wonden door luchtzuigband

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:47

Heb ook een luchtzuigertje en ik geef je een aantal tips:

-Als je de band om wil laten een neus bondje om het ijzer heen doen, dat is lekker zacht.
-Je kan een nieuwe leren kopen, bij agradi hebben ze die, hij loopt voor de oren en achter de oren om de druk te verdelen, daarvoor heb je ook bontjes om eromheen te doen.
- Geen band om doen en alles volsmeren met cribbox, iedere dag opnieuw ( werk perfect! die van mij heeft geen band meer om)

Maar een band brengt heel veel schade met zich mee, je kan hem het beste uitlaten en het paard op de wei zetten 24/7.
Het kan trouwens heus geen kwaad als ie af en toe eens zuigt ;)
Laatst bijgewerkt door TuttiFrutti_ op 08-12-10 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:48

Je stalhouder is niet goed wijs.
Mijn merrie heeft het haar veulens (3) prachtig voorgedaan. Geen van die veulens is gaan zuigen. En de jongste is 7 jaar van die veulens nu.
Mijn merrie staat al jaren naast een pony. Is niet gaan zuigen. Heeft het prachtig voorgedaan aan alle paarden van de stal. Die zijn niet gaan zuigen. En de meesten staan er nu toch een jaartje of 6 tegenover naar te kijken. Het is flauwekul dat ze het overnemen.

Meis doe lekker die band af. Zoek desnoods een stal met meer begrip. Print alle stukken uit over luchtzuigen die je hier kunt vinden. Er heeft ook een groot stuk in Bit gestaan (kun je zo opvragen) en laat dat aan je stalhouder en stalgenoten zien. Hun ideeën komen nog uit de vorige eeuw.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:48

Inderdaad: kijken of het luchtzuigen een lichamelijke oorzaak heeft (zoals maagzweer), en naar buiten met het paard, ook ´s nachts. Als hij dat nu net gewend is heb je waarschijnlijk wel dekens nodig, maar dat moet dan maar.

Debbie

Re: wonden door luchtzuigband

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:53

Er bestaan ook middeltjes waarmee de hele stal kan worden ingesprayed/smeert.
Voor sommige paarden zal dit niks uit maken maar ik ken ook paarden die hierdoor in een keer volledig gestopt zijn met luchtzuigen (zonder een band om te hebben dus). Is het proberen altijd waard. Altijd zo'n band om hebben is ook niks waard..

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:53

Je moet je niets aantrekken van die manege eigenaar, dan weet ie er niet genoeg vanaf! Dat ze het zouden overnemen is 1 groot fabeltje.
Als ik jou was zou ik een andere stal gaan zoeken waar ie de wei op kan ;)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 23:57

Ik denk dat je paard dat luchtzuigen nooit meer zal afleren. Maar hoe prettiger hij zich voelt hoe minder hij het zal doen. Mijne zuigt alleen bij brokken, muesli, wortels e.d. en als ik er ben en voor zijn stal sta. Dan weet hij niet wat gaat gebeuren en hij wil dan mijn aandacht. Ik doe trouwens helemaal niks tegen het luchtzuigen. Van mij mag hij het zo vaak doen als hij wilt.
Ik zou er wel eens serieus over nadenken dat als die band uitwendig al zoveel problemen geeft of hij dan inwendig zijn strottenhoofd niet beschadigt. Dat kan een DA ook onderzoeken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:02

Mijn paard heeft het zuigen nooit gestopt. Het is wel heel erg geminderd van 'de hele dag' naar "alleen rond etenstijd". Zonder band. Gezond. Gaat prima. En het geluid... gewoon niet aan ergeren. Probeer het te negeren.

prissiee1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 00:09

ja in de zomer staat hij ongv. 4 uur buiten per dagg..
hij heeft trouwens in de zomer vaker koliek gehad dan in de winter tijden..
ik weet niet of het hier ergens mee te maken kan hebben (met weer)

Ik ga er over nadenken voor verhuizingg...
moet goed overleggen met me ouders

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:10

4 uur per dag buiten is heeel erg weinig.
Waar ongeveer woon je? Zijn er geen stallen waar hij veel vaker naar buiten kan? Dan stopt het zuigen voor een heel groot deel, denk ik!

Oh, en koliek krijgen ze eigenlijk niet van het weer..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:11

Ontworm jij wel tegen rode bloedworm??
Want dat is koliekoorzaak nummer één.
Hoe is de kwaliteit hooi? En de kwaliteit gras.
Want slecht voer met schimmelsporen is koliek oorzaak nummer twee.

Mijn luchtzuiger zonder band heeft maar één keer koliek gehad. Dat was omdat het veulen om het bandje drukte omdat het aan de grote kant was ;) Het had dus niets met luchtzuigen te maken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:14

In jou buurt zijn er zéker weten stallen te vinden waar ze de hele dag buiten kunnen! Probeer er 1 te vinden, is zoooo veel beter voor je paard.

prissiee1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 00:15

dat is een hele goedee
we ontwormen wel altijd op tijd.. maar dat zijn gewone ontwormings tabletten of spuiten van de dierenarts..
geen speciale.. zijn die ook verkrijgbaar??
en kwaliteit hooi.. tjah het is eignelijk meer kuill..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:22

hi,hier nog een eigenaar van een zuigertje.. al mijn voorgangers geven je de goede tips, heb ik weinig aan toe te voegen!
de gaskoliek in de zomer komt volgens mij eerder van het gras dan van het luchtzuigen,ik meen zelfs laatst eens gelezen te hebben dat luchtzuigende paarden de lucht geeneens tot in het maag\darmkanaal slikken.
ook maakt de staleigenaar een onkundige indruk dat ie beweerd dat andere paarden het gedrag copieren,dit is pertinent niet waar en wetenschappelijk onderzocht en onderuitgehaald.
ik zeg net als de rest ,band af meer naar buiten en meer ruwvoer! moet je zien hoe je paard opknapt :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:25

Nee de lucht haalt de maag niet. Endoscopisch onderzoek wijst uit dat de lucht een bolletje vormt in de slokdarm en dan weer naar buiten gaat. Het haalt de maag niet. Bovendien maken maag en darmen vele malen meer gas aan dan een luchtzuiger bij elkaar kan zuigen.

Verdiep je even in ontwormen. Vraag eens aan je dierenarts hoe het komt dat je paard vaker koliek heeft en of dat aan wormen of voedsel kan liggen.

Als je dierenarts zegt dat het aan 'het luchtzuigen' ligt, dan wil ik wel een wedje maken dat je DA tot de seniore dierenartsen behoort en dat hij zijn vakliteratuur niet bijhoudt. Dán wordt het ook tijd een andere dierenarts te zoeken die wel weet hoe luchtzuigen in elkaar zit.

prissiee1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 00:27

oke super bedankt iedereen.!!! ik ga op onderzoek uit en ik ga overleggen wat we nu gaan doen met paardje!!!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 00:30

het is zelfs al bewezen dat luchtzuigers geen koliek krijgen van het zuigen.
vroeger werd het gedacht omdat zuigers vaker met koliek stonden,nu zijn ze er achter dat dat door de [vaak] maagproblemen komt wat de oorzaak is van het zuigen.
naar buiten met dat paard en geen 4 uur maar 24 uur met een DA onderzoek erbij.

*voor de mensen die de pensionhouder afbranden,ik zou ook geen luchtzuiger op stal accepteren*

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 03:27

Gelukkig zijn er heel veel pensionhouders die zonder problemen wel luchtzuigers accepteren. Je moet gewoon even rondvragen. En persoonlijk zou ik jou dan op één lijn zetten met de pensionhouder.

Overigens hoeft ook een luchtzuiger echt niet dag en nacht naar buiten hoor. Voldoende weidegang in een groep en onbeperkt hooi in de stal 's nachts werkt ook prima.

Mensen maken het altijd zo extreem. Een luchtzuiger hoeft echt niet volkomen 'natural'. Ook als de maagklachten niet meer aanwezig zijn blijven ze vaak beperkt luchtzuigen. Of ze nu 's nachts binnen of buiten staan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 03:32

prissiee1990 schreef:
mijn paard is nutrouwens 10 jaar
ik heb hem dus vanaf toen hij 6 was...
kan hij het dan nog steeds afleren?
want hij doet het namelijk best erg

bedankt voor jullie reacties!! tot zo ver al echt toppie!!
want heb er zelf niet veel kennis van en mijn opa en oma waarvan ik hem heb gekregen dus ok niet:$

Als je het probleem goed aanpakt kan het zeker veel minder worden. Lekker naar buiten, al is het maar een paar uur per dag, en de eventuele maagzweren aanpakken.
Die van mij stond ook eerst met een band (al 5 jaar)
Maar hij krijgt nu van mij maagcompositum en een speciaal voerschema, hij zuigt alleen nog wat tijdens het eten van krachtvoer, verder niet meer.
Een band heeft geen zin... want blijkbaar zuigt hij met band ook?

paardenfan64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:27

volgens mij kun je op de stal waar je staat je paardje ook vaak buiten zetten
en volgens mij staat er zelfs bij de manegepaardjes een luchtzuiger,dus de eigenaren zullen niet bang zijn voor"besmetting"van het ""luchtzuigvirus".
misschien toch een andere band? en hem dan,zoals eerder gegeven advies,goed schoonhouden?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:30

speciaal voor dit topic aangemeld paardenfan ?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:32

paardenfan64 schreef:
volgens mij kun je op de stal waar je staat je paardje ook vaak buiten zetten
en volgens mij staat er zelfs bij de manegepaardjes een luchtzuiger,dus de eigenaren zullen niet bang zijn voor"besmetting"van het ""luchtzuigvirus".
misschien toch een andere band? en hem dan,zoals eerder gegeven advies,goed schoonhouden?

Geen andere band... gewoon een goed leef- en voerbeleid voor het dier... geen martelwerktuigen die duidelijk toch niets uithalen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 01:14

ze gaan zuigen van te weinig ruwvoer (en speelruimte) en te weinig ruwvoer zorgt óók voor koliek!

Dus als je stalhouder roeptoetert dat je paard koliek krijgt van luchtzuigen, geeft ie eigenlijk indirect toe dat ie te weinig ruwvoer verstrekt :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:47

Controle laten doen op maagzweren. Indien ernstige maagzweren, gastroguard (=maagzuurremmer) geven.
Daarnaast het managment aanpassen. Meer ruwvoer in kleine beetje (liefst de hele dag door, bijv. dmv een hooinet met kleine gaatjes zodat ze er lang over doen), zo min mogelijk krachtvoer, zo weinig mogelijk stress (-> dus veel sociaal contact en beweging met andere paarden).

Dat ze zomaar koliek krijgen van luchtzuigen is niet waar.
Helemaal ongerelateerd is het trouwens niet. Een hele specifieke vorm van een beklemde dunne darm heeft een hogere prevalentie onder luchtzuigers, maar er is naar mijn weten niet onderzocht of dat met of zonder band was.
Lekker die band afdoen dus!

marieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:00

Mijn paard kreeg ook diepe wonden van die band, echt heel zielig! Heb hem nu niet meer om. Met een bontje met klitteband voorkom je die wonden, maar hij ging toch wel door met zuigen.

Volgens mij is een maagzweer niet altijd de oorzaak, mijn paard heeft geen maazweer, maar zuigt wel lucht. Of hij wel een in het verleden heeft gehad dat weet ik helaas niet. Die van mij doet het puur uit stress en verveling. Weiland glad, saai, luchtzuigen en wedstrijd op een andere manege, spannend, hup gelijk iets zoeken en luchtzuigen.

marieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 17:40

mariska32 schreef:
het is zelfs al bewezen dat luchtzuigers geen koliek krijgen van het zuigen.
vroeger werd het gedacht omdat zuigers vaker met koliek stonden,nu zijn ze er achter dat dat door de [vaak] maagproblemen komt wat de oorzaak is van het zuigen.
naar buiten met dat paard en geen 4 uur maar 24 uur met een DA onderzoek erbij.

*voor de mensen die de pensionhouder afbranden,ik zou ook geen luchtzuiger op stal accepteren*

Waarom niet?