Onderzoek beste merkvoer voor pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 20:13

onderzoek_ schreef:
Vragen
1. Welk merkvoer krijgt jou paard of pony?
- Anders namelijk..... Marstall

2. Vind je dat er op een stal de keuze moet zijn tussen sportbrok en basisbrok?
- Ja

3. Vind je dat een stal naast brok ook iets extra's aan moet bieden zoals: (meerdere antwoorden mogelijk)
- Muesli
- Haver
- Wortels
- Appels

Waar gaat jou keuze naar uit?
- Stro

Verder zou ik het persoonlijk prettig vinden dat als je bijvoorbeeld geen brok gebruikt als klant zijnde, je de mogelijkheid hebt om dat te vervangen door Muesli.
Net als wanneer je geen stro gebruikt maar vlas, dat je toch een korting krijgt op het vlas gebruik omdat je geen stro verbruikt.
Mijn ervaring is dat er geen kosten afgaan als je geen stro gebruikt.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:22

- Pavo Enjoy Musli

- Ja. Maar ik vind dat Musli ook een standaard optie moet zijn. En geen extra optie.

3. Vind je dat een stal naast brok ook iets extra's aan moet bieden zoals:
- Wortels

- Stro

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:36

- Pavo

- Ja

3. Vind je dat een stal naast brok ook iets extra's aan moet bieden zoals: (meerdere antwoorden mogelijk)
- Wortels

- Vlas

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:53

Mijten (Quattro)

Neen, maar ik zou geen brok aanbieden. Ofwel een recreatie muesli, ofwel de klanten zelf hun krachtvoer laten kopen.

Kan men perfect zelf kopen, is dus niet nodig.

Op de eerste plaats stro, gevolgd door vlas, geen houtkrullen

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:57

- Pavo

- Ja

- Muesli

- Houtkrullen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 09:58

Ts, wat ik me nou afvraag is wat je aan deze antwoorden hebt... Je vraagt immers wat er gevoerd wordt, niet waar mensen hun voorkeur naar uit gaat en waarom...
Ik ben tevreden over de Hippostar die mijn paarden eten hoor, maar mijn eigen keuze zou het niet zijn...

onderzoek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 10:19

Sonja schreef:
Ts, wat ik me nou afvraag is wat je aan deze antwoorden hebt... Je vraagt immers wat er gevoerd wordt, niet waar mensen hun voorkeur naar uit gaat en waarom...
Ik ben tevreden over de Hippostar die mijn paarden eten hoor, maar mijn eigen keuze zou het niet zijn...

Ik ben benieuwd naar elke mening, dus uiteraard ook de voorkeur.
Dan ben ik erg benieuwd naar je eigen keuze en waarom?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:26

[***] schreef:
Net als wanneer je geen stro gebruikt maar vlas, dat je toch een korting krijgt op het vlas gebruik omdat je geen stro verbruikt.
Mijn ervaring is dat er geen kosten afgaan als je geen stro gebruikt.

Als je je mest op laat halen is het juist heel vervelend dat je een paar stallen met vlas hebt in plaats van alles stro. De kosten die je krijgt als je stro en vlas gemengd af laat voeren zijn vele malen hoger... Dus korting omdat je vlas gebruikt vind ik niet aan de orde.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:37

Citaat:
Vragen
- Pavo
- Havens
- Hippostar
- Cavalor
- Anders namelijk.....

- Ja
- Nee
- Geen mening

- Muesli
Haver
- Wortels
- Appels

Mijn paard krijgt bijna geen biks maar alleen een halve 3/4 haver. Dus een keuze tussen basisbrok en sportbrok vind ik daarbij ook een te kleine keuze, een grote keuze uit krachtvoer is dus fijner. :)

- Vlas
- Stro
- Houtkrullen

Anoniem

Re: Onderzoek beste merkvoer voor pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:47

Als ik zelf zou kunnen kiezen, dan zou ik absoluut voor Subli gaan. Ekobrok voor mijn paarden die brok eten en Subli zonder voor de ruin die niet tegen brok kan. Die eet hij nu ook maar wordt door ons zelf aangeschaft en is dus extra bovenop het stalgeld.
Ik heb de ekobrok eerder op een andere tal gebruikt en was er heel tevreden over. Geen hypergedrag, aanzienlijke vachtverbetering bij meerdere paarden en ze aten het graag.

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:06

- Pavo
- Havens
- Hippostar
- Cavalor
- Anders namelijk Culminar

- Ja
- Nee
- Geen mening

Nee, kan zelf aangekocht worden naar keuze van de klant.

4. Waar gaat jou keuze naar uit?
- Vlas
- Stro Mits het elke dag wordt bijgehouden.
- Houtkrullen

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:23

Vragen
- Anders namelijk Van Cooten

Ik denk dat de keuze van sportbrok of basisbrok af moet hangen van het segment dat je bedient. Kies je voor een pensionstal waarop veel sportpaarden zullen staan dan zal je sportbrok voeren. Kies je voor een pensionstal waar meer recreatiepaarden staan dan kies je voor een basisbrok. Allebei is in mijn ogen dus niet nodig. Al zou ik voor mijn paard dat in de sport loopt graag de keuze hebben voor een sportbrok.

- Muesli
- Granen (ik voer zelf zelfs het meest wakkere paard geen biks vanwege de vele suikers die erin zitten dus voor mij is granen in de voerkeuze heel belangrijk)

- Stro met een mogelijkheid tot een keuze voor houtkrullen bij koliekgevoelige paarden

Wat me opvalt dat je in je onderzoek geen keuze voor het ruwvoer opneemt, terwijl die keuze in mijn ogen net zo belangrijk is als krachtvoer. In mijn omgeving voeren zeer veel stallen een vorm van voordroogkuil terwijl mijn paarden alleen hooi verdragen dus mocht ik op een dergelijke stal geen hooi kunnen krijgen en zelf moeten gaan halen (terwijl de stalprijs gelijk blijft) is de kans aanmerkelijk kleiner dat ik daar zal gaan staan.

felicity

Re: Onderzoek beste merkvoer voor pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 19:50

Ik vind het prima dat een stalhouder zijn gekozen brok aan zijn paarden geeft. Maar als ik graag een andere brok wil voeren. Moet dit wel mogelijk zijn.
Ik vind het geen probleem om zelf mijn gekozen voer te halen en dit in porties klaar te zetten. Ik vind dat zelfs erg prettig.
Op de stal waar ik nu sta hebben we de keuze uit sportbrok (cavalor), meusli voor hete nerveuze paarden (cavalor), een simpele basis meusli en haver.
Mijn gezonde paarden wil ik gewoon op stro hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:24

onderzoek_ schreef:
Vragen
- Anders namelijk Mijten (muesli)

- Ja

- Muesli
- Haver

- Houtkrullen (met laagje stro erover en onbeperkt ruwvoer)

Extra: ik vind ook dat eigenaren zelf voer moeten kunnen aanschaffen met korting op het stalgeld. Pavo of Cavalor ed wil ik echt niet aan mijn paarden voeren :n

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:26

Op de stal waar mijn fjord staat, staat er voor iedere stal een bak waar je zelf je krachtvoer in kunt doen. Dit vindt ik ideaal. We betalen dus stalhuur zonder dat daarbij het krachtvoer in zit. We kopen allemaal zelf ons krachtvoer. Zo kan iedereen zelf kiezen wat zijn/haar paard krijgt. Ik vind dit ideaal.

Ik geef de voorkeur aan stro als bodembedekking van de stal. Ze knabbelen hier lekker aan tussen de voerbeurten.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:35

onderzoek_ schreef:
Inleiding
Vragen
- Anders namelijk.....
Subli, goede prijs/kwaliteitsverhouding. Mijn paard krijgt granenmix en muesli-zonder

Ja. Ik vind dat er rekening gehouden moet worden met bv rassen (koudbloed/warmbloed) en intensiviteit van training, dus de behoeftes van paarden.

- Muesli
- granenmix
Appels/wortels en ander lekkers, dat kunnen de eigenaren zelf aanschaffen.

- Stro
Ik vind vlas ook prima, mijn paard heeft 2 jr op vlas gestaan. Als de paarden weinig buitenkomen vind ik stro wel beter, dan hebben ze wat te knabbelen en het helpt tegen verveling.

Je zou ook nog kunnen overwegen om de mensen zelf het voer te laten kopen. Zoveel mensen zoveel wensen, en je zal zien dat je niemand helemaal tevreden krijgt. Ik ben er zelf ook precies op dat mijn paard te eten krijgt wat ik wil. Ik voer bv geen brok, en als ik alleen kan kiezen tussen twee soorten brok, dan zou ik een probleem hebben.
Bij ons moet je opschrijven wat je paard te eten krijgt, of het klaarzetten in bakjes, en dan worden ze door de staleigenaren gevoerd. Aan iedere stal hangt een klein schoolbordje, en daar kan je bijzonderheden opschrijven. Er zal dan wel ruimte bij de stallen gemaakt moeten worden dat mensen er een voerton oid neer kunnen zetten.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:39

- Pavo

- Ja

- Muesli

- Stro

Ik zou ook nadenken over het hooi, voordroog of gewoon.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:00

Misschien ben ik niet echt aardig geweest dan als pensionstal houdster, bij mij op stal zorgde ieder voor zn eigen hardvoer, dit omdat iedereen weer wat anders wilde voeren.
En wat betreft extra's aanbieden, ik had in de winter elke week 25 kilo wortelzakken, wie daar aan mee wilde betalen kon de wortels voeren aan zn paard, vind dat je als pensioneigenaar
meer dan genoeg verantwoordelijkheden hebt wat betreft naar paard en zn eigenaar.

Ik zorgde altijd dat er goed hooi aanwezig was en dat mocht gewoon gevoerd worden, onbeperkt dus.

1 tip, als je geen paal en perk stelt, heb je straks op je eigen erf problemen.

Ik was ook de enige die de paarden voerde, zeker als ze op stal stonden, dit omdat sommige paarden totaal door het lint gingen als ze niets kregen, en de buurman wel.

En wat betreft stal bedekking, jij bent degene die het moet laten afvoeren, de prijzen rijzen momenteel de pan uit, vraag aan verschillende afnemers wat de kosten hiervoor zijn en wat het goedkoopste is om af te laten voeren.
Dit wordt vaak niet doorberekend naar de pensionklant toe.

Wens je evengoed wel heel veel succes en plezier toe met je pensionstal

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:02

FjordFiesta schreef:
Op de stal waar mijn fjord staat, staat er voor iedere stal een bak waar je zelf je krachtvoer in kunt doen. Dit vindt ik ideaal. We betalen dus stalhuur zonder dat daarbij het krachtvoer in zit. We kopen allemaal zelf ons krachtvoer. Zo kan iedereen zelf kiezen wat zijn/haar paard krijgt. Ik vind dit ideaal.

Ik geef de voorkeur aan stro als bodembedekking van de stal. Ze knabbelen hier lekker aan tussen de voerbeurten.

Dit zou ook mijn voorkeur hebben. Op een pensionstal zal je altijd verschillende mensen en dus zeer verschillende paarden hebben. Een shet zal niet meer nodig hebben dan een handje mineralenbrok en hooi/voederstro, maar de buurman loopt misschien endurance klasse 3/4 en heeft voer met een hog vetgehalte nodig en de recreatiepony daarnaast doet het juist weer super op simpel hooi en totaal 1/4 basisbrok.
Met ruwvoer idem. Sommige (sobere) dieren krijgen eiwitbultjes, stalbenen en worden onhandelbaar van kuil/voordroog en moeten dus voor de gezondheid op hooi. Weer anderen worden daar mager van en hebben juist voordroog nodig om op gewicht te blijven.

Simpelste ben je als pensionhouder uit als je naast mooi droog voordroog hooi kunt aanbieden en de mensen zelf voor het krachtvoer laat zorgen en klaarzetten. Scheelt een hoop problemen en jij hebt meer tijd voor andere dingen.

In mijn ervaring valt of staat een goede pensionstal met:
goede rijbak (en dan vooral goed onderhouden, dus slepen, slepen en nog eens slepen) veilige en nette omheining van de weides/paddocks (met goed weidebeheer en schoonhouden),
zeker overdag paarden naar buiten, zomer en winter,
ruime, lichte boxen die bij vol pension ook altijd schoon zijn,
plek om je tuig en spullen veilig op te bergen (let hier op vocht ivm rotten en beschimmelen)
goede kwaliteit ruwvoer (geen/weinig stof en geen schimmel)
redelijke openingstijden
plekje waar mensen droog kunnen zitten
(toilet is erg fijn)
rest is luxe en snel bijzaak als de basis niet klopt en dus gaat irriteren.
Je kan beter een simpelere stal opzetten waar de basis gewoon klopt dan luxe waar dat niet zo is. Bedenk ook dat hoe meer luxe (en hoe hoger de prijs) hoe lastiger de klanten vaak worden.
Hou daarnaast je privewoning en de stalling gescheiden, anders staan de klanten voor elk wissewasje vrijwel dag en nacht naast je stoel.
packer schreef:
Ik was ook de enige die de paarden voerde, zeker als ze op stal stonden, dit omdat sommige paarden totaal door het lint gingen als ze niets kregen, en de buurman wel.

Ik heb dit nooit gemerkt, maar heb ook niet met mensen gestaan die andermans paarden ook voerden "omdat het anders zo zielig was". Geen paarden dus die bij iedereen die langs kwam met brokjes/lekkers de tent afbraken omdat het voor hun zou zijn. Als jij dat wel hebt vraag ik me af of er werkelijk niemand anders voert. Ik zelf zou dat trouwens niet accepteren, maar ik ga er ook van uit dat paarden snel genoeg leren van wie ze wel en niet eten krijgen. Op NVVR weekeindes en lustrum bv komt die suggestie ook wel eens bovendrijven, maar alle paarden daar weten precies van wie hun eten komt. Dus dat de buurman wat krijgt is niet interessant, want dat is hun mens niet.
Dat de paarden eten verwachten als de pensionhouder met de brokken langsloopt is logisch, want die geeft alle paarden wat.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:14

VSW-->VS

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:49

1. Mijten of Lannoo (muesli)
2. Ja en nee. Ik ben absoluut geen voorstander van brok, maar vind wel dat er keuze moet zijn tussen iets sterkere sportvoeding en een gewone voeding
3. In de winter lijkt extra wortels wel fijn omdat ze dan waarschijnlijk minder buiten gaan.
4. liefst stro, maar bij stofgevoelige paarden is vlas of houtkrul beter. Ik gebruik een mix van beide. Houtkrul wordt te snel nat en vlas is te glad en oogt zeer snel vies. Dus ik heb het beste van beide :D

Maar als ik eerlijk moet zijn, dan vind ik formules waarbij de eigenaar zelf z'n krachtvoer meebrengt en het al dan niet in emmertjes klaarzet beter. Het is de eigenaar/ruiter die weet of het paard meer of minder krachtvoer nodig heeft en/of een of ander supplement. Ikzelf heb nooit op volpension gestaan, steeds half pension (binnen en buiten laten, mesten, opstrooien, ruwvoer en het in de voerbak gooien van krachtvoer) of gewoon een stal huren en alles zelf doen. Dit laatste bevalt me nog het beste...
Laatst bijgewerkt door petitparis op 21-03-11 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:51

onderzoek_ schreef:
Inleiding
Vragen
- Anders namelijk Marstall!

- Nee

- Muesli

- Vlas

Verder zou ik onbeperkt hooi graag zien en weidegang (liefst zoveel mogelijk).

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 11:52

onderzoek_ schreef:
Inleiding
Ik ben bezig met het oprichten van een volpension stal.
Nu wil ik mezelf graag meer verdiepen in de wensen van pensionklanten.
Ik weet dat er topics zijn over welk merk voer iedereen gebruikt maar ik zoek naar meer informatie.

Om de antwoorden overzichtelijk te houden heb ik een korte vragenlijst gemaakt.
Ik zou graag jullie mening willen weten over het volgende:

Vragen
- Pavo
- Havens
- Hippostar
- Cavalor
- Anders namelijk.....Marstall Animo sport muslie
- Ja- Nee
- Geen mening

- Muesli- Haver
- Wortels
- Appels

- Vlas
- Stro- Houtkrullen

Jullie zouden mij er enorm mee helpen om je mening te geven op bovenstaande vragen.
Alle andere ideeën, opmerkingen en tips over pensionstallen zijn welkom!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 12:04

Ben ook voor zelf klaar laten zetten in bakjes. De eigenaren weten wat voor arbeid hun paard verricht en hoeveel ze willen voeren + merk. In de winter staan veel paarden onder een deken, dus voeren op het bekende "oog" wordt dan voor een pensionhoud(st)er al lastig. Er zijn teveel verschillen wat betreft paarden/ponies, merken en soorten voer en trainingsintensiteit om ze allemaal hetzelfde te geven.

Wat mij betreft zorgt de stalhouder voor een geschikte accomodatie en geschikt ruwvoer (líefst ook verschillende soorten; voordoogkuil, hooi en graszaadhooi) en laat de eigenaar kiezen welk ruwvoer, hoeveel en welke brok. Wie betaald, bepaalt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:33

Vragen
- - Anders namelijk.....Equiral

- Ja
-
- Muesli
- Haver
-
- Vlas
- Stro

wat ik belangrijk vind aan een volpensionstal is dat mensen gewoon kijken naar wat er aan paard rondloopt.
elk paard zijn eigen behoeftes en daar stem je je voeding op af. :j
heb je een stal vol sportpaarden dan haal je sportbrok,maar heb je een stal vol recreatie ruiters dan hebben die genoeg aan basisbrok.

wil iemand wat anders voeren dan haalt diegene het zelf en zorgt er voor dat het klaar staat.

wij hebben op stal een basisbrok die door de stalhouder gegeven word,(vraag me alleen niet wat voor merk,want ik heb geen flauw idee)
en wil je wat anders dan haal je dat zelf en zet dat in een grote bak neer en dan pakt mijn stalhoudster het zelf.

wat ruwvoer betreft heb je bij ons de keuze uit voordroogkuil of hooi

stalstrooiesel:
doe mij maar vlas,maar wel met een plakje stro er op ,mocht het paard zich dan toch vervelen dan kunnen ze daar van eten