Volgens mij krijgen ze het óf van een ander paard/pony óf de neten van het jaar ervoor hebben overleefd in de stal o.i.d. en dan krijgen ze ze het jaar erop weer. Het heeft zeker met weerstand te maken, een paard/pony die ze heeft kan er geen last van hebben, maar als ze bv. verhuizen en daar dus stress van hebben komen die dingen tot leven en dan besmetten ze de nieuwe stal. Als die niet volledig en goed ontsmet wordt, inclusief alles en iedereen dat contact heeft gehad met desbetreffend dier, heb je er dus daarna weer last van. Geen idee hoe lang neten kunnen overleven met of zonder paard, ik heb de indruk van erg lang... Van kippen heb ik ook wel gehoord, ook een optie dus...
janouk
Geplaatst: 05-03-11 07:55
Ik denk dat net als bij (schurft) mijten, veel paarden neten bij zich dragen en pas als alle omstandigheden ongunstig zijn, komen de neten tot ontwikkeling. Lang haar, broeierig weer, verminderde weerstand, etc.
Sientje
Geplaatst: 05-03-11 09:25
Wat 'n interessant topic, heb me dat namelijk ook eerder al eens afgevraagd en ben benieuwd of we het antwoord hier gaan lezen. Zelf denk ik idd dat ze het altijd van een ander paard moeten krijgen, en zolang er altijd een paar zijn die het bij zich dragen, kunnen die besmetten en zullen de luizen blijven bestaan. Vraag me af of die dingen ook buiten een paard overleven en hoe lang dan, immers hebben ze wel een gasheer nodig om in leven te blijven. Vraag me ook af of vogels, konijnen, herten etc. dezelfde luizen hebben, volgens mij is dat niet altijd zo. Toen onze bejaarde merrie een paar jaar terug luizen had, vroeg de DA gelijk of ze de kleinste van de groep was. Schijnt dat die eerder door luizen worden gepakt dan de grotere. Maar waarom dat dan weer is...?
nickyu
Geplaatst: 05-03-11 10:03
zover ik weet komen ze aanwaaien , dikke lekkere warme vachten en zeker bij mindere weerstand paarden hebben er eerder last van
net als luizen bij mennsen (zijn alleen vaak de schoonste die ze krijgen) komt het van de een naar de ander
weet niet of ze net als vlooien eitjes heel lang ergens kunnen overleven zonder uit te komen als neet zijnde
ene pony is er gevoeliger voor dan de ander onze pown helaas gevoelig zijn maatje gelukkig niet
dit jaar nog geen "last"van gehad , heb wel voor het eerts preventief gepoederd
vogels,vogels vliegen van wei naar paddock,pikken ergens een beestje op en verliezen ze .zo verspreiden ze de luis-aldus mijn dierenarts
LadyMadonna
Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-12 14:36
oud topic, maar vond het onzin om een nieuwe te maken. Zo links en rechts duiken de luizen topics weer op, maar nog steeds niet hét antwoord op de vraag: Hoe komen ze aan luizen? Waar komen luizen vandaan?
Cowgirl
Geplaatst: 19-01-12 16:26
Volgens mij waaien die beesten gewoon met de wind mee.
merrieveulen
Geplaatst: 19-01-12 18:41
luizen kunnen heel lang overleven zonder gastheer, en houden zich vaak op in kiertjes tussen planken, maar ook in de ribbeltjes van bijv. boomschors, mooi beschut en verstoken van nattigheid etc. als er dan een warm lichaam langskomt, bijvoorbeeld een paard, probeert de luis daarop te komen. een luis laat zich niet uit bomen vallen. het komt dus wel ook voor dat zulke luizen op mensen terecht komen. meestal hebben wij echter teveel kleren aan om aantrekkelijk te zijn, bovendien vinden ze ons eigenlijk helemaal niet zo lekker.
overigens zijn er twee basissoorten luizen, de huidschilferetende en de bloedzuigende. de bloedzuigende is eigenlijk het vervelendst, hij jeukt meer omdat ie ook bijt, maar als het er genoeg zijn kunnen ze bloedarmoede veroorzaken. dat ze alleen paarden pakken met weinig weerstand is een fabel. vaak zie je het wel bij paarden met weinig weerstand maar vaker dan men denkt is het dan andersom, en hebben de luizen de verlaagde weerstand juist veroorzaakt.
de luizensoort die het meest bij paarden voorkomt is de kippenluis. deze vind je op de meeste boerderijen wel, want praktisch overal worden of werden wel kippen en dergelijke gehouden. mijn eigen ponies hebben het ooit gehad uit een oud kippenhok, ze kregen toen een weitje met een oud kippenhok erin als stalletje. een paar maanden later krioelde het ervan, en in dat hok hadden al járen geen kippen meer gewoond. een paar jaar daarvoor heeft mijn ene pony het ook al gehad, ook uit een kippenhok maar dan een ander. kippenluizen doen het uiteraard ook goed op wilde vogels, zodat de verspreiding en instandhouding ervan wel verzekerd is.
als het kouder wordt krijgen de luizen het moeilijker, en zij zoeken dan een geschikt onderkomen. zoals ik al zei kan dat tussen kleine ruimtes zijn, maar het paard leent zich er ook uitstekend voor. de meeste paarden worden 'besmet' met luizen in het najaar, als het kouder wordt. de luizen worden pas opgemerkt als het paard echt jeuk krijgt oid, en vaak ben je dan wéken of zelfs maanden verder. tegen het voorjaar zijn de luizenpopulaties meestal wel dusdanig gegroeid dat je er niet meer omheen kan.
oh ja, een neet (luizenei) kan zich niet verpoppen zoals bepaalde insecten dat wel kunnen om te overwinteren. een neet komt na een week of twee uit. daarom is het bij behandeling van luis ook zaak om de behandeling te herhalen. wat wél vaak voorkomt is dat men bij de behandeling een luis mist, die dan in zijn eentje een nieuwe familie gaat maken. het paard heeft dan niet een paar maanden later 'weer luizen', maar heeft eigenlijk 'nog steeds' luizen. van een paar luizen heeft een paard alleen maar amper last, het wordt vervelend als het er een stuk meer worden.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 19-01-12 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik vraag me ook nog steeds af hoe mijn paard een jaar of 3 geleden luis heeft gekregen. Geen kippen thuis, altijd al dezelfde dieren samen gehad, nooit eerder problemen. De enige optie die ik mogelijk acht, is door overdracht van andere paarden op de manege waar we lessen, al leek dat me op zich ook wel raar, hij staat immers nooit in direct contact met die dieren daar.
misschien een keer een deken over de bakrand gehangen naast de deken van een ander paard, of langs een deurpost geschuurd bij het verlaten van de bak, dat soort dingen kunnen allemaal al genoeg zijn.
ellepel
Geplaatst: 19-01-12 20:18
luis komt toch meestal van een ander paard. en elk paard heeft er eigenlijk wel een paar,alleen een paar geven geen jeuk en geven geen klachten. soms komen luizen mee met vliegen en zo kan het dus zijn dat een paard dat alleen staat toch last van luizen krijgt. heel soms komt luis ook via stalstrooisel of voer,maar een luis kan zonder paard niet zo lang leven.
Dakotah
Geplaatst: 19-01-12 20:30
Wij hebben jaren geleden een shetlander gekocht, na een paar maanden bleek met luis. Volgens de dierenarts komt de luis vooral voor bij pony's die staan op een zeer beschutte en vochtige plek. Dat klopte wat deze pony betreft, die stond in een soort bosje, met in het midden een open plek waar de pony's liepen. Vooral pony's hebben er last van vanwege hun dikke vaak dichte vacht. Paarden hebben vaak een minder dikke wintervacht, dus vooral de "beertjes" hebben er last van.
Bassenqua
Geplaatst: 19-01-12 20:39
ikke20 schreef:
kippen
kippen hebben regelmatig luizen en die kunnen over op paarden. kippen lopen ook vaak rond bij paarden/ernaast.
Een veerluis kan niet overleven op haren en een haarluis kan niet overleven op veren.
BlueStar
Geplaatst: 19-01-12 20:46
Waar luizen van oorsprong vandaan komen zou ik echt niet weten, misschien kom ik er hier nog achter.
Vroeger heeft een jonge pony van mij luis gehad, waar vandaan was me ook een vraag. Onze jongste nu had ook luis. Misschien van de geboorte stal mee gekregen misschien ook niet.
Maar 1 van de 2 had luis, juist de 9 maanden oud veulen. De welsh, met dichte wintervacht had nergens last van. Dus denk ik dat het stukje weerstand er toch wel mee te maken moet hebben. Ze staan beide in de zelfde binnen en buiten ruimte en komen beide in contact met de zelfde spullen en mensen. Waarom krijgt de oudste het dan niet? Toch weer dat stukje weerstand?
Kippen en vogels zijn al genoemd als veroorzaker, maar vergeet de ratten en muizen niet.
Toch hebben wij toen alleen het dier behandeld en de borstels meer niet. Ik hoefde de potstal niet leeg te halen of te ontsmetten. Wij hebben het tot nu toe nog niet terug gehad, misschien binnenkort weer omdat de jongste gaat wisselen?
korrie22
Geplaatst: 19-01-12 21:34
krijgen paarden en pony's dan de zelfde luizen als mensen ?
nadita
Geplaatst: 20-01-12 10:43
Interessant topic. Ik lees even mee. Sommige verklaringen klinken aannemelijk, maar ik heb het idee dat het juiste antwoord er nog niet bij zit.
Van luizen afkomen is duidelijk, maar hoe komt een paard eraan....