West-Nijl virus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:49

huricane schreef:
Weet iemand eigenlijk wat het ong. kost, of heb ik er over heen gelezen.
Ik zag wel staan tussen de 40 en 50 euro maar is dat per enting? Ze hebben er de eerste keer immers 2 nodig vertelde mijn dierenarts. Is het dan 2x 50 euro of alles 50 euro.
Ik laat die van mij toch wel enten, maar er staan een paar mensen bij mij op stal die dat bedrag misschien weer te veel vinden. Maandag ochtend komt de dierenarst bij mij enten.

De prijs verschilt per DA dus voor de precieze prijs zul je bij je DA moeten zijn. De enting was bij mij 48 euro nog wat (excl. voorrijden maar dit werd gratis gedaan omdat er 16 pony's in een keer geënt werden). Dit is per enting. Het eerste jaar betaalde ik dus 2 x 48 euro nog wat. Vanaf toen nog maar 1 x per jaar 48 euro nog wat.

Charaz

Re: West-Nijl virus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 21:53

2 paarden van mij zijn vorig jaar al geent, de rest volgt wss ook wel.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:23

Ik ga die van mij ook laten enten.
Zijn er nog bijwerkingen aan deze enting?

evaclaeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:08

In onze opleiding diergeneeskunde wordt inderdaad ook gezegd dat het ooit komt. (Het zit nu in Amerika en zuid-europa)
Je kan dus altijd vaccineren als je dat wilt, maar je zou moeten vaccineren als je met je paard ooit naar het buitenland trekt, want dan gaat het risico erg naar omhoog!
Ik vaccineer mijn paard nog niet, maar iedereen moet het een beetje afwegen voor zichzelf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:18

Ik ben vorig jaar begonnen met het enten van mijn paarden, mede om de reden dat het in de planning staat/stond om met de paarden vrijwel het hele land door te reizen en dus makkelijker in aanraking kunnen komen met het virus als het eenmaal dichter bij komt.

Mijn paarden hebben geen reactie gehad op de enting. Dit jaar is de enting ook weer herhaald trouwens.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:35

heeft het zin , om je paarden te laten enten terwijl het grootste deel van de paarden op stal niet geënt worden voor het virus ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:51

Ja dat heeft zin, zie posts in het begin! ;)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:54

skippy1 schreef:
Ja dat heeft zin, zie posts in het begin! ;)

:o sorry had ik over heen gelezen.
zal beter opletten volgende keer :P

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:28

Als ik het goed begrijp kan het WNV alleen worden overgebracht op paarden via een muggenbeet? Dus als ik als enige op stal mn paard ent en de rest niet dan is mijn paard evengoed beschermt ??

* Edit: Ik lees dus ook met mn neus... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 00:02

Yep! Zo is t! Het maakt niet uit voor de bescherming van jou paard of anderen op stal wel of niet inenten. ;)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:01

maar hoe zit het met ruimen bij een uitbraak dan ? alleen de paarden die geënt zijn of gaan dan ook de enkele geënte paarden mee , op een stal ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:06

Ik denk niet dat het zover komt. Volgens mij is in dit topic ook al eerder geschreven dat paarden het 'eindstation' zijn voor het virus. Eventuele besmette paarden zullen geen andere dieren of mensen besmetten volgens mij. Kan me dan niet voorstellen dat ze paarden gaan ruimen, de paarden zijn geen gevaar voor de volksgezondheid? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:12

Inderdaad, ruimen is bij WNV niet aan de orde. Paarden zijn dead end host, net als mensen. Ze kunnen elkaar niet besmetten.

igranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:14

ik heb mijn paard vorig jaar in laten toen moest het inderdaad twee keer en dit jaar heb ik het gewoon weer gedaan
ik ga het risico niet lopen.
vorig jaar was het ook al in spanje gesignaleerd. en dat is al best dichtbij!!
ik ga morgen naar een speciale gezondheidszorg avond voor paarden op de universiteits kliniek te utrecht,
als er nieuwe dingen bekent zijn zal ik het morgen even melden.
dat is altijd fijn om te weten lijkt mij.

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:44

Ik dacht dat mensen dit virus niet kunnen krijgen? Maar als ik de reacties hier lees dus blijkbaar wel?! Hoe zit het dan met vaccinaties voor mensen? Ik heb daar namelijk nog niks over gehoord?

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:49

Ja,mensen kunnen het dus wel krijgen.
Hoe het met vaccinaties zit weet ik eigenlijk ook niet.

Paard moet je het eerste jaar dus 2x enten.
Is dat met een interval van 4-6 weken,net als de gewone basis enting?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:52

Voor mensen is het minder gevaarlijk dan voor paarden, de verschijnselen zijn minder heftig (griepje) In de USA zijn ook veel mensen die het gehad hebben. Het is niet voor niets dat bloeddonoren die in de USA zijn geweest, in de 3 weken na terugkomst geen bloed mogen geven ( incubatietijd van het virus).

Ja, de 1e inenting moet binnen 6 weken gevolgd worden door een 2e, daarna is jaarlijks inenten voldoende.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:25

en werkt zo'n enting dan ook echt 12 maanden??
Of is het net als met de gewone enting dat na 9 maanden de bescherming minder wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:27

Als de fabrikant zegt dat jaarlijks voldoende is, ga ik er vanuit dat dat 12 maanden is.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:20

Ik ga mijn paard er ook laten inenten, het is nu al in Duitsland toch?

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 01:09

Is er ooit een besmetting in NL geweest? Hier in USA enten ze alleen per staat waar er een geval bekend is. Het is een beetje een hype aan het worden net zoals de mexicaanse griep. Daar komt bij het HOEFT niet dodelijk te zijn. Ja het is ernstig maar er is overlevingskans. Hier in KY is al 3 jaar geen besmetting meer geweest dus wordt er bij ons niet geent. Er wordt al zoveel in de paarden gespoten. En hier ook een kostenplaatje met 14 paarden. We enten wel tegen Rabies bijv.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 01:16

Nou dat is toevallig, ik ben juist vanavond naar een lezing over het West Nijl virus geweest (door faculteit Utrecht). Ik heb net een verslagje gemaakt voor 'mijn' HK topic, dat zet ik hier ook wel even neer. Het is een verslagje zoals ik het begrepen en onthouden heb, ik heb geen medische achtergrond. Er kunnen dus fouten in zitten, don't shoot me! :D

-----------------

Het virus wordt gedragen door vogels en muggen, muggen zijn degene die het verspreiden onder oa mensen en paarden. Mensen en paarden zijn eindgastheer, dat wil zeggen dat zij het virus niet verder verspreiden. Het is dus door paarden en mensen NIET besmettelijk.

In een gebied waar West Nijl voorkomt zie je eerst vogelsterfte, daarna besmette paarden en dan besmette mensen. Zowel mens als paard kan overlijden door de ziekte. Voor paarden is er een goed werkende entstof, voor mensen niet.

De incubatie tijd is normaal 2 tot 6 dagen met variabelen naar 3 tot 15 dagen.

10% van de besmette paarden vertoond de klinische vorm
30% van de besmette paarden wordt veel zieker en sterft
De rest wordt besmet maar is na een week weer ok (deze aantekening snap ik zelf niet helemaal?)

90% van de herstelde paarden herstellen volledig in een periode van 1 tot 6 maanden, 10% houdt restverschijnselen.

Symptomen zijn milde koorts, sloom, verminderde eetlust etc. Heftiger wordt het als er neurologische symptomen zijn. Deze lijken sterk op de symptomen die bij Rhino horen, oa ataxie. Ze verschillen echter wel, oa trillingen in het aangezicht en geen eetlust meer. Er is geen behandeling mogelijk, wel symptoom bestrijding.

Er is geen aangifte plicht, echter het is wel sterk aan te raden het te melden. Ook een dood paard voorzien van informatie waaraan het dier gestorven is. Paard brengt niet over, echter bij sectie kun je wel besmet raken als je bv met grote hoeveelheden bloed in aanraking komt. Voor mensen is er geen vaccin, daarom is melden belangrijk. Voor dieren is er een vaccin ontwikkeld in de States. Daar heerst sinds ongv 10 jaar dit virus. Het ontwikkelen van een vaccin voor dieren is (in een noodsituatie) in de States aan veel minder regels gebonden. Je hoeft dan alleen te bewijzen dat het geen kwaad kan, je hoeft niet te bewijzen dat het helpt. Daardoor is het binnen no time op de markt gebracht. Vaccins voor mensen moeten aan veel meer eisen voldoen, daarom zijn ze er nog niet.

Er zijn 4 soorten muggen in NL die het virus overbrengen. Het enige wat je als mens kunt doen om je te beschermen is je beschermen tegen muggen. In de States gaan ze daar heel ver in . Elke staat heeft zijn eigen anti muggen plan, 'Fight the bite'. Ze gaan zelfs zover dat er auto's rondrijden die gif rondsproeien...

Afbeelding

Het vaccin voor paarden werkt altijd. Soms (en dat is normaal) is er een doorbraak, het paard wordt dan wel ziek maar niet zo ziek dat het een dodelijke afloop heeft.

En dan de vraag, moet ik enten? Het antwoord daarop is niet wetenschappelijk onderbouwt, daarom is het advies voor nu; ent de paarden die internationaal reizen en alle paarden die een meer dan gemiddelde waarde hebben, dan wel emotioneel, dan wel financieel. Je moet het dus zelf weten. Voor de record, Rhody was geent.

Je geeft eenmalig een basis enting, tussen de eerste en tweede enting zit 21 dagen. Daarna jaarlijks herhalen, dat is voldoende om het geheugen van de memory cells weer te activeren. Het advies (ook niet wetenschappelijk onderbouwt) is om niet tegelijk met de tetanus/influenza te enten. Anti stoffen worden beter aangemaakt als je ze apart geeft. Plaats van enting zetten is niet van invloed op werking entstof of voor evt reactie op enting (dus bil, kruis, boeg of hals).

Volgens de faculteit is het een hele dure enting, 150 euro. Ik kan me dat niet voorstellen dat ik zoveel geld zou uitgeven aan een enting zonder me dat te herinneren, in mijn beleving issie 'maar' 50 euro. Er schijnt enorm verschil in prijzen te zijn.

Zo! :D

edit: Het virus is in Marokko, Spanje, Griekenland en Italie gesignaleerd. Vrij dicht bij dus al.

De rode stippen laten zien waar het virus op eindgastheren gesignaleerd is. Als ik het goed heb is dit een recent plaatje.

Afbeelding

Edit 2: En nog een filmpje waar je met name de trillingen in het aangezicht kunt zien.
http://www.youtube.com/watch?v=BJtVP5Bd ... re=related

Ik hoop dat ik alles goed begrepen en onthouden heb. Waar ik advies schrijf kun je mss beter 'de mening van de gastspreker' lezen. :)

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:47

Wow Ir111 bedankt voor deze uitgebreide en duidelijke omschrijving!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:59

Als dat plaatje klopt.. dan zijn er ook al een paar gevallen gesignaleerd in Frankrijk :oo

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 14:26

Duidelijk verslag Ir111 :)
Op de Lingehoeve is ook een info avond hierover geweest waar 2 stalgenoten van mij naar toe zijn gegaan.
Met ongeveer dezelfde info. Alleen een nieuwer plaatje met stippen. Er zijn ook al gevallen in Duitsland.