na enting me paard ziek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:21

Mijn paard heeft niet ook gehad. Die zakte bijna door zijn hoeven buiten zijn stal. Toen heeft hij ook een anti koorts spuit gehad en na 3 dagen was hij weer helemaal fit.

Anoniem14

Re: na enting me paard ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:41

Die koorts zorgt er juist voor dat het immuunsysteem beter zijn werk kan doen. Het moet natuurlijk niet te gek worden, maar (een beetje) koorts is op zich helemaal geen ramp! Maar dat kan iedereen het beste voor zijn eigen paard beoordelen, of het wel of niet acceptabel is :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:44

maar hoe lang koorts is acceptabel voor een jong dier...
dat vraag ik me nu eigenlijk een beetje af...

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:45

Ligt aan hoe hoog de koorts is, of het paard drinkt, eten is dan even iets minder belangrijk, hij het paard oogt. Maar dan kun je zelf het beste beoordelen omdat je je paard zelf het beste kent!

Edit: hoeveel koorts heeft je paardje dan?
Laatst bijgewerkt door Anoniem14 op 24-02-11 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:46

Hij is verder weer fit, eet en drink, speelt en rent weer...
maar de koorts blijft alleen aanhouden vreemd genoeg...

edit: tussen de 38.3 en 39

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:47

Hoe hoog is zijn temperatuur dan?

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:47

De enige die daar een duidelijk antwoord op kan geven is de dierenarts, daar zijn ze tenslotte voor.

Edit: ik belde mijn dierenarts om te vragen wat ik moest doen en boven de 38 graden moest ik heb weer bellen! Dus als die van jou al rond de 39 hangt zou ik toch maar even actie ondernemen
Laatst bijgewerkt door CleovG op 24-02-11 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:48

De 'normale' temperatuur verschilt ook weer per paard natuurlijk. Maar ik zou me er persoonlijk niet heel erg druk over maken, zeker als hij verder fit is enzo! Maar je kunt altijd even bellen met de dierenarts natuurlijk :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:49

ja daar hebben we ook contact mee, maar ik was benieuwd of hier ervaringen waren met koorts na enten en hoe lang...
we weten nl. nog steeds niet zeker of dit door de enting komt, al lijkt het er wel veel op...

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:51

Hoi TS, mijn paard heeft daar ook elk jaar last van helaas. Vorig jaar hebben we een ander merk enting geprobeerd en toen was het iets beter, maar afgelopen keer was het weer raak.

Hoge koorts, dikke benen, slingerend lopen, lusteloos. Wel eten en drinken trouwens. Het is waarschijnlijk een soort allergische reactie. Dit jaar moet ik 2 weken vóór de enting een soort homeopatische druppels gaan geven, dit zou de reactie tegengaan.

Bij mijn paard zakt de koorts wel na een dag of 3, maar hij heeft echt wel een week nodig om weer helemaal op krachten te komen hoor! Net als wij na een flinke griep zeg maar.

Ik weet niet precies hoe die druppels heten, maar dat zou je voor de volgende enting misschien aan je DA kunnen vragen.
Succes ermee.

Edit: mijn paard plast in die week dan ook ontzettend veel, alsof hij alle afvalstoffen aan het wegwerken is. Heel apart! Als hij verder fit is en goed eet en drinkt, zou ik het gewoon nog even aankijken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 15:06

Hier ook eentje die standaard na de enting niet lekker is. Koorts, lusteloos, verminderde eetlust.
Gelukkig duurd het hier maximaal 2 dagen. Zal toch eens aan de DA vragen voor een ander merk.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 16:15

het gaat nu gelukkig weer helemaal goed met gipsy.
hij had 1 dag filnke koorts wat begon met 40.1 graden!
dat is echt te hoog.
mijn DA zei dat als het tussen de 38 en 39 is er niks gedaan hoeft te worden.
wel in de gaten houden uiteraard.
maar omdat gipsy 40.1 graden had, heeft hij toen een koortsverlagende injectie gehad.
en ik kreeg een pasta mee en dat moest ik een paar dagen geven. vandaag de laatste dag.
zijn tempratuur is nu 37.3 dat is goed.

hij krijgt iig niet meer dezelfde enting, en ook de eerste 4 jaar geen tetanus meer.
ik ga vragen aan me DA of hij over 2,5 a 3 maanden de proteq enting mag hebben.

als dat niet kan of ze hebben het niet ga ik kijken op de site van Eric Laarakker.
of ik daar wat kan halen.

over 1 maand komt de DA weer om de haf van mijn moeder opnieuw te enten, en dan vraag ik het meteen of ze de proteq hebben. zo ja krijgt gipsy die over ong 3 maanden.

@Nouvel: mijn DA vertelde dat na de enting het paard een beetje verhoging kan hebben en dat dat ong 2 a 3 dagen kan aanhouden, daarna moet het echt wel gaan zakken.
anders heeft hij waarschijnlijk ergens een ontsteking.

even over de tempratuur.
volgens mij DA is het vanaf 38,3 verhoging tot 39.
als het daarboven zit is het echt koorts, en bij ong 40 graden of meer krijgen ze een koortsverlagend middel.
dit is natuurlijk wel per paard verschillend.
daarom is het goed om ook af en toe te meten als het paard gewoon gezond en fit is. dan weet je zijn normale tempratuur.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 16:23

paardje bij ons op stal is iedere keer onwijs ziek van de enting heeft op het randje van de dood gelegen vorig jaar nu is hij geprikt voor influenza zonder een bepaalde stof (weet even niet meer wat ) hij is er niet ziek van geweest!!

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 16:28

oh ja gipsy was ik al aan het bij druppelen met Echinaforce.
http://alfred-vogel.4sale4all.com/categ ... -druppels/
omdat het paard van mijn moeder niet helemaal lekker was.

voor een goeie weerstand gaf ik dat ook bij voorbaad al aan gipsy.
ben blij dat ik dat wel gedaan heb, anders had ik me nog schuldig gevoeld ook.
ik heb me best gedaan, hij was van te voren absoluut niet ziek.

@nouvel: ik denk dat jou paardje aan het genezen is en de afweerstoffen aan het aanmaken tegen de enting.
dat hij daarom wat verhoging heeft, ik denk als het niet te lang duurt je het zo even aan moet kijken.
en als het hoger word dan 39 je DA bellen en dan krijgt hij ook mischien een koortsverlagend middeltje.

bij gipsy is het snel omlaag gegaan door de koortsverlagende injectie, bij jou paardje kan het wel paar dagen duren omdat die nog niks er tegen heeft gehad.
sterkte met je paardje, geef hem maar een dikke knuffel.

die rot injectie's ook. het is nodig ik weet het. maar lees dat er wel heel veel paarden last van hebben. sneu hoor. maar goed ze komen er wel weer bovenop met wat liefde aandacht en goeie verzorging.

oh wat heb ik toch een moeite met een korte samenvatting maken. het word een heel verhaal. sorry hiervoor.
ik hoop wel dat ik duidelijk ben. :o

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:13

Die van mij is ook heel erg ziek geweest na een enting jaaaaren geleden.

Nu krijgt ze er "iets" (weet niet wat) bij wat de scherpe kantjes van een eventuele reactie afhaald.
Sindsdien is ze niet meer ziek geweest.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 18:58

jes_sira schreef:
Die van mij is ook heel erg ziek geweest na een enting jaaaaren geleden.

Nu krijgt ze er "iets" (weet niet wat) bij wat de scherpe kantjes van een eventuele reactie afhaald.
Sindsdien is ze niet meer ziek geweest.

zou jij mischien is na kunnen kijken wat erbij staat op het stickertje in je paspoort/entingsboekje??

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:41

gipsyboy, bedankt voor je reaktie en het meedenken!
in het bloed was geen ontsteking te zien, dus ik denk inderdaad ook het laatste wat je noemt of een virus dat erbij is gekomen...

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-11 19:51

Nouvel schreef:
gipsyboy, bedankt voor je reaktie en het meedenken!
in het bloed was geen ontsteking te zien, dus ik denk inderdaad ook het laatste wat je noemt of een virus dat erbij is gekomen...

gelukkig geen ontsteking dan.
goed in de gaten houden en s'morgens en s'avonds tempraturen als je die mogelijk hebt natuurlijk.
en als het je te lang duurt of twijfelt gewoon de DA bellen daar zijn ze voor.
vragen kan nooit geen kwaad, maar dat zal je wel doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:54

Hij staat in de opfok, dus ik ben afhankelijk van hun (goede) zorgen, ze temperaturen hem elke dag en houden mij goed op de hoogte!
Ik heb vanmorgen ook mijn eigen veearts gebeld en om advies gevraagd, die dacht dat hij waarschijnlijk al iets van een virus in zijn lijf zal hebben gehad op het moment van enting, dat door de enting 'aangewakkerd' is als het ware...

Hij gaf ook aan om het even af te kijken en de temp in de gaten te houden...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:57

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:59

ow vonnie dat is inderdaad ook niet goed!

mijn veearts zei ook dat ze er in principe niet op kunnen reageren, dat dat heel zeldzaam is, maar mijn vorige paard had het ook...

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:01

Is al 3 jaar geleden inmiddels. Maar laatst op stal had een ander paard het ook weer. Ik geloof niet dat het zo zeldzaam is.... Kijk ook maar eens in dat topic.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 21:03

nee ik hoor het ook steeds vaker...
veearts gaf aan het op jaren lang werken maar een paar x te hebben meegemaakt, nou daar was mijn vorige paard dan al 1 van...

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 07:51

Nooit problemen gehad met enten, tot 2 jaar geleden. Paard had in maart droes gehad en eind mei moest ze geent worden. Geen probleem volgens de arts, als het laatste 'droesgeval' maar 6 weken daarvoor geconstateerd was..
Na de enting heeft ze toen een week lang hoge koorts gehad. (koortsremmers deden eventjes hun werk, maar koorts kwam vrij snel terug). Wat bleek nu achteraf: ze had ongemerkt een sinus en keelontsteking. Deze zaten er al, maar konden door de enting goed doorbreken.
Toen was het echt geen pretje, maar nu ben ik wel blij dat die ontstekingen door de enting hebben doorgezet. Een sinusontsteking kan heel lang zitten, zonder dat je het in de gaten hebt.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 08:27

Hier ook al een paar keer een ziek paard gehad na de enting.. Sowieso krijgt hij er al bulten van als we in zn hals enten.. Dus nu enten we in de borst of in zn kont, dat gaat wel beter. Maar twee jaar terug is die toch ziek geworden van de enting, was echt heel zielig.. Na paar dagen knapte die wel weer op!

Je moet even met de DA overleggen, vaak hebben ze wel nog een andere enting, met iets andere bestandsdelen.... misschien kan die daar wel tegen!