Wat zien jullie? Pas @ Work met bijrijder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sica
Moderator Over Paarden

Re: Wat zien jullie? Pas @ Work met bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:59

HAW--->MD

XxEvitaMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:06

Dit paard heeft een erg slecht achterhand. Hij is een beetje hanentrekerig met zijn linker achterbeen. Ik denk ook dat hij een zwakke plek heeft in zijn rug. Als je hem zo ziet lopen maakt hij zijn rug helemaal hol. Ik zou even een giropractor laten kijken.

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:37

Je vraagt een aantal keer wat er dan precies gezien wordt, omdat je het zelf moeilijk vindt om te zien of uit te leggen, als antwoord daarop:

In de filmpjes, ik vind het in het eerste filmpje het duidelijkst zichtbaar, zie ik een paard dat achter, met name binnenachter, onregelmatig beweegt, dus ik begin bij de voeten, loopt niet rad, dat zie ik, passen worden niet goed afgemaakt.
Ik zie een soort kniek bij het bewegen bij de hak, hierboven werd al iets als hanetred-achtig genoemd, daar moest ik ook even aan denken.
Wanneer we dan nog verder naar boven kijken zie ik, zeg maar, knikkende knieen, beetje erg flexibel, vandaar ook dat als we weer naar beneden kijken we zien dat de voeten niet rad, en dus verschillend neergezet worden, wiebelig om het zo te zeggen.

Typisch om te zien is dat in het draf-met-losse-teugel-filmpje het paard een stuk relaxter loopt en zekerder, steviger. Ook het laatste filmpje, waarin ze los loopt, vind ik haar beter lopen.

Ik weet niet of het logisch is, maar waar ik aan moest denken is een paard wat te vaak, te veel en te jong, te verzameld heeft moeten lopen, dus de achterbenen te ver onder de massa heeft moeten zetten.
Maar ik ben dus erg benieuwd. Ik kan niets bedenken, maar ik ben dan ook geen veterinair, vertel, vertel.
(misschien via pb? :)))

ZZonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:41

Ik zag zojuist de foto's in je profiel, wat een beauty is het zeg, prachtig!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:31

even een klein dingetje, zadel is misschien niet te klein, maar de berijder zou de beugels wel langer mogen maken, ze komt door de lengte van de beugelriemen wel erg ver achterop het zadel te zitten en dit kan ook weer te veel druk op de achterzijde van het zadel geven
zeker bij een paard wat dus blijkbaar wat moeite heeft met de achterkant kan dit best wat invloed hebben

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 14:34

Bedankt voor je reactie.

Dit klopt inderdaad, de beugels hadden langer gemogen.

Sonja_vR schreef:
even een klein dingetje, zadel is misschien niet te klein, maar de berijder zou de beugels wel langer mogen maken, ze komt door de lengte van de beugelriemen wel erg ver achterop het zadel te zitten en dit kan ook weer te veel druk op de achterzijde van het zadel geven
zeker bij een paard wat dus blijkbaar wat moeite heeft met de achterkant kan dit best wat invloed hebben

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:26

Eerste filmpje: je paard stapt onregelmatig. Kort-lang-kort-lang. Net name linksachter maakt ze de pas niet af. Ze tilt het been op en zet hem te snel weer neer. In draf lijkt ze regelmatiger te lopen maar dan zie je duidelijk dat de achterhand er te weinig onderkomt. Je ziet ook het stuiterpasje met aandraven.
Ik denk dat ze rechts ook enorm vasthoudt, ik zie dit alleen niet zo goed op het filmpje maar dat is wel mijn vermoeden. Een spierenkwestie dus. Linksachter zit het niet goed, vermoedelijk bij de knie. Paard gaat dus overcompenseren naar rechts. Resultaat: scheef paard.
Kapotgereden door de vorige eigenaar vind ik een beetje te ver gaan. Als ze echt kapotgereden zou zijn, zou er nu niemand op hebben kunnen zitten. Maar als het probleem niet behandeld wordt, kom je wel in die situatie terecht.

Aanvulling:
Tweede filmpje nog eens bekeken: opvallend is aan het eind wanneer de ruiter van de rechterhand naar de linkerhand gaat, is dat het paard onregelmatig wordt bij het omstellen naar links. Daar zie je duidelijk dat ze kreupelt. Eenmaal weer op de lange zijde zie je weer minder.

Ik zou nu wel eens een filmpje willen zien van achter genomen en dan op het harde,en rechtuit. Dan moet je kunnen zien dat ze linkerbeen wegdraait van de massa en dat ze niet spoort.