wonden voor de singel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:25

Ik heb goede ervaringen met een Echt Schapenwollen Hoesje om de singel. Succes ermee!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:31

Ze noemen het volgens mij wel neopreen, maar het is heel ander materiaal. Het neopreen waar Lou niet tegen kan ziet er als een soort stoffen laagje uit en dit is meer een soort van plastic om te zien. Het is geen plastic, maar om het verschil even aan te geven hoe het ziet. Het neemt geen vocht op, ook geen zweet, wel kan er wat zandzweet zegmaar aankoeken, maar daar heeft Lou geen last van en dat is alleen met de echt langere en vlottere ritten. Dan gebruik ik dus die singelhoes van Mattes erbij en dat bevalt me ook goed.
Maar als ik het zo zie en het wollige materiaal van jouw singelhoes is volledig wol, zou het ook goed moeten gaan lijkt me. Ik ben benieuwd!

metternich

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 06:58

Jeetje wat een hoop reacties
Het is idd zo dat het paardje veel vel voor de singel heeft, we trekken na het aansingelen de benen niet naar voren.
[***], de laatste foto van jouw kun je goed vergelijken hoe het er bij ons uit zien, VEEEEL vel.
We springen nu met een schapenbontje, om de gehele singel, en het lijkt wel wat minder te worden. Het schuurt niet meer open.
Andere singels proberen is volgens mij geen optie meer, we hebben er wel 20 liggen in alle soorten materiaal en vormen :o

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:11

Onze pony heeft hetzelfde probleem, ik heb vandaag deze singelhoes besteld
AfbeeldingBijkomend probleem bij ons is dat ons dressuurzadel een speciale singel heeft waar de zweetbladen ook aan vastgemaakt worden dus een andere singel kan ook niet zomaar.

Aan het veelzijdigheidszadel zit een neopreensingel en daar heeft hij geen last van dus gaan we het proberen met een neopreen singelhoes, ben benieuwd.

parador

Re: wonden voor de singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 22:17

ik meld me ook , wij hebben hetzelfde probleem.
Zowel met het zadel als met de binnensingel van het schoftdeel (mentuig). Wij hebben ook alles al geprobeert. Ook een vestanbontje van Imperial Riding ( wit) . Zelfs hier kreeg onze pony wondjes mee.
Wij weten het ook niet meer.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 23:34

Yvonnedv, die hoes ziet er ook netjes uit. En als de jouwe geen last heeft van zijn andere neopreensingel, heb je grote kans dat dit voor jullie de oplossing is.

Parador, dat bontje van IT, is dat echt zuiver wol met aan de binnenkant ook de huid? Die met huid gaan bij Lou goed, maar die zonder ( ook zuivere wol) gaan dus niet goed, die zitten toch op een soort van kunststof iets.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 07:32

volgens mij zijn die vestanbontjes helemaal synthetisch.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 09:23

Duidelijk, daar kan Lou dus ook niet tegen ;) , ook al geprobeerd.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:10

Oeps, dubbel gepost.
Laatst bijgewerkt door Sees op 12-04-11 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:11

Oh fijn, een centraal topic!! Ik heb er ieder jaar in de winter last van (in de zomer lijkt het geen probleem te zijn :? ). Ik denk dus dat het een combi is van een dikke vacht, daardoor extra zweten en inderdaad veeeeeel vel voor de singel. Bij mijn paard zitten de plekjes zó ver naar voren dat je je eigenlijk niet eens voor kan stellen dat het van de singel komt. Er wordt gezegd dat je ook naar je zadel moet kijken maar dat wil ik eigenlijk niet :o. Ik ben érg blij met mijn Barefoot en heb allerhande (nóg ergere) problemen gehad door andere zadels dus daar wil ik eigenlijk niet van afwijken.

Ik vind het lastig vast te stellen wat wel werkt. Bij mijn paard is het nooit open geweest maar wel helemaal kaal. Er groeit nu weer haar op (we hebben gesmeerd met levertraanzalf of was het nou larierzalf... :o?, anyway...). Ik heb nu een kortere neopreen dressuursingel aan mijn zadel hangen en dat gaat beter. Ik heb een bontje (geen écht bont) om mijn singel gehad en dat werkte ook niet. Ik heb ook zo'n speciale singel met elastiek over het leer gehad en ook dat mocht niet baten. Ik ga eens kijken naar een écht bontje. Ik vind dat altijd alleen zo warm.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:39

dan zou ik dus op zoek moeten naar een echt bontje , maar die moet zowel om een Binnen/buitensingel als een gewone singel passen.
wie heeft hier ervaring mee???

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 14:43

Jet schreef:
Yvonnedv, die hoes ziet er ook netjes uit. En als de jouwe geen last heeft van zijn andere neopreensingel, heb je grote kans dat dit voor jullie de oplossing is.

IRL ziet hij er nog veel beter uit aan de buitenkant zit een hele zachte fluweel achtige laag. Ik heb goede hoop dat dit afdoende gaat werken.

Helaas heeft de ruitersportzaak een te grote gestuurd dus we wachten weer af.

En vandaag kwam ik er achter dat ze hier in de aanbieding zijn
http://www.depaardenverzorger.nl/harrys ... prene.html

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:11

Ziet er mooi uit, Yvonne, jammer dat ze de verkeerde maat hadden gestuurd, nu moet je weer wachten. En ze zijn niet duur! Ik denk alleen dat Lou weer van dat afwerkrandje last zou krijgen, bij sommige schabrakjes heeft ze dat ook. Gelukkig is dat alleen met langere afstanden, vandaag nog 10 km. met mijn wintec-singel zonder iets gereden, wel heel veel gestapt en gelukkig nergens last van.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:13

Hannanas schreef:
Hier hetzelfde probleem nu voor het eerst.
Paard heeft een Thorowgood Airoform Dressuursingel (al meer dan een jaar).
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... x=35&ty=65

Echt heel vervelend. Geen rechte nylon singel dus.

die heb ik ook maar VZH.. direct aangeschaft toen ik mijn zadel kocht (zat een nylon bij)
En heb nog nooit problemen gehad.. vind het een super fijne singel.. en het is van matriaal gemaakt wat totaal niet schuurt of snijdt.. in tegenstelling tot nylon

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:44

yvonnedv schreef:
Jet schreef:

IRL ziet hij er nog veel beter uit aan de buitenkant zit een hele zachte fluweel achtige laag. Ik heb goede hoop dat dit afdoende gaat werken.

Helaas heeft de ruitersportzaak een te grote gestuurd dus we wachten weer af.

En vandaag kwam ik er achter dat ze hier in de aanbieding zijn
http://www.depaardenverzorger.nl/harrys ... prene.html

Ik heb eindelijk de goede maat binnen gekregen, heeft me wel weer 2,30 extra aan verzendkosten gekost.

Voor mij dus nooit meer Libella ruitersport

Nu kijken of het werkt, ik hou jullie op de hoogte

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:49

Ik had vroeger ook zo'n paard. Toen heb ik bij een ruitersportzaak een dikke laag vilt van 1,5 cm dik op de singel laten naaien. Hielp super en ik gebruik 'm nog steeds, ook bij mijn nieuwe paard die het eigenlijk helemaal niet nodig heeft. :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:24

Dat is weer zo lastig schoon te houden lijkt me

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:34

OO herkenbaar

Ik heb een vrij bolle tinker, waarop alles naar voren schoof. Had ik een anatomische singel, nog stukke oksels. Nu was het weer een tijd over, en nu opeens kreeg ze het weer, het is een combinatie van bollere buik (gras) en dat dan de singel naar voren schuift.

Maar bij haar was het zo , de singel is te kort, waardoor hij niet mooi in haar ellebogen valt, en ze door veel vel voor de singel ook open wondjes kreeg. Ik moet een langere singel kopen, anatomisch, en dan gaat het wel goed.

Ik zag me alweer gaan, heb ik eindelijk een goed passend zadel wat niet schuift, gaat die singel weer naar voren..... gedoe hee

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 22:37

Bij mij helpen de neopreensingels erg goed, niet die plastic-achtige met soort ribbeltjes, maar die gewone, vrij dikke.. En inderdaad zorgen dat de singel niet met de gespen achter de oksel ligt, maar zo hoog mogelijk.
Mijn mensingel is vermaakt om zo min mogelijk gesp in de oksel te hebben, maar ik heb er nu ook nog regelmatig een soort bontje (Nep) omheen, inderdaad met klittenband over de gehele lengte. Dat werkt bij het mennen goed.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:10

Ik heb er een van Mattes, die dubbel teruggesneden is. Ik heb werkelijk alles geprobeerd en dit is het enige wat werkt. Besteld bij Hipponet.be

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 23:19

mijn paard heeft het dus blijkbaar ook. Vorig jaar aan 1 kant, toen dacht ik dat het een dazenbult was.
Nu hij de wintervacht weer kwijt is heeft hij het aan beide kanten alweer gekregen. Dikke ronde plek en bovenop kaal. Heb helaas geen foto.
Ik heb nu een leren singel en vorig jaar had ik een gelsingel met elastiek.
Heb maandag een hoes opgehaald bij de EJ en volgens mij gaat het nu al wat beter.
Moest wel ook meteen een nieuwe singel erbij kopen want die oude kon net vast en door bontje dus niet meer. Heb nu een singel van 10cm langer en dat past goed, zonder elastiek had hij nog langer gemoeten anders had ik hem niet eens vastgekregen denk ik.
Houd daar dus ook even rekening mee!

heb nu deze singel en hoes

Afbeelding

Afbeelding

De hoes kun je eromheen doen en blijft mooi liggen, is met elastische lusjes en valt er dus niet af zoals gewone hele hoezen. Ziet er ook nogeens niet zo fluffy uit zeg maar.

hier kun je hem wel duidelijk zien denk ik
Afbeelding

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:04

metternich schreef:
Hallo bokkers,

Mijn dochter rijd een 7 jarig arabier/welsh. Voor de eigenaresse springt ze hier mee.
Het probleem met het paardje is dat ze continue na het rijden, of dit nou springen, dressuur of recreatief is, wondjes heeft. Deze zitten niet op de plek van de singel maar ervoor, dus tussen de singel en het voorbeen aan beide kanten. Ze heeft al diverse singels geprobeerd, talkpoeder, veel zalfjes. het been wel of niet strekken na het aansingelen, noem maar op. Ik vraag me af of meer mensen hier last van hebben en wat ze eraan doen?
Alle suggesties zijn welkom!!!!

Klassiek drama dat ik bij veel van mijn klanten zie, en heb het zelf ook gehad. Merrie met dunne vacht, dure anatomische leren singel, binnen 2 weken rondhobbelen (want veel deed ik niet, mevrouw kwam terug uit veulenvakantie) tot bloedens toe open gereden. Vervolgens heel scala aan foefjes van stalgenoten geprobeerd: een natte zeemvel errond doen, uierzalf smeren, been strekken... Niks hielp, hoogstens werd het niet erger maar bleef vrij kale plekken hebben die zo weer open konden gaan. Ben dus toch maar mijn eigen product moeten gaan gebruiken: een extra uitgelijnde Mattes singel met bont. Geen seconde problemen meer gehad, dankzij de grote uitsparingen achter te benen komt het been nergens in contact met de singel, ook niet met uitgestrekte gangen.

[***] schreef:
Hier eentje :j
Mijn grootste probleem, wondjes voor de singel ... De oplossing: ik zou het niet weten ...

Hetgeen het meeste succes heeft gehad tot nu toe is een wollen hoes, echter lijkt hij daar om 1 of andere reden jeuk van te krijgen en is het een onding om aan te doen, dus die heb ik liever niet ... Ik heb nu pas een hoes besteld van anti-allergene wol met een brede neopreen sluiting (wil je wel een foto laten zien als je interesse hebt) maar ik weet nog niet wat deze gaat doen ...

Hier zijn ookal heel veel singels, hoezen, zalfjes en talkpoeder gepasseert ... Ik heb (ook om andere redenen) het rijden maar opgegeven ... Moet wel zeggen dat het ook afhangt van welk zadel, bij sommige heeft hij het minder, bij anderen meer .. dus kijk niet alleen naar de singel maar ook naar hoe je zadel ligt en hoe deze de singel(plaats) beïnvloed ;)

Ik denk te weten hoe het bij die van mij komt, doordat hij nogal veel vel heeft voor de singel (is gewoon zo, kan je niks aan doen) en z'n benen nog al lang op de grond laat staan tijdens het lopen (moeilijk uit te leggen), schuurt het vel wat daar zit over de singel. Het ligt dan ook open op de plaats waar je singelstoten in de lusjes gaan, het vel schuurt dan over die lusjes en dat geeft problemen. Vandaar dat een hoes wel zou moeten werken, moet ie er alleen niet zo ontzettend jeuk van krijgen natuurlijk :+

Ik hoop echt dat mijn idee erover goed is, dan is er nog hoop :Y)
Maar dat zal ik je binnenkort kunnen vertellen :+

Edit; ik heb even een foto voor je geüpload, deze is van september vorig jaar, de laatste keer dat we erop gezeten hebben.. Wondes zijn van de dag ervoor maar ik had ze uitgewassen en het zadel nog even opgelegd om de foto's te nemen (we gingen naar een grote ruitersportzaak en wilde dan daar advies vragen, vandaar de foto's).

Je kan duidelijk zien dat de grootste wonde precies op de plaats ligt waar er zo'n lus is (de singelstoten zijn voor de foto even opzij gelegd). Er zijn nog wel wondjes, maar deze zijn kleiner, denk dat het ook ergens van het schuren over de rand is ofzo ..

Afbeelding

Vandaar dat ik hoop dat zo'n hoes de oplossing is ;)

Hoesjes zijn allemaal leuk en aardig maar die buismodellen raden wij af aan onze klanten. Meestal zijn ze nep (vestan is bv nep, teddyfleece ook) en gaan ze in elkaar krullen en worden ze hard. Ze frommelen op, komen niet hoog genoeg zodat de stoten toch op de huid zelf gaan liggen etc. Mattes heeft ook een buismodel maar eerlijk: heb het nog nooit verkocht want raadt altijd een platte hoes aan, kan niet omdraaien of opfrotten.
Sabine, als ik jouw foto zo zie, open wondes blijven na genezing bij rijden met dezelfde singel altijd een zwakke plek. Een anatomische of extra anatomische singel is bij jou zeker geen overdreven luxe!

Britt_Pit schreef:
Denk dat ik bijna dezelfde heb als Jet, ik heb ze van BR, nadeel daarvan vind ik dan weer dat er toch weer een randje zit van de overgang van wol naar stof.

Mattes laat de wolrand rijkelijk doorkrullen zeg maar, de overgang stof/wol is echt naadloos.

parador schreef:
ik meld me ook , wij hebben hetzelfde probleem.
Zowel met het zadel als met de binnensingel van het schoftdeel (mentuig). Wij hebben ook alles al geprobeert. Ook een vestanbontje van Imperial Riding ( wit) . Zelfs hier kreeg onze pony wondjes mee.
Wij weten het ook niet meer.

Vestan is synthetisch, verwondert me dus niks. Mattes heeft trouwens ook speciale menhoezen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 15:09

Sees schreef:
Oh fijn, een centraal topic!! Ik heb er ieder jaar in de winter last van (in de zomer lijkt het geen probleem te zijn :? ). Ik denk dus dat het een combi is van een dikke vacht, daardoor extra zweten en inderdaad veeeeeel vel voor de singel. Bij mijn paard zitten de plekjes zó ver naar voren dat je je eigenlijk niet eens voor kan stellen dat het van de singel komt. Er wordt gezegd dat je ook naar je zadel moet kijken maar dat wil ik eigenlijk niet :o. Ik ben érg blij met mijn Barefoot en heb allerhande (nóg ergere) problemen gehad door andere zadels dus daar wil ik eigenlijk niet van afwijken.

Ik vind het lastig vast te stellen wat wel werkt. Bij mijn paard is het nooit open geweest maar wel helemaal kaal. Er groeit nu weer haar op (we hebben gesmeerd met levertraanzalf of was het nou larierzalf... :o?, anyway...). Ik heb nu een kortere neopreen dressuursingel aan mijn zadel hangen en dat gaat beter. Ik heb een bontje (geen écht bont) om mijn singel gehad en dat werkte ook niet. Ik heb ook zo'n speciale singel met elastiek over het leer gehad en ook dat mocht niet baten. Ik ga eens kijken naar een écht bontje. Ik vind dat altijd alleen zo warm.

Wondjes hoeven niet direct naast de singel voor te komen, het tegen elkaar wrijven van huidplooien of druk vanuit de singelstoten veroorzaakt ook probelem.
Echt bont wordt trouwens nooit te warm, het behoudt te lichaamstemperatuur en voert het teveel aan warmte af dankzij de lucht in het bont en door het veren van de lamswol haren krijgt je natuurlijke circulatie en dus afvoer van de warmte.
Veel van mijn klanten durven om die reden geen lamswol zitting op hun zadel leggen in de zomer, want dan gaan ze zweten, tot ze het proberen.

Tries_en_Faf schreef:
OO herkenbaar

Ik heb een vrij bolle tinker, waarop alles naar voren schoof. Had ik een anatomische singel, nog stukke oksels. Nu was het weer een tijd over, en nu opeens kreeg ze het weer, het is een combinatie van bollere buik (gras) en dat dan de singel naar voren schuift.

Maar bij haar was het zo , de singel is te kort, waardoor hij niet mooi in haar ellebogen valt, en ze door veel vel voor de singel ook open wondjes kreeg. Ik moet een langere singel kopen, anatomisch, en dan gaat het wel goed.

Ik zag me alweer gaan, heb ik eindelijk een goed passend zadel wat niet schuift, gaat die singel weer naar voren..... gedoe hee

Heb je een anatomische banaan nu?

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 23:30

Ja!! als dr elleboog maar genoeg ruimte heeft, is het goed, die boogjes moeten echt precies passen.

Elleboog heet het toch?

neinie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 23:35

Herkenbare problemen!
Ik ben het nu zat aan het worden en ga bij mijn zadelmaker informeren naar een anatomische, op maat gemaakte singel. (Moet 45 cm zijn..)
Kijken of dat gaat helpen. Het blijft lastig, die tere huidjes :\