natuurlijk bekappen ? of een gewone hoefsmid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natuurlijk ijzers of blootvoets?

mijn paard staat op ijzers
19 (24%)
mijn paard wordt natuurlijk bekapt
10 (12%)
mijn paard staat gewoon blootvoets en komt bij een gewone smid
50 (63%)
ik weet het niet
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 79

Suus_Rees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:49

Ik heb mijn paard een paar x natuurlijk laten bekappen maar niet met groot sucses helaas..!!

Of de des betrefende hoefsmit hier ook daadwerkelijk in thuis was dat weet ik niet... (hij zei van wel)

maar hij heeft mijn lieve merrie zodanig slecht bekapt dat ze nu steeds op der versenen loopt en nu dus genoodzaak op ijzers moest..
ben inmiddels dus ook weer gewoon bij een goeie GEWOONE hoefsmit

liefs

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:50

cherie78 schreef:
Ik denk, dat natuurlijk bekappen niet kan.
Het idee over natuurlijk bekappen komt uit Amerika, waar de wilde paarden bestudeerd zijn geweest.

En het "stomme" is, dat er geen natuurlijk bekapper aan die wilde paarden kwam :D
Die gingen natuurlijk niet naar de smid :+

Wij hebben afgelopen winter ook een "natuurlijk bekapper" op het erf gehad. Het eerste wat eraf ging, waren de steunsels :(
Was de eerste en laatste keer, dat er een natuurlijk bekapper aan mijn paarden/pony's gekapt heeft.

Hoefijzers is handig voor wedstrijdruiters. Het "uitglijden" op gras wordt daarmee voorkomen.
Maar als een ruiter het paard echt "onder zich" heeft, is ook dat niet nodig, dat wordt er bijna nooit gegleden door paarden.

Bij ons dus een gewone smid!!

Wilde paarden hebben ook geen hoefsmid nodig he? Of 'n bekapper.
De ondergrond waar ze over lopen zorgt ervoor dat de wanden mooi afgerond werden, natuurlijke slijtage dus.
Steunsels, zodra de boven de hoefwand uitsteken, worden door rotsige ondergronden op natuurlijke wijze afgebroken.
Hele steunsels verwijderen is niet nodig, die dingen zitten er niet voor niets!
Maar nét niet dragend maken, indien nodig, is wél belangrijk. Paarden kunnen nl. wel gevoelig gaan lopen als die dingen te hoog zijn.
Nu, zolang mensen met paarden geen hectares met harde ondergronden hebben waarover hun paarden kilometers mogen maken.... zullen die hoefwanden doorgroeien. En is er dus altijd iemand nodig die die voeten weer netjes in model trimt.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:53

Mijn paard staat tijdens het buitenseizoen op ijzer ivm kalkoenen en in de winter alleen voor op ijzers.

Hij wordt door een gediplomeerde hoefsmid bekapt. Ik zou er zelf al nooit aan beginnen. Je kan tegenwoordig
al naar een 1 dags cursus. 8)7

En ook heb ik al teveel paarden gezien waarvan de eigenaren op een natuurlijke manier wouden bekappen. (zelf of door een
ander) waar de hoeven niet veel beter van werden en dat is nog netjes uitgedrukt.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:56

countrygirl schreef:
piepenfiets schreef:
Mijn paarden staan blootvoets simpelweg omdat ze geen ijzer nodig hebben.
Ze worden altijd bekapt door een gediplomeerde hoefsmid."natuurlijk bekappen"vind ik een ontzettend vage term die ruimte geeft aan kwakzalverij.Zelf rommelen aan de hoeven van mijn paarden laat ik wel uit mijn hoofd,dat staat voor mij gelijk aan bijv.het zelf castreren van een paard,ieder zijn vak!

Je vijlt toch ook je eigen nagels? En je knipt toch ook je teennagels zelf?
Waarom zou je dan bij een paard, die een hoefwand kan hebben van 1 cm dikte... en een zooldikte van 2 cm.... die rand niet netjes kunnen vijlen? Meer is er niet aan..... en 'rommelen' aan paardenvoeten is het al helemaal niet.

Beste Countrygirl,Ik loop niet op mijn nagels....Een been wat een paar mm korter is dan het andere heeft grote invloed op het hele bewegingsapparaat.
Jij zult het vast goed doen maar ik zou het risico absoluut niet nemen.Overigens doen "Natuurlijk bekappers"vaak veel meer dan een "randje vijlen".
Excusez alle aanhalingstekens maar zo denk ik hierover.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 14:57

countrygirl schreef:
cherie78 schreef:
Ik denk, dat natuurlijk bekappen niet kan.
Het idee over natuurlijk bekappen komt uit Amerika, waar de wilde paarden bestudeerd zijn geweest.

En het "stomme" is, dat er geen natuurlijk bekapper aan die wilde paarden kwam :D
Die gingen natuurlijk niet naar de smid :+

Wij hebben afgelopen winter ook een "natuurlijk bekapper" op het erf gehad. Het eerste wat eraf ging, waren de steunsels :(
Was de eerste en laatste keer, dat er een natuurlijk bekapper aan mijn paarden/pony's gekapt heeft.

Hoefijzers is handig voor wedstrijdruiters. Het "uitglijden" op gras wordt daarmee voorkomen.
Maar als een ruiter het paard echt "onder zich" heeft, is ook dat niet nodig, dat wordt er bijna nooit gegleden door paarden.

Bij ons dus een gewone smid!!

Wilde paarden hebben ook geen hoefsmid nodig he? Of 'n bekapper.
De ondergrond waar ze over lopen zorgt ervoor dat de wanden mooi afgerond werden, natuurlijke slijtage dus.
Steunsels, zodra de boven de hoefwand uitsteken, worden door rotsige ondergronden op natuurlijke wijze afgebroken.
Hele steunsels verwijderen is niet nodig, die dingen zitten er niet voor niets!
Maar nét niet dragend maken, indien nodig, is wél belangrijk. Paarden kunnen nl. wel gevoelig gaan lopen als die dingen te hoog zijn.
Nu, zolang mensen met paarden geen hectares met harde ondergronden hebben waarover hun paarden kilometers mogen maken.... zullen die hoefwanden doorgroeien. En is er dus altijd iemand nodig die die voeten weer netjes in model trimt.

die boswagters die gaan wel 4x per jaar kijken naar de hoeven van de wilde paarden ;) en als ze te lang zijn dan vangen ze hem en bekappen ze hem of haar :P

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 14:57

@ countrygirl

klopt het dat als ik nu best vaak 2 a 3 keer per week over asfalt rij dat de hoeven beter afslijten?
ik merk wel dat die van mij gewoon op het asfalt heel vlot kan en wil draven en een ander paard dat ijzers heeft heel gevoelig loopt op het asfalt
heeft dat er mee te maken dat een paard zonder ijzers veel mee schokabsorbsie heeft ? dus minder klappen krijgt in de pezen enz omdat ze op de straal lopen?

als ik iets helemaal verkeerd zeg verbeter me aub even :D

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:10

Dag ponylies, dat klopt! Je zult zien dat naarmate je meer over asfalt gaat rijden, de hoeven sneller nieuw materiaal aanmaken, maar ook sneller slijten. Helemaal niet meer bekappen zul je misschien niet redden, maar een heel stuk minder is goed mogelijk.
Voor jou een voorbeeld betreffende mijzelf. In bezit momenteel 2 Tennessee Walkers.
Ruim 3 jaar geleden zijn ze meegegaan van Nederland naar Portugal. Lees: van een zachte weide-omgeving naar de steenachtige ondergrond hier. In NL moest ik gewoon 1 x per week bekappen, 's winters iets minder.
Nu: ik zit heden op drie keer per jaar. En dat is nog voor m'n eigen gevoel... eerlijk gezegd nog niet eens echt nodig. Ze lopen trouwens vrij rond op 4 hec. en als het nodig zou zijn hebben we nog 4 hec. over.

Het is ook waar dat een paard zonder ijzers veel meer schokabsorptie heeft als met. Logisch eigenlijk.
Als jij op schoenen met hakken loopt dreunt het ook veel meer door als dat je met blote voeten loopt.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:13

@ ponylies: Het is zeker zo dat een paard met ijzers veel meer schokken krijgt in de benen op harde ondergrond. Een paard zonder ijzers heeft meer vering. Dus het klopt wat je zegt :)

Mijn paard in gewoon bekapt, natuurlijk bekapt en nu natural balance bekapt.
Gewoon bekappen vond ik dat zijn hoeven vaak juist veel te lang werden gehouden. Natuurlijk bekappen te kort. Nu moet ik zeggen, Natural Balance vind ik zelf top. Maar de hoefsmid van mijn paard vind ik dan ook zeer kundig. Kijkt ook altijd hoe het paard loopt, voor en na het bekappen. Kijkt perfect naar de beenstand, etc.

Paard staat lekker blootvoets :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:15

Kappen is niet natuurlijk in welke vorm dan ook,dus wat is een natuurlijk bekapper?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 15:17

oke erg interesant
maar een beetje oftopic: ik hoor mensen in andere topics weleens zeggen dat ze over asfast galloperen dat is toch kei slecht voor de hoeven of niet?

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:17

waarom natuurlijk bekappen............ niks is bijna meer natuurlijk in de paardenwereld is mijn mening. ik heb er een aantal meegemaakt en dat was niet zo´n succes. maar zal ook per smid wel weer verschil in zitten.
die van mij gaan iig gewoon naar een normale smid.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:17

marleen_usar schreef:
Kappen is niet natuurlijk in welke vorm dan ook,dus wat is een natuurlijk bekapper?

Wat is tegenwoordig nog wel "natuurlijk"

Ver voor onze jaartelling werden paarden al bekapt en beslagen

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:18

ponylies schreef:
oke erg interesant
maar een beetje oftopic: ik hoor mensen in andere topics weleens zeggen dat ze over asfast galloperen dat is toch kei slecht voor de hoeven of niet?

nou nog slechter voor zijn benen.

NiKip

Re: natuurlijk bekappen ? of een gewone hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:21

Mijn verzorgpaard staat blootvoets en bij een gewone smid.
Wel wil ik mijzelf gaan verdiepen in natuurlijk bekappen! Want in de zomer zijn haar hoeven altijd verschrikkelijk en dan zou ik ze zelf ook kunnen bijhouden ;)

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 15:49

Ik denk dat het voor het beeld van TS ook goed is om deze pagina eens te bekijken:
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm

Er staan op de site twee items over natuurlijk bekappen: De gevaren van natuurlijk bekappen en Natuurlijk bekappen: the cult-like world of barefoot trimming

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 16:21

ik heb indd de site nu gelezen :S
ik word er niet erg vrolijk over kan iemand me uitleggen wat de strasser methode is ?
ik begrijp het niet zo goed eigenlijk:?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:24

Waarom moet het nou altijd weer anders wat is er mis met een gewone smid.Ik heb paarden gezien die natuurlijk werden bekapt en gewoon scheef werden neer gezet.Ze werden dan ook kreupel.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 16:32

ja ik heb dit topic dus geopend om meer van alle kanten te horen het hoe en waarom enz wat jij nu net zeg wat is er indd mis volgens sommige met een ''gewone hoefsmid''

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:32

Over die site..
Dat is misschien 1 op zoveel,
het kan altijd verkeerd gaan.
net zoals die filmpjes van mensen die bitloos rijden, dan zie je beelden van een springwedstrijd waar al die paarden helemaal afgeranseld worden met het bit, dat doet niet iedereen die met een bit rijd.
Daarnaast lees je dat die man het voor de 1e keer zelf heeft gedaan, wat mij niet zo'n goed idee lijkt. (échte professional laten komen)
Niet alle Nb-ers gebruiken de strassermethode, liever niet zelfs, zo zegt mijn bekapster. Zij haalt ook minimaal weg en snijd al helemáál niet de steunsels weg, is ook niet de bedoeling over het algemeen dacht ik. Mijn paard heeft altijd op natuurlijke hoeven gestaan, samen met zijn "groepje" andere ijslanders ging hij dagelijks meerdere uren rijden (3/4 of soms langer) met ook lange stukken over de weg soms, en die paarden zijn op en top gezond en hebben echt superhoeven. Ik wist niet dat hij op natuurlijke hoeven liep en heb hem 1 keer klassiek bekapt, en er daarna achter gekomen en hem opnieuw natuurlijk laten bekappen.
Over het over het asfalt galopperen: het gaat er volgens mij meer om dat het kán, niet dat het de bedoeling is dat je het doet want asfalt geeft gewoon nauwelijks tot niet mee.
Nu rijd ik mijn paard veel minder dan hij vroeger heeft gedaan (ging hij ook elke dag 1 1/2 uur in de stapmolen) en merk ik dat ook aan zijn hoeven, ondanks dat er veel verschillende grond is in zijn weide. Hij is iets minder sterk in de hoeven en hij is soms wat gevoeliger als ik over scherp grind stap bijvoorbeeld.
En sommige paarden kunnen het gewoon super af op "gewone" blote voeten, alleen heb ik gemerkt dat mijn paard veel scheurtjes krijgt dan, plattige hoeven en scheef gaat staan. Daarnaast rijd ik in de zomer ook soms wat langere afstandjes, en dan is het fijn om sterke, harde hoeven te hebben waar je niet op hoeft te letten of er niets inscheurt of afbreekt oid.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 16:42

oke ik geloof ook best wel dat het kan hoor mij paai je niet zo makkelijk met een ramp verhaal
fijn indd om het van de andere kant te horen maar wat doet jou smid natuurlijke/bekapster dan anders dan een normale smid dan?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:44

Het is zoals met alles.
Als iemand verstand van zaken heeft, kan het op een "natuurlijke" manier of op de "klassieke" manier.

Het belangrijkste is, dat er gekeken wordt naar het totale plaatje van het paard.
Zijn "natuurlijke" stand, beenstand, wijze van neerzetten en noem maar op.

Dan kan er weinig misgaan, als er met verstand van zaken bekapt wordt.

Als een gewone smid, een paard ook maar een halve mm scheef op de ijzers zet, heeft dat nog grotere gevolgen dan bij een natuurlijk bekapper.
In het gunstigste geval staat zo'n dier er toch minimaal 6 weken op.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:48

Ik heb best of both worlds. :D Ik doe de hoeven van mijn paard zelf vijlen, en ter controle van mijn werk komen zowel een klassiek geschoolde smid als een bekapper mijn werk controleren. Werkt als een trein, want wat de één niet ziet ziet de ander wel, ik krijg van beide steen goede tips en tricks en paard loopt als een kievit.

Kokervisie is never nooit goed is mijn ervaring, ik leer liever van mensen dan dat ik iets uitsluit.

Overigens verschelen de manieren van bekapper elkaar niet veel, zowel mijn bekapper als mijn smid corrigeren op dezelfde manier en bekappen op dezelfde manier.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:49

Ik heb een Natural Balance bekapster (http://www.hoofcomplete.com). Mijn paard doet het er echt super op. Toen ik haar pas had stond ze erg scheef op de benen, maar nu al bijna niet meer. Ze haalt iedere keer ook bijna niets van de voeten af, ze brokkelen niet en zijn keihard. Ik ben super tevreden :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:51

Ze heeft er nog maar 1 keer met een mesje aangezeten, en nog nooit met een tang ofzo. verder alleen met een vijl. Ze vijlt de hoef wat ronder, zorgt dat hij aan de onderkant recht is en heeft de 1e keer de dode stukjes van de straal er grof weggesneden zodat de straal ook ruw en bobbelig was voor meer grip. Ook heeft ze de eerst keren steeds een klein stukje van de hielen afgehaald, zodat hij langzaamaan kon wennen aan het "laag" staan en aan het gevoel van grond tegen zijn zool. Omdat hij eerder ook altijd al op natuurlijke hoeven heeft gestaan hoefde er gelukkig niet veel af. Voor haar had ik dus een gewone hoefsmid en die zei dat zn hoeven vreselijk waren en dat er gelijk ijzers onder moesten. We hadden al een afspraak staan, en op de ochtend van het beslaan hebben we het afgezegd omdat we natuurlijk bekappen hadden gevonden.
Hoefsmeden die ik verder aan het werk heb gezien halen er echt een hele rand af met zo'n tang. Daarnaast werkt ze vooral - en voor mij ontzettend belangrijk - met veel kalmte, geduld en rust. Ze kriebelt even lekker, zet de hoef weer neer als hij t even moeilijk vind, heeft alle tijd en pusht niet door. De hoefsmid die ze hier verder hebben op de stal waar hij staat is - naar mijn mening - erg ruw, schreeuwerig en heeft nogal losse handjes. Ook haalt hij er vééls te veel af voor hoefjes met ijzers, en de paarden zonder ijzers (nog niet ingereden paarden, de rest staat allemaal op ijzers zodat ze 2 keer in de week een halfuurtje in het bos kunnen rijden) hebben enorme platvoeten met diepe scheuren, en die zijn dan netjes bekapt door die smid. Daar heb ik dan mijn vraagtekens bij. Maarja, er zijn ook écht hele goede klassieke bekappers, maar ik vind deze die zij hebben niet zo.
Verder ben ik dus echt gewoon ontzettend tevreden met deze manier van bekappen en mijn bekapster, hij zit goed in zijn vel, heeft keiharde, gezonde en niet brokkelende of scheurende hoeven - waar ik eerst dus wel last van had - en stapt gewoon lekker gezond rond. En t is niet duur :) dat vind ik ook een enorme opluchting, want die 90 euro per anderhalve maand als ik veel rijd tel ik niet zo snel neer.

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:55

Ik heb 2 paarden, 1 staat rondom op ijzers en de ander niet.
Waarom ijzers??.... Hij schraapt heel veel met zijn voorhoeven en ze slijten dan verkeerd af, en wat betreft de achter hoeven die gaan slijten zonder ijzer. Vraag me niet hoe dat kan maar ik heb ze er een jaar afgehad denkend dit gaat wel over hij moet eraan wennen. Maar ze werden zo slecht dat het wel moest.
De ander is van zijn ijzers af, er wordt ook niet zoveel meer mee gedaan, en dat gaat goed.
Wel komt er een gediplomeerde hoefsmid voor beide paarden.
Ik ben van mening dat onze paarden hele andere behoeften hebben dan de mustangs in het wild( waar ze natuurlijk bekappen op hebben gebaseerd), dus ook andere hoefverzorging.
Maar dat is mijn mening, en ook wel ervaring