Dikke balzak, medicatie werd niet aangeraden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

pieteritus

Re: Dikke balzak, medicatie werd niet aangeraden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 15:19

Klinkt als oedeem en de foto's die hier in het topic te zien zijn, zien er BIJNA allemaal uit als oedeem. Kan liggen aan verminderde weerstand of aan een verminderde nier- of hartfunctie. Het is wel iets om goed na te laten kijken.
Verder is wat je op de foto's ziet niet de balzak, echter de koker.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:06

http://lh3.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TQcqe ... 0koker.JPG

zo ziet de koker van mijn bolletje wol er momenteel uit.
bij hem is het dus echt een kwestie van slechte bloedosmloop.
het dooit nu weer dus komt er meer beweging en trekt het weer weg.
je ziet ook dat alleen de onderkant van de koker verdikt is en verder niet, voelt ook gewoon koel aan.

er kunnen heel veel redenen zijn voor een dikke koker,die had ik ook aangegeven in het andere topic wat ik doorgaf.
soms kan het ook nog komen door een tekort aan bepaalde voedinststoffen,deze zorgen er dan voor dat het lichaam niet goed kan functioneren en de koker dus opzwelt.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:07

ellepel schreef:
darkness:
als het inderdaad warm is zit er vaak wel ontsteking bij,
bij mijn dier is het gewoon lichaamstemperatuur

Bij Tines was het echt kokend heet.. :(:)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:27

Laat je wel zijn hart eens controleren? Vochtophopingen kunnen ze ook krijgen als het hart wat minder goed begint te werken. Gezien zijn leeftijd zou dit ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:38

Stuur Kimmie261 eens een PBtje, die heeft dit ook gehad bij een ouder paard.

IrisGr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:20

Blaadjes schreef:
Nee, ik probeer niet te vloeken. Mijn paard heeft nu al zo'n dikke anderhalve maand een dikkere balzak. Of nuja, wat erover is, hij is geholpen. Ook zijn koker is verdikt. Ik heb de dierenarts in het begin laten komen deze stelde mij voor om er niets aan te doen dan regelmatig afspoelen. Dat heb ik gedaan. Het werd erger, dus heb hem weer laten komen. Hierbij zei hij dat ik moest wassen met een betadinezeep. Dus de betadine in huis gehaald en gaan zepen... Wederom een aantal weken verder en het is niet verminderd. Dierenarts weer laten komen, en hij zegt dat het geen kwaad kan, maar dat ik het wel bij moet houden. Wat moet ik nu?

Het bijhouden deed ik al, na het poetsen ging er regelmatig een spons overheen oid. Heb uiteindelijk ook geen sponsjes meer gebruikt omdat ik dacht dat daarvan ook een bacterie zou kunnen komen en heb weggooi doekjes gehaald. Uiteindelijk heeft hij nog steeds een aardig dik zaakje hangen en dat vind ik sneu..

Mijn paard heeft dit ook gehad. Elke winter weer.Het bleek te zijn door de kou dat ze minder snel voelen dat ze moeten plassen en als ze moeten plassen blijft er viezigheid in de koker zitte waardoor alles lekker gaat opzetten!
dus inderdada veel schoonhouden en dmv beweging en wat meewerking van het weer (warmer worden) moet het goedkomen!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:22

Elke dag de zaak schoonmaken is ook niet goed, hier een licht ontsteking, vandaag is de DA nog geweest, over 2 weken pas weer schoonmaken, en mocht het dan niet over zijn een kweek laten maken. Overgens heeft hij vandaag een ontsteking remmer gekregen, hij heeft er al in november een AB voor gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:28

mag ik vragen wat idereen hier voert?

voeding kan namelijk wel van invloed zijn,vooral suikers kunnen een oorzaak zijn dat de bloedsomloop dus verminderd of er meer afscheiding uit de koker komt die dan weer voor ontsteking kan zorgen

Blaadjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 19:33

Mijn paard krijgt twee keer per dag een kwart muesli en wortels. En onbeperkt hooi.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 20:24

Je moet eigenlijk ook opletten als je de koker te veel schoon maakt. Elke dag is echt veel te veel. Zo verstoor je de natuurlijke flora. Het is mogelijk dat hij in het begin een ontsteking had en dat je die nu gewoon onderhoudt door dat overdreven schoon houden. Weet ook niet wat je gebruikt voor het wassen? Enkel babyshampoo zou mogen, de rest is veel te agressief... En nogmaals, laat zijn hart eens checken.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:17

Ik heb schoongemaakt met spul van de DA. En idd niet te veel. hij krijgt 2keer daags 2 handjes basis brok. En wat wortelen. En voldoende voordroog 2 keer daags.