Paard allergisch voor bomen en gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Re: Paard allergisch voor bomen en gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:01

Jeetje wat rot he, als iets zo goed lijkt te werken en het dan toch nog tegenvalt.

Ik hoop heel erg voor jullie dat je er toch iets op kunt vinden! Je gevoel is meestal juist, maar lang niet altijd dus geef idd niet op tot je alles hebt geprobeerd!

Succes iig!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-11 11:21

Weer een update. Volgens de weerberichten zijn de afgelopen dagen rampzalig voor hooikoortspatienten. Ik ruik zelf de pollen ook goed, met name 's avonds. Maar Zelano doet het verrassend goed! Ze heeft de afgelopen week alleen donderdag even wat benauwdheid gehad, maar verder is ze de rust en de tevredenheid zelve. Vrijdagavond heeft ze zich nog even lekker uitgesloofd op de wei en was er naderhand niets aan de hand.

Om echt weer inspanningen te gaan verrichten is ze nog niet fit genoeg, maar nu ik er een paard bij heb hoef ik dat van haar ook niet te verlangen. Ze krijgt lekker rust totdat haar allergische reacties weer minder worden, en in de tussentijd doen we gewoon wat grondwerk en af en toe stappen of een wandelingetje :) Misschien dat we in het najaar of in de winter weer wat kunnen oppakken, ik ga er voor duimen!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:49

goed nieuws!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 19:59

Maris schreef:
Als je paard ook last heeft met de ademhaling in de winter, dan is er nog wat anders aan de hand vrees ik. Allergie voor bomen en grassen gaat in de winter over.......
Plus dat voor een pollenallergie ventipulmin vaak niet helpt ( bij mijn paard in ieder geval niet ).

sorry maar moest hier even op reageren.
ik weet niet of het bij paarden anders is dan bij mensen, maar dit gaat voor mij dus echt niet op, heb er zomers wel wat meer last van, maar winter zeker ook.
kan zelf een aanval krijgen van kamerplanten :j

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:03

hoi, als ik het zo lees werkt het bij paarden dus hetzelfde als bij mensen.
bij mij werkt het best om neusspray te gebruiken, dit voorkomt vaak de astrma aanval, krijg ik toch een aanval kan ik puffen.

las een paar berichtjes terug van een meisje die haar paard ook neusspray geeft, misschien voor de jouwe ook een idee.
wel fijn dat het iets beter gaat :)

Jobet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 20:24

Hallo

Ik heb je een beetje proberen te volgen, mijn les-pony heeft een neus-netje om zodat er geen stof in zn neus kan komen. Dit kun je ook in de wei gebruiken en dan krijgt ie niet zo veel stuifmeel binnen. Ik smeerde ook een klein beetje vaseline om zn neusgaten en op zn lippen dan bleef daar de rest aan plakken zodat hij het niet binnen kreeg. Wat Erik Laarakker betreft dit kan ik je alleen maar adviseren, wij werken al heel lang samen met Den hoek. echt top wat ze kunnen. Charlotte Willekens is een afgestudeerde leerling van hem en die komt ook aan huis. Als ik problemen heb met mijn paarden of pony's dan is ze er vaak al binnen 2 weken, en in nood met een dag !!! Echt een top Dierenarts en Holist. Veel succes

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:19

Als je alternatief wilt proberen denk dan ook is aan klassieke homeopathie.
Ik heb goede ervaring met allergische reacties en homeopathie. Het beste kun je dan kiezen voor een goede therapeut, die het hele dier bekijkt ipv standaar homeopathische middelen bij de dierenwinkel vandaan. Dan kun je veel meer bereiken.

Voor aangesloten therapeuten kijk is op www.bkhd.nl
Of voor meer informatie mijn eigen site: www.leonienoordhoek.nl

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 13:23

Heb je al eens gedacht aan acupunctuur?
Kennis van me had extreme hooikoorts en was 24/7 (ook 's winters) zwaar verkouden, daarbij had ze nog enkele andere allergieen zoals voor fruit. Na een reeks behandelingen bij de acupuncturist is ze er voor 90% vanaf. Misschien de overweging waard?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 11:43

Acupunctuur heb ik nog niet overwogen. Ik weet ook niet of dat wel wat voor haar is.

Op dit moment gaat het nog altijd redelijk goed. Met het grazen klinkt ze af en toe nog als een stofzuiger, maar ze blijft zelf wel continu met haar hoofd laag. Dat geeft mij het idee dat ze er zelf mogelijk niet zoveel last van heeft, anders hield ze haar hoofd wel wat hoger tussen het grazen door. Ze rent en speelt gewoon en afgelopen weekend zijn we een uurtje met haar gaan wandelen. Ik merkte wel dat ze het in het bos benauwder kreeg, maar tegelijkertijd was ze zo blij om weer eens tussen de bomen te zijn. Heel dubbelop wat dat betreft.

Naast de Puur Pollen en de Bronchit Pure krijgt ze nu bach-druppels. Dit om de stress door de benauwdheid wat te helpen verminderen. Bij een paard van een vriendin werkte dit heel goed, en baat het niet dan schaadt het niet.

26 mei komt er iemand langs om naar haar te kijken, wat er qua behandeling verder mogelijk is. Ze is dan ook klaar met haar Bronchit Pure. Deze vrouw heeft bij Erik Laarakker gewerkt en werkt op dezelfde manier, alleen heeft ze niet de medische achtergrond die Laarakker zelf dan wel weer heeft naar wat ik heb begrepen. De plannen om met Zelano naar Laarakker zelf te gaan heb ik uitgesteld. Niet zozeer om de kosten, wel omdat ik haar nu niet in een benauwde trailer wil hebben. Het is nogal een eind rijden vanuit waar we staan, en als ze van een wandeling al benauwd wordt denk ik dat ze omvalt in een trailer.

Maar goed, naar omstandigheden doet ze het dus prima met haar pollennetje, poeder en druppels. Ze is ook heel tevreden met het wandelen en spelen, maar ik hoop toch echt dat we op een dag weer samen kunnen gaan rijden!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:15

Hier nog eeen met een erg allergisch paard. Onze tinker is naast zwaar allergisch voor alles wat met stro/granen/mais/appels/wortels en een flink aantal planten en bomen (waaronder berk, vogelkers en een naaldboom soort) en kruiden (oa wilde peen, kliskruid). Een deel is alleen als hij er van eet wat resulteert in een dikke opgezette keel, hoesten en erge benauwdheid. De bomen en planten ook met alleen inademing waardoor hij gaat hoesten en hijgen. Na veel getob zijn we dus achter de granen allergie gekomen en de bomen en planten zijn daarna duidelijk geworden omdat het opvalt dat je paard gaat hoesten als je ergens langskomt.

We zijn nu met hem 3 jaar bezig met homeopathie op maat dat langzaam in opbouw is waardoor hij steeds beter met zijn allergenen om kan gaan, nadat jaren prutsen met ventipulmin, prednison, pulmicort en zo niets hielp goed. Alleen prednison geeft goede verlichting alleen voor een paard gevoelig voor bevangenheid is dat weer niet zo gezond. Hij was op een gegeven moment zo benauwd dat de hele dag een knijpende ademhaling in record tijd een mager doodziek paard opleverde wat gewoon zielig was om te zien.

De homeopathie heeft hem al een heel stuk geholpen, afgelopen jaar leek alles onder controle alleen is er een extra allergie/gevoeligheid bijgekomen voor iets. Vermoedelijk amoniakdampen of strostof op inademing ook ipv alleen met eten waardoor we weer lang aan het zoeken zijn geweest wat te doen. Bij een endosscopie bleek idd zijn hele lichtpijp vol met slijm te zitten die dus de benauwdheid en het hoesten veroorzaakt.

We staan nu zowiezo op een redelijk allergeenvrije stal, geen stro (ook niet bij andere paarden) in de buurt, een open vlakte met wel bomen erom heen maar op grotere afstand, niet teveel bloeiende planten. Pony zoveel als kan naar buiten en bij erg slecht weer op stal met hennep in een open loods. dat gaat goed al had hij 2 weken geleden met dat gele stuifmeel weer wel wat last van hoesten en wat knijpen. Ook was toen de maisbult opengetrokken dat een wat sterke lucht gaf. Maar na een dag was dat ook weer over.

We moeten er wel voor zorgen dat zijn stal niet te stoffig wordt door de droogte. Bij erg stoffig weer gebruik ik een netje bij inspanning voor zijn neus voor de zekerheid ondanks dat hij flinke neusbegroeiing heeft. Heeft hij het wat benauwd of is hij hoesterig gebruik ik eerst zijn homeopathische noodmiddel, werkt dat niet gaat er een paar dagen prednison in. En is het minimaal een week rust op wat wandelen na. Zo heeft hij weinig last en is hij toch in staat wat te doen zonder fysieke last.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:26

Karuna, heeft die homeopaat al eens gekeken of schimmels de oorzaak zijn van de allergie?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:26

Snadrem, houd je ons op de hoogte hier in het topic wat er 26 mei uitkomt?!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:36

Hier nog een paard met allergie (stof, grassen, voedermijt, UV). Niet hoesten, maar wel jeuk aan de neus.

Ik heb het momenteel redelijk onder controle door op de wei met een neusnetje, rijden met een neusnetje, neusspray Nostrilvet (op recept DA), kuurtje Puur Pollen, 24/7 buiten, geen strobedekking.
Maar met het weer van nu (droog en stoffig) merk ik het nog steeds aan hem.
Beste is een beetje vochtig weer, maar ja, dat heb je helaas niet voor het zeggen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:41

Singasong Connor is destijds door een aantal klinieken helemaal binnenstebuiten gekeerd. En schimmels was nu een van de dingen waar hij niet allergisch voor was, geen idee hoe dat nu is. We hebben het bij de laatste controle afgelopen november wel overlegt vanwege de nieuwe terugval maar een aanvullend bloedonderzoek werd niet echt erg nuttig gevonden omdat we er niet veel nieuwe dingen uit zouden halen en zijn behandeling er ook niet door zou veranderen. Alleen de omgevingsfactoren waren nog te vermijden. Hij is toen volledig naar buiten gegaan ondanks het koude en slechte weer met een dikke deken en zijn gehoest was nagenoeg over. Iets in die stal is kennelijk verandert waardoor zijn problemen weer opspeelden. Afgelopen februari moesten we door omstandigheiden verhuizen en zijn toen echt op zoek gegaan naar een zo allergeen mogelijke stallingsplek. En hij is tot nu toe nog niet zo klachtenvrij in de pollenperiode.

Zijn ellende is zo goed als zeker begonnen met een zware spierbevangenheid en wie weet heeft zijn eerste tijd in Engeland ook geen goed gedaan kwa jacobs kruiskruid omdat zijn lever niet 100 % goed is maar 90 % en in zijn slechte tijd ongeveer 60 %.

We hebben na lang overleg met een van de klinieken besloten met homeopatie op maat te starten eigenlijk als laatste redmiddel op een goed leven omdat gewone medicijnen behalve prednison niet veel voor hem deden, zij konden dat zelf niet leveren maar via hun connecties zit ik nu waar ik zit.

Connor heeft het meeste last met vochtig vies mistweer net als de baas eigenlijk :+ dus dan zijn we allebei niets waard. Hij heeft in ieder geval een chronische bronchitis die opspeelt als hij met allergenen in aanraking komt.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 12:44

singasong schreef:
Snadrem, houd je ons op de hoogte hier in het topic wat er 26 mei uitkomt?!

Uiteraard! Ik ben zelf ook heel erg benieuwd. Ik kan er zelf helaas niet bij zijn, ik zit die dag voor mijn opleiding in Eindhoven :( Ik wil nog wel even kijken of ik kan regelen om die dag vrij te nemen en dat ik het dan op een ander moment in haal, maar dat zal niet meevallen ben ik bang.

Jeetje Karuna, dat is ook allemaal niet niks! Vergeleken bij jouw situatie valt het bij mij nog ontzettend mee. Maar ik ben blij om eens te horen van iemand die ook kampt met veel allergieen bij zijn paard. Tot op heden had ik het idee dat ik zo'n beetje de enige ben met een paard die allergisch is voor zóveel dingen. Bij de stalling heb ik ook al met allerlei dingen rekening gehouden wat betreft stof voor Zelano. Ze staat op vlas, voer wordt op de grond gegeven, niet vegen/ hooi voeren nadat de paarden binnen staan... en als de andere wei straks klaar is, gaat ze 24/7 naar buiten.

Bedankt voor je ervaring, het is leerzaam en hoop gevend voor me!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:56

karuna schreef:
Singasong Connor is destijds door een aantal klinieken helemaal binnenstebuiten gekeerd. En schimmels was nu een van de dingen waar hij niet allergisch voor was, geen idee hoe dat nu is. We hebben het bij de laatste controle afgelopen november wel overlegt vanwege de nieuwe terugval maar een aanvullend bloedonderzoek werd niet echt erg nuttig gevonden omdat we er niet veel nieuwe dingen uit zouden halen en zijn behandeling er ook niet door zou veranderen. Alleen de omgevingsfactoren waren nog te vermijden. Hij is toen volledig naar buiten gegaan ondanks het koude en slechte weer met een dikke deken en zijn gehoest was nagenoeg over. Iets in die stal is kennelijk verandert waardoor zijn problemen weer opspeelden. Afgelopen februari moesten we door omstandigheiden verhuizen en zijn toen echt op zoek gegaan naar een zo allergeen mogelijke stallingsplek. En hij is tot nu toe nog niet zo klachtenvrij in de pollenperiode.

Zijn ellende is zo goed als zeker begonnen met een zware spierbevangenheid en wie weet heeft zijn eerste tijd in Engeland ook geen goed gedaan kwa jacobs kruiskruid omdat zijn lever niet 100 % goed is maar 90 % en in zijn slechte tijd ongeveer 60 %.

We hebben na lang overleg met een van de klinieken besloten met homeopatie op maat te starten eigenlijk als laatste redmiddel op een goed leven omdat gewone medicijnen behalve prednison niet veel voor hem deden, zij konden dat zelf niet leveren maar via hun connecties zit ik nu waar ik zit.

Connor heeft het meeste last met vochtig vies mistweer net als de baas eigenlijk :+ dus dan zijn we allebei niets waard. Hij heeft in ieder geval een chronische bronchitis die opspeelt als hij met allergenen in aanraking komt.

Ik bedoelde eigenlijk of je paard wel eens getest is op schimmels. Dus niet of hij er allergisch voor is maar of de oorzaak van de allergieën (en ook andere klachten) mss schimmels zijn in het lichaam. Wss dan op de slijmvliezen. Slijmvliezen zitten door het hele lichaam en schimmels zijn vaak de oorzaak van chronische aandoeningen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:58

Snadrem schreef:
[
Uiteraard! Ik ben zelf ook heel erg benieuwd. Ik kan er zelf helaas niet bij zijn, ik zit die dag voor mijn opleiding in Eindhoven :( Ik wil nog wel even kijken of ik kan regelen om die dag vrij te nemen en dat ik het dan op een ander moment in haal, maar dat zal niet meevallen ben ik bang.

Jeetje Karuna, dat is ook allemaal niet niks! Vergeleken bij jouw situatie valt het bij mij nog ontzettend mee. Maar ik ben blij om eens te horen van iemand die ook kampt met veel allergieen bij zijn paard. Tot op heden had ik het idee dat ik zo'n beetje de enige ben met een paard die allergisch is voor zóveel dingen. Bij de stalling heb ik ook al met allerlei dingen rekening gehouden wat betreft stof voor Zelano. Ze staat op vlas, voer wordt op de grond gegeven, niet vegen/ hooi voeren nadat de paarden binnen staan... en als de andere wei straks klaar is, gaat ze 24/7 naar buiten.

Bedankt voor je ervaring, het is leerzaam en hoop gevend voor me!

Heb je al in het centrale headshakingtopic gelezen? Daar zijn nog veel meer eigenaren met paarden met allergieën ;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 20:06

Ik had er al wel door heen gebladerd, maar het zijn nogal wat pagina's intussen ;) Ik heb er wel wat allergische paarden in kunnen vinden, maar nog niet in deze mate.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:11

Alle paarden in het topic (op diegene na die er inmiddels vanaf zijn) hebben last van headshaking. In het begintopic staat een link naar wat filmpjes en een uitleg van een proffessor.
De meeste paarden krijgen die klachten als ze door iets (pollen/stof/zonlicht/wind e.d.) getriggerd worden. Het lijkt dan op een allergie (hooikoorts) omdat het zich alleen uit in de hooikoortsperiode.

edit; maar vaak is de achterliggende oorzaak iets heel anders. Bijv. schimmels, bacteriëen of een virus dat de boel zo irriteerd/ ziek maakt van binnen dat ze er o.a. hooikoortsklachten van krijgen (of headshaking). Vaak hebben deze paarden nog meer vage klachten zoals bijv. mok, eczeem, chronische bronchitis e.d.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 20:14

Klopt, dat had ik inderdaad ook uitgezocht. Zelano is alleen geen shaker. Ja, tijdens het rijden deed ze het wel eens, maar ik ben er achter gekomen dat dit aan het hoofdstel lag. Maar ik ga het topic nog eens doorspitten om te kijken of er nog meer mensen strikt homeopathisch bezig zijn met allergieën bij hun paard.

2nc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 13:00

80 ml olie per dag (minder voor een pony) verlaagd de CO2 output bij uitademen, en op die manier is de ademhaling wat makkelijker/efficienter. (Bron: wetenschappelijke studies van een aantal jaren geleden met paarden op een tredmolen met neuskap om zuurstof en CO2 waardes te meten na dieet verandering. Zo kwamen ze erachter dat ren- en endurance paarden beter presteren met wat extra vet in hun dieet, en niet alleen als energiebron maar ook om de ademhaling te verbeteren. :wow: Toepassing bij COPD paarden volgde vrij snel daarna). Wel het gewicht van het paard in de gaten houden ivm extra calorieen. :=

TS veel sterkte!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 16:29

2nc schreef:
80 ml olie per dag (minder voor een pony) verlaagd de CO2 output bij uitademen, en op die manier is de ademhaling wat makkelijker/efficienter. (Bron: wetenschappelijke studies van een aantal jaren geleden met paarden op een tredmolen met neuskap om zuurstof en CO2 waardes te meten na dieet verandering. Zo kwamen ze erachter dat ren- en endurance paarden beter presteren met wat extra vet in hun dieet, en niet alleen als energiebron maar ook om de ademhaling te verbeteren. :wow: Toepassing bij COPD paarden volgde vrij snel daarna). Wel het gewicht van het paard in de gaten houden ivm extra calorieen. :=

TS veel sterkte!

En wat voor olie hebben ze hierbij gebruikt? Ik heb haar in het verleden wel eens zonnebloemolie bijgegeven, maar dat was puur voor de glans (en dat werkt ontzettend goed!!)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:41

Hoe gaat z'n allergietest in zijn werk en wat kostte het jullie? Mijn da komt morgen corticosteroiden spuiten en slijmoplossers om te kijken of hij daar op reageert. Kan hij dan ook meteen bloed afnemen of moet ik even bellen van te voren dat hij iets extra moet meenemen?

Ventipulmin gebruik ik al een halfjaar nu. Buiten dat het duur is, werkt het niet geweldig meer.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 16:47

Snadrem schreef:
2nc schreef:

TS veel sterkte!

En wat voor olie hebben ze hierbij gebruikt? Ik heb haar in het verleden wel eens zonnebloemolie bijgegeven, maar dat was puur voor de glans (en dat werkt ontzettend goed!!)

ik heb een vriendin van mij hier idd ook eens over gehoord.
zij had het over zo zuiver mogelijke lijnzaad olie.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-11 16:51

Pentax schreef:
Hoe gaat z'n allergietest in zijn werk en wat kostte het jullie? Mijn da komt morgen corticosteroiden spuiten en slijmoplossers om te kijken of hij daar op reageert. Kan hij dan ook meteen bloed afnemen of moet ik even bellen van te voren dat hij iets extra moet meenemen?

Ventipulmin gebruik ik al een halfjaar nu. Buiten dat het duur is, werkt het niet geweldig meer.

Goeie vraag van die kosten voor een bloedtest. Ik geloof dat ik zo rond de 150 euro kwijt was voor de hele test. Volgens mij hebben de meeste dierenartsen wel spul bij om bloed af te nemen, maar anders zou ik voor de zekerheid even bellen van tevoren.

Hij heeft bij Zelano 4 a 5 buisjes bloed afgenomen en ik kreeg twee weken later de uitslag.