acute ataxie, geen trauma: wie heeft een idee

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xMaritt

Re: acute ataxie, geen trauma: wie heeft een idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 16:52

Jeetje wat een verhaal zeg. Heb ook even zitten brainstormen en kwam ook op het idee van het losgekomen propje, maar zag dat iemand anders dat dus ook al bedacht had. Vraag me af wat er nou aan de hand is..

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 17:05

Ik heb zelf geen ervaring met deze aandoening, maar wou je even (uit het HB-topic) veel sterkte wensen! Het lijkt me vreselijk als je niet weet wat er met je paard aan de hand is. Hopelijk komen jullie er snel uit! :(:)

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 17:35

@inesje15: gelet op de wijze waarop het ging is het niet aannemelijk, maar aan de andere kant: dit hele verhaal is gewoon vreemd. Ik heb de fysio van de paarden ook al gevraagd of zij nog even langs wil komen. Zij werkt veel met ataxie paarden dus als het toch uit de wervels komt moet zij het zeker vinden.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de lieve reacties!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:31

Acepromazine in overdosis:

•Overdose will cause excessive sedation, slow respiratory- and heart-rate, pale gums, unsteady gait, poor coordination and inability to stand. It also may cause sudden collapse, unconsciousness, seizures and death.

Vert.: Overdosis zal leiden tot buitensporige sedatie, trage ademhaling en hartslag, bleek tandvlees, onvast gangen, slechte coördinatie en onvermogen om te staan. Het kan ook leiden tot plotselinge omvallen, bewusteloosheid, spiertrekkingen en dood.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:34

Jannepauli schreef:

•Overdose will cause excessive sedation, slow respiratory- and heart-rate, pale gums, unsteady gait, poor coordination and inability to stand. It also may cause sudden collapse, unconsciousness, seizures and death.

Dit lijkt erop of de dierenarts teveel in heeft gespoten?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:35

Dat zou zo maar 's kunnen.... maar het paard kan ook uitzonderlijk gevoelig zijn voor ACE

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:41

Of toch per ongeluk in een arterie gespoten...

Daar kunnen paarden ook van neergaan. Heb hetzelfde een keer gehad met buscopan, was een normale dosering.
Het paard was na de val een kwartier aan het vechten (in een opvoelbox), dus de kreupelheid/ataxie later leek in eerste instantie daardoor te komen. De volgende dag bleek toch dat het dier centrale hersenschade op had gelopen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 18:54

geerke schreef:
Jannepauli schreef:

Dit lijkt erop of de dierenarts teveel in heeft gespoten?

Dat zou zuur zijn zeg.

Maar ik wens topicstarter heel veel sterkte met haar paardje, dat ze snel mag opknappen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:06

In het HB-topic stelt iemand voor om foto's van de hals te maken. Indien mogelijk zou ik dat zeker laten doen alvorens iets (wat dan ook , door wie dan ook) met de hals te laten doen. Het voert te ver om heel mijn verhaal te doen maar kort gezegd: een gebroken wervel agv een val/trauma kan ataxie veroorzaken en iedere manipulatie van de hals kan de schade doen verergeren!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 19:14

Citaat:
Kwa evenwicht lijkt het ietsjes beter te gaan, al valt hij nog steeds omver als hij probeert onstuimig te lopen en kan hij maar beperkt zijn hoofd zijwaarts houden zonder om te vallen. Wel kan hij - nu hij er achter is dat hij niet te gek moet doen - rustig draven stappen en galopperen zonder om te vallen. Hij is daarnaast wel erg onrustig, als hij los staat in de bak blijft hij lopen. Zijn hoofd zelf lijkt alleen maar schever te gaan staan. Ik heb het idee dat hij daar ook pijn aan heeft, maar dat is gokwerk.

Bedoel je daarmee dat hij niet meer kan stoppen met lopen? Of meer dat hij gewoon onrustig is, maar wel kan stilstaan?
Hij heeft verder een scheve hoofdhouding en een afhangende lip? Hangt de rest van die kant van het hoofd, z'n oor en oog, ook?

Ik denk dat foto's van de hals niet zo nuttig zijn in dit geval. Een probleem aan de halswervels veroorzaakt ataxie in de ledematen.
Dit dier heeft een probleem met het evenwicht, een scheef hoofd en daarnaast de afhangende lip. Dit lijken mij meer centrale problemen.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:22

Jannepauli schreef:

Vert.: Overdosis zal leiden tot buitensporige sedatie, trage ademhaling en hartslag, bleek tandvlees, onvast gangen, slechte coördinatie en onvermogen om te staan. Het kan ook leiden tot plotselinge omvallen, bewusteloosheid, spiertrekkingen en dood.

Zelfs al er sprake zou zijn van een overdosis (wat ik overigens niet denk) , gevoeligheid of in een verkeerde ader gespoten, dan zouden de klachten toch weg moeten gaan als het middel is uitgewerkt?

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 22:23

sanne83 schreef:
Bedoel je daarmee dat hij niet meer kan stoppen met lopen? Of meer dat hij gewoon onrustig is, maar wel kan stilstaan?
Hij heeft verder een scheve hoofdhouding en een afhangende lip? Hangt de rest van die kant van het hoofd, z'n oor en oog, ook?

Hij kan wel stilstaan, het is inderdaad alleen onrust. Zijn linker neusgat hangt duidelijk lager en ik heb sinds vandaag ook het idee dat zijn oog scheef hangt aan die kant.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 00:39

Als het puur een overdosis was geweest, had het gelijk weg moeten trekken :j

Is er echt niet een kans geweest dat de val die ze gemaakt heeft harder is aangekomen dan je denkt?
Wat je beschrijft klinkt als schade aan de 7e en 8e hersenzenuw (zenuw voor de spieren in het aangezicht en zenuw voor het evenwicht), de enige reden die ik daarvoor kan verzinnen is trauma.

Krijgt hij nu medicatie?

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 07:13

Hij is in de bak gevallen (dus zacht) en voor zover ik kan beoordelen daarbij niet op een rare manier terecht gekomen. Maar er komt nog een fysio bij, dus als er toch iets verschoven of vast zit dan komen we daar hopelijk op die manier achter.

Hij krijgt op het moment alleen pijnstillers ivm hoefbevangenheid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:12

Laurae: drinkt jouw paard veel? Heb je wel eens een huidplooitest gedaan om te zien of je paard uitgedroogd is?

Citaat:
Zelfs al er sprake zou zijn van een overdosis (wat ik overigens niet denk) , gevoeligheid of in een verkeerde ader gespoten, dan zouden de klachten toch weg moeten gaan als het middel is uitgewerkt?

Laten we maar niet uitgaan van een overdosis. Maar gevoeligheid voor het middel kan wel en de schade die dat kan opleveren, kan in bepaalde gevallen blijvend zijn.
De werkingsduur van een inspuiting met ACE is circa 8 uur.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 08:31

Even een andere invalshoek..

Kan het niet zijn dat je paard al atactisch (door bv een hersenbloeding) was toen de da kwam?
Dat de DA dit misschien verkeerd heeft geinterpeteerd??

Mijn paard was ook zwaar atactisch en ging op dat moment ook in zijn benen alsof hij bevangen was.. :)*

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:09

Bij een infarct wel zoals ik eerder schreef, als je dan de bloeddruk teveel verlaagd dan zitten daar nare gevolgen aan.
Moet je even teruglezen. Dit geldt alleen voor een infarct, niet voor en bloeding en mijn kennis komt van de humane geneeskunde. Heb SCU-opleiding gedaan.

Ik vind wel dat iedereen hier mee kan denken, maar dat de diagnostiek door een DA moet gebeuren.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:53

sanne83 schreef:

Is er echt niet een kans geweest dat de val die ze gemaakt heeft harder is aangekomen dan je denkt?
Wat je beschrijft klinkt als schade aan de 7e en 8e hersenzenuw (zenuw voor de spieren in het aangezicht en zenuw voor het evenwicht), de enige reden die ik daarvoor kan verzinnen is trauma.

Krijgt hij nu medicatie?

De 7e kopzenuw loopt door het middenoor en de oorspeekselklier. Dus redenen voor beschadigingen daar kunnen ook nog middenoorontsteking, of tumor van de oorspeekselklier zijn.
Maar ontsteking was uitgesloten via bloedonderzoek, dus dat is het niet.

En zowiezo klopt dat niet echt met de ataxie. Als je het verhaal zo leest komt de ataxie niet door gebrek aan evenwicht dus dan ligt dat niet aan de 8e kopzenuw, maar eerder ergens centraal in de hersenen.

Ik zou gokken op een herseninfarct inderdaad. Het middel dat de DA heeft ingespoten zorgt voor vasodilatatie dus het loskomen van een bloedpropje door dat middel is best mogelijk.
Maar dat kan nog een heel eind bijtrekken dus ik zou het even afwachten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:57

Mss door inspuiten van de bloedverdunner een propje losgekomen dat naar zijn hersenen is gegaan? Zou idd overleggen met een kliniek, waar ze dit denk ik beter kunnen onderzoeken /behandelen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:28

Aurora3 schreef:
sanne83 schreef:

Krijgt hij nu medicatie?

De 7e kopzenuw loopt door het middenoor en de oorspeekselklier. Dus redenen voor beschadigingen daar kunnen ook nog middenoorontsteking, of tumor van de oorspeekselklier zijn.
Maar ontsteking was uitgesloten via bloedonderzoek, dus dat is het niet.

En zowiezo klopt dat niet echt met de ataxie. Als je het verhaal zo leest komt de ataxie niet door gebrek aan evenwicht dus dan ligt dat niet aan de 8e kopzenuw, maar eerder ergens centraal in de hersenen.

Ik zou gokken op een herseninfarct inderdaad. Het middel dat de DA heeft ingespoten zorgt voor vasodilatatie dus het loskomen van een bloedpropje door dat middel is best mogelijk.
Maar dat kan nog een heel eind bijtrekken dus ik zou het even afwachten.

De 8ste kopzenuw is (inderdaad samen met het middenoor) verantwoordelijk voor het evenwicht. De scheve hoofdhouding is toch wel een duidelijk teken van vestibulaire ataxie.
Het scheef hangen van het gezicht is duidelijk een probleem met de 7e kopzenuw. Kan locaal zijn (alleen een scheve neus), maar als het hele gezicht scheef hangt, kan het natuurlijk ook een meer centraal gelegen probleem zijn.

TS: Wat is de reden dat het paard nu geen ontstekingsremmers krijgt? (Is natuurlijk niet zo lekker met de hoefbevangenheid, maar was er verder nog een reden?)

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:47

TS sterkte, lijkt mij erg eng als je paard omvalt en je niet weet wat de oorzaak is. :(:)

Ik ben absoluut geen expert, en heb dus geen suggesties. Maar ik zal wel voor jullie duimen. Hopelijk knapt je paard nog flink op.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:28

Jannepauli schreef:
Laurae: drinkt jouw paard veel? Heb je wel eens een huidplooitest gedaan om te zien of je paard uitgedroogd is?

.

Hij drinkt in elk geval voldoende (door de stres van het op stal staan even wat minder). Huidtest had ik zalf al gedaan en hij is niet uitgedroogd. Nu hij overdag weer buiten staat is de stres een stuk minder en daardoor drinkt hij ook weer goed. Hij heeft nu dus ook weer gewoon volle flanken.
Laatst bijgewerkt door laurae op 12-05-11 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:32

femmefatale1 schreef:
Even een andere invalshoek..

Kan het niet zijn dat je paard al atactisch (door bv een hersenbloeding) was toen de da kwam?
Dat de DA dit misschien verkeerd heeft geinterpeteerd??

Mijn paard was ook zwaar atactisch en ging op dat moment ook in zijn benen alsof hij bevangen was.. :)*

Nee, hij was duidelijk niet atactisch voor het inspuiten. Ik heb hem toen nog een vrij kort rondje laten draaien en dat was geen enkel probleem. Ook het stappen en draven ging prima. Je zag je wel dat hij zijn voorbenen typisch "hoefbevangen" bewoog.

Maar je moet je ook echt voorstellen dat hij rustig stond, werd ingespoten en 5 minuten later dus letterlijk omver viel. Als hij liep leek hij stomdronken. Het was dus niet zo dat het paard al wat wankel op de benen stond en dat wat erger werd, maar echt vanuit het niets omver.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 14:38

raket schreef:
Bij een infarct wel zoals ik eerder schreef, als je dan de bloeddruk teveel verlaagd dan zitten daar nare gevolgen aan.
Moet je even teruglezen. Dit geldt alleen voor een infarct, niet voor en bloeding en mijn kennis komt van de humane geneeskunde. Heb SCU-opleiding gedaan.

Ik vind wel dat iedereen hier mee kan denken, maar dat de diagnostiek door een DA moet gebeuren.

Het probleem is dus dat niemand het weet. Niet de dieranartsen van de praktijk, niet kliniek emmeloord en niet de faculteit in utrecht. De meest waarschijnlijke verklaring is dus inderdaad infarct of bloeding (bv door propje losgeschoten ), maar dit is gewoon niet te testen.

Ik heb ondertussen met de DA afgesproken dat er verder geen nader onderzoek meer wordt gedaan en dat we gewoon gaan kijken of hij nu nog verder gaat verbeteren. Welk onderzoek wij ook doen, er valt niets meer te bedenken waar wat tegen te doen valt. Dus of we nu toch toevallig achter de juiste diagnose komen of niet, het vananderd niets aan zijn situatie.

Hij krijgt overigens alleen nog pijnstillers. Nu er verder geen aanwijzingen zijn voor een ontsteking - geen verhoogde bloedwaarden en het accuut optreden van een ontsteking is wel heel onwaarschijnlijk - krijgt hij ook geen ontstekingsremmers. Met de hoefbevangenheid gaat het gelukkig goed, daar heeft hij zo te zien nog maar weinig last van.

Nogmaals; iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 14:47

Ontstekingsremmers zijn niet tegen de ontsteking, maar tegen eventuele zwelling. Bij problemen binnen het ruggemerg geef je eigenlijk altijd ontstekingremmers, omdat je in zo'n kleine ruimte geen zwelling wilt krijgen en er dan alsnog schade ontstaat. wel is dit het meest nuttig in de acute fase en dat is het nu natuurlijk al niet meer.
Als Utrecht het niet nodig vond, dan zullen ze daar vast een hele goede reden voor hebben, was alleen even benieuwd wat de reden was ;)