Haflingers en de Summerfit koek van Pavo....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:46

mamendt schreef:
Hmmmm mischien kan ik dat dan beter proberen...ben een beetje huiverig voor de vele suikers van de Pavo Summerfit....moeilijk hoor...

Sommige paarden hebben geen last van de suikers, anderen weer wel. Is kwestie van proberen.
Mijn haflinger vond ze ook niet lekker. Veel te droog, zelfs als ik appel of peen bijvoerde.
De brokjes gaan er zo in :D

P_liefhebber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:47

Mijn haf krijgt in de winter een halve schep Cool Mix van Havens erbij en hij doet het er super op.
Rijk aan vitamines, mineralen en vezels, speciaal voor sobere rassen, laag eiwitgehalte.
En hij vindt het nog lekker ook. :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 19:51

wij geven koeken van hyppostar,zeer tevreden.
ook heb je nog koeken van marstall.
over pavo koeken heb ik minder goede dingen gehoord daarom kozen wij voor hypo star
wij geven de koeken enkel in de winter bij het onbeperkt hooi en dan niet eens iedere dag,wel hebben ze zout en mineralen blokken terbeschikking.succes

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:14

justdiesel schreef:
Mijn haflinger krijgt ook die koeken, ze doet het er heel goed op!
Heb ook het idee dat ze sinds ze die koek krijgt mooier in haar vacht zit en zelfs rustiger is.

Dat idee heb ik dus ook, oke.. Het rustiger zijn geldt niet voor al mijn haffies, maar ik ben heel blij dat ik overgestapt ben..
Ze zijn er ook door afgevallen, een halve koek met een volle hand daily plus past (uiteraard in combi met goed hooi) namelijk ook in een goed paardendieet.. :)

mamendt

Re: Haflingers en de Summerfit koek van Pavo....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 20:52

Lekker is dit...de een zegt dit de andere dat......zie door de bomen het bos niet meer..hihi..
Zal er nog een nachtje over slapen...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 20:53

Dat komt omdat elk paard anders is en elk paard dus anders op bepaalde voeding reageert.. Om uit te zoeken wat voor jou paard het beste is, is het een kwestie van gewoon proberen.. :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:06

Wat Sita zegt :j
Ik heb ook van alles geprobeerd. Probleem met die van mij dat hij ook nog eens allergie voor voedermijten heeft en dus geen voer uit een ton of grote zak mag hebben wat al even open staat.
Die vitaminebrokjes waren een aanvulling op hooi. En hier in de buurt kun je kleine zakken muesli en brok kopen (2/3 kilo bijvoorbeeld). Vandaar dat ik het nu zo doe.
Het duurt even voor je een match hebt, maar het is het zeker waard om te proberen :j

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:36

Oke...maar het belangrijkste is voor mij ook dat ze vooral niet heter wordt....want dan lig ik er meer naast dan dat ik erop zit..hihi..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:38

Dan zou ik voor het supplement gaan. Dat is veel minder suiker en daar reageren toch veel paarden fris op :j
Niet allemaal, maar misschien moet je dan het risico niet nemen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:51

Ik denk nu ook meer richting supplement...vooral omdat ze erg gevoelig is voor suikers...
Ik had ook geen idee dat in die koeken zoveel suikers zaten....tjaa daar is bokt nu goed voor..haha

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 21:52

Zeker :j
Waar woon je ergens? Dat supplement is namelijk alleen per 10 kilo te verkrijgen (en dat is veel!).
Anders kun je van mij wel voor een week krijgen om te proberen of ze er heet van wordt.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 21:57

Ikke woon in limburg.....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:06

Dat is een beetje uit de richting :+

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 22:08

ja...haha..echt wel..maar bedankt voor het aanbod.
Gelukkig hebben we wel meerdere paarden dus zo'n suplement komt altijd wel van pas..
Ik moet er nog even over denken welke ik kies...

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:15

We zijn ook summersfit koeken van pavo beginnen geven aan onze pony maar omdat hij te dik was... Ik heb eerst die voedingsdeskundigen van PAVO gemaild, dat kan je via hun website om te vragen wat het beste was voor onze pony. Hij zei me dat als je minder dan de voorgeschreven aantal kg krachtvoer geeft aan je paard (moet je eens zien via die grafieken, hangt af van zijn grootte en ideaal gewicht) dan kan je best summersfit koeken bijgeven omdat hij anders tekorten gaat krijgen
we zijn hem dit gaan geven (naast hooi en een kwartje nature's best per dag) en het is echt super: hij voelt zich opperbest en is enorm vermagert!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:16

Bij mij staat hij op vippagraan met als aanvullig multi vit van phytronics en daar doet hij het geweldig op.
Hij krijgt maar een kwart schep granen en kan daar niet alles uithalen wat hij nodig heeft daarom de aanvullig.
Verder krijgt hij per dag een schep muesli van Treurniet Mengvoeders uit Berkel en Rodenrijs.. de Racing Horse feed muesli zonder suikers en granen en daar doet hij het super op.

Bij die summersfit koeken heb ik geen goed gevoel. Hij staat hier nu al 3 jaar op en tot volle tevredenheid

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:19

Die koeken heb ik ook een tijdje bijgegeven, maar in vergelijking tot de muesli die ik nu geef zat daar extreem veel suiker etc in.
Dat doe ik liever niet meer, je weet maar nooit :)

Als ik bang ben dat ze niet goed in haar vel zit geef ik haar een vitaminespuit.
Ook in deze maanden doe ik wat zonnebloemolie door de muesli heen dat helpt erg goed voor haar vacht :)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:21

De mijne heeft ook een tijdje op summerfit koeken gestaan. Nou dat was dus geen succes. Mijn paardje was heel druk. :=

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-11 22:29

Ja...ik geef ook lijnzaadolie..vooral omdat ze soms moeilijk uit haar wintervachtje komt...
Maar hoezo mando?? geen goed gevoel bij die koeken?

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:45

ik geef mijn haflinger pavo liga en hippostar kuidenmuesli zonder haver. Nady kan niets hebben. Zij klapt helemaal uit elkaar als ze basisbrok krijgt. Dan valt er niet op haar te rijden. De combi van deze voldoet voor haar!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 20:12

HA --> VS

Assiepassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:21

xxelviraxx schreef:
Mijn haflinger deed het er niet goed op. Hij ging er heel erg van schuren.

Niet gek: bevat nogal wat suikers, melasse.
Ik raad het je echt af dit te geven.

Kun je beter eens een compleet bloedbeeld laten maken, van mineralen, vit e, spierstofwisseling etc.
Laat je niet gek maken door al die produkten die gouden bergen beloven! De basis van alles is goed ruwvoer, bezuinig daar maar niet op. Je paard is vrolijk, energie, komt goed door het haar? Haar spieren zijn soepel, haar bespiering is goed? Ze komt goed door de rui heen?
Hoe zijn haar voeten? Maakt ze goed hoefhoorn aan? Geen ringen en/of brokkelhoeven?
Dan gaat het goed met je paard, verander dan niets!
Heeft ze ringen, dan is er meestal sprake van een vit/min tekort. Voer dan eens een half jaar tot een jaar (periode om nieuwe hoef te groeien) een hoogwaardige vit/min brok bij. Denk daarbij aan de multi compleet van Primeval of de Formula for Feet van Equi life.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 21:28

hoi assiepassie...ja, ze ziet er heel goed uit....niet te dik niet te dun...heeft veel (soms teveel) energie.
Is vrolijk...hoeven zijn goed...geen gekke dingen,.....mischien zit het meer bij mij tussen de oren...hafjes zijn vrij sober en voor deze had ik een kwpner die wedstrijden liep op M niveau....als je dan zag wat ik daar allemaal inpompte om haar fit te houden....dan lijkt het nu alsof mijn hafje wel wat tekort moet komen...want ze krijgt zo weinig aan krachtvoer.....wel drie keer per dag goede kwaliteit hooi...
Ach...mischien maak ik me wel weer druk om niets....zou de eerste keer niet zijn..hihi

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 02:01

je kunt ook kijken of je een vit/min korrel kunt bijgeven, veel merken hebben wel 1 of twee complete supplementen
op die manier geef je alle vit/min die nodig zijn, zonder te veel energie te geven wat weer omgezet kan worden in spek ;)