaar werk, heb ik veel smeden voorbij zien komen de het echt niet in de vingers hadden.
ook natuurlijk hele goede, zo is het altijd.
heeft ze hoge of lage verzenen, hoe groeit haar hoef. buiten-en/of binnenkant steiler of juist niet.
in welke hoek staat de voetas. ook best belangrijk.
zonder voeten geen paard. ga desnoods naar nog een andere smid. zoek er, al is het maar voor een keer, een die een hele goede naam heeft.
ik weet niet waar je woont, maar rij er desnoods een stuk voor.
denk dat er een hoop de hoefschoen afraden, maar wie weet wat voor advies je dan krijgt.
succes

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:55

VSW-->BEH