wachttijd slacht i.v.m. medicijnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:17

Officieel 4 weken,
echter 'buut' schijnt heel moeilijk aan te tonen te zijn, zowiezo wordt er slecht gecontroleerd.
Een paard van de stal waar ik gewerkt heb kreeg elke dag een zakje buut, dat al zo'n 6-7 jaar. Op de dag dat hij naar de slacht gebracht werd heeft hij zijn dagelijke dosis gewoon nog gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:27

Mieke schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties.

Samm, inslapen behoort ook tot de opties waar over nagedacht wordt. Verder wil ik hier de discussie over wat nou fijner is voor een paard liever niet aangaan. Verschilt mijns inziens per paard en per situatie wat de beste keuze is....

Das inderdaad waar. Maar voor je gevoel is het meestal wat prettiger, weet ook niet waarom. Misschien is het voor een paard idd fijner om naar de slacht te gaan dan in te slapen, ik weet het niet. Verdrietig

Maar het woord 'de slacht' komt zo hard over vind ik.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:13

Chubby schreef:
Hey Jantien,

in dit geval gaat het niet om off-label use maar om een verboden middel (doping) en is er dus geen officiele wachttijd... Mijn dierenarts (die het wel "voorschrijft") geeft 8 dagen wachttijd aan....

Overigens hoorde ik dat binnenkort (?) een gezelschapsdier niet meer geslacht mag worden. Paarden die behandeld worden met medicijnen worden gezien als gezelschapsdieren....

Groetjes!

Vraagje: waarom zouden paarden die behandeld worden met medicijnen gezien worden als gezelschapsdieren?? Verward
Maar goed voor medicijnen is er in principe een wachttijd die staat in de bijsluiter. Indien het paard geslacht wordt en het medicijn wordt aangetoond dan wordt het vlees afgekeurd en kan je als nog gaan betalen voor de slachtkosten. Economisch gezien wordt het verschil tussen inslapen en slachten dan minder groot.
Emotioneel verschilt dat natuurlijk van persoon tot persoon. Bij een vriendin van mij heeft een goede vriend haar paard naar het slachthuis gebracht. Hij kende het paard ook goed en is bij haar gebleven tot het laatste moment. hierdoor was alles voor het paard niet zo stressvol. Die vriendin kon het overigens zelf niet opbrengen om mee te gaan.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:34

Inderdaad, dieren die behandeld zijn, heten niet ineens gezelschapsdieren.
En heel veel medicijnen zijn doping. Het is dus niet zo dat alleen niet-geregistreerde middelen doping zijn.

Wachttijden die op middelen zijn vastgesteld gelden voor de slacht.
Wanneer een middel niet is geregistreerd (als in het geval van bute) dan geldt er, wanneer het toch door een DA wordt voorgeschreven, een wachttijd voor de slacht van 28 dagen.

Overigens, een DA kan en mag dus middelen voorschrijven die niet geregistreerd zijn. Daar zijn wel regels aan verbonden, maar het is niet verboden.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 09:53

Nou, ik ben aan het informeren geweest in Emmeloord... Daar vertelde men mij dat paarden die bute hebben voorgeschreven gekregen nooit meer naar de slacht mogen. Zij dienen geeuthanaseerd (ingeslapen) en naar de destructie te gaan.

Ik vraag mij nu dus af hoe dat zit met verzekeringen?? Hoe gaan die ermee om dat je verzekerde paard bute heeft gekregen van een DA en vervolgens dus niet meer geslacht kan worden als de situatie uitzichtloos wordt?

Eerlijk gezegd vind ik dat artsen dit wel horen te melden voordat ze iets dergelijks voorschrijven!! Stel dat je hierdoor gedonder met je verzekering krijgt?? Verward

Crisis, dit is ingewikkeld zeg... Boos!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:49

Chubby schreef:
Als je zakjes bute krijgt zonder verdere verpakking, staat er dus niks op over wachttijd... vandaar

Tsja, aangezien het super-verboden is, is er niets bekend over de wachttijd..... Bloos!

Groetjes!

klopt helemaal! En het is dus verboden omdat de wachtijd niet genoeg was. Het blijft in het vlees zitten, en mensen kunnen er kanker van krijgen. Vandaar dus dat paarden die Bute hebben gehad helemaal niet meer geslacht mogen worden. En daarom wordt het (als jee een aardige da hebt) alleen in extreme gevallen mee gegeven en dan wel aan mensen die hun paard never nooit naar de slacht zouden brengen, maar in laten slapen als het zo ver is.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-03 13:53

Moet er niet aan denken dat mensen ziek worden door medicijnen in vlees van mijn paard... zou ik niet op mijn geweten willen hebben, dus slacht valt nu definitief af.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 00:56

Er is mij niets verteld over het niet mogen laten slachten van mijn pony nu hij dit medicijn heeft gehad. heb het gewoon meegekregen... Zou hem dus in theorie ook gewoon hebben laten slachten als het zover was gekomen. Had mijn paspoort ook niet mee, dus hoe willen ze het registreren? Ik geloof er niet in (sorry voor mijn eigenwijsheid) dat dat spul hun leven lang in het lichaam blijft... Zou het me wel voor kunen stellen als het dier het erg lang krijgt en zijn lever of nieren er van doordrongen zijn...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-03 16:21

blijft er wel z'n leven lang inzitten. En ze kunnen het ook controleren. Maar dat wordt dus niet echt meer gedaan gezien het spul al zo lang uit de handel is. Ze gaan er van uit dat het niet meer in de paarden zit. Alleen een aardige da geeft het nog wel eens mee aan een paard die het echt erg nodig heeft. Er van uitgaand dat de eigenaar hem niet zal laten slachten. De meeste vragen hier wel naar hoor, en zo niet, dan krijg je ook niet te weten wat je je paard voert. Op risico dus van de da. Ze geven het ook alleen mee als ze er zelf zeker van zijn dat je hem laat inslapen als het niet meer gaat. Dit heb ik zo van de da gehoort. Ik had namelijk zo'n paard. Niet dat ik hem laat slachten ofzo, maar hij had dat spul wel gehad, en dit zei m'n da er toen over.

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 16:13

Het probleem bij Bute is dat sommige mensen er een enorme reactie op ontwikkelen. Ik geloof dat ze of extreme bloedarmoede krijgen of een enorme astma aanval. Daarom mag het niet meer aan paarden gegeven worden. Wachttijd geen idee, maar ik weet wel dat iig 1 DA verteld heeft dat als een paard Bute kreeg hij niet meer naar de slacht mocht. Die mensen waren dat toch niet van plan, dus dat was snel geregeld. Hoe het verder zit weet ik niet, maar ik geloof wel dat het nogal lang in het lichaam blijft.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 19:16

Volgens mij is het gebruik van bute (fenylbutazon) inderdaad off-label use, want het is niet geregistreerd voor het gebruik bij paarden, dan is de wachttijd dus standaard 28 dagen. Het wel voor paarden geregistreerde alternatief is quadrisol, de wachttijd hiervoor is maar 12 dagen. Ik denk niet dat bute heel lang in het lichaam blijft, aangezien dit een vergelijkbare stof is (allebei NSAID's). In het diergeneeskundig repertorium (een boek met gegevens van medicijnen) staat dat fenylbutazon niet meer is toegestaan voor het gebruik van te consumeren dieren volgens EG-regelgeving.
Dat er paarden zijn geslacht die wel bute hebbben gehad zonder dat ze afgekeurd worden komt denk ik omdat ze alleen steekspoefgewijs controleren.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 10:50

In het medicijnformulier dat in ieder paspoort hoort te zitten, staan een paar regels met de tekst dat de eigenaar verklaart dat het dier voor de slacht bestemd is en ergens anders dat het dier niet voor de slacht bestemd is. Heeft iemand getekend dat hij niet voor de slacht bestemd is dan kan de nieuwe eigenaar niet meer zeggen dat hij wel voor de slacht bestemd is. Zat trouwens erg veel werk in dat stencil. Ik heb de teksten opgezocht, klaargemaakt en uitgetypt en Van Bon van het Fjordenstamboek heeft ze vervolgens in rasters gezet.