Hoeven in een emmer met water zetten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Re: Hoeven in een emmer met water zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 11:06

Maar dat is dus geen optie voor mij. :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 11:19

Je moet ook geen 'plasje' creeren, maar gewoon echt een groot stuk nat maken. ;)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 11:38

Maar dat vind ponylief ook niet leuk, hij heeft een hekel aan nat enzo.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:31

Ik heb mijn paard elke dag twee keer een half uur in een voetbad staan. Hij is hoefbevangen, maar ik doe het ook om de hoeven lekker soepel te houden. Met de straal masseer ik zijn kootranden voor de doorbloeding (maar dat is vooral voor de HB, bij normale paarden denk ik niet echt nodig).
Het ziet er dan zo uit :D
Afbeelding

De ton is groot en rechthoekig, het is een betonton of een plantenbak (weet ik niet exact :D, iig iets uit de doehetzelfzaak). Mijn paard blijft niet staan in die kleine emmertjes. In dit bad kan hij wat bewegen en zijn benen verzetten. Hij staat er heel erg comfortabel in. Emmers zijn te benauwend denk ik :D

Die hoefschoentjes van huppa zijn echt niets. Ze drogen veel te snel op, nemen helemaal niet zoveel water op en zijn na 2 minuten al kurkdroog, niet genoeg voor een paardenhoef dus. Een bad, met liefst bewegend water, is echt het allerbest. Als je iets wil smeren, heb ik wel goede ervaringen met rainmaker. Dit is echt een schitterend product, op waterbasis. Als ik het een maandje smeerde, zag ik groot verschil.

Als bij jou de emmers/ton niet lukken, zou ik echt voor hoefzakken gaan. Dat zijn echt super dingen, ik heb ze zelf lange tijd gebruikt wanneer ik geen stromend water ter beschikking had. Het zijn top dingen, je paard kan zo veel kappen en bewegen met zijn been als hij wil, het water blijft er mooi rond ;)
Succes!

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 21:38

zo hey, dat ziet er relaxt uit! Maar dan ben je dus twee keer een uur bezig, wat doe je in de tussentijd? :P
Had je paard er op het begin geen moeite mee?
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, hier kan ik zeker wat mee!

Vandaag heeft paardje lief duidelijk gemaakt dat ie echt niet in een modderig stuk gaat staan. Was m aan t wassen er ontstond blub, toen werd ie toch wel sjagereinig. :D

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:59

In de tussentijd borstel ik hem, doe ik de stal of studeer ik wat :D Er kruipt wel wat tijd in, maar het resultaat is er wel. De smid zegt zelf ook dat hij mooie nieuwe afgroei heeft :) In het begin had hij er eigenlijk geen moeite mee, maar hij was wel acuut bevangen toen. Dus, hij kon weinig bewegen en het koele water deed hem goed. Ik merk wel vaker, nu hij wat beter is, dat hij toch probeert om er sneller onderuit te komen. Zoals 1 beentje in de lucht houden etc. Als ik een paar keer boos wordt zet hij het er toch flink terug in. Misschien als je je paard redelijk kort vastbind, dat hij minder kan schuifelen. :)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 11:56

Ah oke! Handig! :D
Ik heb hem soieso aan twee kanten vast anders kan ik hem telkens terug zetten, maar ik zal het is proberen als ie wat korter staat. Hij heeft zich alleen ooit weten los te steigeren maar ik denk niet dat ie dat nog een keer flikt :)
Hoe zorg je dan dat het water blijft bewegen?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 11:59

Met de straal van de tuinslang :D Ik maak 'bubbeltjes' door ze onder water te houden. Ik doe dat een kwartiertje met de straal, zodat het bad helemaal vol is en dan blijft hij er een twintig minuutjes in staan (gewoon stil water dan) :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:04

het vetten zou ik achterwege laten tenzij het met vocht toevoegende middelen is (vet sluit af)

wat de beste tip is dat ik ooit heb gekregen is het over laten lopen van de waterbak
grond word hier door nat dus de hoeven hebben dan ook gelijk weer vocht
scheeld een hoop werk en voetjes worden regelmatig wat vochtig gemaakt
nadeel is het kost wel wat water

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:09

Ik had gister mijn paard ook een voetenbadje gegeven, paardje stond braaf stil terwijl ze in slaap aan het sukkelen was. Iemand anders van stal had ook een soort hoefschoenen, waar je dan water in kon doen, nog idealer, maar duur! :oo ik mag ze gelukkig lenen, en stukken makelijker dan al die emmers.

Weten jullie nog een tip? Bij de voorhoeven heeft mijn paard er geen moeite mee, maar bij de achterhoeven vind ze het al een suk vervelender... en schopt dan na 5 minuten de emmer om. (ik mag alleen die hoefschoenen lenen als ze zelf ook op stal is ;) ) help?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:11

Ik deed het eerst ook toen die van mij nog enorme brokkelhoeven had en geregeld een ijzer kwijt was. Dan ging de ijzerloze hoef in een emmertje lauw water voor zo'n 15-20 min. Mijn paard heeft een hekel aan plassen, natte voeten, afspuiten etc. En is ook nog eens ongeduldig en slecht in stil staan. Maar op de een of andere manier ging dit vanaf het begin af aan goed.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:13

DiekeC schreef:
Ik had gister mijn paard ook een voetenbadje gegeven, paardje stond braaf stil terwijl ze in slaap aan het sukkelen was. Iemand anders van stal had ook een soort hoefschoenen, waar je dan water in kon doen, nog idealer, maar duur! :oo ik mag ze gelukkig lenen, en stukken makelijker dan al die emmers.

Weten jullie nog een tip? Bij de voorhoeven heeft mijn paard er geen moeite mee, maar bij de achterhoeven vind ze het al een suk vervelender... en schopt dan na 5 minuten de emmer om. (ik mag alleen die hoefschoenen lenen als ze zelf ook op stal is ;) ) help?

en ook een redelijke belasting van de benen van je paard als die besluit er van door te gaan en of wat stappen wil gaan zetten (onder de knie zitten er geen spieren meer ;)

achter benen ??
evt zou je ipv een emmer een grotere plattere bak kunnen pakken en begin bij een bodempje
(een uitvergrotte verfbak idee ofzo)

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:28

Dat is mischien wel een beter idee. :) Zo'n grote platte bak.
Toen het nog niet zo heel lang zo warm was, was het vennetje nog niet opgedroogt en ging ik dan vaak daar wandelende heen met mijn paard, om daar een voetenbadje te geven. Nu is dat helaas opgedroogt en zit ik met die emmers te klooien. :')

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:29

VSW-->BEH

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 12:30

Hoefzakken zijn ideaal voor paarden die niet doodstil staan. Deze van divoza is goed genoeg, en zeker niet duur: http://divoza.com/shop/a.visit/4dc6713c ... View/60459. Een belasting voor de benen is dit niet. Je paard hangt aan een touw, dus kan hoogstens even 1 of 2 stapjes verzetten. Dat er geen spieren in het onderbeen zitten, is zeker geen reden waarom een paard geen waterzak zou kunnen 'tillen' met het been. Dit gebeurt met het bovenbeen, altijd. En dat kunnen ze goed genoeg. Ik zou er wel niet mee gaan wandelen :D maar dat had je zelf al door, denk ik.

Mensen die echt last hebben om de benen van hun paard in een emmer te krijgen, kunnen altijd eens proberen of het met wat clickertraining wel lukt. Eerst leer je je paard (als hij dit nog niet kent) de click aan (hier vind je veel info over op bokt, wat deze eerste fase in houdt. Het is eigenlijk gewoon click, snoepje, click, snoepje,.. Zodat hij leert dat er na een click iets lekkers volgt). Dan neem je de emmer en zet je het been vh paard er in (mag al vol water, moet niet). Zet hij het been neer, volgt er direct een click en dan het snoepje. Zo oefen je tot hij doorheeft dat het been op de grond moet voor iets lekkers. Als dit goed gaat kan je de tijdspanne beginnen op bouwen. Dus pas na 5 seconden neerzetten clickeren en dit opbouwen tot zo lang als je zelf wil ;)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:49

Mijn pony staat ook regelmatig in een voetenbad. Gaat perfect, was eerst wel ffies wennen. De hoeven zien er super uit nu.
Afbeelding Close-up :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:53

Wat ook goed helpt, en ietsje praktischer is dan in een emmer staan, is je rijbak goed nat houden :j
Bij ons op stal gaat in de zomer het waterpijl van de eb-vloed bak omhoog, zodat er ietsje plassen op staan. (goed sproeien in een gewone bak kan natuurlijk ook) Als je daar elke dag (of zoals ik, 4x per week) een uurtje in rijd worden de hoeven ook niet droog :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:57

Blijheid schreef:
Wat ook goed helpt, en ietsje praktischer is dan in een emmer staan, is je rijbak goed nat houden :j
Bij ons op stal gaat in de zomer het waterpijl van de eb-vloed bak omhoog, zodat er ietsje plassen op staan. (goed sproeien in een gewone bak kan natuurlijk ook) Als je daar elke dag (of zoals ik, 4x per week) een uurtje in rijd worden de hoeven ook niet droog :)

dit zelfde principe kun je verkrijgen door de waterbak te laten overlopen
wat ik al eerder in het topic aangaf

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 22:51

Maar dat is dus geen optie. :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:08

Ik gebruik oude handdoeken, steek die even in een emmer water en hup, rond de hoeven wikkelen en een tijdje laten staan. Mijn paard doet er helemaal niet moeilijk over, en het kost je niks.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:47

Ashkerlon schreef:
Ik gebruik oude handdoeken, steek die even in een emmer water en hup, rond de hoeven wikkelen en een tijdje laten staan. Mijn paard doet er helemaal niet moeilijk over, en het kost je niks.

dat is ook een goeie, wij hebben thuis nl voor onze dieren als ze nat zijn ofzo een hele verzameling oude handoeken.

wij spuiten nu onze paarden nachts op stal komen(vroeger dag en nacht op de weide en in de winter slechts nachts binnen door verhuizing is dit veranderd) en overdag buiten de voeten 1x per week af.
even al het vieze van de stallen er van af en dan op de bovenste laag dus eigenlijk alleen de kroonrand 1x in de 2 weken hoeven vet en de andere x laulierzalf.

maar met de handoeken kost minder water dan ongeveer nou ja ehm 6 paarden met de slang afspuiten.....

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:57

VeraPopeye schreef:
Haha nou ik denk dat als ik een blubberboel daar maak dat ie gewoon niet meer drinkt. :P

Dat valt wel wat mee hoor :) , ik heb meerdere reacties van je gelezen dat dit geen optie is, maar geloof me, water is een basis behoefte van een paard, dus als ze dorst hebben gaan ze echt wel drinken, ook als het een modderbad is om de drinkbak heen. :) Volgens mijn dierenarts en hoefsmid is een modderbad om de drinkbak een hele goede manier om hoeven wat vochtiger te maken, dus het is echt het proberen waard hoor :)

EDIT: ik heb even in je profiel gespiekt, wat heb jij een knap paard joh! :D Geweldig dier!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:01

s' ochtends even lekker in het vochtige gras is ook erg goed!!