Droge hoeven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Feria

Re: Droge hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 10:16

Mijn merrie heeft ook erg droge hoeven. Ik vet ze in met levertraanolie, dat helpt echt heel erg goed!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:57

Roselie schreef:
Rainmaker is op waterbasis, wat dus betekent dat ook natuurlijk vocht nog in de hoef kan komen. Met vet of olie smeer je zeg maar een laagje erop, waardoor de hoef ook niet meer goed kan ademen.

Neem aan dat dit in het algemeen is bedoeld, en zoniet tegen mij zie dan mijn post direct boven die van jou. ;)

Lara_Silver schreef:
Rainmaker is vrijwel hetzelfde als hoefvocht/hoofmoist. Beide zijn trouwens erg aan te raden daar ze geen olie bevatten maar op waterbasis gemaakt zijn en de hoef dus hydrateren zonder deze af te sluiten.

Roselie schreef:
Persoonlijk vind ik Rainmaker toch beter werken als Hoefvocht van NAF. Hoofmoist geen ervaring mee, iemand hier wel?

Ik heb hier een potje Hoofmoist staan, erg aan te raden, zijn hoeven (die overigens al goed waren, niet brokkelden ofzo) zagen er na regelmatig gebruik nog beter uit. :)

jocero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 13:08

Ik sluit me helemaal aan bij Marieke_K: mijn paard had verschrikkelijke hoeven, brokkelen aan alle kanten, ijzers vlogen er met grote regelmaat af enz enz... Toen ben ik zwavel (MSM) bij gaan voeren en na een half jaar (ja, het kost wel wat tijd) zien de hoeven er perfect uit, geen brokkel te bekennen! Sinds een half jaartje heb ik de ijzers eraf gelaten en dat is prima gegaan, voeten bleven mooi heel ondanks het uitgroeien van de nagelgaten. Paard is wel lang gevoelig geweest op de zolen, heeft ook niet echt hele harde hoeven van zichzelf, maar doordat de hoefwand niet brokkelde is het toch gelukt om hem goed zonder ijzers te laten lopen, ik had nooit verwacht dat dat zou gaan lukken, dus zo zie je maar... met dank aan de MSM!

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:16

Mócht je paard zo braaf zijn, dan is het veel gemakkelijker (en zuiniger in waterverbruik) om 'm een kwartiertje met z'n voeten in een emmer water te zetten. :) Op die manier krijgt de hoef van alle kanten de kans om vocht in te laten trekken.

In echt droge periodes gaat die van mij om de dag met z'n voeten om de beurt in een emmer water. Die van mij is dan ook wel braaf daarmee, want die kan ik gerust een kwartier zo laten staan zonder er naast te hoeven blijven staan.

amybee7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 11:44

Mijn hoefsmid zegt dat je het beste niet te vaak kan insmeren en dat als je de hoeven lichtjes "schuurt" je de groei bevordert, niet te veel en niet te vaak en pas op met de kroonrand!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:33

Droge hoeven zijn helemaal niet erg.

De hoefwand moet mooi afgerond zijn om scheurtjes te voorkomen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:34

amybee7 schreef:
Mijn hoefsmid zegt dat je het beste niet te vaak kan insmeren en dat als je de hoeven lichtjes "schuurt" je de groei bevordert, niet te veel en niet te vaak en pas op met de kroonrand!

Wat bedoel je met "schuurt"?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:40

Ik heb al veel dingen geprobeerd, maar moet zeggen dat ik nog niet echt iets gevonden heb dat helpt. Ik doe nu na het rijden een tijdje afspuiten. Dit helpt wel even, maar met dit droge weer is het bijna niet bij te houden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 19:46

Waarom zou je het bij willen houden? Wat is er erg aan droge hoeven?

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 20:09

Mijn merrie doet het erg goed sinds ik haar zelf bijhoudt, eenmaal per week schoonschrob met water en daarna insmeer met natuurhoning...misschien een idee?

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 12:31

Dani_ schreef:

heb je de rest van het topic gelezen?
(sommige) paarden krijgen door droge hoeven scheuren in hun hoeven, of er brokkelen stukken van af.
lijkt me niet erg raar dat mensen daar iets aan willen doen, voordat er zoveel af brokkelt dat ze kreupel worden ;)

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:13

vandaag zag ik ook een hele scheur in mijn pony's hoef zitten, en toen ik het nader ging bekijken zag ik dat de hoefwand ook een soort los lijkt te laten :\ ik heb hem op woodpellets staan en deze dus helemaal nat gemaakt, heeft iemand hier ervaring mee of dit helpt of juist niet? dus hij staat nu wel een uurtje of twee op een vochtige ondergrond, water trekt naar onder en de bovenkant droogt na een tijdje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:16

L_bonsai_L schreef:
Dani_ schreef:

(sommige) paarden krijgen door droge hoeven scheuren in hun hoeven, of er brokkelen stukken van af.
lijkt me niet erg raar dat mensen daar iets aan willen doen, voordat er zoveel af brokkelt dat ze kreupel worden ;)

Scheuren en brokkelen gebeurt alleen wanneer de hoefwand te lang is.
Je kunt dus beter regelmatig de hoeven raspen.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:18

dat ALLEEN is echt niet waar :roll: vaak

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:23

Ik ga helemaal mee met petitparis, dat is mooi verwoord :)

Jiskaringo geen idee of azijn en zonnebloemolie werkt/goed is, maar afspuiten en 'iets' smeren lijkt mij beter dan alleen afspuiten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:32

L_bonsai_L schreef:
Dani_ schreef:

Ja, ik heb de rest van het topic gelezen. En ik zeg dus dat droge hoeven helemaal niet erg zijn.
Als een hoefwand niet te lang is en mooi afgerond kunnen er geen scheurtjes ontstaan.

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 21:43

lijkt me niet erg raar dat mensen daar iets aan willen doen, voordat er zoveel af brokkelt dat ze kreupel worden ;)[/quote]
Ja, ik heb de rest van het topic gelezen. En ik zeg dus dat droge hoeven helemaal niet erg zijn.
Als een hoefwand niet te lang is en mooi afgerond kunnen er geen scheurtjes ontstaan.[/quote]

hij gaat maandag weer naar de hoefsmid, maar de hoeven zijn nog netjes(we lopen expres wat vaker op asvalt)
het kan wel kwaad, anders zou ik het niet plaatsen:P ze kunnen als er te veel afbrokkeld, of als het te ver doorscheurt kreupel gaan lopen en erg veel pijn hebben.

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:47

Klinkt heel raar, maar eens per week een flesje of blikje bruin bier door de brokken geven. Mijn pony had altijd heel erg last van droge hoeven maar sinds ik dit doe zijn er geen nieuwe scheuren meer gegroeid ;).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 21:52

jiskaringo schreef:
hij gaat maandag weer naar de hoefsmid, maar de hoeven zijn nog netjes(we lopen expres wat vaker op asvalt)
het kan wel kwaad, anders zou ik het niet plaatsen:P ze kunnen als er te veel afbrokkeld, of als het te ver doorscheurt kreupel gaan lopen en erg veel pijn hebben.

Maar droge hoeven is dan niet de oorzaak, dat is een te lange hoefwand :).

jiskaringo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 21:55

Dani_ schreef:
jiskaringo schreef:

Maar droge hoeven is dan niet de oorzaak, dat is een te lange hoefwand :).

droge hoeven zijn wel de oorzaak. zoals ik al zei, de hoeven zijn nog netjes. dus heeft hij niet een te lange hoefwand ;)

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:04

zien jullie door het bos ook soms de bomen niet meer ....

ik smeer elke dag de hoeven in met olijfolie (raad van de smid)
tot op heden is dat goed gegaan, maar de laatste weken zijn ze extra
droog en ik krijg ze niet goed met serieuze barsten als gevolg

dus als ik het opsom bevelen jullie aan :
rainmaker
hoevevet

_/-\o_

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:13

ik heb mijn pony dus een nacht op vochtige woodpellets gezet en het heeft echt geholpen :wow: ondanks hij vandaag weer een hele dag op het droge land heeft gestaan waren ze niet eens droog

ZinaFalcotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:08

Onze smid raadde aan om de hoeven nat te maken, en wanneer ze bijna droog zijn, in smeren met iets vettigs, maakt niet heeeeel veeeel uit wat volgens mij..

;)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:20

petitparis schreef:
natmaken zonder iets erop te smeren om uitdroging te voorkomen is volgens mijn hoefsmeden het ergste wat er is. want de hoef neemt meer vocht op via de scheuren/barstjes en zet uit en daarna droogte ze weer volledig uit (zon, zand) waardoor de boel terug krimpt en dus verder scheurt

Wat grappig ik mag juist niks op de hoeven smeren van mijn hoefsmid, alleen nat houden met water.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:23

ja dat zeiden mijn 2 vorige hoefsmeden ook, maar 't is met de aanpak van de laatste dat de hoeven van mijn paard ook in de zomer er nog een beetje deftig blijven uitzien.
En je moet bij warm, zonnig weer maar eens kijken hoe snel hoeven opdrogen. ze zijn alweer droog vooraleer er vocht in de diepere lagen terrecht komt...

Als jij een droge handen hebt en je spoelt alleen met water, helpt dit dan? Nee alleen zolang je in het water zit is het beter. Als je in de woestijn bent, dan moet je toch ook je huid afdekken tegen zon en wind om zo min mogelijk vocht te verliezen...