Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je paarden jaarlijks enten? Graag nadere uitleg in het topic.

Ja
210 (80%)
Nee
50 (19%)

Totaal aantal stemmen: 260

friesiszwart

Re: Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 08:38

Indien ja, waarom wel?
ja,dit om te voorkomen dat ze ziek worden

waarvoor laat je ze enten?
influenza en tetanus, 1x per jaar

wat ben je per paard kwijt?
verschillend tussen de 20 bij de opfok en 64 euro aan huis,

hoe houd je het paard?
mijn paarden staan in een vaste koppel 12 paarden en er komen geen vreemde paarden op het terrein. Als ik buiten kom rij ik met een vast persoon die zelf 3 paarden heeft ook zonder wisseling van andere paarden.
als ik naar de rijles ga komen mijn paarden niet in aanraking met andere paarden en raak ik ook geen vreemde paarden aan.

Wat doe je met het paard? rijden, mennen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 09:08

Ik ent mijn paarden ook :j

Ik kom veel met ze op vreemd terrein (incl. concoursen met 1 van de 2), rij er tochten incl. overnachtingen mee en ze gaan geregeld mee op vakantie.
Dus vandaar dat ik ze altijd op orde heb qua enten.

Ik hou mijn paarden in een kleine kudde op een pensionstal.

Voor beide paarden ben ik voor enten €45 incl. voorrijkosten kwijt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 09:17

weten jullie hoe lang een tetanus enting bij een mens geldig is?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 09:18

nombrado schreef:

ik dacht zo'n 10 jaar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 09:25

Tieme schreef:
nombrado schreef:

ik dacht zo'n 10 jaar.

dat is een reden dat ik mijn paarden ook niet meer ent tegen tetanus en influenza. (geent tot 3 jaar geleden)

op het moment dat ze een wond zouden hebben, en hun enting is 5 jaar geleden, zal ik ze pas preventief enten tegen tetanus.

Voor mij idem
Ik ga al 30 jaar met paarden om, heb 1 keer in de 10 jaar mijn tetanus enting.
verder kom ik dagelijks met veel paarden in aanraking en heb regelmatig een wondje.
Ik denk dat je lichaam zelf ook al antistoffen aanmaakt tegen tetanus

Om die reden rijd ik dus ook géén wedstrijden of evenementen meer, waarbij dat vereist is.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:27

dat zal best zo bij mensen werken
maar zoals ik op de vorige pagina al zei,
er is onderzoek gedaan dat de werkende stoffen in 8 maanden uitgewerkt zijn bij een paard ;)
reden genoeg dus om wel te gaan enten lijkt me ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:37

tetanus is trouwens geen pretje....

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:38

Ik laat mijn twee paardjes 1x per jaar enten tegen influenza en tetanus.
Ik weiger het vaker te doen of andere vage dingen erbij te gaan enten.
Rhino en droes enting begin ik niet aan.
Ik ent wel voor deze twee omdat dat altijd zo was en ik dat gewoon netjes heb bij gehouden.
Maar mijn vorige shet is nooit in zijn leven geent en is 35 jaar geworden :D
Het is en blijft chemische rotzooi.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 10:39

ja, maar die chemische rotzooi helpt wel tegen een infectie waaraan 90% van de dieren die het krijgen dood gaan ;)

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:02

M_D_H schreef:
ja, maar die chemische rotzooi helpt wel tegen een infectie waaraan 90% van de dieren die het krijgen dood gaan ;)

Dat is wat ze de mensen vertellen.
Als je paard geent en door een reden toch een slechte weerstand heeft is die evengoed vatbaar.
Je kunt mensen en dieren nou eenmaal niet voor alles beschermen, soms moet het lichaam ook zelf dingen oplossen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:22

Indien ja, waarom wel?
- Om te voorkomen dat ze ziek worden.
- Omdat het verplicht is als we mee willen doen aan keuringen, wedstrijden, etc.

Waarvoor laat je ze enten?
Wij enten tegen influenza en tetanus, 1x per ca. 10 maanden.

Wat ben je per paard kwijt?
Ca. € 25,- per dier.

Hoe houd je het paard?
Onze paarden staan privé, er komen geen 'vreemde' paarden op het terrein.

Wat doe je met het paard?
Wij hebben een nogal gemengde club staan, dus wat we er mee doen varieert ook nogal. Van onszelf zijn: één bijna-jaarling hengstje, twee bijna-twenters, twee volwassen merries, één volwassen ruin en twee bejaarde merries. Hiernaast staan er nog een bijna-jaarling hengstje, twee volwassen ruinen en één oudere merrie van vrienden. Totaal twaalf stuks dus. Met het jonge spul en de bejaarden doen we sowieso niks, evenals met één van de merries, die nu haar veulen nog aan de voet heeft. De andere merrie en de ruin zijn in principe onze rijpaarden, maar dat ligt in deze tijd van het jaar ook behoorlijk stil, wegens blubber en wintervachten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:40

vito05 schreef:
M_D_H schreef:

Dat is wat ze de mensen vertellen.
Als je paard geent en door een reden toch een slechte weerstand heeft is die evengoed vatbaar.
Je kunt mensen en dieren nou eenmaal niet voor alles beschermen, soms moet het lichaam ook zelf dingen oplossen.

dan heb jij nog geen paard met tetanus mee gemaakt :n
beter voorkomen dan het dier maar gewoon aan zijn lot over laten :n
jij bent toch ook tegen de bof, pokken enz in geent?
jij hebt toch ook als kind al je prikken gehad?
jij wordt toch ook als je naar het buitenland gaat ingeent tegen van alles en nog wat?
ik neem aan dat je vorig jaar ook wel blij was met de vaccinatie tegen de mexicaanse griep?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:43

de eerste 10 jaar toen ik paarden had werden ze nooit geent,
maar nu laat ik ze ieder jaar enten ik ga zowiezo nu op wedstrijden maar nu is het ook mijn verantwoordelijkheid,eerst betaalde mijn vader het en die liet dat niet doen,
nu ikzelf kan betalen ent ik ze netje ieder jaar,
ze staan 24/7 op de wei een wondje hebben ze heel erg snel,moet er niet aan denken als er een infectie gaat komen.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:45

M_D_H word jij nog evengoed nog jaarlijks gevaccineerd dan?????

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:47

voor de griepprik wel ja... :))
en dan nog, als het BEWEZEN is dat de werkzame stof bij paarden helaas maar 8 maanden is...
waarom zou je dan niet enten?
omdat het geld kost? damn het kost nog veel meer geld als je paard in de kliniek zit en voor zijn leven moet vechten... en dan is het nog maar de vraag of hij het dan wel haalt... gezien die 90% die het NIET haalt... ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:51

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 11:51

Met griepprik ben je ook niet ervan verzekerd dat je het niet krijgt.
Ieder zijn ding.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:01

nou, mischien niet, maar je bent er wel weerbaarder tegen...
ik heb teveel paarden gezien die ziek werden omdat ze niet geent waren...
nou, mij niet gezien hoor...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:02

Shanna schreef:
Ik vroeg mij af of mensen hun paarden jaarlijks laten enten.
- Indien ja, waarom wel? ik heb gezien wat tetanus en influenza doen- dat wil je niet meemaken
waarvoor laat je ze enten?tetanus, influenza, rhino WNV
wat ben je per paard kwijt?Geen idee, heb er 3, vorig jaar incl boostershots WNV bijna 600euro
hoe houd je het paard? snachts op stal met uitloop 2 vd 3, overdag wei
Wat doe je met het paard?hobbelen :D

- Indien niet, waarom niet?
hoe houd je het paard?
Wat doe je met het paard?

Ik zelf ent mijn paarden niet. Al jaren niet. Waarom niet? Omdat het er eigenlijk gewoon nooit van komt..
Mijn paarden staan zoveel mogelijk buiten, en in de winterperiode 's nachts binnen.
Ik rijd geen wedstrijden o.i.d., al kom ik af en toe wel met mijn paarden op andere stallen. Hierbij is mij nog nooit naar de entingen gevraagd, en komen mijn paarden niet met andere paarden in contact. Ik vind het wel prima zo eigenlijk, en zie de meerwaarde van een enting niet zo in.

Een klein wondje is genoeg om tetanus te krijgen. Hier wordt door iedereen gezegd "ken geen paard dat ooit tetanus heeft gekregen" tja, gaat ook zo snel, ene dag niets aan de hand, volgende dag zo stijf dat ze niet meer kunen opstaan, dan worden ze al snel ingeslapen...en deze verhalen kent iedereen wel. Meestal wordt er geen autoptie gedaan.......

Influenza wordt ook via de lucht overgedragen, en kun je via kleding/handen ook op je paard overdragen. Vergis je niet,hier gaan ook paarden aan dood.
Toen ik nog thuis woonde zat er een springstal vlakbij, deze meneer achtte het ook niet zinvol zijn jonge paarden te enten die niet op wedstrijd kwamen. Hij heeft er 5 kunnen laten inslapen + 1 paard van een pensionklant. Omdat de infectiedruk zo hoog was door de ongeente paarden werden alle paarden ziek, ook zijn wel geente wedstrijdpaarden.

Ik ent tegen WNV omdat het een kwestie van tijd is voordat het zich in NL aandient. Het zal mij niet overkomen dat ik een paard verlies door iets wat ik had kunnen voorkomen ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:06

westnijlvirus ga ik pas tegen enten als het eerste geval in frankrijk bekend is geworden :))
maar precies wat je zegt mist...
tetanus gaat zo snel... het is niet voor niks dast 90% van de dieren dood gaat :?
en het is erg pijnlijk, en de genezing duurt lang(als je er op tijd bij bent) iedereen die een hart voor dieren heeft zou moeten enten!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:14

wat WNV betreft, als je dan pas wil enten moet je er snel bij zijn, de entstof is moeilijk verkrijgbaar ben ik achter. DA was hoogstverbaasd dat ik dat wilde voor mijn halve bejaardentehuis ! Alleen dure sportpaarden werden tot nu toe geent. De enting heeft geen bijwerkingen zoals die van rhino kan hebben.

De DA heeft er 3wkn over gedaan voordat ze het in huis hadden ! dit omdat er veel vraag naar was/is ...maar dan voor die dure paarden. Vrees dat als het er eenmaal is, gewone stervelingen zoals jij en ik niet meer aan die enting kunnen komen.

Nog even over de geldigheid van entingen. Een paard is een heel zwak dier, en het immuumsysteem kun je niet vergelijken met mensen of andere dieren. 1x per 2 jaar volstaat voor tetanus. En het hoeft echt geen grote wond te zijn om het te krijgen !

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:15

hoe lang werkt de stof voor het wnw dan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:18

wat ik altijd zo vreemd vind met die tetanus entingen...
als ik gebeten word door een hond moet ik een prik halen en deze is vervolgens 10 jaar geldig.

en een paard zou dan elk jaar moeten?
dat wil er bij mij dus niet in dat een prik bij een paard niet ook veel langer werkzaam zou zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:19

M_D_H schreef:
hoe lang werkt de stof voor het wnw dan?

Mijn dierenarts vertelde dat WNV enting iets meer dan een jaar bescherming biedt, jaarlijks enten is voldoende. Wel de eerste keer de booster. Hij is wel gruwelijk duur (iets van 65 euro of zo uit mijn hoofd gezegd)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:22

ellepel schreef:
wat ik altijd zo vreemd vind met die tetanus entingen...
als ik gebeten word door een hond moet ik een prik halen en deze is vervolgens 10 jaar geldig.

en een paard zou dan elk jaar moeten?
dat wil er bij mij dus niet in dat een prik bij een paard niet ook veel langer werkzaam zou zijn.

klopt, ik heb een holistische DA, zij zegt dat eens in de 5 jaar bij een paard voldoende is voor tetanus. Op de verpakking van de enting staat eens in de 2 jaar.