schimmels in hooi / kuil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fique

Re: schimmels in hooi / kuil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:32

De balen worden bij ons op stal zelf gemaakt dus terug naar de leverancier wordt lastig. Ik zeg t ook dat ik niet wil dat m'n paard het dan krijgt, maar toch krijgt ze t. Volgens hun is t gewoon goed. Het lastige is dat het goede vrienden van me zijn dus wil er geen ruzie over, maar hier in verschillen we duidelijk qua mening.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:38

schimmels kunnen luchtwegproblemen veroorzaken,en allergieen.
Schimmels kunnen ook in de longen terecht komen als het paard een slechte weerstand heeft.
Niet voeren dus.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:44

Als er een klein plekje in zit voeren we het gewoon. Paarden hebben een super grote ruif dus laten ze zelf die stukken liggen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:50

Zoals geerke zegt, irritaties aan de luchtwegen door allergieën. Dat is overigens niet alleen met geschimmeld hooi, hooi hoort een beetje te ruiken zoals tabak. Als het muffer ruikt kunt je deze problemen ook krijgen! Mijn ervaring? Onze merrie die zo benauwd stond door de allergie dat er een dierenarts bij moest komen omdat ze anders gestikt zou zijn, haar tandvlees was wit en haar buik trok van het hoesten door de stof en schimmels. Inmiddels heeft ook mijn vader zijn ogen geopend, het had immers fataal afgelopen als de dierenarts er niet bij was gekomen.. Hier alleen nog kwalitatief goed hooi en kuil, we zijn er erg van geschrokken omdat een hoesje zo onschuldig lijkt :) hoop dat je er iets aan hebt.