wel of niet springen met artrose??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:24

Jolienn schreef:
In mijn ogen licht het aan het paard. Als ze springen echt ontzettend leuk vind, en ze dressuur haat en je niet met haar naar het bos/buiten wat dan ook kan. Dan zou ik er eerder voor kiezen haar nog een half jaar/jaar of tot wanneer ze er ook last van krijgt, te laten leven mét springen, dan nog 5 jaar zónder springen en daardoor een ongelukkig paard hebben.

Bekijk de situatie vanuit je zelf. Zou je liever een kort en gelukkig leven leiden, of lang en ongelukkig, omdat je bepaalde dingen niet meer mag?

(Staat je paard al op speciaal beslag? Mijn pony staat op ijzers met een leren zooltje en siliconenkit, zo heeft hij nergens last van, en vertraag je het proces. Zodra hij zonder siliconen loopt, is hij onregelmatig en zoals het nu gaat kan ik nog heerlijk buitenrijden en genieten van hem).

*Edit: krijg nu waarschijnlijk heel bokt over mij heen, maar dit is zoals ik het bekijk. Als je een paard alleen maar laat dressuren, terwijl hij daar een hekel aan heeft, is dat net zo erg als dat hij last begint te krijgen en hem moet laten gaan

Niet ergens om, maar heb nog nooit een paard meegemaakt die springen geweldig vindt maar dit niet meer mag doen wegens omstandigheden en daardoor doodongelukkig is.
Je paard afjakkeren noem ik dat...
Springen tot ze stuk is en dan in laten slapen.

Dressuur is de basis van springen en niemand springt 5 x per week en doet niks anders dan springen.
Imo bestaat je stelling dus niet...

Dan zou ik nog eerder zeggen, geef der vervroegd pensioen.
Denk niet dat je paard er blij van wordt als ie door het springen afgemaakt moet worden en denk niet dat je je er zelf prettig bij kunt voelen.
En zou je überhaupt lekker kunnen springen als je paard het elk moment kan begeven?
Of dat ze na het springen kreupelt, je 2 weken later omdat ze rad is weer gaat springen en ze dan weer kreupel loopt? etc

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:26

Ik vind buiten rijden geweldig! En zit 500m van de duinen af dus beter kan niet maar paard staakt alleen omdat ze naar stal wil!

Sodeletuut

Re: wel of niet springen met artrose??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:30

Rigolet, dat is een kwestie van oefenen, en consequent zijn.. Want je paard wil jou op zo'n moment de baas worden, en gedraagt zich dus dominant.. Op zich is dat niet een teken dat het paard niet graag wil buitenrijden.

Ik ben het ook eens met Neskolay! Mijn paard was gek op springen, en wrs nogsteeds, maar ik doe vanalles met haar wat ze net zo leuk vindt..

Misschien is grondwerken ook nog een leuk iets om te gaan doen Rigolet? Mijn paard vindt dat fantastisch.. En het is niet schadelijk voor de benen.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:32

Oké, maar dan heeft het probleem van het buitenrijden niets met het vermeende plezier in springen te maken. Wat jij beschrijft heb ik ook gehad met mijn paard en in ons geval was het een dominantieprobleem/gebrek aan vertrouwen en niet dat mijn paard het niet leuk vond een buitenrit te maken. Paarden zijn kuddedieren en hebben een duidelijke leider nodig. Ben je dat in zijn ogen niet, dan gaat hij liever niet met alleen jou van huis de 'grote boze wereld' in.
Na goed aan mezelf gewerkt te hebben is het 'buitenrij probleem' uiteindelijk opgelost en rijden we nu alleen nog maar in het bos en op de hei. Mijn paard geniet hier duidelijk enorm van en heeft, nu hij geen bakwerk meer hoeft te doen, geen singelnijd meer en zit erg goed in zijn vel. En als mijn paard geniet, geniet ik ook. Dat klinkt wel wat zoetsappig...haha :D :o
Ik had ook allerlei plannen met mijn paard en was in het begin ook heel zuur toen ik de diagnose artrose hoorde. Maar nu heb ik totaal geen behoefte meer aan andere dingen dan die heerlijke ritten.
Ik zou de eerste keren eerst samen met iemand een rit te maken om het vertrouwen op te bouwen.
Laatst bijgewerkt door Aukie op 14-12-10 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:37

Persoonlijk zou ik het niet doen.
Je kunt het proces er mee versnellen dat je straks helemaal niets meer met je paard kunt doen.
Springen is op zich best een zware belasting voor een paard met artrose. Er komt bij elke landing wel een heel gewicht op de aangetaste gewrichten keer op keer.

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:38

Ik heb de eerste paar jaar heel vaak met haar buiten gereden maar sinds een aantal jaar doet ze dat! Verder kan ik alles met dat paard dus ik denk dat het geen dominantie is, ga vaak met haar wandelen!

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:41

geerke schreef:
atrose geneest niet,het kan wel stabiliseren...maar ook al is het gestabiliseert is het onverstandig met hem te springen,waarschijnlijk komt de artrose ook door het springen.
Artrose komt namelijk door overbelasting van het gewricht,en dat gaat bij intensief springen sneller dan iedere dag een rustig buitenritje.

Dat kan zo zijn. je zegt sneller dus met een buitenritje kan het ook kappot gaan. Ik vind het dan nogal hypocriet om te zeggen dat je wel kan buiten rijden, maar niet kan springen. Jij zelf rijd zeker liever buiten ;)

Het kan mis gaan maar dat kan met een buitenrit ook. Blijf goed naar je paard kijken en luisteren. Het verschilt per paard ik ken er die zo rot zijn op de foto's dat je je afvraagt hoe ze uberhaubt lopen, maar die wel internationaal 1,50 lopen en dus ook door de keuring heen komen.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:42

In het begin kon ik ook veel buiten rijden en bij mij is het ook later pas begonnen. Ook ik kon verder alles. En wanneer ik naast hem liep ging hij wel van stal. Dat beleeft een paard blijkbaar toch anders. Het hoeft geen dominantie te zijn. Het kan ook gebrek aan vertrouwen zijn wanneer je erop zit en van het erf af wilt.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:43

Ik zou het springen ook niet meer doen, helaas pindakaas dan maar.. zou liever dmv lekker dressuren en buiten rijden m'n paard langer bij me houden dan dat het lichaam 'sneller' op is door dat er fanatiek mee gesprongen is..

Succes met je keuze iig :) ben benieuwd wat er uit de röntgen komt :)

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:43

Maar waar zit die artrose nu?

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:46

In de kogel

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:48

Welke benen?

Rigolet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:49

Voor

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:04

ik zou je nieuwe dierenarts er naar laten kijken hoe het nu gesteld is en zijn/ haar advies opvolgen. omdat je zelf al zegt dat je er aan twijfelt hoe het nu werkelijk zit.

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:20

Rigolet schreef:
Voor

Dan lijkt me dat springen helemaal belastend is voor je paard.
Maar goed, bel je dierenarts voor goed advies. Laat je ons ook even weten wat hij/zij heeft gezegd? Ben ik wel benieuwd naar.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:14

ik heb dat probleem ook gehad dat me pony niet weg wilde van huis, is niet omdat ze het niet leuk vond, want de hele weg had ze als ze eenmaal van huis was oren naar voren en liep ze lekker door, maar het was vooral dat ze niet bij de rest vandaan wilde, als er een andere pony of paard mee was deed ze het wel

ik zou geen parcours meer springen met je paard, een keer een sprongetje kan wel denk ik, maar ik zou het niet te vaak en niet te hoog doen.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:43

Ik zou het ook niet doen.. Al die klappen die je paard krijgt op zn voorbenen,ook al zijn het maar lage sprongen.. Zo krijgt die atrose veel te verduren.. Die van mij is ook gek van springen,maar dat doe ik ook niet meer, rij met hem buiten en geniet van hem. Met atrose weet je nl niet hoe snel het kan gaan, voor je het weet moet je miss afscheid nemen van je dier..
Dan maar niet springen en wat langer van je paard genieten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:46

Rigolet schreef:
Ja dat is een parcoursje! De gezondheid van mijn paardje is het allerbelangrijkste! Ik zou het mezelf nooit vergeven als het mis gaat, maar ik weet hoeveel plezier ik haar doe met springen!

Als dat zo is, dan ga je er niet mee springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:49

sporter schreef:
geerke schreef:
atrose geneest niet,het kan wel stabiliseren...maar ook al is het gestabiliseert is het onverstandig met hem te springen,waarschijnlijk komt de artrose ook door het springen.
Artrose komt namelijk door overbelasting van het gewricht,en dat gaat bij intensief springen sneller dan iedere dag een rustig buitenritje.

Dat kan zo zijn. je zegt sneller dus met een buitenritje kan het ook kappot gaan. Ik vind het dan nogal hypocriet om te zeggen dat je wel kan buiten rijden, maar niet kan springen. Jij zelf rijd zeker liever buiten ;)

Het kan mis gaan maar dat kan met een buitenrit ook. Blijf goed naar je paard kijken en luisteren. Het verschilt per paard ik ken er die zo rot zijn op de foto's dat je je afvraagt hoe ze uberhaubt lopen, maar die wel internationaal 1,50 lopen en dus ook door de keuring heen komen.

Met een buitenrit komt de piekbelasting meestal niet in eens op de voorbenen. Dus ik vind het een beetje flauw om de opmerking te maken naar Geerke dat ze een antwoord geeft dat beter in haar straatje past.

En een paard met zwaar artrose komt volgens jou door de keuring van een internationaal springconcours? Welk paard dan?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:37

Zit net heel bericht te typen...is het weg.

Mijn destijds (24jr geleden) toekomstige springpaard had nog voordat ze ingereden was al ernstige artrose. Hoewel niet kreupel (extreem ongelijke voeten) foto's genomen, en 5 (VIJF) da's vonden het beste om haar in te laten slapen want het zou nooit iets worden.
Nu, dus bijna 24 jaar later, nog steeds rad, nog steeds zonder pijnstillers, en zo gek als een deur, raced door de wei als een springbok en ja, ik kan er nog steeds op rijden.

Maar wat ik in die 24 jaar zeker niet gedaan heb = springen !

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 21:44

IK zou het persoonlijk niet doen :n .
Heb ook een poown met artrose staan. Is ondertussen met pensioen.
Beestje is altijd gek geweest op springen, heeft jarenlang op hoog niveau in de wedstrijdsport gesprongen maar toen ik erachter kwam dat hij artrose had heb ik hem niet meer laten springen.
Tuurlijk kwamen we op buitenrit wel eens een boomstammetje tegen (hooguit 3 keer per jaar) en daar mocht hij dan wel over heen maar meer dan dat ook niet. Hoe leuk hij het ook vond.
Mischien kan je wel gewoon balkjes draven? Vond mijn poown ook heel erg leuk :j .

pegster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:10

met atrose zou ik nooit gaan springen, je kan zo snel wat beschadigen bij je paardje.
mijn eigen beestje helaas in moeten laten slapen door artrose...ze was pas 13 jaar oud.
ik zou er voorzichtig mee zijn....beter voorkomen dan genezen ( wat moeilijker zou zijn )