Hoe denken jullie over Pavo koeken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:49

Marloez schreef:
Gewoon naar de ingrediënten kijken. Ik heb ze zelf al eens nagetrokken en vergeleken met gewone voeders en er zit echt niet meer suiker in dan in bijv biks. Mijn pony die al dik wordt van lucht kreeg elke dag een pavo koek (wel in stukjes breken en dan pas geven!) en zag er prima uit.

Maar ze zijn niet verplicht om alles op de zak te zetten, dat is het hem nou juist! Net als dat wij eerder altijd Pavo Nature's Best muesli voerden aan onze shetten; zou laag in suiker zijn en zeer geschikt voor sobere paardenrassen. Maar het merendeel van de 'slechte bestanddelen' vermelden ze niet, puur omdat dat niet hoeft.

Dus enkel naar de ingredienten op de zak kijken is niet altijd voldoende, zeker niet bij Pavo.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:49

Mijn fjord kreeg altijd een halve in de zomer en verder alleen maar gras, maar ze deed het er uitstekend op hoor!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:57

JoyCiej007 schreef:
Maar ze zijn niet verplicht om alles op de zak te zetten, dat is het hem nou juist! Net als dat wij eerder altijd Pavo Nature's Best muesli voerden aan onze shetten; zou laag in suiker zijn en zeer geschikt voor sobere paardenrassen. Maar het merendeel van de 'slechte bestanddelen' vermelden ze niet, puur omdat dat niet hoeft.

Dus enkel naar de ingredienten op de zak kijken is niet altijd voldoende, zeker niet bij Pavo.

Oh is dat zo? :\ Wat belachelijk!! Nouja m'n pony heeft het er jaren goed op gedaan, en ik was van plan om het weer te kopen, maar dan ga ik toch maar op zoek naar een andere mueslie.. Maar dan is het dus ook maar afwachten hoe je paard er op reageerd gezien er dus niets van de ingrediënten hoeft te kloppen..

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:22

Ik heb mijn vorige shetlander zomer en winter bijna elke dag een halve pavo-summerfit koek gegeven. Moet er wel bij zeggen dat deze pony gemiddeld 5 a 6 dagen in de week intensief aan het werk gezet werd. Daarnaast kreegt hij geen volle weilanden en in de winter beperkt droge kuil. Resultaat, gespierde, goed gevormde shetlander

Sinds dik een week helemaal happy met mijn nieuwe aanwinst. Ze mag van dierenars best wat meer spek op de ribben krijgen, maar dat komt sneller goed dan je denkt in het voorjaar, dus ze krijgt ietsmeer droge kuil, halve pavo-summerfit, en beweging is ivm weer zeer beperkt.

Ik dacht dat ik pavo koeken juist vitamine en mineralen zaten en weinig energie en eiwitten? maar lees bij niemand dat ze een halve voren. Een hele is voor een paard, halve voor pony, laats staan voor minishettie, dan overvoer je als snel, terwijl het niet per definitie slecht voer hoeft zijn. Als ipv een halve kilo brok een hele geeft, gaat het ook snel mis met het gewicht ed
Mijn shettie doen het er voorals nog heel goed op.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:26

cobelens schreef:
Ik heb mijn vorige shetlander zomer en winter bijna elke dag een halve pavo-summerfit koek gegeven. Moet er wel bij zeggen dat deze pony gemiddeld 5 a 6 dagen in de week intensief aan het werk gezet werd. Daarnaast kreegt hij geen volle weilanden en in de winter beperkt droge kuil. Resultaat, gespierde, goed gevormde shetlander

Sinds dik een week helemaal happy met mijn nieuwe aanwinst. Ze mag van dierenars best wat meer spek op de ribben krijgen, maar dat komt sneller goed dan je denkt in het voorjaar, dus ze krijgt ietsmeer droge kuil, halve pavo-summerfit, en beweging is ivm weer zeer beperkt.

Ik dacht dat ik pavo koeken juist vitamine en mineralen zaten en weinig energie en eiwitten? maar lees bij niemand dat ze een halve voren. Een hele is voor een paard, halve voor pony, laats staan voor minishettie, dan overvoer je als snel, terwijl het niet per definitie slecht voer hoeft zijn. Als ipv een halve kilo brok een hele geeft, gaat het ook snel mis met het gewicht ed
Mijn shettie doen het er voorals nog heel goed op.

Als je het topic leest zie je dat dit al een aantal keer is uitgelegd.

Een hele voor een shet/pony dat is al hélemaal slecht inderdaad. Voor shetten wordt ook altijd een halve, of zelfs nog minder aangeraden.

Sem_1

Re: Hoe denken jullie over Pavo koeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:28

Mijn vriendin geeft het haar paarden ook wel eens, zij vind het wel goed.. Paardjes worden ook intensief gereden, maar krijgen uiteraard ook krachtvoer.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:31

@ joycie, sorry, maar ik ben nergens tegen gekomen dat mensen een halve of minder voeren, terwijl me dat toch van belang lijkt. Kan er overheen gelezen hebben, dan mijn excuses daarvoor

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:33

Ik ben toch meer van het ruwvoer i.p.v. de koeken. Door weinig ruwvoer krijgen paarden maagzweren. Dus koekje erbij kan wel maar zou tog wel voldoende ruwvoer voeren.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:34

krachtvoer, mag in mijn ogen nooit een vervanging zijn voor ruwvoer

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:35

pavokoeken zijn veredelde, dure, suikerklonten. Onnodig en zelfs schadelijk voor je paard.

Gewoon hooi + liksteen is meer dan genoeg, zeker voor een shet ;-)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:43

SMP -> VS

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:49

de meeste shetlanders reageren erg slecht op de PAVO koeken.
Een pony moet een halve, een minishettie/jonge shet 1/4 ? dan overvoer je als snel denk ik.
ik heb mijn e-pony ook een tijd de pavo koeken gedaan,
hij kreeg er 1 per keer maar werd toen veel te dun,
toen heb ik hem elke keer bijgevoerd met bietenpulp en 1 kilo brok per keer en veel hooi/kuil en nu is hij weer een beetje normaal

mijn shet is ander half en was ook best dik,
hij krijgt nu elke ochtend en avond 1/4 brok en ong een halve ruif met hooi.
een liksteen vinden ze vaak ook lekker maar mijne snapte dat nog niet echt en ging er in bijten,
dus had ik hem maar even weggehaald ivm de tanden.
ik had hem ook een keer een zo'n koek gegeven maar dat vond hij niet lekker en maakte er kruimels van en nam bijna niets.
Laatst bijgewerkt door askazita op 29-12-10 16:56, in het totaal 3 keer bewerkt

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:51

Ik ben ook gestopt met de Pavokoeken.
Mijn Haf kreeg een doffe vacht en enorm veel jeuk, niet normaal.
Nu krijgt ze meer hooi en een klein beetje krachtvoer ( de helft van wat de anderen krijgen) als de anderen hun krachtvoer krijgen. Ik meng het onder wat zemelen met een scheutje lijnolie.
Onze shetjes krijgen een handjevol basismengeling en 3 porties hooi/dag zoals de rest
en liksteen

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 15:15

Ik heb mij laten vertellen door een medewerkster van de Welkoop, dat in 1 pavo summerfit hetzelfde zit als in 2 kilo basisbrok.

Vaak zie je idd op verpakkingen een aanbevolen hoeveelheid voor een paard en de helft daarvan voor een pony. Ik voer dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid voor de pony aan mijn shets.

dan nog vind ik een halve kilo basisbrok veeeeeeel te veel voor een shet. Ze vinden de koeken wel errug lekker maar ben er ook mee gestopt. Heb nu de Pavo VitalComplete vitamine en mineralen brokjes. Geef daar 1 handje per dag van. Mijn ruintje is 6 jaar en mijn merrietje 9 maanden.

Jonge dieren hebben natuurlijk wel meer energie nodig omdat zie de verspillen met groeien en spelen. Hoe voeren jullie de jonge shets?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:26

Mijn shet krijgt vrijwel onbeperkt hooi en s'morgens en s'avonds 2 handjes basisbrok en 1 handje veulenbrok. Af en toe krijgt ze als beloning een paar veulenbrokjes of een paar stukjes pavo summerfit, ong. een tiende van zo'n koek.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:29

Arabesk schreef:
pavokoeken zijn veredelde, dure, suikerklonten. Onnodig en zelfs schadelijk voor je paard.

Zo dat vind ik nogal een uitspraak die je daar durft te doen.
Je blaast zelf hoog van de toren dat mensen hun berichten moeten onderbouwen: Mag ik van jou ook een onderbouwing dan?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:42

Focussed schreef:
Arabesk schreef:

Zo dat vind ik nogal een uitspraak die je daar durft te doen.
Je blaast zelf hoog van de toren dat mensen hun berichten moeten onderbouwen: Mag ik van jou ook een onderbouwing dan?

Kan ik me voorstellen Focussed; kan de reactie van Arabesk snappen, maar om te stellen dat ze zelfs schadelijk voor je paard zijn gaat me toch écht te ver hoor.... Dat je zelf 'een bepaalde stroming' aanhangt en daar je eigen ideeen en idealen op na houd prima, maar ga dan niet iets zomaar schadelijk noemen omdat dit toevallig niet in je ideaalbeeld past.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:59

Vind ik ook :)

En ik vind het ook geen veredelde, dure, suikerklonten.

In Pavokoeken zit inderdaad nog steeds veel suiker voor een merk dat pretendeert suikerarm te zijn .
Maar in vergelijking met andere soorten voer zijn zij niet bijzonder "zoet".
Als je denkt dat dat al suikerklonten zijn dan kun je bijna alle doorsnee soorten brok en muesli's als suiker zien.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 16:12

Mijn paard krijgt al bijna een jaar lang af en toe een halve koek en doet het er erg goed op.
Het is meer als beloning zo af en toe. Zit niet vast in der menu

floortje_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:33

ik voer de pavo koeken al 1,5 jaar.
Ik heb een haflinger van 16 die een aantal jaren geleden 3x hoefbevangen is geweest.
ik heb haar heel schraal moeten zetten, alleen met hooi op een schraal stuk wei.
Als het fructaangehalte heel laag is(iedere dag op de tabel kijken) , verzet ik de draad een beetje en mag ze een stukje gras erbij.
Dit alles geldt natuurlijk als het niet winter is. Dan komt ze helemaal niet in gras.
Ik merkte dat ik de hoefbevangenheid hiermee helemaal onder controle heb, maar dat ze toch een een of ander tekort krijgt op die manier.Vooral ook omdat ik hooi koop van natuurland .
Daarom geef ik haar al jaren s ochtends homeopatische druppels,of dit werkt weet ik niet, maar het gaat goed met haar dus stop ik er niet mee.
En smiddags krijgt ze een pavo koek. Dit heb ik langzaam opgebouwd en gekeken hoe ze daar op reageerd. Ik geef haar nu al 1.5 jaar lang elke dag zo een koek. Ze glimt weer mooi, heeft super hoeven en kijkt ook helder uit haar ogen. Al met al bevalt dit prima.

Daarnaast heb ik tinkers, eentje daarvan is moederloos opgegroeid op kunstmelk, Daarna pavo podo en nu ze twee is heb ik haar ook sinds een half jaar op pavo koeken. Ook omdat ze in de wei loopt en het makkelijk voeren is als er meer paarden zijn. Je kunt het goed doseren.
Pas was de dierenarts er voor de entingen, ik kreeg een compliment dat de tinkers en ook de haflinger er zo goed uit zien. ook zijn de tinkers mooi in de kleur, en de hoeven ook super.
Ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat het allemaal door die koeken komt maar ik ben er zeer tevreden mee.
En die hoeveelheid suikers, ja in alles wat je ook maar geeft zitten suikers. Je moet alleen goed je eigen paard observeren en kijken hoe hij of zij ergens op reageerd.