Paard steeds aan de diarree, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 12:01

Vippie schreef:
Haast hooi is nog geen hooi. Voordroog heeft hele andere zuurtegraad e.d.

Dus écht je paard op voldoende droog hooi zetten (2e snede) en van de voordroog/kuil af halen. Sommige paarden kunnen hier gewoonweg niet tegen.

Als zijn mest weer voldoende structuur heeft kun je wel evt af en toe wat voordroog geven, en kijken hoeveel hij kan hebben voor zijn mest weer dun wordt.

gewoon hooi geven is goedkoper dan al die suplementen die alleen de symptomen bestrijden (naja dat hoop je dan). Gewoon bij het begin beginnen en hooi geven.

Eens, die van mij had ook nergens last van.
Zelfs in dezelfde opfok gestaan als de jouwe Jibbel.
En nu al twee jaar ellende met voordroog, ook ontzettend droog/mooi, maar wel aan de diarree.
Nu op hooi nergens meer last van.

Jibbel

Re: Paard steeds aan de diarree, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 12:37

A.s. dinsdag komt de DA even bloed afnemen, om te kijken of alle waardes goed zijn. Kan me voorstellen dat hij evt. wel wat tekorten zou kunnen hebben door de diarree. Daarbij vind ik het ook wel prettig om te weten of er mogelijk niet wat anders aan de hand is.

@ Attitude: grappig dat jouw paard in dezelfde opfok heeft gestaan. Niet in dezelfde groep denk ik, of wel?

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:39

Die van mij is al drie jaar uit de opfok, dus hebben niet in dezelfde groep gelopen.
Maar wel kuil van hetzelfde land en dezelfde brok.
Hij had daar nergens last van.

Op zn nieuwe stek van zeer droog voordroogkuil wel.
Zn zus heeft er trouwens nog wel steeds last van. Zij kunnen de oorzaak ook niet vinden.
Wel opmerkelijk is dat die merrie heel veel drinkt en ze dus 'beperkt' water krijgt, anders drinkt ze teveel.
Daar is ook alles nagekeken
Heb je daar al eens opgelet, ofdat hij teveel drinkt?

Dan kan je misschien ook wat gerichter zoeken.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 13:41

Hij drinkt niet overmatig veel nee. Eigenlijk is er niks gek aan hem.

Afgelopen week vond ik hem in het werk wel wat minder fit dan anders, maar dat vind ik ook niet gek. Daarom toch even een bloedonderzoekje om eea na te kijken en uit te sluiten.

RomeoAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:43

Heb eens een Documentaire gezien Waar da ene paard altijd Diaree had en het kwam dat de Bacterien in zen darmen niet goed waren om te verteren en dan moesten ze van een gezond paard Bacterien afnemen ( uit de mest )

Groetjes x

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:59

Als niets helpt: yoghurt (met wat suiker) in een lege wormspuit meermaal daags en dit een aantal dagen geven.

Heeft mijn veulen uiteindelijk het leven gered toen de veearts het ook niet meer wist. Ze vond het nog lekker ook ;) .

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:50

In de opfok liep je paard 24/7 buiten,hoe is dat nu ??
Heeft hij nog de hele dag beweging of staat hij op stal?
Mijn paard heeft heel lang diaree gehad,ook mee naar de kliniek
geweest,niks kunnen vinden.
Ik kreeg de tip om hem vaker te laten lopen,
2x per dag ipv 1 x.
En dat hielp.zijn darmen bleven meer in beweging en
na een maand was de diaree over.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 14:54

In de opfok liep mijn paard geen 24/7 buiten. :) Alleen in de zomer stond hij 24/7 op het land. In de winter stond hij in een grote stal en ging hij elke dag even (uurtje) naar buiten.

Op de stal waar hij nu staat, wordt hij al 2x per dag buiten gezet ('s ochtends tijdens het mesten en in de middag gaan ze met een vriendje wat langer in de paddock) en ik zet hem 's avonds ook nog eens ruim een uur buiten en longeer / wandel / doe iets met hem. Dus verspreid over de dag komt hij er vaker uit en ook langer dan in de winterperiode in de opfok.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 14:56

Hier gaan de paarden juist aan de diarree van het droge hooi. De onze krijgen voordroog. Dat is wel 2e snee van het land. Hooi van augustus. De anderen krijgen de 1e snee van maart. Het kan idd met eiwitten te maken hebben, dat ze er van aan de diarree gaan. Die yoghurt ga ik onthouden! Da's een goeie! Mijn paard zou het ook ingespoten moeten krijgen, want die denkt bij al het nieuwe: 'Aargh, vergif!' :+

Mijn paard heeft ook vaak moeite met de 1e snee van het land.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 14:58

Ik heb nog probiotica staan, dus als er niet veel uit het bloedonderzoek komt, kan ik dat altijd een tijdje gaan geven om te kijken of het verbeterd. Al was dat eigenlijk voor de weerstand van mn andere paard die door de prednisolon een verlaagde weerstand heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:25

En anders kan je nog aan die bokashi denken misschien..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 15:43

ja precies. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:44

Ik kom even volgen, mijn 3-jarige merrie staat ook al een paar weken ineens aan de dunne.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 14:12

@ Sizzle: Wat heb jij al geprobeerd eraan te doen?

Hier gaat het wel beter sinds hij elke dag een slobbertje met psyllium vezels krijgt. De vezels worden een soort gelei in de darmen en stimuleren de darmen om in beweging te komen. Hierdoor komt het zand beter mee naar buiten. Ander voordeel is ook nog eens dat het vocht opneemt en de diarree / natte mest daardoor dus minder wordt.

Bloed is gisteren afgenomen, nu even daarvan de uitslag afwachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 15:13

Nog niets actiefs tot nu toe. Ik dacht eerst dat door de verhuizing en hengstigheid kwam en heb even afgewacht. Inmiddels is het erger geworden en is haar staart ook smerig. Vrijdag komt de dierenarts en ik heb een probioticum voor paarden besteld.
Gek genoeg heeft ze een soort combi mest. Als ze mest komen er gewoon normale mestballen uit, maar tussendoor spuit ze waterachtige mest uit op een manier zoals normaal gesproken hengstige merries zouden pissen (vandaar dat ik eerst dacht dat het van de hengstigheid kwam).
Nu heeft ze tegelijkertijd sinds een paar dagen ook een abces op de kaak (lijkt echter geen droes te zijn) dus wie weet is dat gekoppeld en zit er een rare infectie in haar lichaam.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 16:37

Ik heb net de bloeduitslag gekregen, niks gevonden, dus alles is goed. Is dat iig maar weer uitgesloten.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 16:53

Op het moment even geen tijd maar ik zit dus met het zelfde probleem, ook een mistirieus soort diarree. Ik doe straks even mijn verhaal.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:29

@ Iggypop: Ik ben nog wel benieuwd naar jouw verhaal!

Ik heb afgelopen weekend zandtest gedaan, maar zat geen zand meer in de mest. Blijkbaar heeft de kuur dus toch wat gedaan! :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:30

Gelukkig. Blij te lezen dat het betert!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:53

Natuurlijk is het goed om eerst de oorzaak te achterhalen.
Maar ik kan je ook aanraden om Marstall Procaval te gaan voeren. Het is geen krachtvoer, maar een hooivervanger. Het is goed om b.v. 1 portie hooi te vervangen door Procaval. Mijn paard heeft ook regelmatig slappe mest (geen koeienvlaaien), voornamelijk bij stress, en het helpt goed.
Een ander paard wat ik vroeger had kreeg weer normale mest toen ik de Marstall Havervrij ging voeren. Dit was mijn eerste 'ervaring' met Marstall en bij mij krijgen ze nu dus niets anders meer :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:55

Misschien dat door de veranderingen zijn immuunsysteem een tik heeft gehad. Voordroog vervangen door hooi is een goeie, dat hielp bij mijn shetje. Voor wat betreft het immuunsysteem: homeopathie heeft hier nog wel eens een oplossing voor.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:58

Mijn paard heeft in het verleden al Marstall gekregen, de Naturell, maar die aten ze allebei niet meer. Nu krijgen ze ook een muesli zonder haver, melasse en andere kleur/smaakstoffen, die ze wel eten. Dus aan het haver zal het niet liggen denk.

De enige en laatste optie voor mij (op dit moment) is het vervangen van voordroog voor hooi. Als dat niet helpt en alles wegneemt, gaan we weer even contacten met de DA.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:47

Bij mijn merrie is mest afgenomen voor onderzoek. Het ruikt wat anders en het is vrij donker. Omdat ze ook droesachtige verschijnselen had denk ik en ook de da aan een bacterie die ze niet kwijt kan. De diaree is wel minder nu al ben ik bang dat het van de week weer erger zal zijn aangezien ze ook een anti schimmel prik gehad heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:21

Ik geef nu sinds een halve week probiototica en er is nu geen spoor meer van de diarhee te zien. Ik ben toch benieuwd naar wat er uit het mestonderzoek komt, mag vrijdag bellen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 10:17

Kun je de geur een beetje omschrijven? Die van mij stonk nl. eerst heel erg uit zijn mond, alsof hij een oude vent is. De tandarts weet dat aan doppen op zijn kiezen, die wss wat voedselresten vast hielden en daar dus eea ging rotten. Nu hangt diezelfde lucht ook een beetje aan zijn mest, maar dat ruik je alleen als je de mest gaat opscheppen en dus 'uitelkaar' valt.