Spoed!!! Paard valt neer tijdens rijden!!!5 aug.03

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 22:40

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:34

Hee wat schrikken zeg! Misschien een duizeling of flauwte door de hitte? Mijn paardje had het 2 maanden terug ineens aan de poetspaal; ik gaf een wormenkuur en deed haar hoofd omhoog om het door te laten slikken en toen viel ze zomaar op de grond, op haar zijde. Heel vreemd en ook best wel schrikken. Maar ze stond direct weer op en er is daarna nooit meer zoiets gebeurd.

Ben benieuwd wat de DA zegt!

bimmezs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:39

mijn pony heeft ook zoiets gehad die stortte ook ineens in elkaar in stal, het is heel erg schrikken, bij mijn pony kwam het door de warmte en waarschijnlijk was het zn hartje, dat gebeurt wel vaker bij oudere pony's hij is tenslotte al 32. het kan heel goed door de warmte komen. Ik zou er zeker naar laten kijken dan kunnen ze een bloedonderzoek doen. hebben ze bij mijn pony ook gedaan. veel sterkte ermee. ik weet hoe het voelt

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 02:13

in eerste instantie denk ik zelf ook de hitte,

Maar een vriendin van mij had dit ook met haar paardje, DA begreep er ook niks van en kwam met de meest vreemde mogelijke oorzaken aanzetten, zo heeft ze de nodige kosten op zich gehaald en na een jaar was het eindresultaat; epilepsie aanvallen?! nooit geweten dat een paard dat ook kon hebben, maar die DA (andere dan de eerste) blijft erbij!

Ze heeft nu medicijnen en voedingssuplementen en nergens geen last meer van. Haha!

candy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 02:17

Waar je ook goed op moet letten zeker met dit warme weer dat je je paard electrolyten bijvoert. Door het kalium gehalte kunnen de paarden last hebben van spierzwakte.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:34

ja epilepsie zou ook kunnen! Zeker met warm weer kan dat getriggerd worden.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:03

Wat zal jij geschrokken zijn zeg!
Ik moet er niet aan denken dat mijn paard zo onder me vandaan valt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 23:54

Natasha"]
[quote="ellenlouise schreef:
zucht.......waarom weten veeartsen trouwens altijd zo weinig??

Dat vraag ik mezelf ook steeds af!
[/quote]

Ook vee-artsen zijn mensen en het valt me wel op dat iedereen hier maar klaagt over fouten, maar als een veearts iets heel goed gedaan heeft ofzo, of wel snel een juiste diagnose heeft gesteld, dat je dat niet hoort!
Lekker makkelijk om de vee-arts maar de schuld te geven, maar deze weersomstandigheden komen dusdanig weinig voor in NL, dat dat best wel eens ziektebeelden kan voortbrengen, die artsen nog nooit gezien hebben. Bovendien is de veearts er bijna 24 uur later bij geweest dan dat het gebeurt is en een eventuele afwijking kan dan helemaal niet zichtbaar zijn.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 09:19

Het paard van een vriendin van mij had dit ook. Ze viel overal om, en niet vanuit stilstaan. Galop in de bak, paard zakt door benen en blijft 5 min liggen en liep weer verder. Of tijdens een buitenrit. Niet alleen s'Zomers, maar ook in de winter. Door deze vage aanvallen, die ze soms wel eens 3 keer in een uur had, hebben ze haar moeten laten inslapen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 14:37

Dit kan mogelijk Vitamine E tekort zijn.
Waar ik namelijk werk zijn ook 2 jaarlingen gevallen alsof ze plots dronken waren of verlamd.
Deze paarden bleken een gehalte te hebben van 1,3 en 3,2 Vitamine E terwijl dit 7 moet zijn!!
Dus ik zou zijn bloed laten controleren!

Gr. Tamara

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:52

Ben het helemaal met Marije_jiplover eens!!!! We leren knetter hard, 6 jaar lang en dan krijg je te horen dat je niets weet.... En als het wel een keer goed is, krijg je alleen kwade gezichten over de rekening... En dat terwijl een DA bij een koliek operatie zelf geld BIJ moet leggen om het paard te kunnen opereren.... Denk daar maar eens aan...

Verder vind ik het voor jou natuurlijk erg vervelend dat het gebeurd is en ik hoop dat het iets "toevalligs" was en dan het niet meer gebeurd!

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 16:54

Cupid schreef:
En als ze het al weten, doen ze het verkeerd!!! Zie hiervoor mijn topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=131055&highlight=. Als die eerste veearts toen goed OF niet gehecht had, hadden we al die problemen niet gehad.
[/quote]

Makkelijk zeggen. Hoezo had hij niet goed gehecht? Als het een open niet-steriel wond is moet je juist niet goed hechten. Ik zie niet in wat de DA verkeerd heeft gedaan. Gewoon toeval dat het mis is gegaan. Wat ik niet uit jouw verhaal kan halen is of hij het ook gezegd heeft dat het kon gaan ontsteken. Dat vind ik wel dat ie had moeten doen.

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 20:12

Citaat:
Cupid schreef:
En als ze het al weten, doen ze het verkeerd!!! Zie hiervoor mijn topic [MD] Eindelijk verbetering??? Als die eerste veearts toen goed OF niet gehecht had, hadden we al die problemen niet gehad.

Citaat:
Mikey schreef:
Makkelijk zeggen. Hoezo had hij niet goed gehecht? Als het een open niet-steriel wond is moet je juist niet goed hechten. Ik zie niet in wat de DA verkeerd heeft gedaan. Gewoon toeval dat het mis is gegaan. Wat ik niet uit jouw verhaal kan halen is of hij het ook gezegd heeft dat het kon gaan ontsteken. Dat vind ik wel dat ie had moeten doen.

Beetje offtopic, maar ik zou even beschrijven wat er gebeurd is. Tiqueté was dus getrapt door een ander paard en had een wond bij haar rechtervoorbeen. De veearts heeft haar toen (natuurlijk) verdoofd en de wond gehecht. Toen ze daarmee klaar was heeft ze dus heel nadrukkelijk het volgende gezegd (letterlijk): "Ik hoop dat de wond zo dicht genoeg is."

De volgende dag (vrijdag) kwam ze de wond controleren. Tiek had al een behoorlijk dik been. De veearts wist niet zeker wat ze nou moest doen, dus ze belde naar een andere veearts van de praktijk. Ze kwam terug, vertelde dat het een zwelling van de trap was, maar gaf ook antibiotica. Ze vroeg om haar op de hoogte te houden en haar te bellen als er wat was (ze wou alles zelf blijven volgen).

Die zondag stond Tiek dus met een heel dik been. Vanaf haar schouder tot aan haar hoef was alles dik en kon Tiek haar been zelfs niet meer buigen door de zwelling. Dus ik belde de veearts weer. Ze werd boos omdat ik haar belde (waar ze dus nadrukkelijk om gevraagd had), zei dat ze ook niet wist wat het kon zijn en zei dat ik maar de dienstdoende veearts moest bellen.
Dat heb ik gedaan en het was toevallig niet die veearts die Tiek's hoefzweer zo goed behandeld had. Ik heb hem uitgelegd wat er precies met Tiek was.

De volgende dag is hij gekomen. Hij schrok behoorlijk, heeft er wat hechtingen uitgehaald en er moest minstens drie dagen achter elkaar een veearts komen met antibiotica en vochtafdrijvers. De wond was dus zo dicht gehecht dat het wondvocht er niet uit kon, en dat zat dus door haar hele been

Hij had zelf cursus, dus werden die spuiten door weer een andere veearts gedaan. Die veearts heeft toen alle hechtingen eruit moeten halen en de wond met een grote naald helemaal open moeten maken.

Totaal heeft het nog zo'n twee weken geduurd tot we enigzins veearts-vrij waren en zo'n drie weken totdat Tiek haar been weer goed kon buigen. Toen moest ik haar weer gaan rijden, ze heeft toen nog zeker twee weken kreupel gedraafd. Van de week zag ik haar voor het eerst weer eens in de rechtergalop (dit kon ze niet omdat al het gewicht dan even op dat ene been komt).

Dit geval schijnt uitgebreid besproken te zijn in de praktijk en ze hebben enigzins bekend dat het de schuld van die eerste veearts was (hier ga ik overigens niet verder op in).

Eén van die andere veeartsen had ook gezegd dat de beter niet gehecht had kunnen worden dan op zo'n manier.

Zo, het is een lang verhaal geworden, maar misschien dat je die uitspraak van me nu een beetje begrijpt. Overigens heb ik wel veel bewondering voor die andere twee veeartsen. Zo'n 'snel' herstel was eigenlijk al niet meer verwacht.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 20:22

Dan wil ik het graag hierbij laten voordat dit topic helemaal verzand.