Pony's met diarree (kopen) advies, mestonderzoek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Pony's met diarree (kopen) advies, mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:39

Maar equest kan gevaarlijk zijn voor pony's onder de 200 kg, en die van de TS zullen niet heel veel meer wegen. Ik gebruik het uit voorzorg echt maar heel zelde (1x in de 2 jaar, enkel bij volwassen pony's)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:45

Dennis schreef:
Maar equest kan gevaarlijk zijn voor pony's onder de 200 kg, en die van de TS zullen niet heel veel meer wegen. Ik gebruik het uit voorzorg echt maar heel zelde (1x in de 2 jaar, enkel bij volwassen pony's)

Daarom is zo'n bloedtest zo belangrijk. Als je eenmaal weet dat al je dieren veilig zijn, en je ontwormd vanaf dat moment netjes en je haalt de mest iedere dag weg... dan zit je hartstikke safe.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:02

Ik zou juist wel een kuur geven met Sandclear.

Je hebt zand gevonden in de mest.
Maar juist door het geven van zo'n kuur kom je er pas achter hoeveel zand erin je pony's zit.
Lang niet alle zand komt namelijk naar buiten zonder de psylium ;)

Sterkte met de pony's :(:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 19:09

Bedankt allemaal voor het meedenken, dat kan ik echt waarderen.

update: mestonderzoek DA:
Uitslag: 200 eitjes per gram geteld. lichte infectie met bloedwormpjes

Dus toch. DA heeft een heel uitgebreid verhaal gehad; adviseert toch eerst even goed ontwormen en in de tussentijd op stal, zodat ze niet nog besmet kunnen raken via het gras als het ontwormingsmiddel nog moet inwerken. Daarna kunnen ze gerust bij elkaar volgens haar, de dag na het ontwormen wel zei ze....
Volgens haar was ontwormen met Equimectin prima; bevat ivermectine en is werkzaam tegen bloedwormpjes. 200 eitjes per gram is volgens haar normaal gesproken 'in het seizoen' een vrij lichte besmetting, echt op de ondergrens, waar je normaal gesproken niet altijd wat aan hoeft te doen. Maar omdat het nu het wormenseizoen niet is, moet er wel echt goed ontwormd worden, al was het volgens haar niet heel erg ernstig. Kans is namelijk dat de wormen/larven zich nu 'gedeisd' houden, en dat er in werkelijkheid een zwaardere besmetting kan zijn.

Ik ga álle pony's dan ook ontwormen; die 2 van mezelf, waarvan er dus 1 op 'het besmette perceel' komt, en de ander ook, die op mijn wei blijft maar in contact komt met de 2 'besmette' pony's, en dus de 3 waarvan er mest onderzoek is gedaan.

Ik had zelf inderdaad ook gelezen dat Equimectin en andere ivermectine's alleen werkzaam zijn tegen het volwassen stadia van de bloedworm. Toch adviseerde ze me Equimectin..... Ik zag zelf ook dat Equest ook werkzaam is tegen de larven, dus vraag me dat ook af, waarom ik dat niet beter kan doen. DA zal wel gek van me worden, maar daar ga ik morgen dan nog wel even over bellen dan, ik wil het nu in 1x goed doen namelijk! Wat denken jullie hier van?
Ik had wel in oktober gevraagd of ik niet iets moest hebben tegen ingekapselde vormen, maar dat was volgens haar niet nodig, want die kans was maar heel klein, alleen bij echt jonge pony's oid, ik kan het verhaal niet helemaal letterlijk herproduceren, maar daar kwam het ongeveer op neer.

ik ga álle pony's, incl. de 2 die nu bij mij lopen, behandelen alsof ze bloedwormen hebben. De pony van mij, die bij hem op de wei komt, dus ook. Stel dat hij goed ontwormt is, (bloed)worm vrij, en hij komt dan op (het besmette) land van de buurman, wordt hij dan niet (weer opnieuw wellicht) besmet met de bloedwormen via de wei? Of is het wormmiddel dan nog steeds beschermend, en kunnen we zo een paar weken/maanden voort, tot we in de lente weer gezamenlijk mestonderzoek doen en laten ontwormen?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:25

Volgens mij is het beter om alle pony's tegelijk te ontwormen dus ook die vos merrie (zusje van).

Hier krijgen ze tegen het einde van het jaar de Equest pramox, in het voorjaar de Equest en ergens in het midden een Equimax.

Mocht er iets uitkomen kan ik altijd nog een keer extra ontwormen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 01:07

@ HC:
klopt, dat gaat dus ook gebeuren, echt alle pony's, anders schiet je er nog niets mee op.
Maar met betrekking tot de Equest; Dennis maakte die opmerking ook al, en elders op internet valt dat ook te vinden; die schijnt 'gevaarlijk' te zijn onder een gewicht van 200 kg.
Nou weet ik wel bíjna zeker dat alle pony's boven dat gewicht zitten, maar heel veel zal het niet schelen, vooral mijn ruintje wat zijn kant op gaat, die woog 30 april 2007 precies 223 kg. (gemeten op speciale weegbrug/weegschaal), hij was toen al buikig en is dat nu ook... ik ga morgen maar eens met de DA overleggen, zou dat niet risicovol zijn?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:36

Ik zou ze dan niet te veel overdoseren.
Mijn Dennis (94 cm, mooi in conditie) weegt 184 kg (op een geeikte weegschaal). De merrie die mijn zusje had (103 en buikig) woog op die zelfde weegschaal 236 kg. Die van jou zullen dus ook wel allemaal rond de 200 kg zitten.
Die van mij hebben er nooit wat van gehad, maar ben er wel voorzichtig mee. Waar ik normaal voor 300 kg geef (mooi halve spuiten) krijgen de dikkies voor 250 en de dunnere voor 200 kg.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:00

Dat doe ik ook met de Equest. Ik ga niet te hoog zitten.

Ik heb een volle broer van het ruintje wat JoyCiej overneemt. Ik schat dat ze tussen de 225 en de 250 kg zitten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 13:31

Ik heb vanochtend weer met de DA gebeld, met de vraag of het wel handig was om alleen met ivermectine te ontwormen ivm. larfjes.
Ze zei dat het volgens haar echt niet nodig was, om dat de larfjes in december en januari uit hun 'rusttoestand' komen en zich gaan ontwikkelen tot volwassen wormen; alleen bij jonge paarden beneden de 3 jaar zou ze op dit moment bijv. moxidectine adviseren. Daarbij proberen ze equest een beetje te houden voor het geval dat de paarden resistentie hebben opgebouwd tegen ivermectine en voor jonge paarden.
Ik kan het niet helemaal hier uitleggen zoals zei dat kon, (omdat ze best wat medische termen gebruikt), maar het kwam er op neer dat het écht niet nodig was om (ook nog) met moxidectine te ontwormen, ivermectine kon in dit geval echt volstaan, als we in de lente maar weer even een mestonderzoek laten doen. Ze zei dat ze het me natuurlijk niet kon 'verbieden' om een ander middel te gebruiken, maar het was volgens haar veel verstandiger om alleen ivermectine te gebruiken.

De uitgescheiden mest ná het ontwormen zal ook niet meer besmettelijk zijn voor de wei of andere pony's omdat de wormpjes dan dood zijn.

Ze heeft ook uitgelegd dat als ze dan weer op de 'besmette' wei komen na het ontwormen, dat ze dan natuurlijk wel weer wormeitjes opnemen, omdat de wei nu eenmaal besmet is, iedere wei is in meer of mindere mate wel besmet, maar als ze dan een wormenkuur hebben gehad, zijn ze qua weerstand wel beter beschermd tegen grote infecties en dus ook ziekte n.a.l.v. een wormbesmetting.

Volgens haar denken mensen vaak dat je met zo'n redelijk lichte besmetting moet proberen het paard helemaal wormvrij te moeten maken; dat gaat nu eenmaal niet omdat het land dus ook besmet is, en zo is de cirkel weer rond. Je moet je volgens haar juist concentreren door de besmetting in de weide steeds meer terug te brengen, dmv. het goed ontwormen en in de gaten houden van de paarden, dan wordt de besmetting op de weide vanzelf minder en daardoor de besmetting van de paarden zelf ook.

Nu ik alles nog eens met haar heb doorsproken, ga ik uit van wat zij heeft geadviseerd; uiteindelijk is ze natuurlijk niet voor niets dierenarts, ik was alleen wel benieuwd naar de redenen.

We gaan dus ivermectine wormspuiten bestellen, alle 5 de pony's ontwormen, alle 5 laat ik 1 á 2 dagen na het ontwormen op stal, en daarna kan er gerust oververhuisd worden volgens haar.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:53

Klinkt als een goeie en betaalbare oplossing.
Nu kunnen de ponys snel bij jou op de wei.

Succes, groetjes!

JoyCiej007 schreef:
Ik heb vanochtend weer met de DA gebeld, met de vraag of het wel handig was om alleen met ivermectine te ontwormen ivm. larfjes.
Ze zei dat het volgens haar echt niet nodig was, om dat de larfjes in december en januari uit hun 'rusttoestand' komen en zich gaan ontwikkelen tot volwassen wormen; alleen bij jonge paarden beneden de 3 jaar zou ze op dit moment bijv. moxidectine adviseren. Daarbij proberen ze equest een beetje te houden voor het geval dat de paarden resistentie hebben opgebouwd tegen ivermectine en voor jonge paarden.
Ik kan het niet helemaal hier uitleggen zoals zei dat kon, (omdat ze best wat medische termen gebruikt), maar het kwam er op neer dat het écht niet nodig was om (ook nog) met moxidectine te ontwormen, ivermectine kon in dit geval echt volstaan, als we in de lente maar weer even een mestonderzoek laten doen. Ze zei dat ze het me natuurlijk niet kon 'verbieden' om een ander middel te gebruiken, maar het was volgens haar veel verstandiger om alleen ivermectine te gebruiken.

De uitgescheiden mest ná het ontwormen zal ook niet meer besmettelijk zijn voor de wei of andere pony's omdat de wormpjes dan dood zijn.

Ze heeft ook uitgelegd dat als ze dan weer op de 'besmette' wei komen na het ontwormen, dat ze dan natuurlijk wel weer wormeitjes opnemen, omdat de wei nu eenmaal besmet is, iedere wei is in meer of mindere mate wel besmet, maar als ze dan een wormenkuur hebben gehad, zijn ze qua weerstand wel beter beschermd tegen grote infecties en dus ook ziekte n.a.l.v. een wormbesmetting.

Volgens haar denken mensen vaak dat je met zo'n redelijk lichte besmetting moet proberen het paard helemaal wormvrij te moeten maken; dat gaat nu eenmaal niet omdat het land dus ook besmet is, en zo is de cirkel weer rond. Je moet je volgens haar juist concentreren door de besmetting in de weide steeds meer terug te brengen, dmv. het goed ontwormen en in de gaten houden van de paarden, dan wordt de besmetting op de weide vanzelf minder en daardoor de besmetting van de paarden zelf ook.

Nu ik alles nog eens met haar heb doorsproken, ga ik uit van wat zij heeft geadviseerd; uiteindelijk is ze natuurlijk niet voor niets dierenarts, ik was alleen wel benieuwd naar de redenen.

We gaan dus ivermectine wormspuiten bestellen, alle 5 de pony's ontwormen, alle 5 laat ik 1 á 2 dagen na het ontwormen op stal, en daarna kan er gerust oververhuisd worden volgens haar.