Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Dennis schreef:Maar equest kan gevaarlijk zijn voor pony's onder de 200 kg, en die van de TS zullen niet heel veel meer wegen. Ik gebruik het uit voorzorg echt maar heel zelde (1x in de 2 jaar, enkel bij volwassen pony's)
JoyCiej007 schreef:Ik heb vanochtend weer met de DA gebeld, met de vraag of het wel handig was om alleen met ivermectine te ontwormen ivm. larfjes.
Ze zei dat het volgens haar echt niet nodig was, om dat de larfjes in december en januari uit hun 'rusttoestand' komen en zich gaan ontwikkelen tot volwassen wormen; alleen bij jonge paarden beneden de 3 jaar zou ze op dit moment bijv. moxidectine adviseren. Daarbij proberen ze equest een beetje te houden voor het geval dat de paarden resistentie hebben opgebouwd tegen ivermectine en voor jonge paarden.
Ik kan het niet helemaal hier uitleggen zoals zei dat kon, (omdat ze best wat medische termen gebruikt), maar het kwam er op neer dat het écht niet nodig was om (ook nog) met moxidectine te ontwormen, ivermectine kon in dit geval echt volstaan, als we in de lente maar weer even een mestonderzoek laten doen. Ze zei dat ze het me natuurlijk niet kon 'verbieden' om een ander middel te gebruiken, maar het was volgens haar veel verstandiger om alleen ivermectine te gebruiken.
De uitgescheiden mest ná het ontwormen zal ook niet meer besmettelijk zijn voor de wei of andere pony's omdat de wormpjes dan dood zijn.
Ze heeft ook uitgelegd dat als ze dan weer op de 'besmette' wei komen na het ontwormen, dat ze dan natuurlijk wel weer wormeitjes opnemen, omdat de wei nu eenmaal besmet is, iedere wei is in meer of mindere mate wel besmet, maar als ze dan een wormenkuur hebben gehad, zijn ze qua weerstand wel beter beschermd tegen grote infecties en dus ook ziekte n.a.l.v. een wormbesmetting.
Volgens haar denken mensen vaak dat je met zo'n redelijk lichte besmetting moet proberen het paard helemaal wormvrij te moeten maken; dat gaat nu eenmaal niet omdat het land dus ook besmet is, en zo is de cirkel weer rond. Je moet je volgens haar juist concentreren door de besmetting in de weide steeds meer terug te brengen, dmv. het goed ontwormen en in de gaten houden van de paarden, dan wordt de besmetting op de weide vanzelf minder en daardoor de besmetting van de paarden zelf ook.
Nu ik alles nog eens met haar heb doorsproken, ga ik uit van wat zij heeft geadviseerd; uiteindelijk is ze natuurlijk niet voor niets dierenarts, ik was alleen wel benieuwd naar de redenen.
We gaan dus ivermectine wormspuiten bestellen, alle 5 de pony's ontwormen, alle 5 laat ik 1 á 2 dagen na het ontwormen op stal, en daarna kan er gerust oververhuisd worden volgens haar.