Dringend advies ivm aanhoudende diarree gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Dringend advies ivm aanhoudende diarree gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 11:20

Ik zal dit navragen of dit getest kan worden voor de zekerheid. Welke wormen waren dit bij jouw merrie?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:21

Staat je pony ook wel eens in een zandpaddock?
Ik heb nl een pony gehad die nog geen ½ uur in een paddock kon staan
Dan kreeg ze meteen diaree door een (kleine) hoeveelheid zand in de darmen
Laatst bijgewerkt door unamie op 04-03-11 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:22

Solleke_Noah schreef:
Ik zal dit navragen of dit getest kan worden voor de zekerheid. Welke wormen waren dit bij jouw merrie?

lintwormen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 11:22

Ze staat momenteel zelfs non-stop op een zandpaddock in de hoop dat dit zou helpen, goede tip, bedankt!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:39

Solleke_Noah schreef:
Ze staat momenteel zelfs non-stop op een zandpaddock in de hoop dat dit zou helpen, goede tip, bedankt!

Dan is er een grote kans dat het daardoor komt
Uit de zandpaddock halen en een week lang gekookt lijnzaad of sandclear geven
Zodat het zand naar buiten komt

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 11:59

Zoveel tips.... zie je door de bomen het bos nu nog wel? ;)
Chronische darmontsteking... jeetje. Ernstig!

Ik zou idd als eerste wormen uitsluiten dmv bloedanalyse.
Ten tweede gewoon verschillende voerbeleids uitproberen en kijken waar het paardje het best en het meest blijvend op reageert. Uiteindelijk kom je er proefondervindelijk uit wat voor dit dier het meest optimaal is.

Te veel gras zou ik ook ultiem voorzichtig mee zijn. Gras kan per dag verschillen qua samenstelling van de nutrients. Vries in de nacht + zonnetje overdag = veel suikers in het gras.
En voorjaarsgras (eiwitten) lijkt me ook geen weldaad voor de darmen.

Te veel suikers en te veel eiwitten zou ik voorkomen bij zo'n dier. 10-12% van het totale dagelijks seizoen mag uit eiwitten bestaan. Daarboven = slecht voor de dikke darmbacterien. Bij zo'n dier zou ik het eiwit-percentage overigens nog lager maken dan die 10%.

Graszaadhooi, hooi 2de snee. Eventueel voordroog met een droge stofgehalte van 80%... ook het liefst 2de snee. Lucerne = vrij eiwitrijk.... zou ik niet 1-2-3 voor kiezen. Bietenpulp, grasbrokken (Wiessencobs). Mineraalbrokje Pavo Vital of Marstall force.

Kortom, zo schraal zo schraal als mogelijk. Veel vezels, veel structuur.... zo min mogelijk andere nutrients. En voor de mineralen en vitaminen een mineraalbrokje (50 gram per dag).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 12:31

Het zijn inderdaad heel verschillende tips maar we willen ook zo breed mogelijk kijken :) Zowiezo bloeduitslag afwachten (maandag) en dan kijken welke tips toepasbaar zijn op wat eruitkomt.

Voor die vitamine/mineralen zal ik eens kijken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:04

Hey Sol! :)
Onze shet heeft ook heel lang(lees paar jaar)bijna constant diarree gehad.
Wij hebben ook van alles geprobeerd maar niets werkte.
Biks had iig een slechte invloed, daar kon hij helemaal niet tegen.
Hij had geen wormen en geen zandkoliek oid. het leek chronisch...maar hij is er nu wel van af!
Soms met verandering van voer heeft hij een paar dagen wat slingerschijt maar verder nooit meer.
Het was wel de eerste jaren van z'n leven, het kan iets zijn waar ze overheen groeien.

Het rare van jou paardje is, dat het heel tegenstrijdig is, diarree en overgewicht.
Onze pon was iig broodmager omdat door de diarree niet genoeg voeding opgenomen kan worden.
Je moet eigenlijk gewoon van alles proberen, om te kijken of er iets helpt, het nadeel is dat ze bij elk nieuw ding weer van slag zijn dus gaat er veel tijd overheen.
Ik zou in eerste instantie aan de lucerne gaan, verder geen hooi of iets anders, heel streng dieet.
Maar weet je zeker dat ze insuline resistent is?

Owh, nog even over de vitamines/mineralen, die werken zo niet, alles wordt gelijk weer uitgescheten, je kan beter de dokter een vitamine injectie laten geven.

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:21

Hallo, bij ons werkte de EquiDigest. Het brengt de darmflora (ook de maag) weer in balans. Een darmontsteking of andere zaken kunnen de diarree veroorzaken evenals voeding. Dit kan helpen, maar als het niet helpt zal je toch door een da naar je paardje moeten laten kijken en een wat diepgaander onderzoek uitvoeren.
Diarree kan ook een gevolg zijn van een chronische darmontsteking en dan zou je zeker effect moeten krijgen. Ergens gaat er met de vertering door wat voor oorzaak iets mis.

Bij ons hielp het voor diarree na verandering van voer en ook ondersteuning bij herstel na een koliek operatie. Dit middel valt onder de categorie baat het niet schaadt het niet. Ik heb dit middel de eerste maal gekregen in de paardenkliniek Kerken (gemeente Wachtendonk over de grens bij Venlo). Zij schrijven dit vaak voor bij darmproblemen en herstel hiervan.

Ik gebruik het nu ter voorkoming van en heb goede resultaten. Ik gebruik het voor 1 a 2 weken op het moment dat ik de eerste symtomen zie en direct daarna (meestal na 1 tot 2 dagen) zie ik verbetering. Daarna voer ik het altijd nog een aantal dagen totdat ik zeker ben dat alles weer in orde is.

Zoals diverse bokkers aangeven is de voer kombinatie ook belangrijk zeker bij insuline problemen en dus zeker geen dingen als wortelen voeren en ook geen kuil, maar gewoon goede kwaliteit droog hooi. Verder zou ik ook erg opletten op het fructaan gehalte in het gras.

Ik hoop dat het opgelost wordt, vind het erg naar voor jou en je paardje.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:33

Solleke_Noah schreef:

Zijn de werkelijke gegevens van de IR al bekend? Ondanks dat ze qua gewicht nog meevalt (in vergelijking met mijn IR paard) zijn de kenmerken enorm..
Bij mijn paard hadden dierenartsen het opgegeven.. Ik had alles geprobeerd..
Op zandpaddock, arm hooi, geen krachtvoer, rustig veel bewegen etc maar alles werd alleen maar erger..
Uiteindelijk een half jaar bezig geweest om vitamines in de juiste verhouding erin te krijgen want alles wordt scheef getrokken met IR. Een goede homeopaat in de arm genomen en nu, ruim een jaar later weegt hij 150 kilo minder en is hij stabiel..

Alles wat genoemd wordt hier heb ik geprobeerd en is ook zeker voor dit paardje het proberen waard maar denk erom dat tekorten er snel inhakken en dat die juist ook diarree kunnen veroorzaken. Magnesium is prima, maar geef het niet te lang, de belasting op de nieren wanneer het probleem hem niet hierin zit is hem zeker niet waard.. Moeilijk moeilijk.. :(:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 21:15

IR is niet expliciet getest, daar is vanuit gegaan op basis van de symptomen (harde nek, bobbels vet overal etc). Ik denk, weliswaar even het bloedonderzoek afwachten, dat we eerder de holistische kant moeten uitgaan...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:28

MirandaFuego schreef:
Owh, nog even over de vitamines/mineralen, die werken zo niet, alles wordt gelijk weer uitgescheten, je kan beter de dokter een vitamine injectie laten geven.

Nee... dat klopt niet helemaal: vit. & mineralen worden opgenomen via de dunne darmen. Een probleem vaak aan einde van de dikke darmen zijn de oorzaak van diarree. Vit & mineralen-brokjes worden niet opgenomen via de dikke darmen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:34

Solleke_Noah schreef:
IR is niet expliciet getest, daar is vanuit gegaan op basis van de symptomen (harde nek, bobbels vet overal etc). Ik denk, weliswaar even het bloedonderzoek afwachten, dat we eerder de holistische kant moeten uitgaan...

daar is helemaal niet op getest?
laat in het bloedonderzoek kijken naar selenium/vitamine E tekorten.
die geven namelijk ook dikke nek,vetbobbels etc..

ergens doet het me ook denken aan steatitis!
info staat hier wel
http://www.dierenhospitaal-visdonk.nl/P ... veulen.htm

laat ze daar ook naar kijken

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 09:49

Hallo,

nog bedankt voor de laatste tips, die worden zeker meegenomen, geef zeker door dat het aan selenium/vit/E tekort kan liggen, ga eens navragen of deze vitaminen expliciet getest zijn in de bloedtest, want daar is sinds maandag de uitslag van binnen:

Vreemd genoeg zijn al haar bloedwaarden prima, ze heeft geen tekorten of ontstekingen. Kortom, een gezonde pony qua bloedwaarden etc volgens de dierenarts :? Wel is gebleken dat ze een bloedworminfectie heeft, ondanks herhaaldelijk ontwormen. Als dit al wat langer speelt kan dit wel haar diarree beïnvloeden en erger maken denk ik. Ze wordt hier nu tegen behandeld en ze krijgt het supplement Norrit bij, wat enigzins helpt om de diarree in te tomen. Als de worminfectie weg is en de diarree is nog steeds niet gestopt, gaan we aan de slag met alle andere tips die gegeven zijn. Voor de pony lijkt me het wel het beste als we ze één voor één proberen en niet alles door elkaar gaan gebruiken, dan gaan haar darmen nog meer van slag geraken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:58

Bloedwormen kunnen vervelende darminfecties veroorzaken en dat jaren lang.....
Citaat:
Larven kunnen ook enkele maanden rondkruipen in de darmwand. Omdat ze zich steeds verplaatsen, weet het afweersysteem van het paard zich veelal geen raad met deze indringers, met als resultaat een ontstoken darmwand.

Als je dan sterk gaat ontwormen gebeurt het volgende:
Citaat:
Soms is de migratie vanuit de darmwand zo massaal, bijvoorbeeld na een ontworming, dat grote gedeeltes van het dikke darm slijmvlies geheel kapot gaan door de larven die zich een weg banen vanuit de darmwand naar het darmlumen. Zulke paarden zijn ziek, krijgen heftige diarree, met vaak een fatale afloop. Bij deze paarden zullen er geen eitjes in de mest te vinden zijn, omdat de volwassen wormen door de voorafgaande behandeling zijn afgedood terwijl de jonge larven nog niet in staat zijn om eitjes te produceren. Het spreekt voor zich dat een dergelijke situatie voorkomen moet worden. Bij optreden van acute diarree door wormen adviseren wij met klem om u eigen dierenarts te contacteren.

http://www.wormbestrijding.nl/paard_worm01.html

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 10:02

Bedankt voor de info, bloedwormen zijn inderdaad wel de meest lastige, omdat flink ontwormen zijn risico's heeft. Dit is natuurlijk wel in overleg met de dierenarts dus ze zal de juiste middelen wel hebben. Het verklaart natuurlijk wel de steeds terugkomende diarree, aangezien ze tussendoor steeds ontwormd is... Vind het gewoon raar dat je qua gewicht of conditie (vacht etc) aan de pony echt niets merkte (zie foto's pagina 1, zo ziet ze er gewoon altijd uit)

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:44

dus toch wormen :) Veel succes met de behandeling en hopelijk is uw paard vlug erdoor!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:35

en dat zagen ze natuurlijk weer doordat de pony een verhoogde waarde had van de beta globulines.

solleke,die waarde kan ook hoog blijven lang nadat de bloedwormen verdwenen zijn.
dat geeft dus geen garantie dat er bloedworm zit als de waarde hoog is.
lees ook dit:
http://www.wormbestrijding.nl/nieuws.html
stukje naar beneden scrollen..

er kan een andere parasiet zijn die problemen geeft, mocht nou na goed ontwormen de problemen blijven dan is het een idee om verder te gaan kijken

was er gekeken naar de seleniumwaarde van de pony?
ik vind toich erg sterk haar symptomen op tekort daarvan lijken,inclusief de dikke nek

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:55

Ik hoop dat na behandeling het beter gaat.

Ik heb inmiddels 7 jaar ervaring met chronische diaree, nu eindelijk ging het goed en had ze mooiere mest (pony is 35 inmiddels) maar nu kreeg ze koliek.
Betere mest kan 2 dingen betekenen. Of ze is gezonder geworden (darmslijmvlies heeft ong 7 jaar nodig om zich volledig te kunnen herstelen als dit mogelijk is, heb ik me laten vertellen) of haar darmen zijn minder gaan werken, en voedsel zit dus langer in de darmen waardoor er minder vocht in blijft zitten.
Tijdens de koliek had ze (bijna)geen darmgeluiden, maar dat is gelukkig weer op gang gekomen. Echter heeft ze voor haar doen nog steeds harde mest...
Ik heb haar de laatste tijd gegeven:
belladonna homeopatische potentie
sillicea homeopatische potentie
zwavel (ong 3 weken 4 keer per week)
veendrenkstof
bokashi
en dan gewoon haar eten (zupa van equifyt met senior priores en omega 3 6 9 van subli).

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:55

scoxxx schreef:
MirandaFuego schreef:

Nee... dat klopt niet helemaal: vit. & mineralen worden opgenomen via de dunne darmen. Een probleem vaak aan einde van de dikke darmen zijn de oorzaak van diarree. Vit & mineralen-brokjes worden niet opgenomen via de dikke darmen!

Owh, oké, alleen bij onze pony was het toch wel een duidelijk verschil, ik gaf ook extra vit. bij, hij was ook veel te dun, maar ik merkte totaal geen effect.
Het verharen ging bijv. ook heel slecht.
Toen had ik de da gevraagt een spuit erin te jassen, zag snel effect, kwam veel beter door zijn vacht en knapte op.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 12:19

Nogmaals een update:

Selenium- en vit E-waarden zijn ok, schildklier werkt normaal. Insulinewaarden waren verhoogd (wat te verwachten was natuurlijk)

Player blijkt ook een zware infectie te hebben , ze zitten in hetzelfde schuitje dus. Player was perfect gezond voor onze eerste verhuis, waarschijnlijk hebben ze op het vorig adres (waar we maar een maand zijn gebleven) deze infectie opgelopen. Ofwel sluimert het al langer bij Carmen en is het nu geëxplodeerd, ik weet het niet. In ieder geval, ze worden verzorgd, nu maar hopen dat alles goed komt en Carmen van haar diarree afkomt.

Player is dus het paard dat bij de pony (Carmen) staat. Ik heb net bericht gehad van de adoptant dat Carmen op eieren loopt, het lijkt beginnende hoefbevangenheid? Dit klopt dan natuurlijk wel weer met het idee dat ze insulineresistent zou kunnen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:36

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-11 12:39

Bedankt, zal het topic eens doornemen!