Fistel door chip?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:47

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:59

sorrie nine .. maar cassidy heeft gelijk

jij hebt geluk gehad , meerdere hebben dat helaas niet
1 paard heeft in belgie waar ze zo prat gaan over een sluitend systeem met
mutatie documenten etc in 24 uur half belgie gezien meerdere eigenaren gehad
en heb m net voor zijn dood terug kunnen kopen !
ook daar meer geluk dan wijsheid en hele chip verhaal is in de paar dagen dat die weg was niet
in beeld geweest , had niks te maken met zijn terug keer

ts .. mijn paard had het zelfde
chip (alle 2- 2e is juist expres ingebracht om problemen te voorkomen
maar helaas ook in belgie is het een wassen neus verhaal ) zijn uiteindelijk in behoorlijk dik lidteken weefsel ingekapseld
kon duidelijk niet goed inbuigen eerst jaren op chip een aan de verkeerde kant van de nek
en later leverde de 2e chip aan de goede kant van de nek idem problemen op

de "schuur" plek in de manen kam is altijd gebleven
manen groeide daar veel minder enthousiast

kan dat de chip er uitzweert (ook dat hier meegemaakt)

hoop iig dat jouw paard er geen blijvende schade aan over houd

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:16

Cassidy schreef:
nine1987 schreef:
Ik heb t ook niet over eigendomsbewijs.. Ik heb alle papieren meegenomen toen ik haar weer op ging halen, lieverd, t is me toch echt zelf overkomen.. Dus weet echt wel waaar ik t over heb.. Dus die koude douche.... Mag je toch echt fijn zelf gaan nemen ;) Chipnummer staan wel de gegevens van eigenaar op.. Telefoonnummer etcetera, zodoende heb ik ook mijn paard terug kunnen krijgen..

Een transponder, of chip, wordt in serie in de fabriek gemaakt en is niet programmeerbaar. Het kan dus niet dat er op de chip zelf adresgegevens en telefoonnummers staan, ongeacht wat jij denkt begrepen te hebben. De chip is gelinkt aan een paspoort, en in dat paspoort en aanhangende database staan je gegevens. Echter zijn die niet bij ieder paard altijd even actueel, als paardlief een paar keer van handen is verandert, zonder dat dit doorgegeven is. Een database kan ook crashen, of ineens hele vreemde dingen doen. Al eens gehoord dat fouten maken menselijk is, maar om echt chaos te veroorzaken, je een computer nodig hebt?
Dus chip als garantie dat mensen je kunnen vinden omdat daar telefoonnummers en gegevens opstaan is gewoonweg niet mogelijk en niet waar. Je gegevens staan niet op de chip zelf!

En wat je hierboven aanhaalt, dat geldt dus voor ELK identificatiemiddel. Dus ook voor de irisscan. Daar moeten ook gegevens in de databank gehouden worden, daar kan het ook dat het paard verhandeld wordt zonder dat de gegevens worden aangepast en daar kan de databank ook crashen. Dat heeft helemaal niets met de chip te maken, maar met de mensen die de boel beheren en de eigenaars. Dus dat is helemaal geen argument.

JaBa

Re: Fistel door chip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:20

En nog iets, een chip hoort NIET in de spieren geplaatst te worden, maar in het vet van de manenkam. OMdat er daar geen reactie op komt en er geen functionele hinder is. Chips in SPIEREN van de hals plaatsen is vragen om problemen. BIj jullie in Nederland kan iedere niet-DA zomaar een chip in de hals kwakken en dat doen ze dus op de verkeerde plaats op een niet-steriele manier. Vandaar al de problemen. Hier in België dus geen problemen mee. Enkel DA mag chip plaatsen op voorgeschreven plaats, na het volgens van een cursus.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:21

Een irisscan en DNA profiel zijn niet invasieve identificatiemiddelen. Het zal me toch echt aan mijn bips oxideren of de database die aan een identificatiemiddel vasthangt corrupt is of niet. Mijn paard gaat daar geen lichamelijke schade van ondervinden. Bij inbrengen van de chip is dat risico er wel.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:25

Ok, das je goed recht om dat te denken/doen. Maar gebruik dan dat argument niet om de chip af te kraken of als argument te gebruiken waarom de chip onzin is, want dat klopt dus niet.

Verder zie ik dus geen problemen met de chip, en houdt het dus niet meer risico in dan een enting. Wat die irisscan betreft, zou ik niet willen weten wat er gebeurt als een nerveus paard met zijn hoofd slaat tijdens die scan en zijn oog beschadigt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:30

Het inbrengen van de chip mag dan vergelijkbaar zijn aan een enting, het verschil met een enting is dat er een solide lichaamsvreemd object ingebracht wordt wat daar ook blijven moet. Langetermijn resultaten zijn op bovenstaande links te zien, gezwellen in de hals die operatief verwijdert moeten worden, en waar na autopsie van het gezwel de chip als duidelijke trigger voor het ontstaan van dat gezwel aan te wijzen is. En dat bij meer dan 1 paard, twee jaar na inbrengen van de chip. En complicaties komen ook voor bij honden.

Zoals ook op bovenstaande link werd aangegeven: de fabrikant van de chip dient waterdicht bewijs te leveren dat die chip echt niet schadelijk is en dat is er niet. De particulier die ziet dat er wel reacties komen en complicaties optreden moet gehoord worden. Als resultaten van reacties op de chip van tafel worden geveegd en politiek Den Haag en Dhr. Bleker daar niets van te horen krijgen (of dit wel te horen krijgen maar wensen te ignoreren) zit er iets niet goed. En er zit iets niet goed met die chip.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:36

Volgens mij liggen problemen die gemeld worden in Nederland puur aan het ondeskundig inbrengen op een verkeerde plaats. Hier in België hebben we dat dus echt niet! Ook bij de dravers chippen ze al meer dan tien jaar en geen problemen. En aan een goed koerspaard mag er geen haartje scheef zitten, of ze presteren niet meer. Toch is er bij die dravers geen enkele persoon die protest aantekent om zijn paard te chippen. Hoe komt dat dan? Denk dat Nederland een grote fout maakt om het chippen niet te coördineren en vooral door het te laten doen door niet geschoolde mensen.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:45

Cassidy schreef:
nine1987 schreef:
Ik heb t ook niet over eigendomsbewijs.. Ik heb alle papieren meegenomen toen ik haar weer op ging halen, lieverd, t is me toch echt zelf overkomen.. Dus weet echt wel waaar ik t over heb.. Dus die koude douche.... Mag je toch echt fijn zelf gaan nemen ;) Chipnummer staan wel de gegevens van eigenaar op.. Telefoonnummer etcetera, zodoende heb ik ook mijn paard terug kunnen krijgen..

Een transponder, of chip, wordt in serie in de fabriek gemaakt en is niet programmeerbaar. Het kan dus niet dat er op de chip zelf adresgegevens en telefoonnummers staan, ongeacht wat jij denkt begrepen te hebben. De chip is gelinkt aan een paspoort, en in dat paspoort en aanhangende database staan je gegevens. Echter zijn die niet bij ieder paard altijd even actueel, als paardlief een
paar keer van handen is verandert, zonder dat dit doorgegeven is. Een data
base kan ook crashen, of ineens hele vreemde dingen doen. Al eens gehoord dat fouten maken menselijk is, maar om echt chaos te veroorzaken, je een computer nodig hebt?

Dus chip als garantie dat mensen je kunnen vinden omdat daar telefoonnummers en gegevens opstaan is gewoonweg niet mogelijk en niet waar. Je gegevens staan niet op de chip zelf!

Dit wordt toch ook niet beweerd of lees ik dat nu verkeerd ?!
Ze zegt gewoon dat je chipNUMMER gelinkt is aan persoonlijke gegevens in Belgie en dat klopt. in belgie gebeurd de registratie van paarden veel strenger dan hier in NL. Daar moet je zelfs aangeven waar je paard gestald staat en wie de sanitaire verantwoordelijke is. Hier is daar geen haan die daar naar kraait...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:50

Met het risico dat ik nu generaliseer, maar ik hoor dingen uit de draverswereld waarbij ik me serieus achter mijn oor ga krabben en die ik zo zeer beslist niet zou doen. En dan gaat het om de fok, opleiding, training en noodzaak voor medisch ingrijpen. De draverswereld als richtlijn en voorbeeld nemen vind ik daarom ook een beetje gevaarlijk.

In Nederland kun je er ook voor kiezen om de chip door een DA te laten plaatsen, maar hij gaat wel in de spier. En dat is gewoon het cruciale punt. Kun je de mensen nog zo laten scholen, dat ding zit in de spier en kan daar van alles gaan doen.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:52

JaBa schreef:
Volgens mij liggen problemen die gemeld worden in Nederland puur aan het ondeskundig inbrengen op een verkeerde plaats. Hier in België hebben we dat dus echt niet! Ook bij de dravers chippen ze al meer dan tien jaar en geen problemen. En aan een goed koerspaard mag er geen haartje scheef zitten, of ze presteren niet meer. Toch is er bij die dravers geen enkele persoon die protest aantekent om zijn paard te chippen. Hoe komt dat dan? Denk dat Nederland een grote fout maakt om het chippen niet te coördineren en vooral door het te laten doen door niet geschoolde mensen.

Ook hier sluit ik mij bij aa: ben zelf een geschoolde dierenarts uit belgie en heb dus bovengenoemde cursus moeten volgen. Werk nu al enkele jaren in NL en waar ik al overal bij een paard een chip heb afgelezen op de linker halselft. Niet normaal... Ben gewoon al blij dat de meeste weten dat het wel links moet. Maar
deskundigheid bij het chippen is hier in mijn oen ver zoek en zeker een boosdoener voor het veroorzaken van bovenstaand probleem. Ligt in mijn ogen niet bij de chip zelf... Maar dit blijft een eeuwige discussie met voor en tegenstanders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:52

Flappie30 schreef:
Dit wordt toch ook niet beweerd of lees ik dat nu verkeerd ?!

Nog eens goed lezen dan? Ze zegt in eerdere reacties in dit topic dat op de chip telefoonnummers en adresgegevens staan....zo staat het er echt....verzin ik echt niet zelf!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 10:59

Cassisy: In belgië komt de chip NOOIT in een spier terecht! Daar hoort hij ook niet te zitten. Hij komt in het VET van de manenkam en daar hoort hij dus te zitten. Het is niet moeilijk dat er in Nederland problemen zijn, hij wordt namelijk VERKEERD geplaatst. Een chip hoor NOOIT of te nimmer in de halsspier terecht te komen. Daar zit jullie vreselijke fout, jullie laten hem plaatsen door onbevoegde en onkundige personen. En door het ontbreken van goede scholing in jullie land zijn er zelfs Nederlandse DA's die hem verkeerd plaatsen. Hier in België VERPLICHTE cursus, waar ze ook leren dat die chip NOOIT in de halsspier komt, maar in het vet. Hij hoort een tweetal centimeter onder de manenkam te zitten. Problemen zijn dus niet te wijten aan de chip, maar aan de plaatser. Dit probleem bestaat gewoon niet in België

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 12:36

JaBa schreef:
Hier gaan we weer.

@TS: kan je eens op de foto aanduiden waar de chip zit volgens de chiplezer van de DA? En dan vervolgens aanduiden waar die chip was ingebracht een jaar geleden. Daar ben ik nu eens benieuwd naar voor ik mijn mening geef.

@nine1987: Jij bent van nederland, dus ik kan mij niet uitspreken over hoe het bij jullie gaat, maar hier in België is de chip wel degelijk gekoppeld aan eigenaar, met naam en adres. Een chip alleen is niet voldoende, dat chipnummer moet in de databank gelinkt staan aan persoonlijke gegevens. Je krijgt ook een mutatiedocument en dat is het eigendomsbewijs.

Heb hier aangeduid waar hij ongeveer zat. Waar de chip is ingebracht dat weet ik niet, hij is bij zijn vorige eigenaar gechipt. Maar voor zover ik weet worden chips altijd via de bovenkant van de manenkam er in gebracht en niet via de zijkant van de hals dus de chip moet naar onder gemigreerd zijn.
Afbeelding

K_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 12:45

JaBa schreef:

Ehm ik ben van België dus je theorie is niet echt correct.. :) Chip is waarschijnlijk wel op juiste manier ingebracht maar heeft zich verplaatst, kan altijd voorkomen natuurlijk.. Veearts zei dat hij wel eens een chip had teruggevonden in de borst, die was dus ook zo ver verplaatst.

Juf_Sanne
Woonplaats: In een heel knus huisje met allemaal lieve beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 12:49

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:17

ik zeg ook niet dat t op de chip zelf staat.. D chip heeft een nummer.. Dat nummer is uniek.. En dat wordt ingevoerd in de computer en dan rollen de gegevens eruit.. En ja als je paard verandert van eigenaar dan moeten die gegevens idd veranderd worden..

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:22

Als weblogger van 'De wereld volgens Hans' wil ik een paar zaken toelichten:
De inbrenging van RFID in Nederland en Belgie geschiedt onder dezelfde voorwaarden en condities en op dezelfde wijze. [ondeskundig inbrengen daargelaten] Maar ook hier in NL moeten DA een specifieke opleiding volgen om gekwalificeerd te worden. Die opleiding is identiek aan de Belgische.

Het probleem bij inbrengen is vaak de onrust van het paard en de moeilijkheidsfactor om dat precies goed te doen. Wij, de groep Nijhof, hebben ook vanuit Belgie meerdere klachten en problemen binnengekregen. Dus dat in Belgie er geen problemen zouden zijn is onjuist. Ook vanuit andere landen krijgen we klachten, zoals Frankrijk.

De Irisscan heeft een hogere betrouwbaarheid dan de RFID. Bij de irisscan wordt namelijk een scan gemaakt van het netvlies, welke volledig uniek is voor elk paard. De RIFD is niet uniek omdat de codes internationaal niet op elkaar zijn afgestemd. Het kan dus gebeuren dat meerdere fabrikanten dezelfde codes afgeven. Dan kan alleen de fabriekscode nog onderscheid bieden, maar die is in veel gevallen niet ingeladen in de chip[staat dus op 00]

Voor de verdere betrouwbaarheid is een sluitende documentatie benodigd. Daarin voorziet geen enkel registratie systeem. Dat is de verantwoordelijkheid van de stamboeken. Helaas is dat bij vele slecht geregeld zoals uit onderzoek van de UvA bleek. Ook bleek uit dat onderzoek dat de ingebrachte RIFD gemanipuleerd kan worden. Een simpele mobiel met een kleine aanpassing op de frequentie bleek voldoende te zijn om een RFID uit te schakelen. De kans op manipulatie bij RFID is dus vele malen groter dan bij de Irisscan. In dat opzicht is de irisscan wel degelijk betrouwbaarder en kan dus als argument gehanteerd worden.

Het grootste bezwaar dat wij hebben als Groep Nijhof is dat de producenten van de RFID nooit de veiligheid, werkzaamheid en betrouwbaarheid goed hebben laten onderzoeken. Om die reden loopt er nu een civiele procedure in de VS tegen de FDA[food & drugs administration] die verantwoordelijk is voor het toelatingsbeleid.

In alle gevallen dat producten en medische handelen invloed hebben op de conditie van mens en paard, ligt de bewijslast bij de fabrikant. De fabrikant moet de werkzaamheid, bijwerkingen, en betrouwbaarheid van het product toetsen en die gegevens openbaar maken.

We hebben overleg gehad met de Dierenbescherming en via hun de Raad van Diergeneeskunde. Zij moesten erkennen dat er geen wetenschappelijke onderbouwing is voor de veiligheid van chippen van paarden. Zij baseren zich op het dubieuze argument dat er vanuit het 'veld' zo weinig klachten komen.

Dat is een geval van 'witte zwanen, zwarte zwanen'. Problemen bij het paard relateren aan een RFID is geen sinecure en zal om die reden niet snel herkend worden. Dat betekent dus echter niet dat er niets aan de hand is. Er zijn inmiddels aardig wat onderzoeken gedaan en natuurlijk de nodige case studies die aangeven dat er grote reden tot zorg is. Ik zeg met nadruk zorg, omdat wij ook niet onomstotelijk kunnen bewijzen dat het volledig onveilig is.

Er ontbreekt gewoon fundamenteel onderzoek naar de effecten. Maar ondertussen worden paarden wel gechipped met alle risico's van dien. Dit terwijl er voldoende alternatieven zijn: Irisscan, koudmerken, DNA of een combinatie hiervan. Koudmerken is door de DB afgewezen omdat zij het esthetisch onwenselijk vonden.

Ten leste: Er wordt nogal geschermd, zeker vanuit DH, dat de Europese Unie dit verplicht. Dat is onjuist. De EU laat toe dat een land meerdere systemen hanteert, zolang er maar een wetenschappelijke garantie is op de betrouwbaarheid de registratie. Dat is bij RFID al een gotspe omdat de EU zelf heeft vastgesteld dat in 20% van geslachte paarden de RFID niet teruggevonden wordt. Niet echt een garantie dus.

Voor meer info:
http://diervriendelijkeidentificatie.wordpress.com/

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:40

Hoe werkt iris scan bij paarden dan? Ik ben niet zo bekend met de anatomie van het paardenoog. Bij mensen is de failure rate bij iris scan al vrij hoog (in tegenstelling tot retina scan). Het lijkt me dat de herkenbare patronen bij paarden wat lastiger te identificeren zijn.

Overigens heb ik me laten vertellen dat bij het paard van een vriendinnetje waar de chip onvindbaar was deze uiteindelijk bij de Atlas weer teruggevonden is. Chip is er op de goede plek ingegaan, ze heeft hem zelf laten chippen.

toshiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:33

manic schreef:
Hoe werkt iris scan bij paarden dan? Ik ben niet zo bekend met de anatomie van het paardenoog. Bij mensen is de failure rate bij iris scan al vrij hoog (in tegenstelling tot retina scan). Het lijkt me dat de herkenbare patronen bij paarden wat lastiger te identificeren zijn.

Overigens heb ik me laten vertellen dat bij het paard van een vriendinnetje waar de chip onvindbaar was deze uiteindelijk bij de Atlas weer teruggevonden is. Chip is er op de goede plek ingegaan, ze heeft hem zelf laten chippen.

Bij de irisscan is het van belang dat er een moment van focus is bij de eerste opname.Voor mensen geldt dat ze een paar keer moeten oefenen. Bij dieren kan dit opgelost worden door een oogdruppel te geven die het oog laat openstaan.
De failure rate van de irisscan is werkelijk marginaal en wordt geprevaleerd boven de retina scan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Iris_recognition

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:51

Kleine opmerking: als je de iris wil laten openstaan, dan moet je atropine druppels geven. Sommige paarden vinden dit absoluut niet leuk en een vervelend neveneffect van die druppels is koliek, omdat het de darmwerking beïnvloedt. Bovendien kunnen ze met een geopende pupil meerdere uren niet meer scherp zien en is hun dieptezicht weg. Leuk als je dat telkens op wedstrijd moet gaan doen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:53

Hoe vaak denk je dat er op wedstrijden wordt gecontroleerd op de chip? En als als alternatief de Irisscan zou komen, hoe vaak zou er via die methode gecontroleerd worden?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-02-11 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:54

K_H schreef:
JaBa schreef:

Ehm ik ben van België dus je theorie is niet echt correct.. :) Chip is waarschijnlijk wel op juiste manier ingebracht maar heeft zich verplaatst, kan altijd voorkomen natuurlijk.. Veearts zei dat hij wel eens een chip had teruggevonden in de borst, die was dus ook zo ver verplaatst.

Als je niet weet waar ze de chip hebben ingebracht, kan je ook niet oordelen of hij gemigreerd is of niet. Ik weet maar één ding en dat is dat dit precies de plaats is waar men bij Nederlands gechipte paarden in 70% van de tijd de chip inbrengt! Heb er al tientallen zulke gezien. En dit is dus een compleet foutieve plaats, waar je zeker problemen gaat krijgen, dat is een feit. Over het al dan niet migreren ga ik mij niet uitspreken, maar dit is iets dat eigenlijk niet tot uiterst zelden voorkomt, wat wel getest is in een tien jaar lopende studie. Weet niet meer waar de link is, maar ik heb die hier al eens neergezet op bokt. Anders de zoekfunctie eens gebruiken op mijn naam.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:55

Cassidy schreef:
Hoe vaak denk je dat er op wedstrijden wordt gecontroleerd op de chip?

Niet bij de gewonenationale wedstrijden, maar bij de dravers en internationale wedstrijden voor elke wedstrijd. Ik weet ook een paar nationale wedstrijden die het doen, maar inderdaad niet zo heel vaak. Maar ik risceer geen koliek iedere keer dat mijn paard zijn iris moet gescand worden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:57

Ik vraag me af of Anky of Jeroen Dubbeldam, of iedere andere ruiter die op een bewust niet gechipt paard rijdt, iedere keer DNA moet laten afnemen om aan te kunnen tonen dat het paard waarop ze rijden ook echt het paard is waarop ze behoren te rijden....:x